Det här med att göra folk besvikna =(

Lyraolissy

Trådstartare
Jag har så otroligt svårt att ge negativa besked, och göra människor besvikna.
Hur gör man egentligen på ett smidigt sätt?
Hur lätt/svårt har ni att ge människor i er omgivning tråkiga besked ?
Är ni annorlunda mot människor ni känner väl och okända?

Jag ska tacka nej till en semester jag planerat i sommar ihop med en bekant.
Vi har planerat detta i en månad , men inte bokat något.
Jag ska köpa häst och kommer inte ha råd med en semester också, och hästen betyder mera för mig och jag vill hellre ha hästen än semestern, hur lägger man fram det?
Jag har även varit tillsammans med mina ex i månader efter jag tappat känslorna för dem bara för jag inte klarar av "göra slut samtalet " , avskyr att göra människor ledsna.
Som ett tredje exempel - jag letar häst och har till och med svårt att säga nej till de jag inte var intresserad av, speciellt om jag varit ute flera gånger så får jag så dåligt samvete...
 
Jag har så otroligt svårt att ge negativa besked, och göra människor besvikna.
Hur gör man egentligen på ett smidigt sätt?
Hur lätt/svårt har ni att ge människor i er omgivning tråkiga besked ?
Är ni annorlunda mot människor ni känner väl och okända?

Jag ska tacka nej till en semester jag planerat i sommar ihop med en bekant.
Vi har planerat detta i en månad , men inte bokat något.
Jag ska köpa häst och kommer inte ha råd med en semester också, och hästen betyder mera för mig och jag vill hellre ha hästen än semestern, hur lägger man fram det?
Jag har även varit tillsammans med mina ex i månader efter jag tappat känslorna för dem bara för jag inte klarar av "göra slut samtalet " , avskyr att göra människor ledsna.
Som ett tredje exempel - jag letar häst och har till och med svårt att säga nej till de jag inte var intresserad av, speciellt om jag varit ute flera gånger så får jag så dåligt samvete...

Man får träna sig (och nej, det är inte lätt; har bland annat köpt en häst som jag inte "behövde" för att jag hade svårt att säga nej när erbjudandet kom).

Så jag förstår ditt problem.

Man blir ju så illa tvungen att bita i det sura äpplet.
Ta ett djupt andetag och säga
"jag kommer att köpa häst så jag har tyvärr inte råd att åka på semester med dig".
 
Oj köpt en häst "det var inte dåligt " :)
Ja jag försöker att tänka att jag måste vara ärlig(främst mot mig själv ) och kunna sätta mig först ändå =(
 
Glöm inte att den här "besviken känslan" inte är din egen, det är en annan persons känsla. Bli inte ledsen för att en annan person blir det.
Om du möter besvikelsen försök säga "vad tråkigt att du känner så."
Att köpa en häst är ju ett helt fantastiskt beslut att ta, det borde kompisen istället glädja sig åt. Första reaktionen kanske är besvikelse, men det går över!
 
Glöm inte att den här "besviken känslan" inte är din egen, det är en annan persons känsla. Bli inte ledsen för att en annan person blir det.

Det kan man väl bli? Jag menar man kan ju förstå kompisens besvikelse och känna ledsnad för att man gör personen besviken. Sedan kan man ju vara ännu gladare för att man skaffar häst men gillar man sin kompis så förutsätter jag att man blir lite ledsen å deras vägnar.

Sedan tänker jag att det faktiskt SKA vara jobbigt att göra folk besvikna. Annars är man ju psykopat. Men.......man kan ju för den delen lära sig att hantera känslan och inte bara tänka på andra eller säga ja för att slippa känna.
 
Du måste släppa att försöka bestämma eller lägga förväntningar på hur motparten ska reagera. Det finns ju det scenariot att semesterkompisen kanske inte känner att denne har råd, och inte ser hur denne ska säga till dig detta.

Det kan vara tvärtom mot vad du förväntar dig. Du förväntar dig besvikelse, det kanske blir en lättnad? Du förväntar dig ilska, det kanske blir glädje? De kanske ville sälja hästen till någon annan, men tyckte det var jobbigt att säga nej till en intresserad köpare?

Lägg andras känslor för andra att ta ansvar för. Det är tråkigt OM de blir ledsna, men livet är fullt av andras besvikelser.

Nu kan jag i o f s tycka att det är rätt tråkig stil att ställa in något som man planerat i detalj med en vän, för att man prioriterar annat än att umgås med vännen. Jag hade nog känna mig rätt rutten, faktiskt. Men om det är så, säg det NU, så kompisen kan göra andra planer.
 
Att köpa en häst är ju ett helt fantastiskt beslut att ta, det borde kompisen istället glädja sig åt. Första reaktionen kanske är besvikelse, men det går över!

Fast om jag och någon av mina vänner planerat en resa i en månad och vännen oväntat en dag säger att hen inte kan åka för att hen ska köpa häst, då hade jag inte blivit besviken utan förbannad! Att köpa häst är ju vanligen inte något man bestämmer över en natt. Jag ser inte heller det som något fantastiskt och framför allt inte något vännerna "bör" glädjas över. Det beror ju helt på vilket förhållande de själva har till hästar.

I fallet med det oväntade hästköparbeskedet tror jag inte det är mycket att göra för att mildra vännens besvikelse eller ilska. Om det däremot varit tydligt från början att resan endast blir av om det inte blir någon häst är allt annorlunda. Då skulle jag självklart blivit besviken men det var ju ändå något jag visste kunde hända.

Sedan finns det massor av anledningar till att plötsligt ändra planer som jag inte skulle reagerat på heller. Exempelvis sjukdom hos vännen, hens anhöriga, vänner eller husdjur, vattenläcka som käkar upp besparingarna osv. Sådant som man inte kan förutse.

Till den generella frågan: jag känner att jag för tillfället upprepar mig i varenda tråd men rak och tydlig kommunikation är vanligen det bästa sättet att undvika att göra människor besvikna. Var tydlig från början så att inga höga förväntningar byggs upp. Fallet med att lämna förhållande är naturligtvis annorlunda. Där blir ofta någon eller båda ledsna och besvikna även om det inte behöver vara så. Men i många andra fall kommer man långt på tydlighet.
 
Glöm inte att den här "besviken känslan" inte är din egen, det är en annan persons känsla. Bli inte ledsen för att en annan person blir det.
Om du möter besvikelsen försök säga "vad tråkigt att du känner så."
Att köpa en häst är ju ett helt fantastiskt beslut att ta, det borde kompisen istället glädja sig åt. Första reaktionen kanske är besvikelse, men det går över!
Där kan jag inte hålla med. Vad världen behöver är mer empati, inte mindre. Vad man behöver lära sig är att hantera empatin på ett bra sätt.

Att säga "vad tråkigt att du känner så" känns som ett avståndstagande, vad det än gäller. Överhuvudtaget när man poängterar att det hände dig, då demonstrerar man avstånden. Är man inte terapeut, utan vän eller medmänniska, då behöver man inte vara så himla cool, utan kan tillåta sig att vara inkännande.

Till TS: jag tycker som en del andra att det är rätt ogenomtänkt att planera en resa och sen bara avblåsa. Jag är inte säker på att jag skulle göra ditt val. Det kommer fler tillfällen att köpa hästar.

Rent generellt kan det vara bra att säga från början när man ska fatta beslut att "jag måste fundera igenom det här, jag lämnar besked imorgon", särskilt om man är känslomänniska. Då slipper man alltför förhastade beslut.
 
Du måste släppa att försöka bestämma eller lägga förväntningar på hur motparten ska reagera. Det finns ju det scenariot att semesterkompisen kanske inte känner att denne har råd, och inte ser hur denne ska säga till dig detta.

Det kan vara tvärtom mot vad du förväntar dig. Du förväntar dig besvikelse, det kanske blir en lättnad? Du förväntar dig ilska, det kanske blir glädje? De kanske ville sälja hästen till någon annan, men tyckte det var jobbigt att säga nej till en intresserad köpare?
Kanske är jag underlig men för mig känns det underligt att lägga så stor betydelse vid sig själv?

Att någon skulle bli besviken för att just jag inte kan åka på semester, att någon känner sig sviken av att just jag inte köper hästen. SÅ jäkla viktig är inte personen tanten. Nästan alltid är jag väldigt utbytbar.

Dessutom är jag inte tankeläsare. Jag har inga sådana gåvor alls. Jag kan oerhört sällan veta något om andra människors djupaste reaktioner. OK att jag kan förutse vad som i normalfallet sker, men jag kan aldrig VETA.
 
Glöm inte att den här "besviken känslan" inte är din egen, det är en annan persons känsla. Bli inte ledsen för att en annan person blir det.
Om du möter besvikelsen försök säga "vad tråkigt att du känner så."
Fast självklart bör man bli ledsen för en annans persons skull, däremot ska man inte låta det ta över ens liv och man ska inte göra saker man inte vill pga av det.
 
Kanske är jag underlig men för mig känns det underligt att lägga så stor betydelse vid sig själv?

Generellt sätt håller jag helt med dig. Och det har hjälpt mig mycket i tankebanorna. SÅ himla viktig är jag inte för resten av världen.

I det här fallet däremot hade jag tyckt att kompisen varit rövig som inte haft bättre kommunikation med mig. Är jag inte viktig ens för kompisen, när vi planerat?
 
Jag har så otroligt svårt att ge negativa besked, och göra människor besvikna.
Hur gör man egentligen på ett smidigt sätt?
Hur lätt/svårt har ni att ge människor i er omgivning tråkiga besked ?
Är ni annorlunda mot människor ni känner väl och okända?

Jag ska tacka nej till en semester jag planerat i sommar ihop med en bekant.
Vi har planerat detta i en månad , men inte bokat något.
Jag ska köpa häst och kommer inte ha råd med en semester också, och hästen betyder mera för mig och jag vill hellre ha hästen än semestern, hur lägger man fram det?
Jag har även varit tillsammans med mina ex i månader efter jag tappat känslorna för dem bara för jag inte klarar av "göra slut samtalet " , avskyr att göra människor ledsna.
Som ett tredje exempel - jag letar häst och har till och med svårt att säga nej till de jag inte var intresserad av, speciellt om jag varit ute flera gånger så får jag så dåligt samvete...
Det är svårt och det ska vara svårt. För mig är det lika svårt oavsett vem det är. Dock så kommer man inte undan vissa saker och då är det bättre att bara vara rak och säga som det är. Du har bestämt dig för att lägga pengarna på en häst istället för resan helt enkelt.
 
Jag tänkte på det här igen.
Jag gör ibland mina vänner besvikna och även om det är som @tanten säger; att jag sällan är oersättbar så finns det ju tillfällen/sammanhang jag är det (tro det eller ej);).

Det jag tänker är att man i så liten grad som möjligt ska göra andra besvikna eller.......hur menar jag? Om jag lovar något så håller jag det om inget katastrofmässigt sker. Det betyder ju också att man den gången man måste ställa in kan få mer förståelse än om man ständigt hittar på något roligare, har ursäkter och ångrar sig.

Jag har vänner som ständigt ställer in. Man vet att det dagen innan mycket väl kan komma ett mess eller ett samtal. De bestämmer jag inte stora grejer med och har inga större krav på. De är ju inte heller speciellt oersättliga.

Om man redan beställt resa så ser man till att göra rätt för sig och betalar sin del oavsett om man kommer med eller inte.
 
Jag har vänner som ständigt ställer in. Man vet att det dagen innan mycket väl kan komma ett mess eller ett samtal. De bestämmer jag inte stora grejer med och har inga större krav på. De är ju inte heller speciellt oersättliga.

Men ungefär så tänker jag.

"Tro på Gud men lås din bil". Hur mycket lägger jag i händerna på andra när det kommer till mitt eget liv?

I fråga om resor och större engagemang vill jag givetvis att det som planeras hålls, om det inte inträffar olyckor och sjukdom. Vissa ställer ständigt in, dessa planerar jag inte in saker med annat än fika när jag ändå är i stan - typ.

Det är ju skillnad att lita på någon att hålla en middagstid och lita på något att förvara en portfölj med 5 miljoner i kontanter, om jag säger så...
 
Jag känner mig otroligt elak redan , vi har inte beställt resan men pratat om den.
Jag tänkte välja bort hästen och köpa häst senare, men nu har jag bara tänkt på denna hästen dygnet runt i en vecka och känner att jag verkligen vill ha denna =(
 
Jag känner mig otroligt elak redan , vi har inte beställt resan men pratat om den.
Jag tänkte välja bort hästen och köpa häst senare, men nu har jag bara tänkt på denna hästen dygnet runt i en vecka och känner att jag verkligen vill ha denna =(

Då tycker jag att du omgående ska meddela din vän detta så denne kan göra andra planer. Och du får nog vara beredd på att det kan bli en f d vän.
 
Jag känner mig otroligt elak redan , vi har inte beställt resan men pratat om den.
Jag tänkte välja bort hästen och köpa häst senare, men nu har jag bara tänkt på denna hästen dygnet runt i en vecka och känner att jag verkligen vill ha denna =(
Det är svårt att veta hur djupt ni har pratat om det. Hen kanske kan resa med någon annan?
 
Kanske är jag underlig men för mig känns det underligt att lägga så stor betydelse vid sig själv?

Att någon skulle bli besviken för att just jag inte kan åka på semester, att någon känner sig sviken av att just jag inte köper hästen. SÅ jäkla viktig är inte personen tanten. Nästan alltid är jag väldigt utbytbar.

Dessutom är jag inte tankeläsare. Jag har inga sådana gåvor alls. Jag kan oerhört sällan veta något om andra människors djupaste reaktioner. OK att jag kan förutse vad som i normalfallet sker, men jag kan aldrig VETA.
Det är i och för sig jättetråkigt när en kompis ställer in en resa, och man måste åka ensam. Har hänt mig flera gånger. Det ÄR roligt att ha en vän med sig.

F ö håller jag med om att man inte vet vad andra tänker och känner och att man inte ska lägga tankar i andras huvuden. Å andra sidan är en del väldigt duktiga på att omedvetet läsa kroppsspråk, så att dom faktiskt ofta kan känna av andra människors tankar och känslor. Att låta sig styras av det är en annan sak.
 
Jag känner mig otroligt elak redan , vi har inte beställt resan men pratat om den.
Jag tänkte välja bort hästen och köpa häst senare, men nu har jag bara tänkt på denna hästen dygnet runt i en vecka och känner att jag verkligen vill ha denna =(
i ett sånt läge hade jag sagt något i stil med att "jag har funderat några varv till och kommit fram till att jag nog måste stå över resan, eftersom den kommer ta alldeles för mycket pengar från mitt sedan länge planerade hästköp". Och eventuellt också med tillägget att jag dessutom hittat den häst som jag tror kommer flytta hem till mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
64 005
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 815
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp