Svårt med pälsen (Dobbis), byta mat?

SusieQ

Trådstartare
Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del.
Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls, detta märkte vi inte fören i år och han blir 4 i december. Han är en omplaceringshund och vi fick honom vid 7 månaders ålder då var han väldigt smal, vägde runt 20kg och var ca 75 cm hög och var extremt stirrig (tänk överaktiv ouppfostrad Dobbis). Den första vintern började han frysa någon gång i september (vi bor på Öland och vintrarna är inte särskilt kalla). Han fick ett täcke och det verkade räcka. Tänkte inte mer på det.
De följande vintrarna gick bättre eftersom han gått upp i vikt 30+ och stod emot kylan bättre än innan. Sen åkte han på Demodex och såg ut så här i pälsen över hela ryggen.
1484438B-orig.jpg

Vi fick bukt med Demodexen tämligen fort. I somras kastrerade vi honom ( vi har medvetet inte gjort det innan för att han skulle få lite hjälp av testosteronet att bli grövre och han verkade inte fatta att han var hane ändå). Nu har han lugnat ner sig minimalt, men framförallt upptäckte vi att hans päls blev lite konstig fläckvis nu när vintern närmar sig. Han ser ut så här nu 40 kg tung, vet ej om han vuxit på höjden mer.
DSC_1149_zpsojn5brtl.jpg


DSC_1147_zpskfhskbz5.jpg

De guldfärgade partierna på bogen och bakbenen är, så vitt vi kan se ett väldigt dåligt försök till vinterpäls (bolero och knästrumpor hjälper föga när det blir kallt).
Min högst oprofessionella teori är att han, först i år som kastrerad, har energi nog att sätta vinterpäls, men uppenbarligen räcker det inte ändå. I övrigt är han pigg och frisk.

Jag har haft häst i en massa år och då räknat ut en foderstat som passar hästen och min senaste häst fick vid fällning/pälssättning 200% av proteingivan och 150% av energigivan för att inte bli ett benrangel, ganska så mycket mer än han borde haft alltså, därför är min teori att detta är ngt liknande. Nu har jag ingen häst längre och vänder intresset mot hundarna istället. Hundarna har varit sambons huvudansvar hittills.

Den andra hunden vi har (Dobermann/Dobermann-Rottweiler korsning, kastr. tik 6 år) har dessutom utvecklat någon slags foderallergi (slickar sig nästan sårig i ljumskarna), vet. hittar ingen orsak vid prover (äter allergitorrfoder som inte hjälper mycket utan allergin blossar upp då och då). Jag börjar givetvis kolla runt lite på nätet angående hundhälsa ur foderperspektiv och upptäcker att torrfoder är, i de allra flesta fallen, rent skit att ge hundarna, som ju givetvis våra äter. Jag köpte därför hem VoH färskfoder 100% nöt (ska köpa hem 100% nötvom till allergihunden idag).

Läste även att kyckling kunde vara en allergitrigger då det ofta finns i torrfoder och hunden kunde blivit överkänslig mot kyckling p.g.a. det.

Det jag undrar om här är om ni tror att fodret är boven i dramat (veterinären, hur bra hon är må vara vill ju såklart sälja sitt foder till oss och då torrfoder).
Vilket foder rekommenderar ni? Har som sagt köpt VoH 100% nöt nu, men har även tillgång till Axess färskfoder på lantmännen, vet dock inte om det är lika bra.

Kanske osammanhängande och svamlig tråd, men när det kommer till hundfoder är jag nybörjare, men intresserad och villig att lära mig.
 
Hm, vinterpäls? Dobbar saknar helt underull, så jag är lite osäker på vad du menar med vinterpäls? Dobben här får för all del lite extralånga strån på kulorna till vintern, men jag tvivlar på att det faktiskt håller honom varmare. :p Dobbar är helt enkelt (i min erfarenhet) inte så välanpassade till vinter, så länge de får hålla igång kan de hålla värmen men de är inte skapta för att sitta i en snödriva och titta på världen... Täcke på, helt enkelt.

Kastrering påverkar ofta pälsen, det kan vara de förändringarna ni ser?

Kan den slickande hunden ha kvalsterallergi?

Jag känner inte till Axess färskfoder och jag hittar ingen innehållsförteckning, så jag kan itne säga så mycket om det. Men färskfoder är absolut värt ett försök skulle jag säga, dobben här är allergiker och hans allmäntillstånd blev mycket bättre sen han fick börja äta färskfoder - han är fortfarande allergisk, men han har mindre symptom och klarar provokationer bättre. Har ni gjort någon uteslutningsdiet för den allergiska hunden? Om inte, så hade jag gjort det först och främst.
 
Jag antog att alla djur satte vinterpäls, underull eller ej och det som kommit nu är trots allt lite tjockare och mjukare päls. Givetvis får han täcke när det blir kallare, plus att de får värme i hundhuset (det är på 85 m2 så mkt att värma upp) på dagarna om det blir riktigt kallt ute. Vår dobbis fick också "moppemustach" på kulorna förr om vintrarna och han skulle nog tjäna på att få mer underhudsfett, inte för att han är mager nu, men förra vintern gick han ner 5 kg på bara några dagar när kylan slog till ordentligt (så han tappar lätt vikt). Visste inte att dobbisar inte fick tjockare päls vid kyal, låter skumt.

Vet inte om det är kvalsterallergi, veterinären gjorde allargitest, men min sambo frågade inte vad det var de testade mot, jag misstänker dock att det enbart testades för foderallergi (och påvisade inget), då började vi (på vets inrådan) med allergifoder (RC Hypoallergenic torrfoder), det blev bättre, men besvären kommer och går ändå med ojämna mellanrum. Nu går hon med tratt för att hon inte ska slicka det sårigt.
Hittade dock att innehållet i RC's foder Anallergenic (som skall vara ännu snällare än Hypo) är som följer:

Royal Canin Anallergenic AN18
SAMMANSÄTTNING: majsstärkelse, fjäderhydrolysat med låg molekylvikt (innehåller L-aminosyror och oligopeptider), kokosolja, sojaolja, mineral, cellulosafiber, cikoriamassa, frukto-oligosackarider, fiskolja, mono- och diglycerider av fettsyror förestrade med citronsyra, animaliskt fett, tagetesextrakt (innehåller lutein).

Varför i hela friden ska allergiska hundar äta spannmål (majs) och fjädrar!? :nailbiting: Låter helt galet i mina öron och som en trolig orsak till att fodret inte hjälper.

Vi ska göra en uteslutningsdiet på allergihunden nu och till att börja med ge färskfoder 100% Vom i minst 2 månader (givetvis avbryta om det mot all förmodan skulle bli värre). Läste att det var en bra början och sedan gå över till blandat färskfoder, men undvika kyckling (dumt när sambon är kycklingslaktare) åtminstone till en början av ovan nämnd anledning.

Som sagt min erfarenhet sträcker sig till hästar och katter (har en sådan som är allergisk också, funderar på VoK till honom), men är intresserad av foderlära och fodrets påverkan på individen.
 
Senast ändrad:
För min del så ser dom ljusare pälstussarna ut som gammal päls som ska falla bort - alternativt kastratpäls.

Dobbisen sätter nog knappast vinterpäls då den saknar underull :) Det enda den kan göra är möjligtvis att sätta lite mer stickelhår, men det blir ingen isolerande vinterpäls av det ändå.
 
Det är inte gammal päls som ska falla bort, det har han haft förut, kastratpäls har jag ingen erfarenhet av så det kan det säkert vara då.
De ljusa fläckarna har en helt annan kvalité än resten av pälsen, de är mjukare och tjockare på något sätt. Känns som andra dobbisar jag träffat, annars har han mer strävhårig päls och är inte så mjuk att ta på. Kanske är kastreringen som spökar då, foderbyte blir det väl ändå inser jag, vet inte om jag vill ge dem torrfoder längre alls.
 
@Wingates du kanske kan berätta mer om din nakenfis? ;)

När det gäller allergiska besvär som kommer och går så kan det mycket väl vara kvalsterallergi. Många blir sämre på hösten också. Har de besvär med sin klåda så hjälper kortison. Jag gav det i perioder till min gamle hund när besvären blossade upp. Färskfoder hjälper ofta eftersom det inte innehåller kvalster vilket torrfoder alltid gör. Sorten spelar mindre roll :). Jag är inte så haj på VoH's sortiment men 100 % vom låter inte som ett helfoder i alla fall. Kolla så att fodret innehåller allt hunden behöver!

Pälsen blir ibland helt sabbad på kastrater. Har de underull så kan den bli mycket riklig och även täckhåren kan ändra struktur. Ibland på hela hunden och ibland bara på vissa delar. Jag tror att fläckarna beror på det.
 
Allergihunden gav vi cortison (låg dos av kattens piller) när det först kom, veterinären avrådde oss dock från detta, då biverkningarna är värre än nyttan enligt henne (diabetes bl.a.). Vi går över helt till färskfoder till henne iaf.
Om hans päls ändras till det det ljusa är det ett plus för den pälsen är finare än det han har haft hittills.

Vad säger ni om foderbyte på dem då? Är Vom och Hundemat det bästa eller finns det något annat som är bättre?

Allergihunden kommer hur eller hur få uteslutningsdiet nu till en början.
 
Jag skulle säga att dobbisar inte sätter vinterpäls alls i princip. Finns vissa som gör, och vissa uppfödare har väl lyckats få hårigare linjer men iom att de inte har underull så.
Det guldiga tror jag är kastratpäls, för jag har bara sett så mycket på en annan kastrat - men jag ska inte svära på det. Min som blir 4 i maj har inte en tillstymmelse till guldig lång päls i alla fall.

Enligt vissa uppfödare har jag hört att bruna ofta har mindre och strävare päls än de svarta, men jag vet inte om det finns någon officiell forskning på det hela. Även min är tunnpälsad och sträv. Har sett bilder på några riktigt tunnpälsade och de har haft diagnosen hårsäcksfollikeldysplasin (Canine Follicular dysplasia) enligt ägarna.

Jag ger Nordic Special +, tycker det har gett bäst resultat på min foderkänsliga dobbis. Tycker VoM och Hundemat innehåller för lite rött kött, blandar dock in det eller priima special i perioder när jag väntar på nästa låda Nordic,
 
Ok, nä han har vad jag har förstått "för lite" päls enligt rasstandarden. Men då kan vi alltid hoppas på att det kommer mer guldfärgad päls då för jag gillar den guldiga pälsen mer.

Har också förstått att bruna dobbisar har en annan pälskvalité jämfört med svarta och kan vara känsligare i största allmänhet. Beiga och blå har ju färgrelaterade hudsjukdomar bl.a.

Nordic special får jag kolla upp då.
Men jag köpte ju häromdagen VoM 100% nöt (dvs alla delar från nöt, vom, lunga, fett och kött) det är väl rött kött iaf? Det fanns även 100% lamm att köpa.
Jag kollar runt lite iaf, foder är ju lite av en djungel oavsett djurart har jag insett. En intressant djungel dock.
 
Ok, nä han har vad jag har förstått "för lite" päls enligt rasstandarden. Men då kan vi alltid hoppas på att det kommer mer guldfärgad päls då för jag gillar den guldiga pälsen mer.

Har också förstått att bruna dobbisar har en annan pälskvalité jämfört med svarta och kan vara känsligare i största allmänhet. Beiga och blå har ju färgrelaterade hudsjukdomar bl.a.

Nordic special får jag kolla upp då.
Men jag köpte ju häromdagen VoM 100% nöt (dvs alla delar från nöt, vom, lunga, fett och kött) det är väl rött kött iaf? Det fanns även 100% lamm att köpa.
Jag kollar runt lite iaf, foder är ju lite av en djungel oavsett djurart har jag insett. En intressant djungel dock.
Ja, det har min med ^^

Precis, och det är anledningen till att färgerna inte längre är godkända.

Jag tror att VoH 100% nöt bara innehåller just nöt, men då är det inget färskfoder utan en bas till att barfa (dvs mineraler och vitaminer etc inte är tillsatta). Deras hela färskfoder innehåller väldigt lite rött kött vet jag.
 
De är inte godkända i Sverige, men det avlas friskt på dem i USA och Albinodobbisar verkar vara poppis där också. Ok, 100 nöt är bara tillskott alltså? Får köpa lite mer sorter idag när jag ändå köper 100% vom till allergihunden. Känns som om det är lätt att gå vilse i det här.
 
De är inte godkända i Sverige, men det avlas friskt på dem i USA och Albinodobbisar verkar vara poppis där också. Ok, 100 nöt är bara tillskott alltså? Får köpa lite mer sorter idag när jag ändå köper 100% vom till allergihunden. Känns som om det är lätt att gå vilse i det här.
Jag tror inte de är albino, jag misstänker att de är dubbelblekta (tänk cremello på häst) för när jag googlat albinism på hund kan jag inte hitta något om det som verkar vettigt. De kallas även white dobermann i USA. Ett otyg att det avlas på defekta färger kan jag tycka..

Jag TROR det i alla fall, kolla innehållsförteckningen :)Exclusiven är rätt bra om man har en tunn hund, den är riktigt fet. Så jag brukar köpa den när jag inte ger Nordic. (Det är det sköna med färsk fodret, jag kan blanda sorter hej vilt utan att det händer något - på torrfoder var han jätte känslig för ändringar).
 
Angående klådan på din andra hund så har jag börjat se ett mönster att hanar som kastreras får sådana hormonella omslag att många blir överkänsliga och får ofta diagnosen allergi men ofta handlar det om effekter från kastreringen som gör att de blir mer lättfödda och har mindre behov av protein och sänker man det tex ger standardt mild torrfoder ( dessutom skonsamt på lamm ) eller blandar ut valfri barf eller färskfoder med ris samt ev tillsätta lite kalk som ofta verkar behövas så fixar det sig.
 
Angående klådan på din andra hund så har jag börjat se ett mönster att hanar som kastreras får sådana hormonella omslag att många blir överkänsliga och får ofta diagnosen allergi men ofta handlar det om effekter från kastreringen som gör att de blir mer lättfödda och har mindre behov av protein och sänker man det tex ger standardt mild torrfoder ( dessutom skonsamt på lamm ) eller blandar ut valfri barf eller färskfoder med ris samt ev tillsätta lite kalk som ofta verkar behövas så fixar det sig.

Var detta menat till mig? Vår allergihund är en kastrerad tik (kastrerades efter första löpet).
 
Jag tycker det ser ut som om pälsen är väldigt torr i de ljusa partierna, för torr. Har sett liknande på svarta dvärgpinschrar (dock inte mina egna). På dem gjorde foderbyte från Cenaturio till Olivers susen. Det var för lite fett i fodret som gjorde det.

Till allergihunden kan det tänkas att du måste se upp med majs i fodret. Det kan finnas mögelkvalster i majs, vissa hundar klarar inte mögel/mögelkvalster.

Om det vore mina hundar så hade jag bytt till ett spanmålsfritt foder med mycket fett, t ex Olivers, Orijen eller Kingsmoor. Det kan ta några veckor innan man märker skillnad.
 
Jag är tämligen säker på att han inte är torr, de ljusa partierna är snarare "fetare" än resten av pälsen. När han hade Demodex var hela huden torr på honom, nästan som seborré, och fick då olja på maten som hjälpte mot torrheten på ett bra sätt.

Jag har nu köpt till allergihunden färskfoder 100% Vom och även Nyponpulver (för att få med alla vitaminer och spårämnen), läste att detta var en bra början på uteslutningsdiet, enbart detta kommer hon få under minst två månaders tid för att undersöka hur pass foderrelaterad hennes allergi är, dobbisen kommer att få ett sk. färskt helfoder, vilket har vi inte riktigt bestämt oss för än (båda har iofs sedan i måndags börjat introduceras till färskfoder med hjälp av VoH 100% nöt).

Funkar det bra med allergihunden, kommer jag med största sannolikhet byta till VoK färskfoder till min allergiska katt han har visserligen varit allergisk hela livet, är 13 år nu, men tycker inte att en daglig dos cortison är särskilt schysst. Han är dessutom konstaterat allergisk mot kvalster, mögel och typ allt annat (gjordes 2003).
 
Nu har jag kollat upp produkten, det är INTE ett helfoder så du kan inte ge enbart vom. Vet inte vad "vitaminiserat" betyder i mängd vitaminer men du behöver i alla fall tillsätta kalk i någon form

@Red_Chili vet du om det behövs muskelkött också?
 
Ingen mirakelkur men jag ger min hund ett rått ägg utblandat med hans torrfoder 1 gång om dagen och den har blivit så fiiiiin! Får alltid kommentarer om hans päls :angel:
 
Ingen mirakelkur men jag ger min hund ett rått ägg utblandat med hans torrfoder 1 gång om dagen och den har blivit så fiiiiin! Får alltid kommentarer om hans päls :angel:

Rå äggvita innehåller ämnen som sabbar upptaget av biotin och protein, nån rå äggvita då och då är kanske inte så illa men får hunden det varje dag kan det nog vara en god idé att slänga in vitan i micron några sekunder först. Rå äggula är däremot bara nyttigt. :)
 
För det första: Du kan inte göra ett allergitest för mat. Där måste man prova sig fram. Pricktest och blodprov kan visa en i rätt riktning vid omvärldsallergi/atopi.

För det andra: Det finns bra helfoder i form av färskfoder att ge. T.ex. Musch har.

För det tredje: Har allergihunden testats för svamp? Det finns olika typer av schampo som hjälper mot hudinfektioner av olika slag. Även klådstillande. Sen finns det fettsyror att behandla lokalt med, ifall hunden inte klarar av att tillgodose sig dem via maten. Det brukar synas en stor skillnad på päls och hud efter behandling.

Och för det fjärde: Nej, hunden kommer inte att sätta vinterpäls. De gör liksom inte det :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Professorn (som är 1 och ett halvt år) har sedan förra hösten behövt medicineras för gastrit. :down: Först var det två omgångar med...
Svar
18
· Visningar
3 967
Senast: nilie
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 037
Senast: isafore
·
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 613
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp