Det här med fällning..

Aslan

Trådstartare
Jag har en finsk lapphund, kastrerad hane 6 år. Normalt så brukar han vara i full gång med urfällning nu. Alla år innan (även som kastrat) så har han fällt ur normalt. Allt urfällt snabbt och smidigt. Förra året började han fälla, men sedan stannade det av och inte förens strax efter högsommaren fällde han ur. Minnas att vi var en vända till vet. Vet också att vi fick med oss en olja som skulle ges dagligen i fodergivan, men som hjälpte minimalt. Hunden var såklart påverkad av att gå runt med all denna vinterpäls mitt i sommaren (våran pälsar sig rikligt då han vistas mycket utomhus.) men den släppte som sakt sen, sent och segdraget.

Och nu har jag såklart redan börjat bita naglarna för att samma sak ska ske även i år! När jag pratade med en bekant så har jag landat lite och ska såklart inte måla fan på väggen än, jag får ge det ett par veckor till. Men sen då? Varför blir det såhär? Vad jag ser på min hund just nu så det en pigg, glad och arbetsvillig hund, normalviktig med en glansig och fräsch päls. Jag tror absolut inte att han är sjuk på något sätt. Men kan det vara nån vitaminbrist eller liknande som kan påverka? Kan vet ta prover på sånt i så fall? Eller finns det något annat det kan bero på? Han äter ett torrfoder/helfoder från standardt som funkat bra hittills.
 
Hur länge har han varit kastrat ? Jag tror ändå att det är boven i det hela - men har han fin päls för övrigt, så kan du nog bara hjälpa genom att försöka bada honom och försöka få väck så mycket som går av det som är löst :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 160
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp