Det här med hästar som blir äldre...

Mitt sto blir 21 nu till våren och hon är piggare än någonsin. :)
Ett tips om hästen verkar trött är att ta prov för PPID eftersom många äldre hästar får det. Min fick det när hon var 18. Då kändes hon "gammal" och var inte alls pigg. Med medicin är hon som en unghäst. Hon går på lösdrift då jag inte tror det är bra för äldre hästar att stå stilla, jag motionerar henne även nästan varje dag.
 
Den största förändringen kommer nog när/om hästen får några skador/åldersrelaterade sjukdomar osv. Jag har två seniorer, dels en betäckande avelshingst född -95 (med tävlingkarriär i ryggen) och ett pensionerat avelssto -96 som vare sig går att rida eller kan behålla en dräktighet längre. De går nu ihop dygnet runt, året runt vilket helt klart har ökat livskvalitén fär hingsten iaf. Lösdrift.
Båda har krämpor, bla pålagring i knä (samma på båda) och är därför inte ridbara. De är lite stela och har sina bra och dåliga dagar. Jag är noga med fodret, fri tillgång på hösilage och en mindre mängd av ett koncentrat, samt lite tillskott för kroppen (msm, guldpasta/gurkmeja, ev djävulsklo vid behov, vital, probihorse och kiselbionit). Så fort seniorerna har någon form av krämpor så märker man tydligare att de har lite särskilda behov och behöver lite extra omvårdnad jämfört med en ung frisk häst. Så sålänge man kan hålla de fräscha desto bättre! Och det innebär anpassad motion sålänge det bara går.
 
Tror definitivt att du är någonting på spåret! :up:

Men tycker att det är rätt galet. Och btw har livvärdet minskat på min häst försäkring redan i år, vid 15 års ålder.

Ja livvärdet går ner från 15 år hos flera FB-lag det står även tydligt i försäkringsreglerna. Finns några som har från 16 år också. Det har inget att göra med hästens historik utan sker helt enligt försäkringens grunder.

Som sagt - din häst har ju en hel del problem fysiskt så jag tänker nog att folk du känner, om så många ”pratat” om gammal häst osv när de pratar med dig, kanske just även anpassar åsikterna till det ?

Du skrev ju även nån tråd tidigare där du undrade om försäkringsregler osv ?
 
Senast ändrad:
Ja livvärdet går ner från 15 år hos flera FB-lag det står även tydligt i försäkringsreglerna. Finns några som har från 16 år också. Det har inget att göra med hästens historik utan sker helt enligt försäkringens grunder.

Som sagt - din häst har ju en hel del problem fysiskt så jag tänker nog att folk du känner, om så många ”pratat” om gammal häst osv när de pratar med dig, kanske just även anpassar åsikterna till det ?

Du skrev ju även nån tråd tidigare där du undrade om försäkringsregler osv ?

Det visste jag inte! :eek: Trodde det iaf till viss del var individuellt beroende på vilken typ av försäkring man hade iaf. (T.ex. dyrare/bättre försäkring = Högre ålder för när man börjar skriva ner livvärde).

Så skulle det ju möjligen kunna vara förstås! :up:
Dock tror jag också som någon annan (minns ej vem nu) skrev, att div. företag som F-bolag och foderföretag "skapar" en bild av att hästar äldre än typ 16-18 år är "äldre" pga. livvärdessänkningar och seniorfoder 16+. Eller att det iaf på ett allmänt plan kan bidra till den bilden, och att åtminstone vissa människor då snappar upp det.
 
Min egen fyller 22 i morgon :love::love: Pigg och glad, tränar ca 5/6 dagar i veckan i lagom tempo och variation, hon bestämmer lite själv numera :p Vi tränar även för tränare när de passar vilket hon tycker är super kul :up: De som är att hon behöver mera mat nu, hon äter ca 2 kg kraft senior om dagen nu på vintern plus fritillgång på hö, tänderna verkar än så länge bra ska ringa Vet efter nyårshelgen och boka tid! ;) Alltid fått beröm för att hon verkar så pigg & glad för sin ålder fast hon haft fång vid 19 års ålder.
 
15493422_10212210091830841_3673075189873025864_o.jpg
 
Min egen fyller 22 i morgon :love::love: Pigg och glad, tränar ca 5/6 dagar i veckan i lagom tempo och variation, hon bestämmer lite själv numera :p Vi tränar även för tränare när de passar vilket hon tycker är super kul :up: De som är att hon behöver mera mat nu, hon äter ca 2 kg kraft senior om dagen nu på vintern plus fritillgång på hö, tänderna verkar än så länge bra ska ringa Vet efter nyårshelgen och boka tid! ;) Alltid fått beröm för att hon verkar så pigg & glad för sin ålder fast hon haft fång vid 19 års ålder.

Så härligt! Hon ser fin ut :love:
 
Jag fick rådet med min gamla att inte ställa av henne, för då blir hon gammal. Och det var precis det som hände. Det var en sån häst som springer in i döden, typ, och hon kändes som MINST femton år yngre än vad hon var länge. Hopptävlade fortfarande aktivt vid tjugo års ålder, hon hade definitivt klarat ett par år till efter det men jag blev för gammal för ponnyklasser då, reds varje dag helt normala pass tills hon var 24. Hon var lite svankig, men det var egentligen det enda ålderstecken hon hade, och det var hon redan som femtonåring när jag fick henne.

När hon var 24 fick hon fång för första gången i sitt liv, och det följdes av två fånganfall på ganska kort tid efter det, tror hon fick första i september - 11 och sista i mars - 12, så det var väl egentligen mer återfall. Sista gången trodde jag verkligen vi skulle förlora henne. Men hon reste sig som fågel fenix den gången också, och våren - 13 (då fyllda 26) var hon precis lika pigg som hon varit tio år tidigare. Hon reds typ tre-fyra gånger i veckan i alla gångarter, men inte på ridbana och ingen hoppning. Under sommaren blev hon sämre, hon tappade i vikt och hon började få upphakningar i bakbenen. Till slut kom det även om hon bara gick i hagen. Då bestämde jag mig för att hon skulle få slippa lida och bli ännu sämre, så hon somnade in hösten 2013. Jag är fortfarande helt övertygad om att hon hade levt längre om hon aldrig fått fång, då hade jag aldrig slutat rida, och det var då hon blev gammal. Nu hade hon varit 31 år om hon hade levt, och då är väl frågan om hon hade funnits, men ett par år bestal den där avskyvärda sjukdomen oss på, absolut.
 
Vår medryttarhäst är 26, pigg och glad. Har ganska lätt för att falla ur så ägaren är noga med fodret, både innehåll och mängd. Han behöver täcke efter väder för att inte frysa. Han rids 4-5 dagar i veckan och kan mycket väl dra iväg på busgalopp om han ser en frestande raksträcka. När dottern red i paddocken härom dagen bestämde han sig för att hoppa ett 70 cm hinder, trots att vi bestämt att han egentligen inte ska hoppa mer (hästen har tävlat mycket i hoppning förr). Vi varvar ridning med promenader, pyssel och lite trickträning - han gillar att tänka och vara sysselsatt. Jag kan itne tänka mig att han skulle trivas med att bara gå i en hage hela dagarna.
 
Jag fick rådet med min gamla att inte ställa av henne, för då blir hon gammal. Och det var precis det som hände. Det var en sån häst som springer in i döden, typ, och hon kändes som MINST femton år yngre än vad hon var länge. Hopptävlade fortfarande aktivt vid tjugo års ålder, hon hade definitivt klarat ett par år till efter det men jag blev för gammal för ponnyklasser då, reds varje dag helt normala pass tills hon var 24. Hon var lite svankig, men det var egentligen det enda ålderstecken hon hade, och det var hon redan som femtonåring när jag fick henne.

När hon var 24 fick hon fång för första gången i sitt liv, och det följdes av två fånganfall på ganska kort tid efter det, tror hon fick första i september - 11 och sista i mars - 12, så det var väl egentligen mer återfall. Sista gången trodde jag verkligen vi skulle förlora henne. Men hon reste sig som fågel fenix den gången också, och våren - 13 (då fyllda 26) var hon precis lika pigg som hon varit tio år tidigare. Hon reds typ tre-fyra gånger i veckan i alla gångarter, men inte på ridbana och ingen hoppning. Under sommaren blev hon sämre, hon tappade i vikt och hon började få upphakningar i bakbenen. Till slut kom det även om hon bara gick i hagen. Då bestämde jag mig för att hon skulle få slippa lida och bli ännu sämre, så hon somnade in hösten 2013. Jag är fortfarande helt övertygad om att hon hade levt längre om hon aldrig fått fång, då hade jag aldrig slutat rida, och det var då hon blev gammal. Nu hade hon varit 31 år om hon hade levt, och då är väl frågan om hon hade funnits, men ett par år bestal den där avskyvärda sjukdomen oss på, absolut.

Fy så sorgligt, beklagar :( Jag är rädd att magen kommer ställa till det för min. Försöker hålla igång så mycket vi orkar, men just den här hösten har det bara kommit saker emellan känns det som. Förkylning, ont i kroppen, hälta och nu kolik.
 
Mitt sto är född -94, alltså 24 i vår. Helt frisk och pigg, jag kunde inte galoppera häromdagen för då hade jag troligen åkt av bockmaskinen :laugh: Hon har sämre man nu, pannluggen har tunnats ur. Får längre hår på benen och under hakan vintertid. Kräver mer protein, något mer sänkt i ryggen.

Har sänkt sin rang i hagen och verkar vara mer mottaglig för mask, har inte behövt avmaska årligen tidigare.
 
Mitt sto är född -94, alltså 24 i vår. Helt frisk och pigg, jag kunde inte galoppera häromdagen för då hade jag troligen åkt av bockmaskinen :laugh: Hon har sämre man nu, pannluggen har tunnats ur. Får längre hår på benen och under hakan vintertid. Kräver mer protein, något mer sänkt i ryggen.

Har sänkt sin rang i hagen och verkar vara mer mottaglig för mask, har inte behövt avmaska årligen tidigare.

Härligt att hon är så pigg! :love:
Lustigt att du nämner det där om mask. I våras hade min mask för allra första gången på nästan 10 år. Har alltid nollat alla år annars.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 517
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 005
Senast: Rugge
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp