Det här med försäkring..

loveponies

Trådstartare
..på kattungarna. Hur ligger det till egentligen, är det något som jag måste fundera på?
Sammi är ju försäkrad i agria med avelstillägg, och där ingår ju både dolda fel och veterinärvård på kattungarna. Men sen då? Är det jag som uppfödare som ska ordna med individuell försäkring sedan, eller är det helt upp till den nya ägaren?
 
Personligen försäkrar jag mina från sex veckors ålder annars står Du utan försäkring om något händer! Hade en sjuveckors kattunge i våras 2003 som klättrade i soffbotten.Fastnade och bröt lårbenshalsen, tack och lov för Agria då! Dessutom slipper ju nya ägaren karenstiden om de är försäkrade vid leverans - bara att föra över försäkringen på dem!
 
Men har man avelsförsäkrng täcker den ju även vård av ungarna, från 5 v tills de flyttar.
 
Jo men försäkringen gäller bara om Du lämnat in ansökan om registrering till Sverak och bara upp till 6000.-per kattunge och försäkringsperiod. Det räcker inte långt vid skada!
 
Jo, det är sant. 6000:- kommer man inte långt med. Att loveponies ska registrera sina ungar tar jag förgivet!
Men du får ju ta karensen på försäkringen, så en individuell försäkring ersätter ju inte en avels/kattungeförsäkring, även om den är ett utmärkt komplement.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 281
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 851
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 669
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp