Det här med bilar...

Helt still är ju inte bra klart för någon bil men en bil som har körts lite måste rimligtvis vara mindre sliten än en som har gått 20 000
Ja, absolut. Men det jag svarade på var statementet: Milen är det som sliter på en bil
En gammal bil som har stått i ett garage är ju inte sliten.
 
Tycker spontant att 19k mil på 6 år låter för mycket. Inget illa menat, men kan bara ta "skräckhistorien" med min familjs tidigare BMW. Vi (som haft den sedan dag 1) bytte in den när den var 6 år gammal och gått 13 800 mil. Då var den helt slutkörd, och hade blivit bärgad till verkstad inte mindre än 5 gånger samt varit inne där utan bärgning ca. 40 gånger. Byttes in 3 veckor före att besiktningsperioden skulle gå ut, för den hade aldrig någonsin gått igenom. Gick via typ 5-10 handlare och hamnade sedermera, typ 4 månader efter att vi lämnade den, hos någon stackare på andra sidan landet. Har sen dess mest stått avställd. Och detta var våren 2014....

Så nej, jag skulle inte våga köpa en såpass högmilad bil. Satsa hellre på en något äldre, lågmilad bil. Behöver inte nödvändigtvis vara en 90-tals Volvo liksom, men kanske en 10 år gammal, men i fint skick. :)

Inne på verkstad 45 gånger på 6år? ca. 7-8 ggr per år alltså?Allvarligt?

Antingen är det ingen i eran familj som kan köra eller så hade ni ett rejält måndagsexemplar till bil....
 
Då var det nog ett måndagsex ni fått..
Alla våra bilar har rullat betydligt längre utan problem (dock ej bmw)
En bil som gått 19.000 mil kan vara hur fin som helst och knappt nått sin medelålder. En annan bil som gått 19.000 mil kan vara närmare döden än nästa tankning. Det beror dels på märke, dels på nivån på bilens förare och skötare.

Och naturligtvis finns det lite plats för måndagsexemplar också - men det finns måndagsexemplar som inte är äkta sådana, utan en produkt av den familj den hamnat i.
 
Kommer aldrig mer köpa en äldre bli med låga mil, var rena måndagsexet eller gått betydligt längre men med någon som fifflat med mätaren.
 
Tycker spontant att 19k mil på 6 år låter för mycket. Inget illa menat, men kan bara ta "skräckhistorien" med min familjs tidigare BMW. Vi (som haft den sedan dag 1) bytte in den när den var 6 år gammal och gått 13 800 mil. Då var den helt slutkörd, och hade blivit bärgad till verkstad inte mindre än 5 gånger samt varit inne där utan bärgning ca. 40 gånger. Byttes in 3 veckor före att besiktningsperioden skulle gå ut, för den hade aldrig någonsin gått igenom. Gick via typ 5-10 handlare och hamnade sedermera, typ 4 månader efter att vi lämnade den, hos någon stackare på andra sidan landet. Har sen dess mest stått avställd. Och detta var våren 2014....

Så nej, jag skulle inte våga köpa en såpass högmilad bil. Satsa hellre på en något äldre, lågmilad bil. Behöver inte nödvändigtvis vara en 90-tals Volvo liksom, men kanske en 10 år gammal, men i fint skick. :)
:eek: Inte ens min första bli som gick 3 gånger längre innan skroten var i närheten av att besöka verkstan så många gånger.
 
Tycker spontant att 19k mil på 6 år låter för mycket. Inget illa menat, men kan bara ta "skräckhistorien" med min familjs tidigare BMW. Vi (som haft den sedan dag 1) bytte in den när den var 6 år gammal och gått 13 800 mil. Då var den helt slutkörd, och hade blivit bärgad till verkstad inte mindre än 5 gånger samt varit inne där utan bärgning ca. 40 gånger. Byttes in 3 veckor före att besiktningsperioden skulle gå ut, för den hade aldrig någonsin gått igenom. Gick via typ 5-10 handlare och hamnade sedermera, typ 4 månader efter att vi lämnade den, hos någon stackare på andra sidan landet. Har sen dess mest stått avställd. Och detta var våren 2014....

Så nej, jag skulle inte våga köpa en såpass högmilad bil. Satsa hellre på en något äldre, lågmilad bil. Behöver inte nödvändigtvis vara en 90-tals Volvo liksom, men kanske en 10 år gammal, men i fint skick. :)
13 800mil är ju ingenting... Låter absurt att den skulle vara slutkörd redan, hör ju knappast till vanligheterna :) Min 04:a (ej BMW) har gått 24 000 mil och tuffar på fint än och då är jag som bilägare ändå av den slarvigare typen när det kommer till service och sånt.
 
Jag letar ny bil. Jag vill ha en mer bensinsnål sak som har bättre utrymme för hundarna.

Nu har jag hittat en som tilltalar mig och som passar in på mina krav, utifrån vad jag kan se i annonsen i alla fall. Besiktigad, har servicebok (så jag antar att den är ifylld som den ska), nyligen varit på service osv.

En bekant reagerade dock på antalet mil den gått. Bilen är 6 år gammal och har gått nästan 19000 mil. Den är till salu i Sthlm och av det jag kan hitta på nätet med hjälp av regnr så har den bott i Sthlm hela tiden, besiktigats i förorterna.

Borde jag låta bli att titta på bilen eller kan det vara något bra? Är det något speciellt jag ska akta mig för om jag tittar på den?

(Och ja, jag har ju den budget som jag har, så alternativet annars är att köpa en äldre bil, men de drar ofta för mycket bensin om de är bra nog att fungera som hundbilar...)

Liten input bara, jag har en Ford...den är 8 år gammal och har gått drygt 24000 mil. Jag har haft den sen den var ny, denna stackars bils första år gick den drygt 5000 mil per år, den var alltså typ 4 år när den hade gått 20000 mil. Det är, och har inte varit några större fel på min bil (peppar, peppar), självklart måste slitdelar bytas när den går/gått långt. Menar bara att det behöver inte vara något värre än så, en långpendlarbil. Men kolla hur det ser ut med de större reparationerna/bytesintervallen, typ kamrem etc. Det kan bli dyrt annars.
 
Gått som hyrbil? Bara för milantalet? 19000 mil på sex år hade kunnat vara vilken pendlar- eller tjänstebil som helst, i min värld (eller hyrbil, visst, men det är inte min spontana tanke bara för milantalet). Och är det så att den framför allt har gått längre sträckor tänker jag att det är ganska snälla mil dessutom.
Enig! Många märken går lätt upp till 30.000 mil och bra bilar som finns i stor upplaga ät ju lätt att hitta delar till på skroten, vilket gör reparationer billigare.
 
Kommer aldrig mer köpa en äldre bli med låga mil, var rena måndagsexet eller gått betydligt längre men med någon som fifflat med mätaren.
Mätaren på min Caddy slog om till noll när den passerade 30.000 mil. De tittade ganska fundersamt på den på besiktningen och sa att den var ju i ganska slitet skick för att ha gått 2400 mil när jag var där senast.
 
13 800mil är ju ingenting... Låter absurt att den skulle vara slutkörd redan, hör ju knappast till vanligheterna :) Min 04:a (ej BMW) har gått 24 000 mil och tuffar på fint än och då är jag som bilägare ändå av den slarvigare typen när det kommer till service och sånt.
Min Caddy 02 är snart uppe i 35000 mil, kostar ca 10.000 om året inkl skatt och reparationer/underhåll. Rullar snällt, startar alltid och drar knappt en halvliter milen. Fasar för när den ska bytas ut...
 
Inne på verkstad 45 gånger på 6år? ca. 7-8 ggr per år alltså?Allvarligt?

Antingen är det ingen i eran familj som kan köra eller så hade ni ett rejält måndagsexemplar till bil....

Troligtvis det sistnämnda. Den gick rent de första 3 månaderna vi ägde den, sen aldrig mer. Var krångel från scratch. Var det inte trasiga/kortslutna givare, så åt den tändstift och tändspolar till frukost. Det sistnämnda hade den ungefär 40 st av under våra 6 år enligt pappa. Gick ofta på 3 cylindrar också, och hade problem med bränsleinsprutningen. Hade den varit på verkstad funkade den bästa fall i 2 veckor, innan det var färdigt igen.
Ganska fantastiskt med tanke på hur modern bil det ändå var, en röd BMW 318i sedan -08.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: aiquen
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 359
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;)...
2
Svar
25
· Visningar
1 730
Äldre Nu ska det köpas en bil. Av någon anledning har både jag och sambon snöat in på Volvo 50, antingen 1,6D DRIVe eller en D2, årsmodeller...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 055
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp