Bukefalos 28 år!

Det här med hästar som blir äldre...

supersonic

Trådstartare
Jag har en häst som börjar bli av det äldre slaget. Född -99 så nästa år blir han alltså 19 år. Jag har lite svårt att ta in detta, jag har nämligen haft honom sen han var sex år. Om det är av betydelse är han en travare.
Det här med att ha ansvar för en senior är helt nytt för mig och jag har börjat fundera mer och mer kring det. Det klassiska som att ha koll på tänder och hull, det vet jag. Men allt annat? När ska man slå av på takten och rida mer lugnt? Än har jag inte alls märkt något och är lite rädd att jag ska missa signalerna eftersom min häst är en sån som springer till han dör typ. Finns det åldersrelaterade sjukdomar? Hästen har varit väldigt förskonad från skador och sjukdomar genom åren. Men för ca en månad sen blev han förkyld och det var väl då jag började fundera mer på allvar eftersom han aldrig varit förkyld innan. Alla hästar kan såklart bli sjuka och förkylda men jag kan ändå inte låta bli att tänka om det är för att han är äldre.

Ni som har seniorer, hur märkte ni att åldern kom ikapp så att säga? Behöver hästen nån särskild (vet)vård för att den är äldre?
 
Personligen blev jag inte varse om att pålle var äldre förrän ungefär 25 år på vintern, då börjades det krävas mer foder. Senare krävdes det av mig att hästen fick i sig nödvändig näring och strå. Vid 28 år fick han trava vidare, pga utslitna bakben som gjorde sig konstant påminda.
 
Min ena häst är 31 år gammal, han fyller 32 nu 2018 :)
Han får tänder kollade och raspade regelbundet och rids fortfarande, han älskar en härlig sommargalopp i skogen! Han går även promenader och hålls igång på så sätt
Det som kommit med åldern är att han får ont i ryggen lättare om man ridit honom i regn
(vilket självklart inte görs sen man märkte av detta, har man täcke på så går det dock)
Blir han sjuk eller skadad så kommer han få vandra vidare men som det ser ut nu så är han bara en välmående gamling
Han är en connemaraponny, född -86

Du lär märka på din häst när det är dags att ta det lite lugnare :)
Cushings (PPID) är en sjukdom som är vanlig bland äldre hästar
Länkar så att du kan läsa lite fakta om det:
https://www.hastsverige.se/ppid_veta.html
 
Jag tror du kommer märka när du ska slå av takten. Tror det är viktigt att inte förgamliga hästarna i förtid för då blir dom gamla. Ålder är bara en siffra och det är väldigt individuellt när hästarna blir för gamla. Min är 25 och rids som vanligt och tävlas fortfarande i dressyr och hoppning. Inte på någon jättehög nivå längre och inte särskilt ofta.

Här hoppar han en liten bana med sin medryttare


https://www.instagram.com/p/BbPEjPnhXmt/?taken-by=hillsbon
 
Jag tror du kommer märka när du ska slå av takten. Tror det är viktigt att inte förgamliga hästarna i förtid för då blir dom gamla. Ålder är bara en siffra och det är väldigt individuellt när hästarna blir för gamla. Min är 25 och rids som vanligt och tävlas fortfarande i dressyr och hoppning. Inte på någon jättehög nivå längre och inte särskilt ofta.

Här hoppar han en liten bana med sin medryttare


https://www.instagram.com/p/BbPEjPnhXmt/?taken-by=hillsbon

Gud vilken trevlig häst!!
 
  • Gilla
Reactions: fio
Tack för svar!
Jag har iaf insett att han börjar bli äldre och är väl egentligen på så sätt medveten om det. Hade nyss ut en kiropraktor som fick lossa honom lite, de tecknen såg jag ju så egentligen borde jag väl inte oroa mig allt för mycket, men samtidigt är det nytt och okänt för mig med en häst som är lite äldre. Eller ja, att äga en iaf. Jag har ridit hästar som är äldre än min.

@fio så härlig häst! :love:
 
  • Gilla
Reactions: fio
D
Tack för svar!
Jag har iaf insett att han börjar bli äldre och är väl egentligen på så sätt medveten om det. Hade nyss ut en kiropraktor som fick lossa honom lite, de tecknen såg jag ju så egentligen borde jag väl inte oroa mig allt för mycket, men samtidigt är det nytt och okänt för mig med en häst som är lite äldre. Eller ja, att äga en iaf. Jag har ridit hästar som är äldre än min.

@fio så härlig häst! :love:

Jätte fin häst och bra sits hos ryttaren
Det jag märker på min shettis som blir 23 att hen behöver mer protein o energi för att hålla hull. Fortfarande pigg o glad och älskar löshoppning o springa rally.
 
Jag brukar försöka se till att äldre hästar inte står så mkt.
Nu tycker jag inte 19 år behöver vara gammalt.
Men tex när min blev några år över 20 så såg jag till att han reds kontinuerligt och också tränades på ett sunt sätt.
Jag red min snudd på dagligen, vi tricktränade(bl.a. läggningar uppsuttet) etc.
Jag var lite mer nogrann med att han hölls varm.

Han hade bra tänder och var lätt att hålla i hull. Han var fysiskt fräsch öht.
Men han blev lite känsligare för kyla.

Min blev dock lite senil när han var 30 år. Han klickade bort någon sekund då och då. Jag hade tagit ledigt lite och låtit honom bara gå på bete en v.
När jag kom hem såg jag en liten stelhet. Det hade säkert gått att träna bort. Men iom seniliteten och att han var 30 år tyckte jag han skulle få sluta när han fortf mådde bra.
Vi red lektioner bara några v innan det. Och rejsade ifrån fullblod i skogen.

Jag brukar tycka att en fräsch häst är en fräsch häst oavsett ålder.
Men för att hålla dem fräscha när de är äldre tror jag på sund träning. Annars tror jag de blir gamla sas fortare.
Hellre träna ofta och kortare pass än färre och långa.
 
Äsch, 19 är ingen ålder! :) Min är 24 och det märks inte överhuvudtaget. Rent generellt så ser jag det som att man får vara ännu mer lyhörd med gamla hästar. Gå mer på dagsformen och inte pressa på för mycket. Rida på ett sätt som stärker utan att slita och nöta etc. Sedan tror jag att det är viktigt att de hålls igång kontinuerligt - det är inte bra för dem att bli stående och sedan sättas igång. Jag tror att man känner när det är dags att trappa ner.
 
@tuaphua just det där med kortare pass tror jag mycket på. Är ju småbarnsförälder också så oftast hinns det bara med ett pass på 30 min. Han är ju himla pigg och alert och han är väldigt fin i kroppen i övrigt. Tänderna har han aldrig haft problem med och det finns sällan något som behöver fixas.
Just nu håller vi på att få upp orken båda två så vi kan komma iväg och träna för någon igen, jag behöver det och hästen behöver det. Jag mer än hästen tror jag faktiskt :p
 
Äsch, 19 är ingen ålder! :) Min är 24 och det märks inte överhuvudtaget. Rent generellt så ser jag det som att man får vara ännu mer lyhörd med gamla hästar. Gå mer på dagsformen och inte pressa på för mycket. Rida på ett sätt som stärker utan att slita och nöta etc. Sedan tror jag att det är viktigt att de hålls igång kontinuerligt - det är inte bra för dem att bli stående och sedan sättas igång. Jag tror att man känner när det är dags att trappa ner.

Nä jag vet, jag vill bara förekomma egentligen :p Hans mamma blev 28, pappan togs tyvärr bort efter avslutad travkarriär. Jag räknar kallt med att han hänger med och är pigg och glad i några år till om inget oförutsett händer :p
Han har tyvärr stått en del de senaste åren pga graviditeter men det märks faktiskt inte av. Han har alltid kommit igen snabbt efter vila. Försökte ändå att ta det lugnare än tidigare år för att kroppen ska hinna med när jag satte igång honom i mars. Får han bestämma är det nämligen fullt ös medvetslös direkt...
Han är dessutom den i hästgänget som ser till att alla tar ett dagligt rejs i hagarna, och då har vi ändå unga hästar på gården :rofl:
 
Jag tror att hästen själv säger till när den behöver slå av på takten. Jag ser inte heller 19 år som någon ålder alls - som någon skrev ovan, förgamliga inte i onödan.
Så länge du håller lite extra koll på hull och tänder tycker jag inte att du behöver förändra någonting nu.
 
Jag tror att hästen själv säger till när den behöver slå av på takten. Jag ser inte heller 19 år som någon ålder alls - som någon skrev ovan, förgamliga inte i onödan.
Så länge du håller lite extra koll på hull och tänder tycker jag inte att du behöver förändra någonting nu.

Nej, de gör de inte.

Däremot kan de bli gamla i förtid om de inte hålls igång på rätt sätt.

Men man ska inte förlita sig på att hästar säger ifrån. De är rätt godmodiga många av dem och kan tuffa på trots smärtor.
 
Min halvblodsvallack är 25år, tränade och tävlades fram till 20 när började han säga ifrån i ridning i paddock och fick då bli skogsmulle. Han vet-kollades och inget hittades utan vi tror att han blev stelare och därmed tyckte dressyrjobb blev svårare (hoppning går tydligen fortfarande bra ;) fast nu har jag satt stopp för det för det känns onödigt..). Är än idag ett riktigt krutpaket och drar fortfarande av matte emellanåt! Det jag märker åldersmässigt på honom är att han kräver längre uppvärmning och tjocka täcken för att inte bli stel. Han är känsligare i magen och framförallt så måste han ridas annars blir han dålig i både mage, ben och huvud! Testades för ppid efter en period när han blev väldigt låg i humöret och äter idag prascend, vågar säga att det har räddat hans liv! Så testa regelbundet för ppid och rid som vanligt men var uppmärksam på hästens kropp är mina tips :)
 
@supersonic min häst är 00:a och fyller 18 i februari. Har haft honom sen han precis fyllde 4.

Jag märker inga åldersförändringar öht på honom . Har aldrig haft problem med ridrelaterade hältor eller kroniska fynd etc så där är vi förskonade än så länge :)

Det som förändrats senaste 2 åren är att han behöver tandkoll mycket oftare . Får hake som kommit på senare år från att inte tidigare behövt kollas mer än en gång/år - nu sista två åren kollas han och fixas ca var 7-8 månad .

Han är lika pigg som alltid och väldigt mjuk och trevlig att rida . Märker inga stelheter etc även om han vilat och bara gått i hage ett par veckor som han gör någon gång/år pga att jag är bortrest . Inga problem heller att han vilar 2 dagar på raken övriga året - bara att rida som vanligt :)
Han känns som en pigg och frisk 17 åring - snart 18 helt enkelt !

Jag håller med de som skrivit om att det är viktigt för den äldre hästen att inte ställas av .
 
Senast ändrad:
Jag har en precis lika gammal häst som @mackan och upplever exakt samma, inga förändringar alls.

Nu har jag en häst som bara behövt tandkoll var annat till vart 4:e år och det har ännu inte förändrats.

Han tränas fortfarande precis som vanligt i allt och känns precis likadan. Jag ser honom inte ens som halvgammal.

Jag tror också, som de andra att det är viktigt att inte ställa av en häst som börjar bli till åren förrän de själva vill.
Många börjar trappa av sina hästar ganska tidigt och det i sin tur gör att de blir gamla. Gärna verkar det göras i takt med siffran, inte vad hästen verkar kännas.

”Börjar bli till åren” har jag hört många säga om sina 16-18-åringar och det har jag lite svårt att förstå.
Vår 26-åring gick distans tills ett hagtrauma satte stop för det (senan gick av när hästen blev jagad in bland stenar). Jag tror inte det var många som trodde hon var så gammal när de såg henne.
 
Har ett arabsto som är 23, och ett som är 21.
Hon som är 23 är lite stel när hon har stått i boxen några timmar. Hon går i lösdrift men tas alltid in några timmar på dagen för kraftfoder, pyssel, motion (blir inte mycket så här års). Började med nyponpulver i höstas och tyckte ganska snabbt att hon var mindre stel och rörde sig bättre.
Hon har täcke på sig för det mesta under vinterhalvåret, är mer frusen nu. En ljuvlig äldre dam, som förutom den här stelheten och ganska dålig hovkvalitet är så pigg och härlig.
Hon som är 21 märker jag inget på öht. Möjligen att hon är lite mer frusen, så hon har oftast täcke hon också.
 
Min gammelman blev 31 år.
Var svårfödd och kräsen. Hade fri tillgång på lusern och för det mesta också hö. Dåliga tänder på slutet, kollades var 6 mån ungefär.
Hade dv skador i benen så de sista 5-6 år blev det mest promenader, tömkörning och någon barbackatur. Åt Flexijoint och Nyponpulver. Innan skoning fick han ha på BoT-paddar för att bli mindre stel.
Frusen fast han hade mkt päls, hade för det mesta täcke ute.
När han var 30, fick han sin diagnos PPID, så han åt Prascend på slutet. Kollades med blodprov var 6 månad ca.
Pga sin PPID, så klipptes han, året runt. Mådde mkt bättre då. Fick även tandinfektion, hudinfektion (klåda) och svullet skap av sin PPID.
Fick avlivas i boxen pga att han ej kom upp, troligen av en stroke. Var pigg kvällen innan, vi var ute på promenad och betade.
 
Tack för alla svar!

@mackan och @Efwa min är ju en riktig arbetsnarkoman och mår som allra bäst när han får jobba mycket. Han är alltid pigg och framåt, även om jag ridit en fyratimmarstur ner till havet (men det var några år sen sist pga flytt) eller om han gått 30 min på ridbanan.

Allas svar hittills gör att jag känner mig lite lugnare iaf, jag är som sagt mest rädd att missa tecknen på att han vill dra ner iom hans benhårda vilja att arbeta. Han accepterar snällt vila, men jag ser på honom att han är mer nöjd när han får jobba. Jag tycker ju inte alls att han är gammal egentligen, det enda som faktiskt talar för hans ålder är de vita pälsstrån som blir fler och fler i en annars brun päls helt utan tecken. För mig är han fortfarande den där busiga sexåringen som protesterade genom att ställa sig på två ben eller den busiga 10-åringen som drar järnet över stubben i ett par kilometer utan att tröttna. Fast han ställer sig aldrig på två ben med ryttare längre, han har blivit lite mer tålmodig med tvåbeningarna (mig) :p
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 276
Senast: Bee
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 080
Senast: Rugge
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 125
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp