Det här med amning *puh*

Sv: Det här med amning *puh*

Nja jag stod inte ut längre helt enkelt, jag hade ont konstant och ville typ bara dö. Men ändå ville jag fortsätta amma. Så det fick bli pumpen, den rör liksom inte vid bröstvårtan så jag kunde läka lite fortare. Nu har jag inga sår längre (han är 7 veckor denna veckan) fast det gör ändå ont. Mindre ont om jag smörjer med Daktacort så jag tror det är svamp (fortfarande, suck). Ska till doktorn på torsdag och se vad han säger.

Madick har du några bra tips då? Min gapar stort men sen suger han ofta med överläppen inne. Och om jag tycker han är rätt på släpper han och tar nytt tag. Försöker jag få honom att "roota" så blir han sketasur.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Madick har du några bra tips då? Min gapar stort men sen suger han ofta med överläppen inne. Och om jag tycker han är rätt på släpper han och tar nytt tag. Försöker jag få honom att "roota" så blir han sketasur.

Sorry. Ettan väntade jag inte ut tillräckligt i början och det blev amningsnapp, lärde sig aldrig ta riktigt tag. Tvåan väntade jag ut och där blev det bra. Har de väl lärt in fel tror jag (obs! Bara vad jag tror) det är svårt att lära om.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Ja vi får väl se. Man vet ju inte innan man varit där. Tydligen ska den vara bra på KS sägs det. De jobbar ju bara med det och inget annat.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Jag behövde inte göra uppehåll med amningen för att såren skulle läka. Jag var noga med att smörja brösten med bröstmjölk efter varje gång och låta lufttorka, så det blev som ett skydd över.
Det tog säkert 3-4 veckor med båda barnen innan såren var läkta och det inte gjorde svinont att amma längre.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Kan bröstvårtorna läka? Just nu känns det inte som så :( Igår så skulle en BM kolla på vår amning och jag körde EN gång utan amningsnapp på den sidan där jag inte haft sår innan. Som ett brev på posten så har jag sår där idag och jag känner mig helt uppgiven. Jag har dessutom mjölkstockning och äter antibiotika sen igår. Gissa om att jag är nära att ge upp det här. Vi fick sitta på akuten med 1 veckas son mellan 14.30 till 22.30 igår... Vid 21 så langade de fram lite fika till oss. Allt blev dessutom inte klart trots all väntan så vi ska tillbaka idag igen *gråt*

Nä men fy så jobbigt!:eek: Jag tycker verkligen jättesynd om dig! Fantastiskt att du orkar kämpa på!:bow:
 
Sv: Det här med amning *puh*

Jahapp... Trots att jag ammar och ammar och ammar så går han inte upp i vikt något :( Han har inte ökat på 1 vecka och min mjölk minskar helt klart. Det läcker inte något mer och det är näst intill omöjligt att mjölka/pumpa. Finns det chans att öka på produktionen igen eller går det bara åt ett håll?

Jag förstår att han ammar konstant hela e.m. eftersom att det inte kommer många droppar :( På morgonen verkar jag har mjölk och han äter 30-40 minuter och sover sen. Men e.m. är bara gnäll, amning och han kan inte sova,
 
Sv: Det här med amning *puh*

Amningste!
Länk

Amningste
Örtte för ammande mödrar
Örttet är milt och aromatiskt, komponerat för ammande mödrar och känsliga magar. Örterna är speciellt utvalda med utgångspunkt från gammal och ny kvinnokunskap. Innehåller såväl mjölkstimulerande som gasminskande örter
100g/förpackning
 
Sv: Det här med amning *puh*

Öl är ett annat alternativ som jag tyckte hjälpte till att stimulera till mer mjölk. Har man icke-alkoholprincip under amningen så tycker jag att Jever Fun är god annars funkar det med en lättöl.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Jag behöver lite snabba tips mitt i amningskaoset. Jag har en kille som vill amma jämt. Är det något fel när han vill amma så ofta? Han kan ligga 30-45 min på ena bröstet. Sen somnar han. Sover kanske 1 h och sen är han på hugget igen. I natt har han dock ammat och somnat vid 3. Ammades vid 9 och sen vid 12 igen så jag förstår om han har lite att ta igen, men nu på kvällen så är jag rädd att det drar igång igen med den hysteriska amningen. Lite tips eller tröst?

Jag köpte en napp idag för han är väldigt sugglad. Kan det förstöra amningen om man börjar med den så här tidigt? Han har ammat på rejält i drygt 2 dygn, men inte längre än så.

Puh! Jag känner att jag behöver en liten startpunkt!!
Gissa varför jag bara ammade några dagar..
 
Sv: Det här med amning *puh*

det kan vara mycket mjölk men inte tillräckligt mättande. den blir oftast tunn till kvällen har jag hört.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Ps Kolla datumen innan du skriver, det är 2 månader sen Brandgul skrev den här tråden.
 
Sv: Det här med amning *puh*

Helt normalt! Jag hade snarare minuter mellan amningen första månaderna ;)
 
Sv: Det här med amning *puh*

Nu när vi väckt en sån här gammal tråd kan vi ju passa på att trösta/tipsa alla nyblivna mammor med den :D Så, Brandgul, hur gick det ? Fick du ordning på det? Hur lång tid tog det?
 
Sv: Det här med amning *puh*

Jo det gick som så att jag ammade ammade och ammade men han gick inte upp något i vikt. Han somnade bara hela tiden och orkade inte äta. Blev trött men kunde inte sova för att han var hungrig, kunde inte äta för att han var för trött för att han aldrig sov... Så höll vi på i två veckor och jag var helt knäckt. Så vi tog till flaskan! Han drog i sig ersättning utan problem direkt. Jag var heeelt slut så första veckan fick han massor av ersättning och gick så klart upp massor i vikt! Då kom han äntligen upp i sin födslovikt och efter 4 veckor hade han passerat den.

Sen har jag minskat med ersättnig när jag själv hade återhämtat mig lite. Idag får han 1-3 flaskor ersättning (eller utpumpad bröstmjölk när det finns) Ibland vill han bara snutta när han är trött och då får han hellre snutta på flaska än på mig. Han får amma två gånger tätt efter varandra, sen får han ersättning. När vi är ute bland folk får han också flaska. Det är jätteskönt tycker jag, då får jag lite mer frihet eftersom att jag inte gillar att amma inför folk.

Jag har fortfarande lite svamp så ena bröstvårtan är fortfarande öm och ajig :( Jag använder amningsnapp fortfarande, men på den osåriga sidan så ammar jag utan napp och jag trappar upp det hela tiden så jag hoppas snart kunna slippa amningsnappen utan att få megasår.

De gånger jag ammar utan att det gör ont så tycker jag att det är helt okej. Men när det bränner på min såriga sida så vill jag aldrig mer amma känns det som. När det dessutom strular med mjölkstockningar så vill jag helt ge upp. Men när det släpper igen så tycker jag att det är okej igen... Men jag är ingen amningsfantast ännu iaf...
 
Sv: Det här med amning *puh*

Tack för uppdateringen :bow:
jag har ju bara ammat i 2,5 vecka och får ju ont ibland och små blåsor, men det blir bättre o bättre. Men jag är ingen amningsfantast heller ... ibland får sambon mata med ersättning trots att jag har massor av mjölk :o
Av någon anledning äter hon hellre ersättning än utpumpad mammamat? Iallafall om sambon matar, hon blir arg och gråter tills jag tar henne. Kanske för att mjölken luktar mamma, men mamma är inte där = förvirring? Jag vet inte.

Amning är en djungel och att amma in public är inget jag gärna gör ... får se hur det löser sig när det blir aktuellt :crazy:
 
Sv: Det här med amning *puh*

Min sambo kom på att han skulle bära omkring på lillkillen utan tröja igår... Gissa om förtvivlad bebis som letade bröst!!! Han blev till slut urförbannad och jag sa att du får nog sätta på dig en tröja... Han letade och slickade efter allt :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
Hemmet För några månader sedan började en ekorre springa på mitt balkongräcke. Jag tyckte det var lite gulligt. Sen kom det en till och gjorde...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 167
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp