Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Om min flock är lös,så väljer jag att ta fast den som ses som flockledare,det gör att de andra åtminstone stimmar med åt rätt håll och i sin tur kan de "slussas in" i hagen eller stallet.
Varför skulle du inte lika gärna kunna göra detta, dvs ta fast, med bara ett rep? Varför skulle en grimma vara så nödvändig för att "ta fast"?


Om mina dotter hade använt grimma+grimskaft så som hon skulle så hade hon haft större räckvidd att "komma undan" när hästen blev rädd vilket gjorde i detta fall att den slog omkull henne och klev henne på ryggraden.
Du menar att ni använder grimskaft som är längre än 3-4 meter? :confused:

Vad är vitsen med att använda ett rep runt halsen? Och ev. runt snoken då,när det finns grimmor att använda? Är hanteringen bättre då eller?
Med "bra hantering" följer, att det räcker med ett rep. Vitsen är att man inte behöver tänka "måste hämta grimma först", utan kan fiska upp repet/snöret/tåten/osv ur fickan direkt och leda hästen. Oavsett det gäller att leda internt eller hämta utanför hagen. Och hästen slipper ha grimma i hagen med allt vad obekvämlighet och risker denna innebär.

För hur som haver,så är ursprungsfrågan,grimma eller ej i hagen,och som jag svarat,jag använder grimma i hagen pga att OM de kommer loss,så ska det vara enkelt att kunna fånga de,(tyvärr så är det ju grannarna och min mamms eller papps som jag måste förlita mig på,på dagtid om något skulle hände då jag jobbar heltid,och för deras skull,ska det vara enkelt.)
Med "bra hantering" behöver ingen tänka "fånga"! Det räcker med "hämta".

LIA
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag uppfattade kommentaren som att jag inte hade tillräckligt mycket erfarenhet av hästar för att veta vad som var bäst. Att jag inte hade varit med om tillräckligt för att kunna uttala mig tyo.
Typ av, inte mängd.


Jag hävdar att grimmorna satt för löst. Hur får ett ben eller en hov plats i en grimma som sitter som den ska??
En grimma som sitter som den ska går heller inte runt en stolpe, om man inte har jättesmala stolpar, vilket man förhoppningsvis inte har i en grind. Och hade man haft så smala stolp i grinden hade nog stolpen vikit sig eller brutits av om en häst hängde i den.
Men hur sitter då dina grimmor? Om det inte finns 5 mm glapp så en sko kan fastna någonstans i grimman? Ens i ringar eller spännen?
Hur får du käkbandet (benämning?) att sitta så tight att inte en stolpe kan kilas in mellan den och häst?
Hur hårt spänner du för att nosdelen ska sitta utan möjlighet för något att komma mellan den och häst?
Hur kan hästen andas eller röra sitt huvud uppåt/nedåt sedan du dragit åt grimman så mycket så att inget kan komma mellan nackrem och häst?
Imorgon ska jag ta och dra åt grimmor på våra hästar det värsta jag kan, och se om det innebär att jag elliminerar minsta glapp. Jag tror inte jag lyckas.
F ö tror jag "min mentor" har goda kunskaper i hur en grimma ska sitta.

LIA
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Och hästen slipper ha grimma i hagen med allt vad obekvämlighet och risker denna innebär.
LIA

Jag anser att risken är större att de skadar varandra eller sig själva när de härjat omkring i hagen än att de ska göra sig illa på grimman,så enkelt är det.
Av ren egen bekvämlighet använder vi grimmorna på i hagen för OM ngn eller några kommer loss,så kan "vem som helst" fånga/hämta/jaga/kasta lasso (ja kalla det vad du vill) de.Det är inte bara jag som ska kunna hantera de OM ngt händer,för det är inte alltid jag är hemma,jag sitter inte å vaktar på mina hästar 24/7.

Därmed avslutar jag denna diskussion för hur som i slutänden så har ingen fel,ingen har rätt och det behöver inte bevisas för ngn,detta är vad jag gör och jag har haft skadefrekvens på att de går i hagen,men ej pga grimmorna.(senast igår hade ena hästen ett balltramp och det beror knappast pga grimman)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag kastar i nödfall ett grimskaft över halsen. Och det kan man lägga över manken för att sedan dra mot huvudet och göra en "nödgrimma" av :)

Jag gillar genvägar och lägger gärna tid på att träna på saker som sedan kan spara mej tid och besvär. :D

Finns inga genvägar när det gäller hästar. Inga vettiga ialla fall
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Imorgon ska jag ta och dra åt grimmor på våra hästar det värsta jag kan, och se om det innebär att jag elliminerar minsta glapp.
Nu är du ju bara löjlig!!
Mina grimmor sitter inte speciellt tight. De sitter så att de passar!

Sen är det ju viktigt att se över sina hagar så att det inte finns någonting hästen kan fastna i. Tex breda stolpar!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

kl

Jag har alltid grimma i hagen på mina stora hästar, inte på ponnyn.

Anledning?
Min förra häst gick inte att fånga utan grimma, med grimma kom han när jag visslade, utan fick man kämpa hårt.
Sen om hästarna kommer ut, visst kan JAG fånga dem utan att de har grimmor på sig, men eftersom JAG inte bor vid stallet så är det då alltså oftast NÅGON ANNAN som hittar dem lösa och ska fånga dem, då är det betydligt lättare för dem att fånga in om grimman är på.
I of har det väl bara hänt två gånger (peppar, peppar) att de kommit ut på 15 år...

Sen är det inte alltid erfarna personer som tar in hästarna från hagen, och att då stå och böka med grimman är inget de vill.

Har "dåliga" grimmor, billiga "skräp" grimmor helt enkelt, går sönder om hästarna skulle fastna.
Har haft 2-3 trasiga grimmor på de här åren, ena för att en häst tuggade sönder den, den andra för att en annan häst råkade trampa på den-hemskt klantigt av mig och den tredje var helt utsliten i ett spänne så spännet gick helt enkelt sönder.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Men hur sitter då dina grimmor? Om det inte finns 5 mm glapp så en sko kan fastna någonstans i grimman? Ens i ringar eller spännen?
1 Hur får du käkbandet (benämning?) att sitta så tight att inte en stolpe kan kilas in mellan den och häst?
2 Hur hårt spänner du för att nosdelen ska sitta utan möjlighet för något att komma mellan den och häst?
3 Hur kan hästen andas eller röra sitt huvud uppåt/nedåt sedan du dragit åt grimman så mycket så att inget kan komma mellan nackrem och häst?
Imorgon ska jag ta och dra åt grimmor på våra hästar det värsta jag kan, och se om det innebär att jag elliminerar minsta glapp. Jag tror inte jag lyckas.
F ö tror jag "min mentor" har goda kunskaper i hur en grimma ska sitta.
Fortsättning:
Nu har jag provat. Bytt och spänt in och justerat och haft mig så hästarna undrade om jag var riktigt klok. Tur att dom är vana och har överseende.
Alltnog, det blev som jag trodde, det funkade inte. Inte ens när jag kortade in en liten grimma så att jag gjort mig skyldig till djurplågeri om jag låtit hästen gå så, gick det att få till passning så att det förhindrar att hästen kan fastna i något. Däremot skulle hästen snart fått ordentliga skavsår.

1 Mellan "käkband" och häst blev det rejält med glapp, hur jag än bar mig åt. Hästarnas underkäke är felkonstruerad i det här fallet.
2 Här skulle jag måst spänna så hårt att hästarna inte kunnat beta, dvs inte öppnat munnen.
3 Trots att jag drog nackremmen så hästren riskerade kvävning och hade svårt att böja in huvudet, gick det inte att undvika glapp mellan sidstycken och/eller "käkband" och häst. "Gott" om plats för en sko eller stör etc.

Nej ramonarunds, det är inte jag som är löjlig. Jag har så seriöst det bara går försökt att få till åtminstone en grimma på en av hästarna så att det blir omöjligt att fastna i något, men det går inte!
Du är välkommen att visa/berätta hur du bär dig åt.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag anser att risken är större att de skadar varandra eller sig själva när de härjat omkring i hagen än att de ska göra sig illa på grimman,så enkelt är det.
Av ren egen bekvämlighet använder vi grimmorna på i hagen för OM ngn eller några kommer loss,så kan "vem som helst" fånga/hämta/jaga/kasta lasso (ja kalla det vad du vill) de.Det är inte bara jag som ska kunna hantera de OM ngt händer,för det är inte alltid jag är hemma,jag sitter inte å vaktar på mina hästar 24/7.

Det handlar inte om att ha rätt eller fel utan aspekter på riskerna etc med att ha grimma på hästen i hagen.

:confused: Hur kan risken att dom gör illa varandra vara ett argument för att dessutom öka skaderisken med grimma? Snälla, förklara det!!!
Bekvämlighet... ja det är nog den vanligaste orsaken till grimma i hagen.
Det går precis lika bra att "fånga/hämta/jaga/kasta lasso" en grimlös häst, fr a om den är så uppfostrad. För vem som helst.

Vad gäller din skadeprocent ska du vara glad så länge den står på noll. Som du kan läsa i tråden är inte grim-relaterade skador alltför ovanliga, även sådana med dödlig utgång.

Jag kan ju inte tvinga någon att svara på frågor, utan får nöja mig med att du inte velat/kunna göra det i det här fallet.

LIA
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina har oftast grimma på sig undantaget sommarbetet då de går utan. Anledningen till att våran lilla går med grimma är att han är en liten rymmare och jag vill ha möjlighet att ha reflexer på honom så att han syns när han knatar runt:crazy:
Vid insläpp med andra/nya hästar så bär de heller inga grimmor.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

ibörjan hade jag alltid grimma på min polle för hon är väldigt svår att få in. men är bättre nu när vi känner varandra så nu har hon närstan aldrig grimma på sig förutom om hovslagaren ska koma eller om jag ska göra nått speciellt och jag vet att jag inte har så mycket tid på mig så hon ska va lätt att få in. :d
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina hästar har nästan alltid grimma i hagen...

iallafall den ene, då detta sto (har haft henne ett halvår bara) har en tendens att vara lite skygg (inte mot mig längre, men mot andra)...
jag vill även ha grimma i hagen för den dag jag åker bort eller dyl. så ska den som sak ta in dom på kvälllen ha enkelt att handskas med dom...
jag är inte rädd att dom kommer fastna eller dyl. då mina hagar saknar/finns inte så många grenar.

HUDDIK
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina går utan grimma och ser inget problem med det. Ända gången som det skulle vara bra med grimma i hagen är de få gånger dom rymmer. Men varför ha grimma i hagen när det funkar så bra utan? Svårfångade? Låt hästarna vara hästar.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

*kl*

Nu har det blivit flera hundra inlägg om varför man ska eller inte ska ha grimma i hagen...
Är det inte så att man har grimma på om man tycker att fördelarna överväger nackdelarna, och tvärtom om man tycker så.
Jag vet att ts ville ha argument för och emot men nu börjar det bli löjligt! :devil:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina går utan grimma och ser inget problem med det. Ända gången som det skulle vara bra med grimma i hagen är de få gånger dom rymmer. Men varför ha grimma i hagen när det funkar så bra utan? Svårfångade? Låt hästarna vara hästar.


Bara för att mamn har grimma på betyder inte att man inte låter dom var hästar.
Likaså som om man har täcken, i hagen, med skor, rider eller kör.. borstar dom, ger dom Kraftfoder, mineraler och vitaminer, verkar hovar.. m.m


är så tött på denna mening
Låt hästarna vara hästar :mad:

däremot ska man givietvis inte försöka göra dom mänskliga...
för det är hästar.. och dom är beroenda av oss...
vad vi än gör varje dag så vet vi aldrig när olyckan är framme, det finn säkert hästar som skadat sej på alla möjliga sätt.. bara för det ska man sluta ha på dom täcken, grimmor, skor, sluta rida/köra...
eller??
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag tycker att det inte finns något rätt och fel i denna mening, det är upp till var och en om man vill ha grimma i hagen. Det finns risker i allt som har med hästar att göra. Det är väl värre i sånt fall med katter, de måste ha halsband och det är väl lätt hänt att en katt fastnar som man inte kan hålla inom ett begränsat område.

Helst skulle jag vilja linda in mina hästar i bomull och ställa in dem i vitrinskåpet men det fungerar ju inte riktigt så tyvärr.

Tack och hej
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Hur ställer du dig till det??...ska hästan ha grimma eller inte??

När vi har våra hästar på bete på sommaren har dom alltid grimma. Men i den hagen vi har nu behöver vi bara öppna dörren så är dom ute i hagen så vi tycker inte grimma behövs på då. :)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Våra hästar hade aldrig grimma i hagen efter att en ponny vi hade för länge sedan fastnat med bakhoven i grimman när han skulle klia sig och bröt nacken.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

*knapplån*

Jag har inte grimma på i hagen om det inte är för någon alldeles särskild orsak, typ att någon annan ska ta in hästen eller att det bara är för en kort stund och dylikt. Nu går min häst på lösdrift och då tycker jag inte de ska ha grimma eftersom den då blir på dygnet runt.

Orsakerna för min del är de som många andra räknat upp: de kan fastna, det kan bli skav och sår. Men jag tänker också på att det finns okända människor som kan vilja fånga hästen i hagen och då blir det en aning svårare för en främling om han inte har grimman på. Å andra sidan är ju förutsättningen att det går att fånga hästen, så jag vet inte om detta verkligen skulle spela någon roll. Min häst går förmodligen att fånga med en snörstump eller ett bälte likaväl.

Däremot, om jag hade en mycket svårfångad häst kunde jag tänka mig att låta den ha grimman på tills man förhoppningsvis lyckats lära hästen att det är trevligt att vara med en. Jag kan också tänka mig att låta en grimma vara på när de behöver flyveil eller liknande. Idén med en nyckelring tycker jag var jättebra!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

skulle gärna låta min vara utan grimma, men då han är hingst skulle det bli mycket mer problem om han kom lös.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Ni som är rädda att hästarna ska fastna kan masn precis som man egentligen ska göra i en transport. använd en läder grimma de går lätt sönder om hästen rycker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 933
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 665
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 308
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp