Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

det går lika bra med Selleri;)
Nä lädergrimma. Fölen är inte så tunga att de har sönder en lädergrimma o m det inte är disaster/ katastrof

Håller med dig ;). Är dock allergisk mot dem som vill att unghästar och föl skall komma loss när de slänger sig...
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Håller med dig ;). Är dock allergisk mot dem som vill att unghästar och föl skall komma loss när de slänger sig...

Där håller jag med dej. En häst som ska sitta fast ska sitta fast (med alla säkerhetregler och utan våld) Men stall där hästar ska kunna slita sej från har jag en stor skada som minne ifrån.
Antingen lös häst och träning på att vara lös eller fast!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har inte grimma på hästarna i hagen, varför är det daltande?

För mig finns ingen anledning att ha grimma på dem så varför skulle jag?

Jag tar av grimman för att i min värld så behöver hästar inte ha på sig onödiga saker vilket jag anser att grimma i hagen är.

Jag tycker att det hör till grundfostran att hästen står lugnt medans grimman tas på och av.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Min häst har grimma i hagen för enkelthetens skull, eftersom det går på schema med insläpp osv. Men när jag hanterar honom så får han gå utan. Utav anledningen att jag inte tycker han skall behöva ha massa onödiga saker på sig.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Kl
Huvudskygga hästar som hanteras av många o kanske inte så erfarna bör ha grimman på. Annars är det väl av bekvämlighet.Kan vara bra på rymmare.
Då är en reflexgrimma ett klokt val.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina hästar har alltid grimman på i hagen, skulle dom komma lös så vill jag kunna få tag i dem, har haft lös häst på vägen och det är inte roligt.. dessutom är mina svårfångade i hagen så då är ju grimman ett plus..
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Så som jag ser det är det en ren uppfostringsfråga. Hästarna skall vara lärda till att komma när man ropar/visslar. Eller åtminstånde ska dem stå still när man kommer fram till dem med grimman.

Oavsett om risken är liten att dem fastnar, är vell ändå risken ÄNNU mindre när dem inte har grimma alls?. Rymmer en häst så visst, men varför rymde den? Har du en väluppfostrad häst springer den inte ifrån dig i första hand.
Har du ordentliga stängsel rymmer den inte heller i första hand.

Men precis som ni säger kan man inte alltid undvika olyckor, rymmer den så rymmer den. Men då ser jag fortfarande ingen mening i om den har grimma på sig eller inte. (möjligtvis i reflexsyfte).

Springer den ur händerna på dig för att den blivit skrämd,. har du ju ändå redan satt på den grimman,. och det blir lätt att ta tag i den när du hittat hästen.
Rymmer den ur hagen för att den blivit skrämd , lämnar den sällan gården och om den gör det, är den ju fortfarande så pass vältränad att du med lätthet får på grimman när du hittat den.

Bara min tanke och syn på varför min häst går utan grimma. :bump:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Asså min häst har allti haft grimma på sig så länge jag kan minnas, det är som du säger det blir lättare att ta fast dom om dom sticker eller om man vill ha in dom. :)
Och min häst är så gulli när han busar med dom andra han biter tag i deras grimmor och leder runt dom. :rofl:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Det var rent allmänt.

Mina hästar rymmer inte- varken från mig eller hagen*ta i trä*


de har heller inte grimmor på.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Har grimma på min i hagen, mest för att de andra inackorderade+ stallägarens ska lättare kunna ta in min häst på kvällar o dyl...då min häst är nästan 180 cm hög hyser de stor rspekt för honom (Gäller de andra inackorderade) så de underlättar för dem att han har grimma på sig..
Men varför skulle ne större häst vara farligare än än häsrt på 165 cm??:confused: OT men ändå...

Skulle dock inte använda grimma på föl o unghästar, vet många som har de ute på lösdrift o dyl o har då inte lika stor koll...så många grimmor växer sig nästan ´fast(Inga sår, vanvård eller dyl))...utan tas ju bort i tid, men, men....
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

jag tillhör dem som inte har grimma på varken i hage el box, bara vid hantering. tycker fördelarna med att inte ha grimma på (fastna, skava, smuts) överväger risken med att de kommer lösa och inte går att ta. bor mitt i skogen, hade kanske resonerat annorlunda om jag bott vid trafikerad väg
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

jag har oftast grimma på mina, ser ingen anledning att inte ha det. på sommaren går dom utan ibland då dom har lätt för att få skav. fånga dom är inga som helst problem för mig, även om dom kommit lösa, men andra skulle ha väldigt svårt att fånga den ena utan grimma (svårt nog med grimma..)

skadar dom sig så är grimman den sista orsaken.... anser det som större säkerhetsrisk att vara utan än med.

sen får man se till att ha BRA grimmor som inte skaver och är obekväma för hästarna! smutsiga gammla nylongrimar går bort, dom ska vara mjuka och rena!
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Men vad har uppfostran med en hästs instinkter att göra? "Springer inte ifrån dig i första hand"? Man står ju väldigt sällan utanför hagen och glor på hästarna dagen i ända och kan locka på dem om de skulle komma lös.

Jag kan fånga in min häst och få på henne en grimma när hon kommer lös och/eller är stressad, men jag förutsätter definitivt inte att alla andra som råkar stöta på henne kan göra det. Särskilt inte med tanke på att alla faktiskt inte är hästvana. Folk i allmänhet brukar så vitt jag vet dessutom väldigt sällan bära grimmor med sig sådär utan vidare.

De gånger jag jagat någon annans hästar har jag varit gudomligt glad för att ägarna låtit dem bära grimmor, för i många fall har de varit så uppjagade och på tårna att det varit stört omöjligt att hinna slänga på dem en grimma innan de försökt sätta iväg igen. Det säger ju sig självt att det är tusen gånger simplare att bara kunna ta tag i dem när man får ett sekundtillfälle.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

KL

Jag har ingen grimma på mina hästar i hagen normalt.

Undantag om man precis släpper ut i en ny hage - eller med nya hästar. Då det kan bli stojigt ett tag och grimman får vara på tills det lugnat sig. Har en slit och släng grimma jag karvat i käkstycket på - går sönder lätt om hästen skulle fastna.

Utöver det ser jag sannorlikheten att hästen ska rymma eller komma ur sin hage och dessutom vara panikslagen så att den inte är kontakt bar, som betydligt mer minimal än att den fastnar i sin grimma om den sitter på dagarna i ända. För att inte tala om att det är obekvämt och ofta ger skav att ha den på konstant.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har då varit med om att min häst fastnat och släpat runt på en gren som var 9cm i diameter i grimman. Dessutom har han fått bett och skråmor av de andra när de ska bita och dra i hans grimma.
Så nej tack, inga grimmor i hagen.

Och den gången han rymde så var inte problemet att få tag i honom, problemet var att hitta honom. När vi väl fann dem så var det bara att sätta på grimman.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Vilken jättediskussion det här har blivit..
Mina ponnysar och min unghäst går alltid utan grimma och mina stora med grimma i hagen. Att mina små gör det beror på att ponnysarna tar av sig dem i vilket fall och unghästen fortfarande är för liten i förhållande till grimmans hållbarhet om hon skulle fastna i sina livliga lekar. de äldre ser jag ingen anledning att inte ha grimma på så länge det är en väl inpassad grimma som de inte kan trä in en fot i. Visst kan de säkert fastna i ett träd eller något men det är på intet sätt de mest hållbara grimmorna och jag kan garantera att de går sönder av 600kg panikande häst.. Och skulle de mot förmodan lyckas trä fast en baksko eller något vid kliande tror jag att antingen grimma eller sko ryker..
Hur som helst, hade jag eget ställe och var hemomkring skulle alla få gå nakna ute då de alltid kommer direkt när jag ropar på de även om de råkar hamnat på fel sida av staketen. Men som läget är nu så vill jag att vem som helst ska kunna haffa mina häster om olyckan skulle vara framme och jag inte är i närheten. inte för att det är svårare att få på en grimma än att knäppa fast ett grimskaft i en stimmig rymling utan för att hur ofta har en hundpromenerare/cyklist/skidåkare/bilist en grimma med sig i bakfickan? Det är helt enkelt en säkerhetsfråga..
Sen behöver ju inte förrymda häster alltid bvara =dåliga staket/slarv.. Det kan röra sig om en skrämd älg som drar med sig staketet, en panikslagen häst skrämd av tex en älg, varg, björn, kor(:angel:) eller kanske ett träd som blåser omkull över trådarna.. Hästarna kan alltid råka komma lösa när jag inte finns i närheten så jag väljer att ha grimam på två av dem så att någon annan kan ha en möjlighet att få tag på dem tills jag hinner dit. Som jag ser det är risken att de ska fastna så illa att de inte kan ta sig lösa mindre än att de på något sätt hamnar på fel sida av staketen.. Men det är jag det..
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Och klart att man har olika åsikter men eftersom ni ganska bra har fått det att låta som att era hästar är så väluppfostrade och kommer så fort ni säger hej och dom som har girmma på sina hästar...har hästar som är ouppfostrade och knäppa.

Men så kanske det inte är så ni menar.
Jo, ungefär så resonerar jag. :angel:
Och varför inte? Den övervägande orsaken till att man har grimma på hästarna i hagen, är ju just att man inte får tag på dom annars. Enligt inläggen!

För mitt vidkommande finns ett antal skäl till att inte ha något alls på häst i hagen, varav det främsta är risken för skador.
För många år sedan berättade "min mentor" att han aldrig hade grimma på sina hästar, sedan en hade fastnat med ett ben i grimman och hittades död.
Vid ett besök långt senare hos honom, berättade han att han dagen innan tagit upp en unghäst till rasthagen i väntan på inspektion. När man kom till rasthagen en stund senare för att titta på hästen, hängde den med grimman fast i grindstolpen, död.

LIA
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Och skulle de mot förmodan lyckas trä fast en baksko eller något vid kliande tror jag att antingen grimma eller sko ryker..
Alls inte säkert. I många situationer blir hästens styrka till nära noll.

inte för att det är svårare att få på en grimma än att knäppa fast ett grimskaft i en stimmig rymling ...
Varför måste rymlingen vara stimmig? Varför kan inte hästen vara sådan att den inte bekymrar sig om var den är?
Just detta tycker jag är den största bristen i mångas hästhållning. Hellre försöker jag ta rätt på en "naken" rymling som är lugn och samarbetsvillig, än en stirrig med grimma på som drar järnet innan man kommit i närheten av den. Har provat båda varianterna.

... utan för att hur ofta har en hundpromenerare/cyklist/skidåkare/bilist en grimma med sig i bakfickan?
Varför måste det absolut vara en grimma? När min ena häst vandrade ut genom ett hål där älgen rivit ner stängslet, kom en granne upp på gården med hundkoppel runt hästens hals. Själv har jag använt både det och batterikablar.

Som jag ser det är risken att de ska fastna så illa att de inte kan ta sig lösa mindre än att de på något sätt hamnar på fel sida av staketen..
Det håller jag med om, men betänker du skillnaden i konsekvenser?

LIA
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina egna går utan grimma. Varför? Det går lösa in och ur stallet, skulle kännas löjligt att sätta på en grimma "bara för att". (Bara för att ingen ska hacka i onödan: hagen ligger 3 m från stallet och det är en sluten gång där emellan.)

På jobbet har de hästar som står på stall (f.n. bara hingstar) grimmor i hagen, lösdriftshästarna är utan.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Den övervägande orsaken till att man har grimma på hästarna i hagen, är ju just att man inte får tag på dom annars. Enligt inläggen!

jag har inget problem att fånga mina hästar... de kommer när jag visslar... men jag har ändå grimma på dem
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 941
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 665
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 308
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp