Det här med hästens form...

Jag vet inte vilken du form du anser lärs ut idag, menar du att det generellt lärs ut att hästarna ska ridas bakom lod?
Jag har ridit för ett antal tränare genom årens lopp, både bra och dåliga, men ingen har lärt ut att hästen ska vara bakom lod.
Man vill däremot få genomarbetade och lösgjorda hästar som bär sig själva. Metoderna skiljer och somliga tränare är bättre än andra på att anpassa sig till ekipaget ifråga och hitta individuella lösningar som passar just den hästen.

Den film du nu lagt in har jag samma åsikt om som den första. Hästen rids över tygeln utan någon ryggverksamhet. Fokus då var på diverse rörelser och så var det även när jag började tävla på 80-talet. Under senare år har dressyrprogrammen blivit betydligt bättre och mer logiska för utbildningen av hästarna, tycker jag.
Kan du förklarar hur du menar "över tygeln"? Kan du ange en tidpunkt i filmen tex?

Utan ryggverksamhet? Kan du förklara hur du menar? Betänk att dom här hästarna mest troligt reds många timmar varje dag, året runt. Tror du dom skulle hålla för det om dom hade dålig ryggverksamhet?
 
Jag gillar den öppna formen, och tygellängden och lösheten i kontakten med tygel/bett. Jag gillar också hur han använder skänklarna med "tårna upp" så att sporren ligger fri när den inte används. Gillar också att dom rider lätt (inte sitter ner) i ökningarna :)
En rolig sak är hur han mitt på ena långsidan för ett kort ögonblick släpper högerhanden för att berömma hästen med några klapp på halsen (5:46).
 
Min fråga var egentligen varför vill man inom dressyrridning rida i den formen? För det är som du också skriver en form som man inte rider i annars.
Därför att den är ändamålsenlig på dressyrbanan men inte på distansbanan. Jag kan inte förstå hur man kan missa att olika typer av arbete kräver olika typer av form och olika typer av träning.
Det är helt olika krav för att en häst ska hoppa högt, 'sprattla' fint, gå en terrängbana bra eller springa många mil. Den form som hästarna i länkade filmer visar är inte en form jag skulle vilja rida i på en distansbana. En häst som går så där kommer inte hålla många sekunder. Energin rör sig inte genom kroppen utan allt är stelt och spänt. Jag vill ha en energi som flödar från bakbenen genom rygg-manke-hals uppåt framåt när jag rider och det oavsett om det är på en ridbana eller på en väg. När jag är på ridbanan vill jag dock att energin rör sig långsammare och samlas upp på vägen för att bära. De hästarna som visas i filmen ser mest ut att fladdra runt helt utan någon eftertanke om vart energin tar vägen vilket ger skjutande bakben, tappade ryggar, spända halsar och en energi som går från bakbenen ner i frambenen.
 
Varför är det så roligt att någon klappar sin häst under tävling? Det tycker jag man ser ett antal ryttare som gör varje dressyrtävling på högre nivå.
Det får man inte göra på tävling i dressyr idag, men då var det tillåtet. Intressant fenomen, det visar tycker jag hur fokus har ändrats, från att vara "till för hästen" till att vara "till för ryttaren".
 
Kan du förklarar hur du menar "över tygeln"? Kan du ange en tidpunkt i filmen tex?

Utan ryggverksamhet? Kan du förklara hur du menar? Betänk att dom här hästarna mest troligt reds många timmar varje dag, året runt. Tror du dom skulle hålla för det om dom hade dålig ryggverksamhet?

Du får lära dig lite mer om hur det känns och ser ut när hästarna arbetar korrekt. Då kan du också se att dessa hästar från 20-talet inte använder sina kroppar riktigt korrekt.

Reds dessa hästar verkligen i många timmar per dag? Sverige har inte varit i krig på flera 100 år.

Du fick en fråga tidigare angående bilderna som lagts in. Detta har du glidit undan. Men med tanke på dina extremt bestämda åsikter hur det ska vara så hade det varit intressant att läsa din gissning.
 
En rolig sak är hur han mitt på ena långsidan för ett kort ögonblick släpper högerhanden för att berömma hästen med några klapp på halsen (5:46).

Det ingår i de lätta dressyrprogrammen att just visa detta . Överstrykning är benämningen på momentet.
Alla korrekt utbildade hästar ska kunna kortas och längas närhelst enligt exakt samma. Det är en grundsten som är vardag i arbetet och de högsta profilerna visar det ofta hela tiden på clinics, ”hemma hos” osv. Carl Hester, Charlotte D, Isabelle W, Patrik Kittel för att nämna några specifikt som du hittar lätt .
 
Därför att den är ändamålsenlig på dressyrbanan men inte på distansbanan. Jag kan inte förstå hur man kan missa att olika typer av arbete kräver olika typer av form och olika typer av träning.
Det är helt olika krav för att en häst ska hoppa högt, 'sprattla' fint, gå en terrängbana bra eller springa många mil. Den form som hästarna i länkade filmer visar är inte en form jag skulle vilja rida i på en distansbana. En häst som går så där kommer inte hålla många sekunder. Energin rör sig inte genom kroppen utan allt är stelt och spänt. Jag vill ha en energi som flödar från bakbenen genom rygg-manke-hals uppåt framåt när jag rider och det oavsett om det är på en ridbana eller på en väg. När jag är på ridbanan vill jag dock att energin rör sig långsammare och samlas upp på vägen för att bära. De hästarna som visas i filmen ser mest ut att fladdra runt helt utan någon eftertanke om vart energin tar vägen vilket ger skjutande bakben, tappade ryggar, spända halsar och en energi som går från bakbenen ner i frambenen.
Och igen, det är arbetshästar som visas på filmerna, som håller och håller och håller, för många timmars arbete dagligen i många många år. Konstigt om dom har alla dom där attributen som du rabblar upp.

Den form som visas på tävlingsdressyr idag, den är konstlad, och har ingen som helst funktion för den arbetande hästen, det är mest bensprattel. Den form som visas på filmerna, är ändamålsenlig då den håller för det arbete hästen utför. Det är DET som är skillnaden.
 
Det ingår i de lätta dressyrprogrammen att just visa detta . Överstrykning är benämningen på momentet.
Alla korrekt utbildade hästar ska kunna kortas och längas närhelst enligt exakt samma. Det är en grundsten som är vardag i arbetet och de högsta profilerna visar det ofta hela tiden på clinics, ”hemma hos” osv. Carl Hester, Charlotte D, Isabelle W, Patrik Kittel för att nämna några specifikt som du hittar lätt .
Nej, han släpper tygeln med högerhanden, håller kvar båda tyglarna med vänsterhanden, och klappar hästen med den fria handen. Det är ingen överstrykning. Tror inte dom behöver visa att dom kan släppa tygeln och hästen behåller formen då den inte är påtvingad alls i grunden.
 
@kökshäxan du har uttryckt förvåning och tvivel över att folk responderat att OS ekipagen från 1920 talet inte skulle klassas likvärdigt idag och knappast bli godkända i ett LA/MSV program.

Kriterierna ser annorlunda ut . Och det är inte likvärdigt med att det var bättre förr. Det går ju inte att argumentera att det var bättre förr som du gör, med argument att hästen skulle utföra ”annat” osv? Hur menar du med det i sammanhanget ?

Det finns inget som hindrar att hästarna används allsidigt i olika syften och ändå arbetar i olika former utifrån det parallellt . Så länge de utbildas rids och arbetas sunt i just det man då använder dem till.
 
Det får man inte göra på tävling i dressyr idag, men då var det tillåtet. Intressant fenomen, det visar tycker jag hur fokus har ändrats, från att vara "till för hästen" till att vara "till för ryttaren".
Jag tror inte det är otillåtet att klappa under ritt, men att man inte ska släppa tygeln samtidigt. Tycker man ser ryttarna klappa då och då även under stora tävlingar.
 
Nej, han släpper tygeln med högerhanden, håller kvar båda tyglarna med vänsterhanden, och klappar hästen med den fria handen. Det är ingen överstrykning. Tror inte dom behöver visa att dom kan släppa tygeln och hästen behåller formen då den inte är påtvingad alls i grunden.

Återigen : du vet sedan åratal att jag valt att inte debattera med dig 👍
 
Jo du, det får man. Och det gör väldigt många.
På tävling i programmet? Man får väl inte släppa tyglarna öht....

...tillägg, såg nu att en diskret klapp är OK (trodde jag inte) men konstigt då att man ser det så sällan (på tävling)...
 
Jag tror inte det är otillåtet att klappa under ritt, men att man inte ska släppa tygeln samtidigt. Tycker man ser ryttarna klappa då och då även under stora tävlingar.
Ja jag såg det nu (i TR) en diskreta klapp är tillåten....men inte att släppa tygeln/tyglarna ....
 
Du får lära dig lite mer om hur det känns och ser ut när hästarna arbetar korrekt. Då kan du också se att dessa hästar från 20-talet inte använder sina kroppar riktigt korrekt.

Reds dessa hästar verkligen i många timmar per dag? Sverige har inte varit i krig på flera 100 år.

Du fick en fråga tidigare angående bilderna som lagts in. Detta har du glidit undan. Men med tanke på dina extremt bestämda åsikter hur det ska vara så hade det varit intressant att läsa din gissning.
Uppenbart kan du inte svara, troligen har du överdrivit. Hästen ÄR inte över tygeln, nosen något framför lod och nacken högst är INTE över tygeln. Det är det här som visar att folk idag inte ens vet skillnad på korrekt form och bakom lod. Idag är korrekt form bakom lod (enligt TR:s beskrivning) och nacken högst och nosen framför lod har blivit "över tygeln". Inte konstigt då att folk rider runt med för korta tyglar i rädsla för att hamna "över tygeln", med konsekvensen att bakom lod har blivit nya riktmärket.

Angående militärhästarna, så jaa, 1:a och 2:a världskriget? Sverige hade hög beredskap (och mycket övningar) även om vi inte deltog aktivt.
 
Senast ändrad:
Kan du förklarar hur du menar "över tygeln"? Kan du ange en tidpunkt i filmen tex?

Utan ryggverksamhet? Kan du förklara hur du menar? Betänk att dom här hästarna mest troligt reds många timmar varje dag, året runt. Tror du dom skulle hålla för det om dom hade dålig ryggverksamhet?
Ja vissa hästar gjorde säkert sitt jobb när dom inte var på tävling, men inte i samma form på tävling och när dom användes i övrigt i militären.

Då som nu är det just en tävlingsform som rids lite hemma och användas på tävling, inget som ska eller bör ridas till vardags och absolut inte längre sträckor i terrängen för då hade inte hästarna hållt många månader i tjänst.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 475
Senast: Palermo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 831
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp