Det här med hästens form...

Det här med ryggverksamhet, det är uppenbart en svår fråga. Vad är det?

Hästar som har dålig ryggverksamhet, har också dålig (hämmad) rörelse. Men allting är ju relativt, vad har hästen för förutsättningar? Är den hämmad pga ridningen eller har den begränsningar pga sina medfödda förutsättningar. Jämför två olika hästar med olika förutsättningar i grunden, så får du olika rörelsemönster, oavsett ryggverksamhet.

En häst som verkligen är "över tygeln" har mycket troligt spänningar i sig som hämmar även ryggmusklerna, liksom en häst som har huvudet bakom lod också har spänningar i sig som hämmar ryggmusklerna. Det som skiljer är då att hästen som har huvudet bakom lod, om huvudet är lite lågt hållet också, då inte "kan" sänka ryggen på samma sätt. Men har man löst problemet då?

Om hästen går "över tygeln" med sänkt rygg då VET man att man har problem och försöker väl göra något åt det (om man har insikt)? Frågan är, om man rider hästen bakom lod, har man någon insikt då?
 
Ja vissa hästar gjorde säkert sitt jobb när dom inte var på tävling, men inte i samma form på tävling och när dom användes i övrigt i militären.

Då som nu är det just en tävlingsform som rids lite hemma och användas på tävling, inget som ska eller bör ridas till vardags och absolut inte längre sträckor i terrängen för då hade inte hästarna hållt många månader i tjänst.
Alltså jag förstår inte vad det är för form som hästarna inte kan gå med längre sträckor? Så klart dom behöver vila mellan varven, men formen på filmen? På vilket sätt är den jobbig för hästen? Rörelserna, momenten, jaa dom kan dom ju inte göra hela tiden längre sträckor, men själva formen (huvudpositionen), är den jobbig?
 
Alltså jag förstår inte vad det är för form som hästarna inte kan gå med längre sträckor? Så klart dom behöver vila mellan varven, men formen på filmen? På vilket sätt är den jobbig för hästen? Rörelserna, momenten, jaa dom kan dom ju inte göra hela tiden längre sträckor, men själva formen (huvudpositionen), är den jobbig?

Fast formen är ju inte bara huvudposition. Klart det är jobbigt för hästen att gå samlat med mycket bakbensengagemang, ryggverksamhet med aktiva magmuskler och en korrekt välvd hals med fria bogar.
 
Fast formen är ju inte bara huvudposition. Klart det är jobbigt för hästen att gå samlat med mycket bakbensengagemang, ryggverksamhet med aktiva magmuskler och en korrekt välvd hals med fria bogar.


Fast utifrån diskussionen (så inte riktat till dig specifikt) ... :

Det är inget jättearbete i sig, som sliter osv på någon häst, om arbetet sker utifrån sunt upplägg och en förståelse för behov av variation osv.

Dressyrhästar tävlar ofta väldigt högt upp i åldrarna när sånt helhetstänk finns vilket det oftast gör . Likaså hopphästar, FT hästar osv osv.
 
Min fråga var egentligen varför vill man inom dressyrridning rida i den formen? För det är som du också skriver en form som man inte rider i annars.

Som följdfråga undrar jag också över lösgjordhet i halsen och korrekt sökning till handen. Lösgjordhet används för lite olika saker men menar du lösgjord som i avslappnad? Jag uppfattar det snarast tvärtom att det är en huvudposition som ger en mera spänd hals. Jag tycker också att det är lite fel att säga att hästen söker handen om det är en position som ligger bakom den hästen naturligt skulle valt.

Jag rider dressyr i den form jag gör för att både minska risk för skador och slitage och för att kunna genomföra rörelserna korrekt. Jag jobbar bland annat med rehab och ser korrekt dressyr som sjukgymnastik. Felaktig formgivning ger tyvärr väldiga problem idag för många.
Jag är lite extra intresserad av samling, förmodligen märkt av tränat 20 år för tränare som sysslar med skolsprång och är den eliten tar hjälp av för just samling/piaff/piruetter/passage etc.

Om jag tex ska göra levad kan inte hästen vara oliksidig eller icke lösgjord. Då kan de inte sitta djupt nog i balans länge nog för att det ska vara en korrekt levad.
Jag har inte kommit till skolsprång själv. Men har bott hos och jobbat för mina tränare och har genom åren haft förmånen att se inlärning av det och det färdiga resultatet.
Min tränare är ensam vid den inlärningen till skillnad mot Spanska ridskolan och Jerez som är 2 som kan dra till om hästen glider snett i hoppet. Har man 600 kg 2 meter upp i luften vill man inte hamna under. Därför är de fler. Min tränare måste fixa det själv. Då måste man få en häst som är helt liksidig och eftergiven för att garantera att den inte drar iväg snett.
Den kunskapen har gynnat honom väldigt i arbetet med lösgjordhet och liksidighet i övriga träningen. Jag är genom det inte imponerad av samlingen på tävling. Precis som jag också är övertygad om att nacken måste högst för en bra piaff och öht för en korrekt GP-ritt med det tankesätt jag skolats i. I nacken högst måste näbben få vara i eller lite framför lod för att formen ska funka och ganash-vinkeln ska vara öppen nog.
Men jag är lika oimponerad av de som ser nacke högst som steg 1 i all skolning och får hästar med nedriden manke, häng-rygg/buk och bakbenen i grannkommunen.
Och av de som rider spikraka hästar med sladd på böjda spår tex.

Lösgjordheten ska givetvis finnas i hela kroppen från bakhov till käke.
Man kan tänka genomsläpplighet om det är svårt att greppa termen lösgjordhet.
Helt utan muskeltonus kan man ju inte vara om man inte ligger lealös. Man vill ha lagom mycket muskeltonus och i rätt muskulatur.
Vad hästen själv skulle välja är inte något som hör ihop med ridning. För hästen vet inte vad som krävs för det.
 
Jag tänker ju att det är nacken som ska vara lösgjord. Varför fokusera på just halsen? Halsen jobbar ju hela tiden, som andra muskler i hästens kropp, men nacken den kan vara avslappnad oavsett. Den är liksom kvittot på att hela hästen är lösgjord, är nacken spänd är inte hästen lösgjord, inte inte halsen heller.

Anledningen till att brukshästar är mer lösgjorda i hela kroppen oavsett form och arbete, är just för att dom oftast rids med längre tyglar (öppnare form) och är mer fria att använda sitt huvud för balansen. DET behöver dom ju göra även i dressyrarbetet på en ridbana/ridhus. Det är ju inte underlaget enbart som påverkar hästens balans, utan lika mycket dom övningar/rörelser som ska utföras, det är ju lika viktigt i ett ridhus för balansen att dom får använda den enda balanspåverkande kroppsdel dom har, nämligen huvud/hals.

Dom har ju inte armar som vi som dom kan balansera sig med om huvudet är fixerat.

Ja, visst är det väl lättare att inte snubbla i ett ridhus med huvudet fixerat i en snäv ram än ute i terrängen, men det är väl inte det dressyr handlar om. En gymnast skulle ju aldrig "binda upp" sina armar bara för att hen tränar på plan mark. Balans är ju så mycket mer än att inte snubbla på ojämnheter.

Jag fattar inte alls hur du läser inläggen som postas. Det känns som du läser väldigt annorlunda texter än vi andra när man läser dina svar.

Vem har pratat om en fixerad form? Det är väl rätt tydligt att jag som tjatar om lösgjordhet inte vill rida i en fixerad form..

Nacken är givetvis väldigt viktig och utan den funkar inget. Det är jag helt enig ang.
Men vi pratade balans och balansera sig med halsen. För att göra det spänner hästen oftast underhalsen. På en ridbana kan man istället lära hästen att vippa gungbrädan/balansen bakåt genom att niga bak utan att spänna emot i halsen. Det är ju liksom det som är skolning.
Att balansen är mer än låta bli att snubbla har jag väl skrivit i ett av trådens första inlägg?
Du vet ju dessutom att jag rider enligt ett system där man kan detaljpilla in olika kroppsdelar och fokus på just balansera upp hästen och linjera kroppsdelarna etc för att just kunna påverka balansen som med en joystick i alla riktningar. Så jag vet inte vad du vill komma fram till?

Ang att brukshästar är mer lösgjorda.. Det har jag aldrig stött på. Trots att jag jobbat med både dressyrhästar och brukshästar på hög nivå. Däremot finns det en del felridna hästar inom alla inriktningar som antingen bara är dåligt skolade eller rent av har fysiska hinder.
Jag har aldrig hört från någon tränare, veterinär eller annan behandlare att brukshästar är mer lösgjorda. Jag vet dock att man som behandlare/vet undviker vissa dressyrryttare som är "spark och dra/vattenskidor" eller westernryttare som hasar runt slappt där båda grupperna inte är goda representanter för sina resp grenar och får skadeproblematik pga fel ridning.

Vad betyder lösgjord för dig?
 
Men du ser inte det paradoxala i det du skriver, en rörelse KAN INTE vara en 9:a om huvudpositionen är ett kvitto på balans och harmoni i rörelsens utförande och bakom lod dessutom indikerar ett kontaktproblem.
Det kanske är dags att du tittar på bilderna och förklarar vad det är för obalans på de bilder där hästarna är bakom lod. Alla väntar.
 
Fast utifrån diskussionen (så inte riktat till dig specifikt) ... :

Det är inget jättearbete i sig, som sliter osv på någon häst, om arbetet sker utifrån sunt upplägg och en förståelse för behov av variation osv.

Dressyrhästar tävlar ofta väldigt högt upp i åldrarna när sånt helhetstänk finns vilket det oftast gör . Likaså hopphästar, FT hästar osv osv.

Nej, det var inte det jag menade heller. Men för att en häst ska orka bära sig så brukar man väl ändå ge dem lite skrittpauser/länga ut formen en stund efter mer samlat jobb? Det kanske bara är jag som gör så? Sen sliter ju inte formen nej, snarare tvärt om!
 
Det här med ryggverksamhet, det är uppenbart en svår fråga. Vad är det?

Hästar som har dålig ryggverksamhet, har också dålig (hämmad) rörelse.

Nej de behöver inte ha hämmad rörelse, de kan ändå driva med bak och vara väl så rörliga i bogen men arbetet/rörelsen går inte korrekt genom ryggen.
 
Det får man inte göra på tävling i dressyr idag, men då var det tillåtet. Intressant fenomen, det visar tycker jag hur fokus har ändrats, från att vara "till för hästen" till att vara "till för ryttaren".

Visste du inte ens det? om du hade varit ute och tävlat som du påstår så hade du både sett och vetat det, det är inte ovanligt att ryttare klappar sina hästar, eller berömmer dem.
 
Nej det är ju galet, att dom som ska anamma reglerna förstår dom, helt idiotiskt dumt. Bäst är att hålla allt hemligt för dom så det blir omöjligt att efterfölja.

Men sen tog du inte med det sista jag skrev, antagligen för att det är så det egentligen är sagt/skrivet i den hemliga domarutbildnings instruktionen........

Jamen jösses, det är klart att TR är ingen manual för människor till att läsa dressyrdomarutbildarnas upplägg, TR beskriver det optimala önskvärda, som vi diskuterat innan men som tydligen är väldigt svårt för dig att förstå, så går det inte beskriva alla detaljer i TR / bedömning/upplägg etc.

Dessutom är det inte hemligt, inriktning och vad som läggs fokus på år från år är tillgängligt för alla. Du har nog bara missat den infon. Nåväl jag kommer inte visa dig vägen till det, lite får du vara om o kring dig själv.

Dessutom, det hemliga (ha ha) så kan man ta Gaal som ex som förut ridit enligt mig med nos för mkt bakom lod, blivit straffad för det och senast red med mer öppen form och fick högre poäng, vilket då menas att han rättar in sin ridning efter den utbildning domarna fått och då för att visa hästen efter de önskemål som finns.
 
Jag har inte sagt att det var bra? Jag har inte gjort någon bedömning vad hästarna presterade dressyrmässigt. Det jag sagt är att de allmänt reds i annan form än idag och den slutsats jag dragit är att det var på grund av att hästarna faktiskt användes på den tiden och att hållbarhet och ändamålsenlighet var grunden för hur de reds.

Men gör en bedömning dårå, att visa "en annan form" från "förr" när du egentligen inte har någon koll på alls hur "hållbart" det var ( individer har säkert fallit ifrån på vägen) har ju inget med dagens dressyr att göra, dessutom när formen inte är bra, den blir för hög och hästarna låser ryggen pga det.
 
På tävling i programmet? Man får väl inte släppa tyglarna öht....

...tillägg, såg nu att en diskret klapp är OK (trodde jag inte) men konstigt då att man ser det så sällan (på tävling)...

Jag befinner mig ofta på tävling och ser ofta hur ryttare klappar sina hästar, mycket trevligt.

Du kanske inte ser så många tävlingar.
 
Nej, det var inte det jag menade heller. Men för att en häst ska orka bära sig så brukar man väl ändå ge dem lite skrittpauser/länga ut formen en stund efter mer samlat jobb? Det kanske bara är jag som gör så? Sen sliter ju inte formen nej, snarare tvärt om!

Ja det är klart man gör? Vem skulle inte göra så menar du? :confused:
 
Uppenbart kan du inte svara, troligen har du överdrivit. Hästen ÄR inte över tygeln, nosen något framför lod och nacken högst är INTE över tygeln. Det är det här som visar att folk idag inte ens vet skillnad på korrekt form och bakom lod. Idag är korrekt form bakom lod (enligt TR:s beskrivning) och nacken högst och nosen framför lod har blivit "över tygeln". Inte konstigt då att folk rider runt med för korta tyglar i rädsla för att hamna "över tygeln", med konsekvensen att bakom lod har blivit nya riktmärket.

Angående militärhästarna, så jaa, 1:a och 2:a världskriget? Sverige hade hög beredskap (och mycket övningar) även om vi inte deltog aktivt.


Jo, du, jag är väldigt erfaren när det gäller att se hur hästarna arbetar och är mycket trygg i min kunskap. Jag är också mycket trygg i hur jag känner om hästen jag sitter på arbetar rätt. Därför anser jag mig kunna uttala mig om formen på 20-talshästarna, vilken alltså inte är korrekt och ingenting man ska sträva efter i sitt dressyrarbete idag.

Det förvånar mig dock inte att just du anser att den form som hästarna från 20-talet rids i är den optimala...
I och med din obefintliga förmåga att diskutera finner jag det däremot högst ointressant att försöka förklara något för dig. Eftersom jag vet att du egentligen inte alls är intresserad av andras åsikter utan enbart av att predika det du anser att du, och bara du, vet. Hade du däremot varit ödmjuk och mottaglig för olika synpunkter, visat en vilja att fundera på vad andra säger och om kanske det andra säger faktiskt kan stämma, ja, då hade det varit en annan femma...
 
Ja det är klart man gör? Vem skulle inte göra så menar du? :confused:

Nu gräver jag väl min egen grav i den här diskussionen, men @Fiador förstod inte hur en form kunde vara jobbig för hästen att gå i. Jag menar att det visst kan vara jobbigt utan att det är nåt fel på den form man rider i, och det är väl därför man ger hästen pauser? I en korrekt form tar ju hästen i och en otränad häst orkar nog inga längre sträckor. Det var så jag menade.
 
Jag rider dressyr i den form jag gör för att både minska risk för skador och slitage och för att kunna genomföra rörelserna korrekt. Jag jobbar bland annat med rehab och ser korrekt dressyr som sjukgymnastik. Felaktig formgivning ger tyvärr väldiga problem idag för många.
Jag är lite extra intresserad av samling, förmodligen märkt av tränat 20 år för tränare som sysslar med skolsprång och är den eliten tar hjälp av för just samling/piaff/piruetter/passage etc.

Om jag tex ska göra levad kan inte hästen vara oliksidig eller icke lösgjord. Då kan de inte sitta djupt nog i balans länge nog för att det ska vara en korrekt levad.
Jag har inte kommit till skolsprång själv. Men har bott hos och jobbat för mina tränare och har genom åren haft förmånen att se inlärning av det och det färdiga resultatet.
Min tränare är ensam vid den inlärningen till skillnad mot Spanska ridskolan och Jerez som är 2 som kan dra till om hästen glider snett i hoppet. Har man 600 kg 2 meter upp i luften vill man inte hamna under. Därför är de fler. Min tränare måste fixa det själv. Då måste man få en häst som är helt liksidig och eftergiven för att garantera att den inte drar iväg snett.
Den kunskapen har gynnat honom väldigt i arbetet med lösgjordhet och liksidighet i övriga träningen. Jag är genom det inte imponerad av samlingen på tävling. Precis som jag också är övertygad om att nacken måste högst för en bra piaff och öht för en korrekt GP-ritt med det tankesätt jag skolats i. I nacken högst måste näbben få vara i eller lite framför lod för att formen ska funka och ganash-vinkeln ska vara öppen nog.
Men jag är lika oimponerad av de som ser nacke högst som steg 1 i all skolning och får hästar med nedriden manke, häng-rygg/buk och bakbenen i grannkommunen.
Och av de som rider spikraka hästar med sladd på böjda spår tex.

Lösgjordheten ska givetvis finnas i hela kroppen från bakhov till käke.
Man kan tänka genomsläpplighet om det är svårt att greppa termen lösgjordhet.
Helt utan muskeltonus kan man ju inte vara om man inte ligger lealös. Man vill ha lagom mycket muskeltonus och i rätt muskulatur.
Vad hästen själv skulle välja är inte något som hör ihop med ridning. För hästen vet inte vad som krävs för det.
Jag menade på lägre nivå, lätt och delar av msv klass där det mest handlar om att rida vanlig skritt, trav och galopp i varierat tempo och takt, inte högre skolan.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 475
Senast: Palermo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 833
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp