Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har aldrig haft grimma i hagen och kommer aldrig att ha det.

I höstas hittade min tränare hennes sons 3 åriga sto i hagen med hoven fast i grimman. De fick skära loss henne och tillkalla vet. De vakade över henne 2 dygn innan hon slutligen somnade in :cry: Antagligen hade hon svåra skall och nackskador.

Det är INTE värt det.

usch vad hemskt, nej der är verkligen inte värt det :cry:

Och om den enda anledningen till att man använder grimma i hagen är att dom lätt ska kunna fångas om dom ska komma lösa, så har man väl helt enkelt något att träna på, eller eventuellt se över sitt staket så att det slipper inträffa.

Sedan tror jag också att det här med grimmor beror lite på en prylhysteri som råder i hästvärlden just nu. Hästarna ska helt enkelt vara inlindade i bomull från topp till tå, vare sig det gör skada, nytta, eller bara är totalt onödigt.

Själv ser jag ingen anledning till att mina ska behöva gå med grimmor i hagen, så länge det inte är så att dom behöver "flugfransar" på sommaren, vid tex. ögoninfektion. Dom är såpass välhanterade att i princip vilken vettig männisla som helst kan fånga in dom, även om det hänt endast en gång på 10 år att dom varit lösa.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Själv ser jag ingen anledning till att mina ska behöva gå med grimmor i hagen, så länge det inte är så att dom behöver "flugfransar" på sommaren, vid tex. ögoninfektion.
Ingen anledning då heller. :)
Dom där genomskinliga maskerna är suveräna.

LIA
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jo precis. Är man så rädd att de inte ska gå att fånga in får man väl ha dubbla staket eller nått. Och grimma i box ska vi inte tala om ens :crazy:

Jag har inte grimma när jag har flyveil heller, sätter ett resårband runt nacken/halsen och fäster flyveilen som pannband.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Har inte häst för tillfället men jag har inte grimma på i hagen. Vill inte ha onödigt skav eller hästar som fastnar.

Däremot är jag tveksam vad reglerna säger om hästen tar sig ut ur hagen utan grimma. Har inte kollat upp det närmare men hörde för ett tag sen och även innan det att försäkringen inte ska täcka om hästen är utan grimma? :crazy:

Visserligen har det funnits undantag, hästar som inte kommit i hagen om de inte haft sin grimma på osv. Jag ser fördelar åt båda håll, resonerar även som du, TS, när det gäller hästar på rymmen osv. Men än så länge har jag hållit den av iaf.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Och grimma i box ska vi inte tala om ens :crazy:

Grimma i boxen är väldigt bra att ha om det börjar brinna, brandmännen tar alltid hästar med grimmor först..

det finns negativt och posetivt med allt.. inget är bättre eller sämre.. olyckor kan hända överallt

så länge inte hästarna misskötts eller mishandlas är jag nöjd
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

KL
Jag tycker definitivt att grimmlöst är att föredra.
Förstår inte varför det skulle vara "daltande" att ha dem utan grimma i hagen?? Om hästarna måste ha grimmor på för att de rymmer är det kanske läge att se över sina staket.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Grimma i boxen är väldigt bra att ha om det börjar brinna, brandmännen tar alltid hästar med grimmor först..

det finns negativt och posetivt med allt.. inget är bättre eller sämre.. olyckor kan hända överallt

så länge inte hästarna misskötts eller mishandlas är jag nöjd

Säkert att de letar upp alla hästar med grimmor först :cool:

Det är större risk att hästarna fastnar i gimman än att det börjar brinna i stallet.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

nu har ju jag varit med om flera grimolyckor i både stall, hage och transport så jag föredrar ju att inte ha grimma på alls, i hagen, i stallet och i transporten...

MEN eftersom min häst är svårfångad och vi hade problem med att få in honom förut så fick han ha grimma i hagen.

Han åker även numera med grimma i transporten också...

MEN, grimman han har i hagen är det kardborre som håller ihop nackstycket så skulle han fastna så slits den av direkt kan jag garantera.

Det är jättelätt att göra en sån grimma, klipp av nackstycket på den sidan spännet inte är, bränn ev. kanterna så dom inte fnasas upp, sy på en kardborrebit, kostar 20kr i en syaffär max!
Klart!

Man kan ju även ha lädergrimma på i hagen det är mitt andra alternativ men just nu har jag ingen bra sådan som jag vill "offra". Då kör jag på min kardborre-variant hellre, mycket billigare ;)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Eller också "lär" man sin häst att det är positivt att umgås med sitt folk. :idea:

LIA
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Ingen anledning då heller. :)
Dom där genomskinliga maskerna är suveräna.

LIA

ja det är dom verkligen, men tyvärr får travarn (som än den som behöver flugskydd :o) skav på nosryggen av gummibandet.. annars har vi faktiskt använt oss av maskerna. :)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

det finns negativt och posetivt med allt.. inget är bättre eller sämre.. olyckor kan hända överallt

så länge inte hästarna misskötts eller mishandlas är jag nöjd

Det är klart att det finns rätt och fel när det gäller hästar. fast visst, det finns väldigt många sätt som är rätt, och väldigt många olika sätt att göra saker på. Olika läror, och olika åsikter.

Men, det kommer ändå alltid gå att konstatera att mycket i dagens hästhållning är just.. FEL, tyvärr.

Att hästen ska stå med grimma på i boxen låter helt vettlöst. Hos oss står ingen häst med grimman på, varken i hagen, eller i boxen..
Brand männen slipper slösa tid på att springa runt och leta efter grimmor här, det viktigaste är väl ändå att hästarna kommer ut!?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Att hästen ska stå med grimma på i boxen låter helt vettlöst. Hos oss står ingen häst med grimman på, varken i hagen, eller i boxen..
Brand männen slipper slösa tid på att springa runt och leta efter grimmor här, det viktigaste är väl ändå att hästarna kommer ut!?



självklart.. men det är väldigt svårt att få ut en häst ur ettt birnnande stall dom springer inte ut för att det brinner..dom vill stanna där dom känner sej trygga... tyvärr.....ofta hästar som släpps lösa springer in igen.

så alla stora ställen som sturerir och så har igentligen helt fel hästhålningi och är vettlösa eftersom deras hästar har girmmmor i hagen och stallet???
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

självklart.. men det är väldigt svårt att få ut en häst ur ettt birnnande stall dom springer inte ut för att det brinner..dom vill stanna där dom känner sej trygga... tyvärr.....ofta hästar som släpps lösa springer in igen.

så alla stora ställen som sturerir och så har igentligen helt fel hästhålningi och är vettlösa eftersom deras hästar har girmmmor i hagen och stallet???

nej, vettlösa är dom säkert inte, det var ett dumt ordval. men ja, det finns mycket som blir fel enligt mig när man har stora stall, åt det ena eller andra hållet.
Hästarna måste ändå vara hästar, man kan inte låta sitt kontrollbehov gå hur långt som helst. men visst, en stallbrand är ju förstås en mardröm, men det är så långsökt att hästarna ska stå men grimma 24/7. Lösdrift är väl egentligen det optimala, men det är ju inte alla som har möjligheterna. Att slänga ett grimskaft över halsen funkar ju, och går precis lika fort som att knäppa fast ett grimskaft. Sedan har vi hagen precis utanför stallet, så grimma/inte grimma tror jag inte har någon störra betydelse vid brand i vårt stall, eftersom att dom flesta borde kunna hantera våra hästar med ett grimskaft, särskilt brandmän som är utbildade.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

nej, vettlösa är dom säkert inte, det var ett dumt ordval. men ja, det finns mycket som blir fel enligt mig när man har stora stall, åt det ena eller andra hållet.
Hästarna måste ändå vara hästar, man kan inte låta sitt kontrollbehov gå hur långt som helst. men visst, en stallbrand är ju förstås en mardröm, men det är så långsökt att hästarna ska stå men grimma 24/7. Lösdrift är väl egentligen det optimala, men det är ju inte alla som har möjligheterna. Att slänga ett grimskaft över halsen funkar ju, och går precis lika fort som att knäppa fast ett grimskaft. Sedan har vi hagen precis utanför stallet, så grimma/inte grimma tror jag inte har någon störra betydelse vid brand i vårt stall, eftersom att dom flesta borde kunna hantera våra hästar med ett grimskaft, särskilt brandmän som är utbildade.


ja brandmännen är utbildade,men det är itte ofat dom får hantera skärrade hästar, dom gånger dom övar är på hästar som står lungt i stall, vist dom blåsre nog upp sen en del när dom kommer i sin utrusting, men vid en brand är dom redan skärrde..


jag tycker iallfall det är lättare att styra och kontolera en häst i grimma än i grimmsakft, spec om den är skärrad..

Jag tycker dock att det fins massor av värre saker att klaga på ang hästhållning...

jag tycker dessutom inte hatt hästen är mindre häst för att den har grima på sej.. då tycker jag nog att tex ett täcke är mer kontrollbehov.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

I det stall jag hyr boxar i går de flesta hästarna utan grimma i hagen, kanske för att inte skada sig eller kanske för att "få vara häst", vet ej. Samtidigt går nästan samtliga, såväl klippta som oklippta, med dubbla täcken.... Så det där med "att vara häst" kanske kan diskuteras, som annan skrivare sa så är nog inte grimma på i hagen det största problemet i det fallet, apropå brister i hästhållning/hantering.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

självklart.. men det är väldigt svårt att få ut en häst ur ettt birnnande stall dom springer inte ut för att det brinner..dom vill stanna där dom känner sej trygga... tyvärr.....ofta hästar som släpps lösa springer in igen.

så alla stora ställen som sturerir och så har igentligen helt fel hästhålningi och är vettlösa eftersom deras hästar har girmmmor i hagen och stallet???

Nej men de gör det förmodligen av bekvämlighet.
För att slippa ta av och på grimmor på x antal hästar.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

***Knapplån***

TS försvann för en vecka sedan. Hon blev plötsligt varse att hon har en treveckor gammal baby samt åtta hästar att sköta, så hon har inte tid att hänga här längre.

Immer
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 933
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 665
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 308
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp