Det här med bilar...

Red_Chili

Trådstartare
Jag letar ny bil. Jag vill ha en mer bensinsnål sak som har bättre utrymme för hundarna.

Nu har jag hittat en som tilltalar mig och som passar in på mina krav, utifrån vad jag kan se i annonsen i alla fall. Besiktigad, har servicebok (så jag antar att den är ifylld som den ska), nyligen varit på service osv.

En bekant reagerade dock på antalet mil den gått. Bilen är 6 år gammal och har gått nästan 19000 mil. Den är till salu i Sthlm och av det jag kan hitta på nätet med hjälp av regnr så har den bott i Sthlm hela tiden, besiktigats i förorterna.

Borde jag låta bli att titta på bilen eller kan det vara något bra? Är det något speciellt jag ska akta mig för om jag tittar på den?

(Och ja, jag har ju den budget som jag har, så alternativet annars är att köpa en äldre bil, men de drar ofta för mycket bensin om de är bra nog att fungera som hundbilar...)
 
Antal mil är ju en faktor det med, men det säger inte allt. Jag har förr varit mer "allergisk" mot fordon med många mil på mätaren än vad jag är idag efter att ha känt massvis med personer som har jättebra bilar med 20+k mil på mätaren.

Själv kollar jag i första hand på om servicar är regelbundet utförda, antal ägare, hur bra intryck jag får av säljaren och hur seriöst det hela känns. Det kan IMO vara värre med en äldre bil som gått färre mil än vice versa, sålänge den är välskött med utförda servicar. Jag har en bil som är c:a 14 år gammal och gått c:a 15k mil, i mina ögon ser det bra ut om den är körd 1k mil/året eller så, då har den inte bara stått några längre perioder.. Vissa saker slits ju ut med tiden och milen, men mycket försämras också om den bara får stå och torka, enligt det lilla jag vet iaf.

19k mil på 6 år är ju snittat 3k mil/året eller 60 mil/veckan, det känns som någon haft den som någon slags pendlarbil eller dylikt då! Jag skulle säga att det för mig skulle bero helt på märke/modell, pris och skick, samt att jag skulle granska serviceboken och lista ut om det är någon stor service på gång snart som kan bli kostsam!

Jag tycker inte det är dumt att åka och se en sådan bil, många "bra" bilar går ju 30, 40k mil också. Dvs det är en faktor och värt att tänka på att den har gått såpass långt, men det är inte allt!

Mitt råd är dock att se om du har nån vän som är kunnig om bilar, särskilt begagnatköp och ta med denna person när du kollar/provkör bilen. Det gjorde jag när jag skulle köpa min, och det var riktigt värt. Jag är inte helt okunnig men hade aldrig köpt bil förut så det kändes jäkla bra att ha med nån som visste vad som är extra värt att granska på plats. Sånt där som att kolla oljor, mm.. Sen ska man komma ihåg att testa allt i elsystemet, och verkligen känna efter när man kör om allt känns bra! Nu är ju detta en ganska ny bil ändå, men det är även värt att googla och kolla upp just den årsmodellen för det märket/modellen det är. Jag kollade ett tag på en specifik Peugeot och råkade prata med en försäljare av just det märket som faktiskt avrådde mig från just den årgången jag funderade på pga alla problem den hade visats ha...tex!
 
Jag letar ny bil. Jag vill ha en mer bensinsnål sak som har bättre utrymme för hundarna.

Nu har jag hittat en som tilltalar mig och som passar in på mina krav, utifrån vad jag kan se i annonsen i alla fall. Besiktigad, har servicebok (så jag antar att den är ifylld som den ska), nyligen varit på service osv.

En bekant reagerade dock på antalet mil den gått. Bilen är 6 år gammal och har gått nästan 19000 mil. Den är till salu i Sthlm och av det jag kan hitta på nätet med hjälp av regnr så har den bott i Sthlm hela tiden, besiktigats i förorterna.

Borde jag låta bli att titta på bilen eller kan det vara något bra? Är det något speciellt jag ska akta mig för om jag tittar på den?

(Och ja, jag har ju den budget som jag har, så alternativet annars är att köpa en äldre bil, men de drar ofta för mycket bensin om de är bra nog att fungera som hundbilar...)

Jag skulle gissa att bilen gått som taxi en period, och att det är därför den gått så många mil redan. Är den en bilmodell som brukar gå som taxi?
För mig hade märket, modellen och priset på bilen spelat stor roll. Det går att googla sig till hur många mil olika modeller/märken brukar rulla utan större problem, även hur mycket de behöver repareras/underhållas och vid vilka miltal dyra grejer behöver bytas.
Om google säger att bilen håller många mil till utan dyra reparationer och priset är satt med hänsyn till miltalet så hade jag kunnat tänka mig att köpa den. Sen kan man ju alltid ha otur ändå, men en bil som kunnat rulla 3000 mil om året är ju antagligen inget måndagsexemplar i alla fall.

Lycka till!
 
Vad är det för märke? Är det något annat än volvo så skulle jag inte titta på den. (Jag hade visserligen inte tittat på volvo heller men det är det enda märke jag skulle kunna tänka mig med de miltalen som inte är redo för stora investeringar.)
 
@Sezziyanen tyvärr har jag ingen mer kunnig att ta hjälp av, men min tanke var också pendlarbil av något slag. Nu säljs bilen av bilhandlare, så jag har ingen f.d. ägare att prata med om det heller.

@As_Vegas, det är inte en bil som brukar gå som taxi, annars har jag sett många sådana på annons. Den här ser också mycket fräschare ut än de taxibilar jag sett till salu. Ska absolut googla och se vad jag hittar.

@TinyWiny, ingen Volvo, det är min mardröm att ha en sådan bil :D Men ja, hade det varit en V70 skulle det ju varit en intressant annons utan tvekan, nu är jag mer skeptisk.
 

[USER=54300]@As_Vegas
, det är inte en bil som brukar gå som taxi, annars har jag sett många sådana på annons. Den här ser också mycket fräschare ut än de taxibilar jag sett till salu. Ska absolut googla och se vad jag hittar.
[/USER]

Okej, det slog mig nu att den kan ju ha varit hyrbil istället. I så fall hade jag aldrig köpt den.
Jag vet inte om du tittat något på Top Gear, enligt dem är hyrbilen världens snabbaste bil:
[MEDIA=youtube]rmjdIFUByzo[/MEDIA]
 
Vad är det för märke? Är det något annat än volvo så skulle jag inte titta på den. (Jag hade visserligen inte tittat på volvo heller men det är det enda märke jag skulle kunna tänka mig med de miltalen som inte är redo för stora investeringar.)
Men va? Det är ju inga enorma mängder mil vi pratar om?

Sen beror det ju på om det är en enlitersmotor eller en rejälare sak. Ts fråga går ju helt enkelt inte att svara på. Den kan vara en perfekt bil eller så är den skrot.
 

Gått som hyrbil? Bara för milantalet? 19000 mil på sex år hade kunnat vara vilken pendlar- eller tjänstebil som helst, i min värld (eller hyrbil, visst, men det är inte min spontana tanke bara för milantalet). Och är det så att den framför allt har gått längre sträckor tänker jag att det är ganska snälla mil dessutom.
 
Jag letar ny bil. Jag vill ha en mer bensinsnål sak som har bättre utrymme för hundarna.

Nu har jag hittat en som tilltalar mig och som passar in på mina krav, utifrån vad jag kan se i annonsen i alla fall. Besiktigad, har servicebok (så jag antar att den är ifylld som den ska), nyligen varit på service osv.

En bekant reagerade dock på antalet mil den gått. Bilen är 6 år gammal och har gått nästan 19000 mil. Den är till salu i Sthlm och av det jag kan hitta på nätet med hjälp av regnr så har den bott i Sthlm hela tiden, besiktigats i förorterna.

Borde jag låta bli att titta på bilen eller kan det vara något bra? Är det något speciellt jag ska akta mig för om jag tittar på den?

(Och ja, jag har ju den budget som jag har, så alternativet annars är att köpa en äldre bil, men de drar ofta för mycket bensin om de är bra nog att fungera som hundbilar...)
Beror helt på vad för bil, bättre kvalitetsbilar typ audi, bwm etc är de inte tokmkt för, men de flesta Renault är slut då.
 
@Sezziyanen tyvärr har jag ingen mer kunnig att ta hjälp av, men min tanke var också pendlarbil av något slag. Nu säljs bilen av bilhandlare, så jag har ingen f.d. ägare att prata med om det heller.

Fattar. Blev faktiskt så att när jag till slut köpte min så fick jag mer eller mindre fixa det själv ändå... hjälpen fick mig dock att välja bort en bil.

Är det på firma så är det ju iaf lätt att kolla på den ordentligt och provköra etc, man behöver inte känna sig som man slösar på nåns tid då åtminstone!
 
@Sezziyanen tyvärr har jag ingen mer kunnig att ta hjälp av, men min tanke var också pendlarbil av något slag. Nu säljs bilen av bilhandlare, så jag har ingen f.d. ägare att prata med om det heller.

@As_Vegas, det är inte en bil som brukar gå som taxi, annars har jag sett många sådana på annons. Den här ser också mycket fräschare ut än de taxibilar jag sett till salu. Ska absolut googla och se vad jag hittar.

@TinyWiny, ingen Volvo, det är min mardröm att ha en sådan bil :D Men ja, hade det varit en V70 skulle det ju varit en intressant annons utan tvekan, nu är jag mer skeptisk.

Det är väl bara att ringa fd ägaren/ägarna och fråga det du undrar. Har den bara körts i Sthlm och t o m har automatlåda, så skulle jag dra mig för att köpa den. För övrigt så är Landcruiser typ den enda bil jag ens skulle fundera på att köpa med dom milen, eller om bilen var väldigt billig.
 
Gått som hyrbil? Bara för milantalet? 19000 mil på sex år hade kunnat vara vilken pendlar- eller tjänstebil som helst, i min värld (eller hyrbil, visst, men det är inte min spontana tanke bara för milantalet). Och är det så att den framför allt har gått längre sträckor tänker jag att det är ganska snälla mil dessutom.

Det kan absolut vara en pendlingsbil, men miltalet känns ändå tillräckligt högt att det skulle kunna ha varit en taxi eller hyrbil och värt att kolla upp.
 
Honda civicen jag hade förr hade gått 16' mil när jag köpte den och hade precis gått igenom stora besiktningen. Rullade med regelbundna besiktningar 12' mil till och fick under den tiden renovera generatorn. Hade säkert rullat en bra bit till om jag inte kraschat den.

Nuvarande bilen, en Subaru legacy med skött serviceboende och två tidigare ägare hade rullat 21' mil när jag köpte den och nu står mätaren på 24' och hittills inga motorfel eller liknande, däremot ett elfel men det påverkar inte körförmågan.

Jag kollar på antal ägare och om servicen är skött på riktiga verkstäder. Kan inget om bilar men har hellre en nyare bil som gått mycket än en äldre med låga mil.
 
Kan inget om bilar men har hellre en nyare bil som gått mycket än en äldre med låga mil.

Så resonerar många. Det är enda anledningen till att långmilare blir sålda, folk vill ha en nyare bil. Mekanikern resonerar tvärtom för hen vet att med många mil kommer mycket slitage och det blir en dyrare bil att äga.
 
Men va? Det är ju inga enorma mängder mil vi pratar om?

Sen beror det ju på om det är en enlitersmotor eller en rejälare sak. Ts fråga går ju helt enkelt inte att svara på. Den kan vara en perfekt bil eller så är den skrot.

Nej det är inga enorma mängder mil men beroende på vilket märke det är så kan den ha gått sina mil och det blir dyrt med allt som behöver bytas ut.
 
Milen är det som sliter på en bil
En gammal bil som har stått i ett garage är ju inte sliten
Hellre gammal bil med lite mil, än en ny som gått långt
Det finns en anledning till att personen vill byta bil efter 19000 mil. Det är då bilen börjar kosta i reperation. Lägga pengar på att laga är inte kul
 
Milen är det som sliter på en bil
En gammal bil som har stått i ett garage är ju inte sliten
Hellre gammal bil med lite mil, än en ny som gått långt
Det finns en anledning till att personen vill byta bil efter 19000 mil. Det är då bilen börjar kosta i reperation. Lägga pengar på att laga är inte kul
En bil som stått i ett garage (eller ännu värre utomhus) slits på ett annat sätt än en som tuffar och går. Dessutom är bilen slitagemässigt byggd för att tuffa och gå, så stå-still-slitaget kommer oväntat, och på oväntade ställen. Det jag talar om är framför allt tätningar, packningar och slangar av plast/gummi - saker som normalt byts allt eftersom på en bil som används.
Korrotion i elsystemet kan också anses vara en sak som sliter, även om milantalet är noll och intet.

Många är t.ex de AC's som slutat fungera några månader efter att en bil åter tagits i tjänst.
 
En bil som stått i ett garage (eller ännu värre utomhus) slits på ett annat sätt än en som tuffar och går. Dessutom är bilen slitagemässigt byggd för att tuffa och gå, så stå-still-slitaget kommer oväntat, och på oväntade ställen. Det jag talar om är framför allt tätningar, packningar och slangar av plast/gummi - saker som normalt byts allt eftersom på en bil som används.
Korrotion i elsystemet kan också anses vara en sak som sliter, även om milantalet är noll och intet.

Många är t.ex de AC's som slutat fungera några månader efter att en bil åter tagits i tjänst.
Helt still är ju inte bra klart för någon bil men en bil som har körts lite måste rimligtvis vara mindre sliten än en som har gått 20 000
 
Tycker spontant att 19k mil på 6 år låter för mycket. Inget illa menat, men kan bara ta "skräckhistorien" med min familjs tidigare BMW. Vi (som haft den sedan dag 1) bytte in den när den var 6 år gammal och gått 13 800 mil. Då var den helt slutkörd, och hade blivit bärgad till verkstad inte mindre än 5 gånger samt varit inne där utan bärgning ca. 40 gånger. Byttes in 3 veckor före att besiktningsperioden skulle gå ut, för den hade aldrig någonsin gått igenom. Gick via typ 5-10 handlare och hamnade sedermera, typ 4 månader efter att vi lämnade den, hos någon stackare på andra sidan landet. Har sen dess mest stått avställd. Och detta var våren 2014....

Så nej, jag skulle inte våga köpa en såpass högmilad bil. Satsa hellre på en något äldre, lågmilad bil. Behöver inte nödvändigtvis vara en 90-tals Volvo liksom, men kanske en 10 år gammal, men i fint skick. :)
 
Tycker spontant att 19k mil på 6 år låter för mycket. Inget illa menat, men kan bara ta "skräckhistorien" med min familjs tidigare BMW. Vi (som haft den sedan dag 1) bytte in den när den var 6 år gammal och gått 13 800 mil. Då var den helt slutkörd, och hade blivit bärgad till verkstad inte mindre än 5 gånger samt varit inne där utan bärgning ca. 40 gånger. Byttes in 3 veckor före att besiktningsperioden skulle gå ut, för den hade aldrig någonsin gått igenom. Gick via typ 5-10 handlare och hamnade sedermera, typ 4 månader efter att vi lämnade den, hos någon stackare på andra sidan landet. Har sen dess mest stått avställd. Och detta var våren 2014....

Så nej, jag skulle inte våga köpa en såpass högmilad bil. Satsa hellre på en något äldre, lågmilad bil. Behöver inte nödvändigtvis vara en 90-tals Volvo liksom, men kanske en 10 år gammal, men i fint skick. :)
Då var det nog ett måndagsex ni fått..
Alla våra bilar har rullat betydligt längre utan problem (dock ej bmw)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 017
Senast: aiquen
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 359
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;)...
2
Svar
25
· Visningar
1 730
Äldre Nu ska det köpas en bil. Av någon anledning har både jag och sambon snöat in på Volvo 50, antingen 1,6D DRIVe eller en D2, årsmodeller...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 055
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp