Det här med att ha grimma i hagen

Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina hästar har inte grimma i hagen. Vill inte att de ska fastna med en bakhov när de kliar sig bakom öronen eller i ansiktet.

Mina hästar rymmer inte ur sin hage, även om det inte vore ström på. Dessutom är de otroligt lättfångade, den ena går lös in från hagen dagligen.

Så jag ser ingen anledning till att de ska släpa runt på en grimma på huvudet hela dagen som de ändå bara skitar ner eller kan fastna i om man har otur.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Definitivt grimma på min älskade häss.
Visserligen är det absolut inte några bekymmer så sett för min del att fånga hästen utan grimma ifall han skulle komma lös(förutom då han hittar gräs att äta...:angel:).
Och jag har inget emot ifall han skulle gå utan grimma.
Men ifall han skulle smita eller vandra iväg så man inte hittar honom nu vid dessa mörka tider som är vid vintern
så är jag ganska glad att ha en grimma med reflexer, bricka som är fastsatt på grimman med hästens namn. och mitt namn, adress och telefonnummer.
Fast just nu har hästen på sig en julgrimma...så då är det inte några reflexer på den. :p
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

*kl*
Min häst verkar dessutom vara känslig för nickel eller vad det nu är i spännen och ringar på grimmor och har fått sår och irritation i huden just vid spännen/ringar. Så jag undviker alla onödiga saker på hästarna och för mej är grimma i hagen helt onödig.
Jag leder i manen till hagen och hon går in själv. Ska jag fånga henne så behöver jag ingen grimma. Hon flyr inte när jag trampar ut i hagen och vill ha tag i henne.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

jag har inget problem att fånga mina hästar... de kommer när jag visslar... men jag har ändå grimma på dem
Den övervägande orsaken till att man har grimma på hästarna i hagen, är ju just att man inte får tag på dom annars. Enligt inläggen!


Undrar: Varför har du grimma på dom?

LIA
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Aldrig grimma på mina hästar om de inte behöver den på sommaren för flyweilen. Varför liksom? De går aldrig ut och kommer de lösa så är min bara att ta. Stoet tramsar runt lite tills hon kommer på att man lika gärna kan gå i hagen. Eldar som vanligt upp sig i onödan. Ingen grimma i världen hade hjälp då eftersom man inte kommer när henne tills hon lugnat sig. Vilket tar typ 1 minut max (jag tappade henne en gång av en väldigt klantig anledning som skrämde bort henne :o)


Skulle jag bo vid en tät trafikerad väg hade jag kanske tänkt om. Iaf innan jag fixat ogenomträngligt staket (dvs i size telestolpar med 3 grova slanor uppåt 150 i höjd).
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har ingen grimma på min häst i hagen. Jag ledet henne "i pannluggen" dit och hon går in själv. Jag ogillar grimma i hagen för jag har varit med om en häst som dog efter att ha fastnat i sin. :eek:
Inackorderingen har grimma men det är nog bara tillfälligt. Hon är ny och börjar vänja sej vid livet i skogen och ska nog snart vara naken om skallen. ;)
åhh, jag vet hästar som har dött för att folk har misslyckats med att fånga grimlös häst på villovägar..

*jämnat ut*
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Den övervägande orsaken till att man har grimma på hästarna i hagen, är ju just att man inte får tag på dom annars. Enligt inläggen!


Undrar: Varför har du grimma på dom?

LIA
för att ANDRA MÄNNISKOR ska kunna fånga hästarna om de rymmer givetvis.. även de hemtamaste och säkraste hästarna kan råka få in en älg i hagen, eller att nån saboterar staketen, eller orienterare som skrämmer ut dem..

det är min åsikt.. ser ingen anledning till att ta av grimman den väger inte såp fruktansvärt mycket att hästen får ont av den och de SKA vara konstruerade så att metallringarna spräcks vid ett antal kN som är långt under kraften hos en häst som rycker sig loss..
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

åhh, jag vet hästar som har dött för att folk har misslyckats med att fånga grimlös häst på villovägar..

*jämnat ut*

Om jag hade den minsta lilla misstake att hästen skulle rymma från hagen (jag har skitbra staket och mycke el i trådarna) så skulle kanske din kommentar få mej att fundera lite men .....nej........

Jag har dessutom på annan plats i tråden gett en annan förklaring på varför jag helst inte har grimma på just min häst i hagen :)
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

jag har grimma (som jag skrivit innan) för att det känns säkrare om de skulle komma lösa och någon annna än jag själv behöver fånga dem... speciellt när vi har två vältrafikerade vägar runt stallet... halvblodet har alltid lädergrimma
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

för att ANDRA MÄNNISKOR ska kunna fånga hästarna om de rymmer givetvis.. även de hemtamaste och säkraste hästarna kan råka få in en älg i hagen, eller att nån saboterar staketen, eller orienterare som skrämmer ut dem..

det är min åsikt.. ser ingen anledning till att ta av grimman den väger inte såp fruktansvärt mycket att hästen får ont av den och de SKA vara konstruerade så att metallringarna spräcks vid ett antal kN som är långt under kraften hos en häst som rycker sig loss..

:bow::bow:
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

för att ANDRA MÄNNISKOR ska kunna fånga hästarna om de rymmer givetvis.. även de hemtamaste och säkraste hästarna kan råka få in en älg i hagen, eller att nån saboterar staketen, eller orienterare som skrämmer ut dem..

det är min åsikt.. ser ingen anledning till att ta av grimman den väger inte såp fruktansvärt mycket att hästen får ont av den och de SKA vara konstruerade så att metallringarna spräcks vid ett antal kN som är långt under kraften hos en häst som rycker sig loss..
Ja iofs när man har sommarfolk som klipper av banden sommartid eller som lägger ner grindarna på marken.

Planerar att tälta i hagen i sommar.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Min hade grimma på sig i hagen när de gick utmed en stor väg fall i fall de skulle få för sig att ta sig ut. Sen har hon haft grimman på sig periodvis när hon inte har velat bli fångad (gått superbra att fånga om hon haft grimma på sej men har hon inte haft det så är det inte så kul att "jaga" en liten ponny på 10ha stort område).

Nu har hon däremot inte grimman på sig i hagen. Hästarna släpps en och en in i stallet från hagen på kvällen så det behövs ingen grimma. Dessutom är hon lätt att ta nu :banana:

Hagen ligger för övrigt i ett skogsbryn där huset och stallet är mot vägen (mycket liten väg) och eftersom hagen är stor och det är rätt jobbigt att gå utanför staketet tror jag inte att de har några planer på att rymma
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag har mina 2 utan grimma..
Har väldigt mkt skog och hagen är väldigt kuperad, vill inte att dom ska fastna osv..
Dessutom kommer dom alltid när jag ropar.
Får godis när grimmorna är av i hagen.
Får godis när dom kommit och grimmorna är på.
Har inte ström på under vinterhalåret, staketet är inte spec högt och dom rymmer inte.
Skulle dom iaf göra det så är båda lättfångade, unghästen går lös in emellannåt, vilket inte är några problem.

Så jag ser ingen anledning att ha grimma på mina, dels skaderisk och dels att dom är såpass lättfångade som dom är..
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Jag skulle aldrig låta mina hästar ha grimma på sig i hagen. Aldrig! Inte efter att jag sett en häst trassla in sig med ena frambenet i en nylongrimma och gjort sig illa ordentligt. Är man tvungen (..av någon anledning) att ha grimma i hagen på sin häst, bör man ha en lädergrimma för skulle hästen fastna så tar den sönder en grimma i läder, men inte i nylon. Fy, vilken syn det var. Detsamma gäller vid lastning! Jag skulle aldrig någonsin använda en nylongrimma utan en LÄDERGRIMMA!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Det är också en andledning till varför jag vill ha grimma på mina, dom kommer oftast när jag vissslar men om jag inte är där så ska andra kunna ta dom!
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

för att ANDRA MÄNNISKOR ska kunna fånga hästarna om de rymmer givetvis.. även de hemtamaste och säkraste hästarna kan råka få in en älg i hagen, eller att nån saboterar staketen, eller orienterare som skrämmer ut dem..

Jag tror inte det är helt enkelt för andra människor att fånga in lösspringande hästar, även om de har grimma på sig.

Jag tror att många av er som inte släpper ut sina hästar i hagen utan grimma för att andra ska kunna fånga dem när de rymmer, helt enkelt har kassa staket.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Mina hästar går utan grimma i hagen. Alltid. Finns ingen anledning att de skulle ha grimma på sig, de är lätta att fånga, sänker huvudet när man ska ta på dem grimma och trivs bäst utan. Lugna harmoniska hästar behöver sällan grimma i hagen. Skaderisken är för stor för att kag ska chansa, har vart med om att en häst fastnade med hoven i en annan hästs grimma - bara rena turen att en förbipasserande såg dem och att de inte fick panik... Att de skulle vara lättare att få tag på om de kommit lösa är jag myckettveksam till, kommer man nära dem kan man hålla i man eller täcke, kommer man inte nära så spelade grimman ingen roll...
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

KL
har oftast inte grimma på hästarna i hagen trots att vi bor omringade av vägar. de ger skav, har inte lyckats hitta en som inte ger det.
skulle de komma lösa så antingen kommer de fram till mig (och hinken) eller så får jag komma till dem när de tröttnat och då har de accepterat att jag får fånga dem och kan sätta på grimma/grimskaft.

har dock vart med om när min "gubbe" rymde en gång för många årsedan utan grimma, vi följde hans hovavtryck ut på stora vägen där några människor stod och höll honom i täcket och undrade vad de skulle ta sig till.
 
Sv: Det här med att ha grimma i hagen

Det var ju en tanke.
Det är mindre lätt för en hästskändare att få tag på hästarna o skada dem.

Jag brukar gömma grimmorna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: Daydreamer
·
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 665
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 308
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp