Bukefalos 28 år!

Det här med att barn blir höga på socker

Tora

Trådstartare
Det är en sak jag har funderat på väldigt länge och som jag nu kom att tänka på när jag läste den andra sockertråden.

Jag har tre barn som är 2år, 4år och 6 år gamla (alla pojkar). Det är full rulle här hela dagarna då alla tre är livliga barn. De är extremt duktiga på att aktivera sig själva och hittar alltid på något.

Ingen av dom är typen som gillar att sitta stilla i mammas eller pappas knä.

Jag har alltid fått höra att socker (tex läsk, godis, kakor osv) gör att barnen blir hyperaktiva och uppe i varv.

Men med mina tre pojkar är det helt tvärt om. Det finns inget som lugnar dom så mycket som lite saft.

Tex om jag behöver 30 min lugn och ro för att fixa maten så finns det inget bättre sätt att hålla barnaskaran lugn på än lite saft i ena handen och en kexchoklad i andra handen.

Eller om de behöver rent allmänt gå ner lite i varv så är ett stort glas saft ett extremt effektivt sätt att skruva ner tempot.

Varför är det så? Är det för att dom är så pass aktiva i sig? Eller har dom några skumma genetiska abnormaliteter som gör att de inte reagerar på socker som andra barn?

Någon som har en förklaring till detta fenomen?
 
Nu var det ju så att sockerhypen i stort sätt är en myt.

På bb använder man åtminstone här fortfarande sockerlösning som en drog då man ska lugna arga bebisar vid första läkargranskningen.
Bebisarna går från hysteriskt skrikande till slapp degklump på en sekund.
 
Jag har en av varje, en som inte reagerar på socker alls (eller blir slö) och en som blir hyper. Jag själv blir hyper av socker, fast numera ger det mer utslag som obehagskänslor i kroppen och hjärtklappning.

Jag tror att det normala är att man INTE blir hyper, de som blir det har en fallenhet för beroenden överlag och det ska tydligen vara genetiskt.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det finns inget vetenskapligt stöd för att socker skulle göra barn hyperaktiva. På spädbarn används som sagt sockerlösningar som smärtlindring, men denna effekt avtar sannolikt med åldern.

Min hypotes är att socker ofta är gott och barn blir glada/nöjda när de får goda saker att äta eller dricka. Hur de reagerar på glädje/nöjdhet är individuellt. En del barn blir spralliga medan andra lugnt sitter och njuter och så finns det allt där emellan.

Sedan får man självklart ta med blodsockersvängningar i ekvationen. En del är oerhört känsliga och påverkas snabbt när blodsockret börjar dala (min man är sådan, det märks bara på atmosfären när han behöver stoppa i sig något för att då upp blodsockret) medan andra inte reagerar nämnvärt på det. Har man då barn som blir väldigt utåtagerande när de blir på dåligt humör kan man nog vänta sig att samma kan hända om de råkar vara av typen som är känslig för blodsockerfall.
 
Svarar flera:

Hade inte en aning om att det bara var en myt. Det har alltid blivit presenterat för mig som en sanning. Har inte ens reflekterat över att det inte skulle vara så.

Tror aldrig jag har hört någon förälder säga att deras barn INTE blir överaktiva av socker.

Den vanligaste kommentaren brukar ju vara annars "Nej mitt barn får ingen saft för då klättrar hon/han på väggen".

Det tänkte jag faktiskt inte på att bebisar får en sockerlösning när det skall göras "obehagligheter". När jag tänker efter så fick minstingen det även på BVC när han skulle få sin första spruta.

Så det normala är faktiskt att inte reagera med hyperaktivitet på saft?

Min man är ju lite känslig för sänkt blodsocker men då räcker det att han äter något (vad som helst) så är han snabbt sitt vanliga jag igen.

Jag som hela tiden trott att det är mina barn som är "onormala" och så är det tvärt om för en gång skull :p
 
Jag märker inte ngn skillnad pa mina barn (5 och 3,5 ar) heller när dom far socker, inte heller av coka cola blir dom extra pigga. Dom är av den lugnare typen (leker gärna lugna lekar inne, men ute är det full fart).
 
Min grabb sitter i princip bara still när det vankas sött, annars är han alltid på språng. Eller ja, film håller honom still också men tom. när han spelar TV-spel spritter det i kroppen på honom.
 
Att det nu säkert påstås att det är en myt känns riktigt fel för en sån som jag som själv bevisligen reagerar på socker. För mig är det ingen myt utan verklighet och har varit hela mitt liv, långt innan nån ens pratade om att barn blir hyper av socker.
 
Har också hört att det är en myt, att man jämfört grupper med föräldrar som vetat eller inte vetat att barnet fått socker osv -det var föräldrarna som projicerade.

Men det kanske kan vara så på vissa ändå, vem vet, statistik på det viset tar väl bara fram det mest vanliga.

Har inte märkt någon skillnad på A alls mellan om han får socker eller inte. Däremot blir han vild om man släpper ihop honom med en hop springande barn :D.
 
http://www.webmd.com/parenting/features/busting-sugar-hyperactivity-myth
Här verkar de diskutera det, varifrån "myten" kommer och om det är en myt eller om man behöver forska mer, tror jag, inte läst.

The authors did point out, though, that the studies didn't rule out completely that sugar might be having a slight effect on a small number of children.

In spite of this research, why do so many parents still believe sugar makes children hyperactive? Some researchers suggest that simply expecting sugar to affect your child can influence how you interpret what you see. A study published in the August 1994 Journal of Abnormal Child Psychology showed that parents who believe a child's behavior is affected by sugar are more likely to perceive their children as hyperactive when they've been led to believe the child has just had a sugary drink.

Så jo de kom helt enkelt fram till vad som är det mest vanliga. Men säger att det är inte fastlagt att inte undantag kan finnas.
 
Att det nu säkert påstås att det är en myt känns riktigt fel för en sån som jag som själv bevisligen reagerar på socker. För mig är det ingen myt utan verklighet och har varit hela mitt liv, långt innan nån ens pratade om att barn blir hyper av socker.

Fast det betyder inte att ditt beteende förändras bara för att du äter något sött. Det är ju det forskarna har studerat, alltså skillnaden i barnens beteende. Och kom fram till att den påstådda hypen var föräldrarnas egen felaktiga uppfattning.
 
Jätteintressant det här.

Jag har knappt vågat säga att mina barn inte verkar påverkas av socker (möjligtvis lugnande då om de nu måste påverkas på något sätt).

Den roligaste jag har hört i samband med socker och att barn blir pigga var när någon sa att deras barn är så känsliga för socker att när barnet får tex Alvedon (den flytande varianten) så blir barnet jättepiggt eftersom det är så mycket socker i det.

Jag blev väldigt ställd av det påståendet och frågade bara lite försiktigt om det inte kunde vara så att barnet blev piggt pga att det mådde bättre när medicinen började verka, men enligt svaret jag fick så var det inte så utan det var pga sockret.

Verkar ju vara en extremt spridd myt. Lustigt ändå hur det kan bli så. Jag har ju också gått på den.

Sen finns det säkert personer som reagerar på socker men jag trodde ju att det var en regel snarare än ett undantag.

Tänk hur det kan bli ibland.
 
Fast det betyder inte att ditt beteende förändras bara för att du äter något sött. Det är ju det forskarna har studerat, alltså skillnaden i barnens beteende. Och kom fram till att den påstådda hypen var föräldrarnas egen felaktiga uppfattning.
Men om andra har konstaterat min förändring samtidigt som jag upplever den. Precis som det finns en avkomma som är likadan och det ÄR tydligt när det uppstår och en stor skillnad med den andra avkomman som inte har detta.
 
Men om andra har konstaterat min förändring samtidigt som jag upplever den. Precis som det finns en avkomma som är likadan och det ÄR tydligt när det uppstår och en stor skillnad med den andra avkomman som inte har detta.

Men vad har det för betydelse, vetenskapligt betraktat?
 
Men om andra har konstaterat min förändring samtidigt som jag upplever den. Precis som det finns en avkomma som är likadan och det ÄR tydligt när det uppstår och en stor skillnad med den andra avkomman som inte har detta.
the studies didn't rule out completely that sugar might be having a slight effect on a small number of children.

Det skrevs ju ovan?
 
Den roligaste jag har hört i samband med socker och att barn blir pigga var när någon sa att deras barn är så känsliga för socker att när barnet får tex Alvedon (den flytande varianten) så blir barnet jättepiggt eftersom det är så mycket socker i det.

Ett mycket roligt påstående med tanke på att den inte innehåller socker...
 
Jag tänker att vissa reagerar olika ex.vis när man börjar få lågt blodsocker. Får jag och våra äldsta flickor socker då blir vi bara nöjda och glada, lillebror blir nöjd och speedad och sambon är helt oförändrad (han känner överhuvudtaget aldrig eller sällan av lågt blodsocker). Får vi socker utan att ha lågt blodsocker blir det ingen skillnad.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 594
Senast: Emtherlia
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 895
Senast: Åsa A
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 866
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 705
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp