Svårt med pälsen (Dobbis), byta mat?

Hittar faktiskt inte om det är direkt farligt, däremot orsakar kväveöverskott stress och det är ju inte önskvärt.
Då måste man ju ha i åtanke att vid högt intag av protein bildas mycket kväve i kroppen, känns ju väldigt dumt att tillsätta mer då, så beror ju lite på med vad man menar med farligt. Hunden kommer väl inte dö knall fall, dock kommer den antagligen inte må särskilt bra, alltså olämpligt.

Fast det är på humansidan, antar att det är lika för hund, rovdjur som rovdjur liksom...
Jag gissar att @Monstermom ffa syftade på P-halten? Du måste ju tillsätta Ca för att P/Ca-kvoten ska bli rätt. Kött innehåller ju för mycket P i förhållande till Ca. Men om Ca-tillskottet är rikt på P blir det ju inte bra ändå, eller hur? Om jag räknat rätt så är kvoten i växtmedlet 1/1,5 vilket ju är ganska nära idealvärdet. Om du tillsätter en massa P-rik mat till det så kommer kvoten ändras och du har ett underskott på Ca.
 
Royal Canin Anallergenic AN18
SAMMANSÄTTNING: majsstärkelse, fjäderhydrolysat med låg molekylvikt (innehåller L-aminosyror och oligopeptider), kokosolja, sojaolja, mineral, cellulosafiber, cikoriamassa, frukto-oligosackarider, fiskolja, mono- och diglycerider av fettsyror förestrade med citronsyra, animaliskt fett, tagetesextrakt (innehåller lutein).

Varför i hela friden ska allergiska hundar äta spannmål (majs) och fjädrar!? :nailbiting: Låter helt galet i mina öron och som en trolig orsak till att fodret inte hjälper.

Inte fjädrar för jössenamn, fjäderfä - alltså kött av fjäderfä vilket kan vara kalkon, höns osv
 
Åhnej du @Luff hur mycket jag än önskar att det var så, är det inte så, tyvärr.
Om du läser innehållsförteckningen en gång till, ser du att det står ingenting om fjäderfä (fjäderfä vet jag vad det är, sambon jobbar med att ha ihjäl dylika hela dagarna), däremot står det fjäderhydrolysat och det, det min vän, är inget annat än just fjädrar. För att göra fodret ännu smaskigare innehåller det även cellulosafiber som vanligtvis kallas sågspån. Underbart innehåll i allergifoder, va?!:cry:

Fast det är klart skulle fodertillverkarna skriva att maten innehöll, fjädrar och sågspån skulle de nog inte sälja så mkt som de gör, då låter fjäderhydrolysat och cellulosafiber klart mycket nyttigare.
 
Jag gissar att @Monstermom ffa syftade på P-halten? Du måste ju tillsätta Ca för att P/Ca-kvoten ska bli rätt. Kött innehåller ju för mycket P i förhållande till Ca. Men om Ca-tillskottet är rikt på P blir det ju inte bra ändå, eller hur? Om jag räknat rätt så är kvoten i växtmedlet 1/1,5 vilket ju är ganska nära idealvärdet. Om du tillsätter en massa P-rik mat till det så kommer kvoten ändras och du har ett underskott på Ca.

Ja precis men det hade vi ju i princip redan kommit fram till, därför lyfte jag fram kvävets del i det hela.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
3 967
Senast: nilie
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 037
Senast: isafore
·
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 613
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp