Bukefalos 28 år!

Det här med hästar som blir äldre...

Min gamling bestämde sig en vacker dag för att det var slut på dumheterna. Från ena dagen till den andra mer eller mindre. Vände efter ´några hundra meter och gick hem. Det var lite sådär "jaha, okejdå" och hon var inte särskilt sugen på att följa med ut kommande dagar heller så då blev hon pensionär. Runt 23-24 började hon frysa kalla vintrar på lösdriften. Hon bor hemma hos mamma och rids ytterst sporadiskt, dvs när jag kommer och hälsar på eller när mamma har barn på besök. Jag hade nog runt 20-25 börjat dämpa tempo osv beroende på hur du rider idag. Kanske inte hoppat högt ofta, inte tävlat 12 mil distans, ja såna saker utan hållit mig på lite lägre klass. Om jag var "vanlig motionsryttare" hade jag inte ändrat särskilt mycket alls om inte hästen eller hästens kropp sa ifrån.
 
Ålder är bara en siffra!
Du kommer märka när hästen är för gammal för arbete, den blir antingen trött eller ofräsch i kroppen. Så länge inget av det visar sig är det bara att köra på som vanligt.
Kom ihåg att det finns flera exempel på hästar över 20 år som tävlat i världscupen i åtminstone hoppning...

Jag körde in en av mina shetlandsponnyer härom året, då var hon 25 år och älskade det!!
Just nu har jag en 29-årig shetlandsvalack som sett ut som att han stått med 3 hovar i graven sen han flyttade hit för snart 8 år sedan, men som ändå ridits sporadiskt ända till i höst (se min tråd om att fira 30-åring på hästmänniska-sidan). Han är nu pensionerad, då han visar alla tecken på att det räcker med arbete för hans del.
Hans 22-årige fullblodskompis rids dock fortfarande ganska normalt (nåja, relativt lätt arbete) och kommer få fortsätta arbeta på det viset så länge han är fräsch och håller hullet.

Och mitt 19-åriga sto visar inga som helst ålderstecken...

Det man har att vara uppmärksam på är just allmäntillståndet, om de håller hullet väl, är blanka i pälsen och ser välmående ut. Och att de är fina i muskulaturen och rör sig som vanligt.
 
Jag har en precis lika gammal häst som @mackan och upplever exakt samma, inga förändringar alls.

Nu har jag en häst som bara behövt tandkoll var annat till vart 4:e år och det har ännu inte förändrats.

Han tränas fortfarande precis som vanligt i allt och känns precis likadan. Jag ser honom inte ens som halvgammal.

Jag tror också, som de andra att det är viktigt att inte ställa av en häst som börjar bli till åren förrän de själva vill.
Många börjar trappa av sina hästar ganska tidigt och det i sin tur gör att de blir gamla. Gärna verkar det göras i takt med siffran, inte vad hästen verkar kännas.


”Börjar bli till åren” har jag hört många säga om sina 16-18-åringar och det har jag lite svårt att förstå.
Vår 26-åring gick distans tills ett hagtrauma satte stop för det (senan gick av när hästen blev jagad in bland stenar). Jag tror inte det var många som trodde hon var så gammal när de såg henne.

Skriver helt under på det där!
Jag har själv en blivande 16 åring (02a) som inte ens är särskilt frisk objektivt; artros i höger bak hov- kron- och nedersta hasled, hovproblem från helvetet som förföljt honom hela hans liv och en känslig mage på det. Men trots detta ser jag inte honom som "gammal". Inte alls faktiskt. Och jag har inga planer på att ändra någonting i hans rutiner för den delen heller, bara för att han råkar fylla 16 nu i april. Så länge han tycker det är kul kommer han fortsätta tränas i dressyr, få knata runt i våra LB:3or runt om i Sörmland, varierat med tömkörning i skogen på hemmaplan.
Jag tycker också ofta att jag hör saker i stil med "shit, min häst har blivit 16 år!! Då måste jag seniorkolla var 4e månad, ställa av och ändra alla rutiner". Helt ärligt begriper jag inte alls varför.
 
Min Tant Ponny blir 25 år nu. Häromdagen tyckte jag hon var lite loj i hagen och rejsade inte med de övriga. Men när jag kom med kraften på kvällen var hon sitt vanliga jag och travade glatt på en tremeters volt i boxen. Hon tränas korta pass dagligen och största skillnaden är att hon inte blir tjock lika lätt som förr. Det gör att hon rör sig finare. Hon skulle bli mycket förolämpad om vi pensionerade henne:D. Jag tycker att det är fantastiskt roligt att ha en sån gammal häst.
 
Min häst fyller 26 nästa år, har dragit ner på tempot när vi rider, men hon tycker om att få komma ut från hagen några gånger i veckan. Upplever inte att hon kräver mer foder heller, hon blir tjock av att kolla på mat :meh:
 
Skriver helt under på det där!
Jag har själv en blivande 16 åring (02a) som inte ens är särskilt frisk objektivt; artros i höger bak hov- kron- och nedersta hasled, hovproblem från helvetet som förföljt honom hela hans liv och en känslig mage på det. Men trots detta ser jag inte honom som "gammal". Inte alls faktiskt. Och jag har inga planer på att ändra någonting i hans rutiner för den delen heller, bara för att han råkar fylla 16 nu i april. Så länge han tycker det är kul kommer han fortsätta tränas i dressyr, få knata runt i våra LB:3or runt om i Sörmland, varierat med tömkörning i skogen på hemmaplan.
Jag tycker också ofta att jag hör saker i stil med "shit, min häst har blivit 16 år!! Då måste jag seniorkolla var 4e månad, ställa av och ändra alla rutiner". Helt ärligt begriper jag inte alls varför.

Fast 16 år är mer som medelålders. Förut sa man ju att en häst skulle gå GP(dressyr) vid 12 års ålder. Det var då man hunnit utbilda dem dit. Dvs de skulle vara på toppen. Bara 4 år senare är de ju inte gamla och behöver specialbehandling.

Har inte heller hört någon säga att de måste göra det du beskrivit ovan med 16-åringar.
 
Skriver helt under på det där!
Jag har själv en blivande 16 åring (02a) som inte ens är särskilt frisk objektivt; artros i höger bak hov- kron- och nedersta hasled, hovproblem från helvetet som förföljt honom hela hans liv och en känslig mage på det. Men trots detta ser jag inte honom som "gammal". Inte alls faktiskt. Och jag har inga planer på att ändra någonting i hans rutiner för den delen heller, bara för att han råkar fylla 16 nu i april. Så länge han tycker det är kul kommer han fortsätta tränas i dressyr, få knata runt i våra LB:3or runt om i Sörmland, varierat med tömkörning i skogen på hemmaplan.
Jag tycker också ofta att jag hör saker i stil med "shit, min häst har blivit 16 år!! Då måste jag seniorkolla var 4e månad, ställa av och ändra alla rutiner". Helt ärligt begriper jag inte alls varför.

Fast 16 är ju inte gammalt alls..?
 
Fast 16 år är mer som medelålders. Förut sa man ju att en häst skulle gå GP(dressyr) vid 12 års ålder. Det var då man hunnit utbilda dem dit. Dvs de skulle vara på toppen. Bara 4 år senare är de ju inte gamla och behöver specialbehandling.

Har inte heller hört någon säga att de måste göra det du beskrivit ovan med 16-åringar.

Nej, precis! Håller med om din beskrivning ovan. :up:

Jag har som sagt stött på det ett antal gånger, men har rynkat på näsan samtliga gånger - det har känts helt främmande för mig.
 
Nej, precis! Håller med om din beskrivning ovan. :up:

Jag har som sagt stött på det ett antal gånger, men har rynkat på näsan samtliga gånger - det har känts helt främmande för mig.

Men vad är det för typ av folk som säger sånt? Vad har de för kunskaper och hästar?

Har faktiskt aldrig hört någon som har egen häst resonera så. Visst ang såna som inte kan häst alls. Men inte hästägare.

Om man tänker så att de ska gå GP vid 12 år, sen om man vill vidare till skolan ovan mark tex så tar ju det ytterligare år. Och så vill man rida lite på det i några år med..
SRS har ju hästar som är över 16 år och gör skolsprång tex.
Mina tränare har en häst som nog bör vara 30 år nu som fortf gör levad.
Min gamlingsponny orkade lägga sig och resa sig upprepade gånger med mig på ryggen som 30-åring etc..
 
Men vad är det för typ av folk som säger sånt? Vad har de för kunskaper och hästar?

Har faktiskt aldrig hört någon som har egen häst resonera så. Visst ang såna som inte kan häst alls. Men inte hästägare.

Om man tänker så att de ska gå GP vid 12 år, sen om man vill vidare till skolan ovan mark tex så tar ju det ytterligare år. Och så vill man rida lite på det i några år med..
SRS har ju hästar som är över 16 år och gör skolsprång tex.
Mina tränare har en häst som nog bör vara 30 år nu som fortf gör levad.
Min gamlingsponny orkade lägga sig och resa sig upprepade gånger med mig på ryggen som 30-åring etc..

Det är både sådana med egna hästar, foderhästar och medryttare som sagt så. Dock har de hästarna som man sagt så om oftast varit endera allround eller hopphästar, så en liten gnutta poäng finns det väl möjligen - åtminstone hopphästar riskerar ju iaf att slitas tidigare. Dock köper jag inte det resonemanget, iaf inte om man pratar hopphästar på hobbynivå. Än mindre om det kommer till allroundhästar. Jag menar, Casall var väl typ 17-18 när han la av - från WC nivå. :grin:
Som sagt, jag säger inte att jag köper deras resonemang, bara att jag hört det.
Själv tycker jag att man kan börja prata om "lite äldre" vid 22-24 och "gammal" vid 25-27. Samt att jag möjligen förstår om man trappar ner från tävlingar etc. kring säg 23-25 år. I mina ögon är 15-20 år "övre medelålders" (jmf. 55-60 åriga människor!) :up:
 
Har en som är född 91, har ridit henne sen 98 tror jag och köpte henne några år senare. När hon var i 17-års åldern ville hon inte hoppa en liten oxer en dag, då beslöt jag att pensionera henne helt från hoppning. Hon har på senare år blivit äldre i sitt beteende, svårt att förklara riktigt men sådant som man märker om man känner hästen väl. De sista åren har hon bara ridits och körts sporadiskt och absolut inte krävande.

Har ni inte behövt någon extra vård förutom koll på tänder. Hon har än så länge lätt att hålla hull trots slitna tänder, får bara en näve betfiber förutom grovfoder, konstigt nog räcker det än. Däremot har hon i höst/vinter fått riktigt elak mugg som inte riktigt vill ge med sig, har aldrig varit med om något liknande. Kanske är immunförsvaret sämre nu?

Hur som helst är det väldigt individuellt när man bör slå av på takten med en äldre häst. Bävar för den dagen det är dags för henne att vandra vidare, hon är en av mina äldsta vänner som jag känt mer än halva livet:love:
 
Jag har ett halvblodssto, en dam av årgång 1990 som alltså är 27 år gammal. Hon var helt fräsch och ridbar fram tills förra våren. Dagen innan 26-årsdagen betedde hon sig konstigt vid ridning och efter att veterinären tittat på henne bestämde jag mig för att inte rida henne något mer.

När hon var 22 år släppte jag henne på lösdrift med fri tillgång. Hon hade börjat bli lite tjock i bakbenen och hade lite problem med att hålla hullet. På lösdriften rörde hon sig så mycket att hon var fräsch i benen nästan hela tiden och höll hullet bra.

För tre år sedan började hon bli tunn när vintern kom så jag började stödfodra henne. Hon fryser lättare än förr och börjar med täcke rätt tidigt på hösten och går med det länge på våren.

I dagsläget är hon fortfarande lika snabb i huvudet som hon alltid har varit, hon fattar saker, löser situationer och fintar mig :p på samma sätt som hon alltid har gjort. Hon går i samma flock som hon haft i flera år och tillsammans med sin yngsta dotter. Hon är fortfarande levnadsglad.
Hon har lite problem med artros och en gammal skada i en hov och har numera specialbeslag. Det jobbigaste är att hon har drabbats av eotrh men än så länge är det i lindrig form och hon kan äta vanlig mat. Kindtänderna är bra för åldern.

Så här glad blev hon härom veckan när hon släpptes på ridbanan.

 
Min är ju helt makalös, aldrig varit svullen i ett ben ens.. Jag är sjukt tacksam över det. När jag besökte Spanska Ridskolan förra veckan sa guiden att dom hade en hingst som var 39 år :eek: Den var såklart pensionerad och bodde på deras träningscamp utanför stan.
 
hade inte min fått PPID hade han säkert blivit över 30, fina tänder och bra torra ben och bra hovar. Lätt att hålla i bra hull , men som sagt PPID och fång :cry: tog honom för tidigt.
 
Det är både sådana med egna hästar, foderhästar och medryttare som sagt så. Dock har de hästarna som man sagt så om oftast varit endera allround eller hopphästar, så en liten gnutta poäng finns det väl möjligen - åtminstone hopphästar riskerar ju iaf att slitas tidigare. Dock köper jag inte det resonemanget, iaf inte om man pratar hopphästar på hobbynivå. Än mindre om det kommer till allroundhästar. Jag menar, Casall var väl typ 17-18 när han la av - från WC nivå. :grin:
Som sagt, jag säger inte att jag köper deras resonemang, bara att jag hört det.
Själv tycker jag att man kan börja prata om "lite äldre" vid 22-24 och "gammal" vid 25-27. Samt att jag möjligen förstår om man trappar ner från tävlingar etc. kring säg 23-25 år. I mina ögon är 15-20 år "övre medelålders" (jmf. 55-60 åriga människor!) :up:

Jag tror att det är så enkelt som att det är folk som har förstått att försäkringsbolag börjar dra ner på livvärdet på hästar när dom fyller 16. Vissa foderföretag marknadsför även "veteranfoder" som 16+. Visst finns det någon sorts gräns vid 16, men den är skapad av företag.
 
@Dressyrtjejen_97 aldrig stött på det du gjort ang att så många för att hästen fyllt 16 hävdar det - låter jättemärkligt .

Tror inte det alls har att göra med försäkring heller. Än mindre din teori om hopphästar . Hopphästar har ingen större skadestatistik än andra hästar om vi ska prata disciplin .

Och oavsett vilken gren det handlar om så hästar som varit friska i alla år generellt oavsett disciplin brukar fortsätta att vara hållbara längre upp i åldrarna .
Det ser nog lite annorlunda ut ändå för just din häst som varit dålig långvarigt pga fynd senare år . Så just din häst i sammanhanget hade jag inte räknat med i ”argumentet” du framför så att säga .
 
Jag tror att det är så enkelt som att det är folk som har förstått att försäkringsbolag börjar dra ner på livvärdet på hästar när dom fyller 16. Vissa foderföretag marknadsför även "veteranfoder" som 16+. Visst finns det någon sorts gräns vid 16, men den är skapad av företag.

Tror definitivt att du är någonting på spåret! :up:

Men tycker att det är rätt galet. Och btw har livvärdet minskat på min häst försäkring redan i år, vid 15 års ålder.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 276
Senast: Bee
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 080
Senast: Rugge
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 162
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp