Sadeltips till pansarvagn/en riktig utmaning önskas

Alexandra_W

Trådstartare
Bilder kommer ev, vill ha ägarens tillstånd innan jag lägger dem här. Men det borde gå att råda lite allmänt utefter info ändå? Det är minst sagt en utmaning dock...

Welsh cob, stadiga modellen så att säga. I visst överhull nu med, men hur man än vrider på det är och förblir det en rejäl dam. Med rygg som ett soffbord. Svängd rygg och dessutom överbyggd. Inte helt obefintlig manke men inte värsta sorten heller.

M&N vidd 33 är alldeles för smal. Dessutom blir den för rak.
Cliff Barnsby fit 4 är också alldeles för smal, och extremt mycket för rak.

Damen behöver alltså en VIIID sadel, men som samtidigt har svängd bom. Tror det blir rätt svårt med annat än rundbossor. Det är här jag får problem ens hitta på nåt i teorin. 90% av alla märken faller ifrån för att de inte räcker till i bomvidd. M&N skulle räcka till om man gick upp till 35 - 36. Men det hjälper ju inte när de i alla fall är för raka. Och det är samma sak med det mesta jag kommer på som man kan få i rejäl vidd (Globus, Crown etc) - det blir för rakt.

Det jag kommer på som är svängt är i många fall kört bomviddsmässigt (Prestige, Santa Cruz etc). Men inte stenkoll på vilka som har svängda bommar, jag har hållit mig till raka eller svagt svängda ryggar innan.

Dominus borde kunna gå i xxw/haflingerbom. Man att hitta en sådan i 16" är ungefär lika troligt som att jag ska hitta guld när jag mockar... Jaguar går säkert med, men det var det där med att budgeten inte alls är obegränsad.

16 - 16,5" hopp eller allround mot hopp. Och så vid så det passar ett soffbord, och mer än lite svängd i bommen. Och platta bossor, inte takiga. Hon är helt platt över ryggen fröken. Och - On a budget.. Tips?
 
Jorge Canaves haflingermodell "onyx" bör passa. Vid bom, "lagom" manke, för svängd , platt rygg.
 
Senast ändrad:
Zaldi är svängda i de flesta av de modeller jag har sett. Vidd 34 är deras xx-vid och det är det vidaste jag har hittat på marknaden, som inte har utbytbart koppjärn.
 
@ameo De tycks dock vara utrotningshotade i 34 på begmarknaden? :S Hittade nån, men det var kilbossor på den (undrar om det var en Star?) så det föll ju där. Annars är Zaldi en av de jag sökt efter, men det tycks inte finnas jättemånga hopp beg. Var har de tagit vägen eg (när jag sökte för några år sen och skulle ha rak bom fanns det massor..)

@Leoni De är kanske tom än mer sällsynta på begmarknaden va?

@DarkInNight Uppskattningsvis 120 grader. Hon är sjukt bred.. Jag fattar dock inte hur man mäter grader och sådär. Men hon är BRED och platt som en pannkaka hela vägen, även vid manken..

Äldre Wintec blir för smalt är jag 99% säker på, dessutom brukar de ha så långa kilbossor och det kommer inte gå. Wintec Wides vidaste kanske hon skulle gå att klämma i - om jag nu går på minnesbilder från när jag hade en sån. Men bossorna skulle inte funka med en sån iaf (tack och lov då jag hatar att rida i Wide *s*)
 
Bilder. De är klart förskönande, det är en bastantare dam i verkligheten, men det var så gott jag fick till det, särskilt utan pall.

10628242_664174177011892_1647833858258166926_n.jpg


10632871_664174163678560_7099081247240642602_n.jpg


10635789_664174183678558_8810989596200910593_n.jpg


10536916_664174153678561_6477219304731580435_n.jpg


10613038_664174173678559_3549985459010660110_n.jpg
 
Alltså, grejen är att zaldina kan se raka ut på bild från sidan, men det är en synvilla. ..

Jag hade två såna till salu, fast har ingen kvar nu - den ena är bortbytt och den andra visade sig vara sned så den är reklamerad.

Ser bilderna nu, tror mina zaldi hade funkat.
 
Fast kilbossor blir ju knas oavsett iom att hon är överbyggd tänkte ja, får dem rakt in i länden? Sen får jag tag i en zaldi i 34 att prova gör jag såklart det, man får köra lite "vild provning" tror jag med den. Men än är det typ "tomt" på saker att prova ens :S
 
Bomlös. Finns ju massor av olika varianter, men det borde funka även med skral budget.

Som jag skrev så ska det vara hopp eller allround mot hopp - dvs sadeln ska funka att hoppa i. Det gör inte bomlösa.
Hon har en FreeForm - dock så dör mina höfter döden i så breda bomlösa nuförtiden. Men oavsett så det var det där med att hoppa, och då behövs en bomsadel.
 
Jo, det finns ju Maxflex som ska fungera bra att hoppa i. Däremot lär de få modifiera järnet för att den ska funka på henne.
 
Jag säger också Maxflex. En Valentin skulle garanterat funka, ev m justering av det vidaste järnet. Det är en ENKEL lösning utan spilld tid på att leta, prova, sälja vidare. Jag önskar att jag inte försökt hitta alternativ utan köpt en sån från början när jag skulle ha ngt annat än Sensation-sadeln.
 
Fast kilbossor blir ju knas oavsett iom att hon är överbyggd tänkte ja, får dem rakt in i länden? Sen får jag tag i en zaldi i 34 att prova gör jag såklart det, man får köra lite "vild provning" tror jag med den. Men än är det typ "tomt" på saker att prova ens :S
Har du sett hur deras bossor ser ut annat än på bild från sidan? Det är en specialvariant, skulle jag vilja säga och jag har svårt att tro att det skulle bli något problem för att den är överbyggd. De hästar jag provat mina Zaldi har förvisso varit väldigt raka och då har problemet varit att sadeln släpper för tidigt baktill. (tyvärr ligger mina bilder på sadlarna i en isärplockad dator, så jag kan inte visa hur jag menar)
 
Jag säger också Maxflex. En Valentin skulle garanterat funka, ev m justering av det vidaste järnet. Det är en ENKEL lösning utan spilld tid på att leta, prova, sälja vidare. Jag önskar att jag inte försökt hitta alternativ utan köpt en sån från början när jag skulle ha ngt annat än Sensation-sadeln.

Eftersom det inte är min häst är det heller inte jag som köper sadeln och därmed sätter/påverkar jag inte budgeten. Och en maxflex är för dyr.
 
Har du sett hur deras bossor ser ut annat än på bild från sidan? Det är en specialvariant, skulle jag vilja säga och jag har svårt att tro att det skulle bli något problem för att den är överbyggd. De hästar jag provat mina Zaldi har förvisso varit väldigt raka och då har problemet varit att sadeln släpper för tidigt baktill. (tyvärr ligger mina bilder på sadlarna i en isärplockad dator, så jag kan inte visa hur jag menar)

Nä inte sett dem. Det var bara spontant tanken. Provat som sagt gärna (ägaren med) en zaldi i 34 om man kan lägga vantarna på en.

Såg tekna har en islandsmodell som går få i vidd 34. Kanske kan gå, om bossorna inte blir för takiga. Tydligen har tekna a-line åtminstone förr haft rätt bomform.
Hon har haft en lippo, maranello har jag för mig, som också legat okej (enl äg) bomformsmässig. Däremot ligher den inte bra ens med vidaste järnet i just nu.

(Jag personligen har bara sett m&n, cb och en globus med egna ögon på henne - dvs vad jag hade i stallet).
 
Fiona hade en hubertus flexline som låg bra, trots inte jättevid, passade även morsan som nog är i klass med R.
 
Min ponny har liknande rygg o provade en tekna a-line hopp storlek 32(största? ) den blev för svängd så kanske värd att prova? Tekna Island var för takformad för min men inte hoppen.

Bäst för hästen var en Harry dubbs men hitta ingen 16-16,5" då, nu har hoppning legat på is.
 
Tekna har 33 som maxbomvidd på de flesta, men vissa t ex Island finns i 34.

Tekna 33 är nog gränspuck, men det är en av de som står på testalistan. Lite reservation för om bossorna blir för takiga med. Men står på provalistan. Ev en Island i 34 med beroende på utfallet. De ligger ju inom budget med.

HD ligger lite för högt i pris tyvärr och tycks vata en raritet på begmarknaden - men rent bomformsmässigt borde den funka. Och Så även Jaguar då men där snackar vi över budget ;P
 

Liknande trådar

Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 370
Senast: caballus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 621
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 551
Senast: Estivuz
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 156
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp