Det här med att ta bort häst

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har funderat mycket kring detta, för att vara förberedd om det skulle bli aktuellt.

Har försökt googla mig till lite svar, men hittar inget konkret. Därför frågar jag här.

Vad händer sen när hästen är död? Tänker nu efter att kroppen är bortforslad.
Säga upp stallplatsen och försäkringen har jag förstått, eller tja det kanske heter att man anmäler att hästen ej lever mer?
Läste något om passet, att det skulle makuleras. Hur går det till?
Vad händer om passet inte makuleras?
Är det något annat jag helt missat?

Tacksam för svar, då jag vill stilla min nyfikenhet.
 
Man.anmäler till det ställe där passet utfärdats att hästen är borta
Ibland vill de ha passet ibland inte
 
När jag fick ta bort min islänning kontaktade jag islandsförbundet och fick svar på mina frågor. Då jag ville behålla passet så fick jag skicka in det till förbundet med ett tillägg att det skulle returneras.

Sedan skickade de tillbaka det med en stämpel att passet var makulerat.

Hur andra förbund gör har jag tyvärr ingen aning om.
 
När jag fick ta bort min islänning kontaktade jag islandsförbundet och fick svar på mina frågor. Då jag ville behålla passet så fick jag skicka in det till förbundet med ett tillägg att det skulle returneras.

Sedan skickade de tillbaka det med en stämpel att passet var makulerat.

Hur andra förbund gör har jag tyvärr ingen aning om.
Var det bara att skicka in passet eller fick du skicka med någon blankett?
Vet inte riktigt vart jag ringer om det skulle bli aktuellt för mig. Känner mig lite vilsen i det hela.
 
När jag avlivade min fjording skickade jag bara in passet. Mailade först och frågade hur jag skulle gå tillväga.
 
Var det bara att skicka in passet eller fick du skicka med någon blankett?
Vet inte riktigt vart jag ringer om det skulle bli aktuellt för mig. Känner mig lite vilsen i det hela.

Jag skickade med en handskriven lapp att jag ville ha tillbaka passet och lämnade namn och adress.

Men, som sagt, jag har ingen aning om hur andra förbund gör och vad som gäller importerade djur.
 
Jag skickade med en handskriven lapp att jag ville ha tillbaka passet och lämnade namn och adress.

Men, som sagt, jag har ingen aning om hur andra förbund gör och vad som gäller importerade djur.
Aha, var det för du hade ringt till dom innan som du inte behövde skicka med lapp varför passet kom till dom?
Mest nyfiken på hur det var för dig.

Min häst är tilläggsregistrerad, är det då det förbunden man ska vända sig till (minns nu inte vilket det var) den dagen det är dags?
 
Oj, jag har aldrig skickat in något pass ( svenskt halvblod), hade faktiskt inte en aning om att man skulle göra det. Skall man göra det i efterhand? Senast som jag förlorade en vän är snart 4 år sedan. Alltid lär man sig något nytt.
 
Eftersom folk skiter i att följa instruktioner finns registren fulla med döda hästar som står som levande. Otillfredställande.

Håller med till fullo och känner mig lite träffad av piken. Men den informationen har gått mig helt förbi. Man har väl så mycket andra tankar när man väl står där i krisen. Och NEJ jag har inte skitit i det, jag hade faktiskt ingen aning om att man skulle göra så.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
1 925
Senast: Rialavargen
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 537
Senast: machafuko
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 952
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 268
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp