Bukefalos 28 år!

Jämföra bomvidder på sadlar?

b_ridutbildning

Trådstartare
Måste erkänna att jag är på väg ut i sadelträsket igen. Jag har en viss uppfattning om vilka modeller som kan passa mig och hästen. Frågan är vilken bomvidd jag ska leta efter i de olika märkena. Hästen har nu en Frank Baines Reflex med M-bom. Jag tror han ska ha (jag vill ha :o)Amerigo Alto eller Classic (enligt Ridin efter att ha sett en bild) Röösli, Jaguar eller Childeric. Vilka bomvidder tror ni jag ska leta efter när han har M i FB? Han har tidigare haft en Amerigo dj +2,5 som var för vid det var dock 4-5 år sedan.

Det är två anledningar till att jag byter. Jag tycker att sadeln är för bred och får ryggproblem. Vill nu ha en som är smalare i sätet, speciellt framtill och som ligger lite högre över hästen. Sedan behöver hästen en med rundbossor eftersom han har börjat få bullor bakom sadeln. Kom gärna med fler tips!

Minns att det förr fanns en sida som jämförde men kommer inte ihåg vilken. Ni här på Buke har säker koll! ;-)

Bifogar en liten bild på pållen!
535263_432428700103089_100000078881511_1595299_2144647585_n.jpg
 
Sv: Jämföra bomvidder på sadlar?

Utöver märkena du har nämnt så kan jag tänka mig att Prestige också kan funka.

Svårt med bomvidder, FB är ju ganska rymliga i sina vidder och är ju uppbyggd på ett helt annat sätt än sadlarna du nämnt. Så bästa är nog om du har möjlighet att prova någon av tilltänkta modeller så är det nog lättare att tipsa om bomvidd.
 
Sv: Jämföra bomvidder på sadlar?

Tack för ditt svar! Jag har funderat på Prestige också, men hade en allround/hoppsadel från dem och den rullar för mycket i sidled. Fast nu finns det säkert fler modeller. Men upplever att hans rygg är för "platt" för dem, samt att manken är för bred.

Tänkte låna hem några sadlar och undrar var jag ska börja när det gäller bomvidd. Det kostar ju en del med frakt och så...

Vad tror du om +1,5 till +2 i Amerigo? Och AO i Childeric?
 
Sv: Jämföra bomvidder på sadlar?

Det borde bli billigare att ta hem någon som säljer sådana sadlar och få utprovat.:idea: Skicka fram och tillbaka blir dyrt i längden.
 
Sv: Jämföra bomvidder på sadlar?

Visst har jag tänkt på det! :-)Kan bli svårt att hitta någon som säljer samtliga dock. Men troligtvis blir det ändå en eller två utprovningar men det brukar vara låång väntetid häromkring och jag ville tjuvstarta lite! Fast helst vill man ju prova alla på samma dag.:p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 604
Senast: ylvalill
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 457
Senast: Design05
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 356
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 632
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp