Svårt med pälsen (Dobbis), byta mat?

Nu har jag kollat upp produkten, det är INTE ett helfoder så du kan inte ge enbart vom. Vet inte vad "vitaminiserat" betyder i mängd vitaminer men du behöver i alla fall tillsätta kalk i någon form

@Red_Chili vet du om det behövs muskelkött också?

Jag vet inte vad du menar med "vitaminiserat" heller, det är dock inget jag skrivit eller påstått här.
Jag vet inte vilket foder du har kollat upp, men om du tittar noga på vad jag skrev så skrev jag inte att jag bara skulle ge vom utan även helnyponpulver som innehåller alla vitala ämnen (vitaminer/mineraler/antioxidanter/spårämnen) hunden (och människan/hästen/katten) behöver inklusive lättupptagligt kalcium. Nyponpulver har även en dokumenterat cancerhämmande (hämmande, inte botande eller förebyggande) effekt. Nypon bromsar även upp åldrande.
Jag har inte hittat några riktlinjer att gå efter angående hundens näringsbehov så som det finns till häst, så att man kan räkna ut hur mkt av det ena eller det andra hunden skall äta, utan det står överallt att det är individuellt (nähä, verkligen?) och att man tydligen främst verkar gå efter rekommendationer från fodertillverkarna och sitt eget sunda förnuft (som ju också är högst individuellt). Kan tillägga att vi även diskuterat med en veterinär om foderbytet, så hunden kommer inte att bli vare sig undernärd eller lidande på annat sätt. Photobucket är nere just nu annars hade jag lagt upp en näringsförteckning över vomfodret jag köpt eftersom jag inte hittar den ngnstans på nätet då fodret tydligen är så pass nytt (Axess färskfoder).
 
För det första: Du kan inte göra ett allergitest för mat. Där måste man prova sig fram. Pricktest och blodprov kan visa en i rätt riktning vid omvärldsallergi/atopi.

För det andra: Det finns bra helfoder i form av färskfoder att ge. T.ex. Musch har.

För det tredje: Har allergihunden testats för svamp? Det finns olika typer av schampo som hjälper mot hudinfektioner av olika slag. Även klådstillande. Sen finns det fettsyror att behandla lokalt med, ifall hunden inte klarar av att tillgodose sig dem via maten. Det brukar synas en stor skillnad på päls och hud efter behandling.

Och för det fjärde: Nej, hunden kommer inte att sätta vinterpäls. De gör liksom inte det :)

Det har gjorts en biopsi och tagits blodprov på hunden, det har inte visat något, samtidigt fick hunden börja äta RC Hypoallergenic torrfoder (hjälpte ett litet tag). Då och då blossar allergin upp och hon börjar slicka i ljumskarna trots allergifodret och ingen övrig ändring (hon får inget annat att äta mellan måltider i form av godis eller så, enbart ben från oxe någon gång ibland).
Som jag skrivit innan i tråden så håller vi på och går över till färskfoder (VoH) för båda hundarna. Hunden har inte testats för svamp vad jag vet, dock har hon behandlats med både fuciderm och pevaryl utan märkbar bättring (hydrocortison hjälper dock och det förvärrar ju svamp så det är nog inte svamp ändå), Vi funderar på att köpa neemschampo/olja och tvätta/behandla med utvärtes (neemkapslar att äta ev.). Vi avhandlade vinterpälsärendet för några inlägg sedan, men tack ändå. :)

Har någon här provat Thornit öronpuder (ni får googla)? Tydligen vanligt att använda mot klåda utomlands, men är rätt nytt i Sverige (började säljas här 2011)...
 
Jag trodde att det var vom från VoH? Hur som helst så ställer jag mig högst tveksam till att ett nyponpulver ens är i närheten av att tillgodose hundens behov av kalk. Du får nog tillsätta benmjöl i alla fall.

Det finns btw massor med info om hundars näringsbehov om man googlar (sök på barf). Att det skiljer sig åt är inte så konstigt tycker jag. Har själv en hund som behöver mer kalk (ben) är "normalhunden" och en som kan äta hur mycket fett som helst utan att bli dålig i magen.
 
Jag trodde att det var vom från VoH? Hur som helst så ställer jag mig högst tveksam till att ett nyponpulver ens är i närheten av att tillgodose hundens behov av kalk. Du får nog tillsätta benmjöl i alla fall.

Det finns btw massor med info om hundars näringsbehov om man googlar (sök på barf). Att det skiljer sig åt är inte så konstigt tycker jag. Har själv en hund som behöver mer kalk (ben) är "normalhunden" och en som kan äta hur mycket fett som helst utan att bli dålig i magen.

Oj, jag måste nog vara övertydlig när jag skriver här.
Jo vi hade tänkt ge VoH vom, men de hade inte det hos återförsäljaren och som jag skrivit innan i tråden köpte vi Axess vom istället. Det innehåller (enligt näringsförteckningen nedan) 3150mg/kg kalcium. Och eftersom jag inte hittar några siffror på allmänt näringsbehov av någonting för hund, så att jag kan räkna ut den individuella hundens behov, som jag gjort i många år åt mina hästar, vet jag ju inte exakt hur mycket av de olika ämnena som behövs (som jag skrivit i tidigare inlägg). Men så vitt jag förstått ska det räcka med nyponpulvret plus att våra hundar alltid har oxben att tugga på, skulle det ändå behövas mer kalk är det väl inte svårare än att ge benmjöl också. Grejen med dieten på bara vom och nypon är att den rensar kroppen från all skit, utan att skada, något en allergiker behöver.

Jo jag har hittat massor av näringslära för hundar, och plöjer igenom så mycket jag kan för tillfället (och jag har både lätt att förstå och lära mig, samt minnas). Men jag hittar som sagt inga siffror, inte ens om jag söker på barf som du föreslog (dvs hittar inga näringsbehov i allmänhet) jag skulle kunna tänkas utgå ifrån och räkna ihop hundarnas individuella behov, utan man verka förväntas att prova sig fram. Hittade tom en tråd här på buke om det (att det inte fanns alltså).

När jag skrev "nähä verkligen" inom parentes, trodde jag (trots att jag vet att det är svårt via skrift) att det framgick att det var ironiskt. För man måste nog vara ganska lat, korkad eller bara ointresserad om man tror att alla hundar har samma näringsbehov. Plus att jag i mitt första inlägg nämnde hur pass utanför normen jag fick fodra min häst vid pälssättning för att motverka viktnedgång.

Dessutom är jag något av en tabell och statistiknörd och läser gärna och jämför näringsvärden på foder.
Jag må vara nybörjare på hundfoderfronten, men räknat näringsvärden och jämfört olika foder har jag gjort i närmare 20 år, då på häst förstås, men näringsvärden är ju alltid näringsvärden.

Nu är photobucket igång igen och jag kan lägga upp bilden på näringsinnehållet i maten.
Axess färskfoder. Stapeln för nötvom längst till vänster och den skiljer inte mkt från helfodrena i de andra tabellerna.
DSC_1178_zpss9kxn4bu.jpg

VoH färskfoder.Vom längst till höger
DSC_1179_zpspoykba2s.jpg


Saken är ju den att jag kan sitta med mina tabeller och kolla in absurdum, men vad spelar det för roll om jag inte vet vad näringsbehovet (tänk RDI) hos hund ligger.

Hur yttrar det sig att din ena hund har större kalkbehov? Och hur kom du fram till just det?
 
Senast ändrad:
Rå äggvita innehåller ämnen som sabbar upptaget av biotin och protein, nån rå äggvita då och då är kanske inte så illa men får hunden det varje dag kan det nog vara en god idé att slänga in vitan i micron några sekunder först. Rå äggula är däremot bara nyttigt. :)

Förlåt.. Det är enbart gulan han får. Glömde visst skriva det :o
 
Dina dryga svar gör mig inte jätteintresserad av att skriva mer faktiskt. Hoppas att hunden klar din flummiga diet utan problem. Tack och adjö.
 
Dina dryga svar gör mig inte jätteintresserad av att skriva mer faktiskt. Hoppas att hunden klar din flummiga diet utan problem. Tack och adjö.

Vad du tycker om mina svar får stå för dig, hunden kommer att klara sig alldeles utmärkt, tack. :meh:
Tyvärr bekräftade du just mina erfarenheter om bukefalos hundforum som det otrevligaste forumet att ställa några frågor på. :down:
Jag har fått svar från en veterinär om att det inte finns några specifika siffror angående hundens näringsbehov, så enkelt, jag har fått mitt svar. Funderar nu mest på vilka tabeller hundmatstillverkarna går efter när de gör sina rekommendationer , men det tar jag någon annanstans, med trevligt folk.
 
Va?! Jag måste säga att det nog är Bukes mest hjälpsamma och kunniga forum.

Jag tvivlar inte en sekund på att det finns kunnigt folk här, tvärtom. Jag har tyvärr inte blivit bemött på något bra sätt de gånger jag skrivit något här, brukar därför mest läsa och drog mig för att öht starta någon tråd här, det gick ju bra först, men att få höra att jag är dryg (för att jag försöker förklara vad jag menar) och flummig (antagligen för att jag ser alternativa, men beprövade, behandlingsmetoder som tänkbara lösningar på problem, så var det när jag hade häst och även när det gäller mig själv).
Jag tycker det är jättetråkigt att det blir så, jag vet med mig att jag kan uttrycka mig klumpigt när jag skriver och försöker att inte trampa någon på tårna, men meningsskiljaktigheter dyker ju upp ändå.
 
Susieq ska du räkna foderstat själv så ta fram näringsbehovet på hund inte alls svårt att hitta normerna googla som du skrev. Det finns klara tydliga resultat att gå på. Sen tror inte jag heller att nypon funkar. Laborera inte med olika tillsatser utan att ha koll. Eftersom du räknat på häst vet du ju säkert att mineraler etc hela tiden strävar efter att balansera varandra så under/överskott/fel proportioner kan bli hur tokigt som helst. Ett sätt att få bort foderkvalster är att frysa torrfoder men också noggrann hygien där fodret förvaras - men det var något annat
 
Vad du tycker om mina svar får stå för dig, hunden kommer att klara sig alldeles utmärkt, tack. :meh:
Tyvärr bekräftade du just mina erfarenheter om bukefalos hundforum som det otrevligaste forumet att ställa några frågor på. :down:
Jag har fått svar från en veterinär om att det inte finns några specifika siffror angående hundens näringsbehov, så enkelt, jag har fått mitt svar. Funderar nu mest på vilka tabeller hundmatstillverkarna går efter när de gör sina rekommendationer , men det tar jag någon annanstans, med trevligt folk.

Jag tänker inte kommentera hundens diet eftersom du ändå struntar i vad jag och andra ger för svar, istället försöker du skriva oss på näsan och är allmänt dryg. Kan dock hinta om att veterinärer i största allmänhet inte är särskilt duktiga på hundens näringsbehov.

Men din kommentar om Buke är ju tramsig. Så för att folk inte håller med dig eller talar om när du är otrevlig blir hela forumet otrevligt? Funderat på att som man frågar får man svar? Jag tror inte att forumet hade varit så aktivt och haft så många medlemmar som återkommer år efter år om alla hade varit så otrevliga. Detta är nog ett av de snällare forumen men du kan ju prova att ställa din fråga någon annanstans och se om det blir bättre. Svaren blir nog inte annorlunda men kanske de levereras på ett sätt som du är mer mottaglig för.
 
@SusieQ , kan det vara så att du gick in i den här tråden med förutfattade meningar om bukes hundforum (av en eller annan anledning), och att du därför försatt dig i försvarsposition redan från böran? För jag håller med tidigare inlägg, den jag uppfattat som direkt otrevlig var tyvärr du. Om du dessutom är medveten om att du kan uttrycka dig lite klumpigt och att meningsskiljaktigheter är sånt som händer blir det lite extra förbluffande att du går på så hårt att kritisera när någon missförstått vilket av flera redan diskuterade foder som menas, tex...

Jag tycker det är väldigt tråkigt om du dömer forumet på förhand på det viset, och att det sedan bidrar till att just bekräfta de fördomarna på det sätt som verkar hänt här. Missförstånd, ovälkomna råd, meningsskiljaktigheter, etc, sånt händer ju onekligen i alla diskussioner. Men därifrån till "det otrevligaste forumet att ställa några frågor på. :down:" måste jag säga att steget är enormt stort! Får jag, i all välmening, rekommendera att du försöker läsa om de inlägg du reagerat så starkt negativt på, och fundera på om de kanske inte var så aggressiva som du tycks ha tolkat dem?
(Och då menar jag inte de allra senaste av @Milosari , som väl rimligen kan läsas som just aggressiva utan att man har helt fel. ;) Men jag förstår faktiskt att hen reagerat så, på den - i mitt tycke - orimliga reaktion hens inlägg fått...)
 
Susieq ska du räkna foderstat själv så ta fram näringsbehovet på hund inte alls svårt att hitta normerna googla som du skrev. Det finns klara tydliga resultat att gå på. Sen tror inte jag heller att nypon funkar. Laborera inte med olika tillsatser utan att ha koll. Eftersom du räknat på häst vet du ju säkert att mineraler etc hela tiden strävar efter att balansera varandra så under/överskott/fel proportioner kan bli hur tokigt som helst. Ett sätt att få bort foderkvalster är att frysa torrfoder men också noggran hygien där fodret förvaras - men det var något annat

Det är ju precis det jag vill veta, men hur jag än googlar får jag inte upp några näringsbehov i siffror öht så om du har en länk vore det jättebra.
 
Den andra hunden vi har (Dobermann/Dobermann-Rottweiler korsning, kastr. tik 6 år) har dessutom utvecklat någon slags foderallergi (slickar sig nästan sårig i ljumskarna), vet. hittar ingen orsak vid prover (äter allergitorrfoder som inte hjälper mycket utan allergin blossar upp då och då).

Detta tycker jag låter som typiskt kvalsterallergi (dammkvalster osv)
 
Min bruna dobermann hade samma taskiga päls, oljig i partier, hon hade brist på omega 3 och fick jättefin päls efter det, jag tycker du ska pröva ett bra omega3 tillskott och testa.
 
@russinbulle Jo det gör ju det, men borde det inte synts vid biopsi och blodprov i sådana fall? Min katt är kvalsterallergisk bland mycket annat och det syntes via blodprov...:confused:
@kol Kan ju vara värt att testa iaf :)
 
@russinbulle Jo det gör ju det, men borde det inte synts vid biopsi och blodprov i sådana fall? Min katt är kvalsterallergisk bland mycket annat och det syntes via blodprov...:confused:
@kol Kan ju vara värt att testa iaf :)

Är allergitester gjorda ? pricktest ? Tyvärr är ju inte alltid allergitester helt tillförlitliga och precis som hos människor kan vissa saker visas som okej men att man ändå reagerar mot ämnet - och vice versa. Men det är svårt med klåda. Kvalsterallergi brukar oftast ge en något mindre kliande hund någon dag eller ett par efter bad då man schamponerar bort kvalster från husen/pälsen.
 
Är allergitester gjorda ? pricktest ? Tyvärr är ju inte alltid allergitester helt tillförlitliga och precis som hos människor kan vissa saker visas som okej men att man ändå reagerar mot ämnet - och vice versa. Men det är svårt med klåda. Kvalsterallergi brukar oftast ge en något mindre kliande hund någon dag eller ett par efter bad då man schamponerar bort kvalster från husen/pälsen.

Som sagt, det var min sambo som tog henne till veterinären och gjorde testerna, vad jag vet så gjordes en biopsi (på det område hon slickar sig mest, två olika punkter, dvs ljumskarna) och det togs ett blodprov (som skickades till England för analys), inget pricktest. utifrån dessa prover kunde ingen specifik allergen hittas.
Har också förstått att klåda kan triggas av lite vad som helst, typiskt nog.O_o

Ska man schamponera med särskilt medicinskt schampo eller räcker det med vanligt?
Hittade artiklar med tips om produkter (i detta fallet då schampo och olja) från Neemplantan till hundar (och andra djurslag + människa) med hudproblem. Kanske man skulle satsa på då?
 
Som sagt, det var min sambo som tog henne till veterinären och gjorde testerna, vad jag vet så gjordes en biopsi (på det område hon slickar sig mest, två olika punkter, dvs ljumskarna) och det togs ett blodprov (som skickades till England för analys), inget pricktest. utifrån dessa prover kunde ingen specifik allergen hittas.
Har också förstått att klåda kan triggas av lite vad som helst, typiskt nog.O_o

Ska man schamponera med särskilt medicinskt schampo eller räcker det med vanligt?
Hittade artiklar med tips om produkter (i detta fallet då schampo och olja) från Neemplantan till hundar (och andra djurslag + människa) med hudproblem. Kanske man skulle satsa på då?

När jag hade en allergihund så badade jag henne en gång per vecka i vanligt milt hundschampo - och tvättade alla hennes filtar i 60 grader samtidigt. Ett jäkla jobb, men vad gör man inte för att underlätta för ens kära fyrbenta :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
3 967
Senast: nilie
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 037
Senast: isafore
·
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 613
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp