Det här med hästens form...

"En slank han hit.. en slank han dit.. en slank han ner i …" Tänkte jag när jag såg filmen.
Dressyrridningen var inte alls på samma nivå 1920, det är en annan sak och inte det jag menade med filmklippet utan hur de red med avseende på "formen" där de lät hästen inta en mera naturlig form.
 
Utanför trådämnet men jag kan inte låta bli att kommentera. Inom dressyr görs det ofta jämförelse med gymnastik, men en hel del av hästarna har ganska många extrakilon och liknar inte gymnaster precis. Så såg inte hästarna ut i filmen från OS 1920 som jag länkade till i början av tråden.

Tycker du din länkade film är bra ridning på bra hästar? Tror inte du skrev något då och inte kunde jag tro-om så är- att du la in filmsnutten för att visa hur bra det var.
Har svårt att se någon av dem placera sig i LA ens, det är spänt, vingligt, kort och oelastiskt- man får liksom inte poäng nu bara för att nacken är högst det ska mer till i det gymnastiska grundarbetet som ska hänga ihop.

Jag tycker det ser bedrövligt ut.
 
Dressyrridningen var inte alls på samma nivå 1920, det är en annan sak och inte det jag menade med filmklippet utan hur de red med avseende på "formen" där de lät hästen inta en mera naturlig form.

Men du hur insatt är du egentligen? ser du inte hur kort överlinjen är vilket blir när nacken rids för högt upp och för mkt o ofta högt upp?
Det i sin tur drar med sig andra oönskade kvalitéer.
 
Så enligt dig var hästarna struttiga förr i tiden? Men de är inte det numera?

Men du har ju svarat på din egen fråga redan. Hästarna blir ju som dom rids och dressyrridningen var inte alls på samma nivå då. En mer inriktad avel har ju även gjort hästarna mkt mer elastiska och spänstiga idag i sina gångarter. Vad är konstigt med det? Aveln har ju inte stått still sen 20 talet.
 
Tycker du din länkade film är bra ridning på bra hästar? Tror inte du skrev något då och inte kunde jag tro-om så är- att du la in filmsnutten för att visa hur bra det var.
Har svårt att se någon av dem placera sig i LA ens, det är spänt, vingligt, kort och oelastiskt- man får liksom inte poäng nu bara för att nacken är högst det ska mer till i det gymnastiska grundarbetet som ska hänga ihop.

Jag tycker det ser bedrövligt ut.
Nu är kvaliteten och längden på filmklippet inte så att det går att bedöma deras ridning direkt utan det jag ville visa var att för hundra år sedan, när hästen användes dagligen för att förflytta sig, så reds hästarna med en huvudposition där hästen fick möjlighet att använda huvud och hals för att balansera upp kroppen på ett för hästen naturligt sätt.

Att säga att den tidens främsta ryttare, de som syntes i klippet vann guld, silver och brons vid OS 1920 i Antwerpen , inte skulle platsa ens i lätt klass idag känns lite udda om man säger som så.
 
Men du hur insatt är du egentligen? ser du inte hur kort överlinjen är vilket blir när nacken rids för högt upp och för mkt o ofta högt upp?
Det i sin tur drar med sig andra oönskade kvalitéer.
Vad vinner man på att dra ihop hästen på det sätt som nu görs? Jag vet vad domarna anser är korrekt ridning och det är inte det jag undrar över utan vad är vinsten rent objektivt för ridningen att rida så?
 
Ja men lite så, ridsportförbundet gick ju ut för redan många år sedan skriftligt och förklarade att inte alla hästar kan visa nacken i högsta position, men ska bedömas likvärdigt ändå, bara tillägger att det skrevs inte ner i TR utan de som ska veta det vet det. Det gällde då, för att dra diskussionens då exempel, Lars Andersson på herkules och gäller såklart nu också.
TR rymmer liksom inte alla förklaringar och nyanser vilket också står.
Jeg tenker mer på at de som klager på at nakken ikke er høyeste punkt på GP hester kanskje ikke tenker så langt at de husker på dette. Dommerne vet det nok ja.
Det eksemplet du nevnte aner jeg ikke hva er, som du kanskje skjønner så er jeg norsk og følger ikke svensk dressursport så nøye at jeg vet hvem alle er... desverre.
 
Nu är kvaliteten och längden på filmklippet inte så att det går att bedöma deras ridning direkt utan det jag ville visa var att för hundra år sedan, när hästen användes dagligen för att förflytta sig, så reds hästarna med en huvudposition där hästen fick möjlighet att använda huvud och hals för att balansera upp kroppen på ett för hästen naturligt sätt.

Att säga att den tidens främsta ryttare, de som syntes i klippet vann guld, silver och brons vid OS 1920 i Antwerpen , inte skulle platsa ens i lätt klass idag känns lite udda om man säger som så.

Men när du själv säger att du inte följer dressyr .... hur kan du då tro/tycka detta?
Ingen som är insatt i sporten och ser på hur dressyren och hästarna såg ut och bedömdes 1920 missar - oavsett filmningsteknik att det är helt ojämförligt med nutida dressyr, kriterier, hästar osv, och då menar jag inte senaste decenniet .
 
Men när du själv säger att du inte följer dressyr .... hur kan du då tro/tycka detta?
Ingen som är insatt i sporten och ser på hur dressyren och hästarna såg ut och bedömdes 1920 missar - oavsett filmningsteknik att det är helt ojämförligt med nutida dressyr, kriterier, hästar osv, och då menar jag inte senaste decenniet .
Läs mitt inlägg igen. Vad är det du tror jag tror och tycker? Jag skrev att hästarna reds med en annan huvudposition än idag och det kan väl ingen som sett klippet missat?
 
Jag svarar inte ang bilderna iom att jag känner igen flera ekipage. Men jag tycker nog absolut att det går att gissa sig till facit.

Jag tycker man gör det för enkelt för sig när man ska ha nacke högst och huvud i lod som ensamt kriterie för vad som är bra.
Det går ju att ha nacke högst och huvud i lod utan lösgjordhet, utan korrekt kontakt med hand etc.

Däremot så anser jag ju att om man rider med ex 3:e kotan högst så får man omöjligt den kvalitet i samling/bärighet som man kan komma till på en lösgjord häst med nacke högst, med väl öppnad ganashvinkel och en hals som kommer ur manken och där bogarna tillåter en höjning av manken etc.. För att få den kvaliteten bak i tex piaff måste nacken vara högst för att i sin tur öppna upp bogar, ändra vinklar i fronten och då göra rum för bakdelen så den kan komma in, vinkla sig och bära.

Och här anser jag tyvärr att det brister hos för många, även i GP. För mig är tredje kotan högst en form för Georg. I GP tycker jag nacken ska vara högst. Så är jag skolad, lite old school kanske.
Jag ser dock inget självändamål med att nacken ska vara högst om det sker på bekostnad av lösgjordhet. Hissar man upp/tillåter högre form mer i fram än bak förmår bära och bål hålla ihop så är jag inte intresserad mer.
Förr sa man ju att hästar gick GP vid en högre ålder än de debuterar det idag. Även om det är fantastiska hästar idag så hade nog en del gynnats av mer skolning.

Att bara låta hästar gå som de är födda blir ju rätt märkligt när inget i att sitta på en häst, rida övningar/rörelser etc är naturligt. Ska vi sitta på dem får det ju vara på ett sätt som är sunt för hästen. Och det som är sunt är ju det som muskulärt är tyngst ofta. Att hänga i skelettet och skaffa förslitningsskador är väl mer vad hästar själva skulle välja iom att de inte kan veta varför de ska ta i så med musklerna.
 
Vad vinner man på att dra ihop hästen på det sätt som nu görs? Jag vet vad domarna anser är korrekt ridning och det är inte det jag undrar över utan vad är vinsten rent objektivt för ridningen att rida så?

Fast var har jag förespråkat ihopdragning av hästar? Att variera formläget betyder verkligen inte att det görs med målet "dra ihop", att lägga formen lägre från "nacken högst", med bibehållen ganaschvinkel är ett läge där jag inte anser det är fel om nos kommer bakom lod ( för när då formen tas upp igen med bibehållen vinkel så blir formläget rätt ) men det är ju hur långt som helst från tävlingsform.
 
Nu är kvaliteten och längden på filmklippet inte så att det går att bedöma deras ridning direkt utan det jag ville visa var att för hundra år sedan, när hästen användes dagligen för att förflytta sig, så reds hästarna med en huvudposition där hästen fick möjlighet att använda huvud och hals för att balansera upp kroppen på ett för hästen naturligt sätt.

Jo det går utan tvekan att bedöma kvalitén på ridningen och kvalitén på hur hästarna reds. Och ärligt, det som visas ser inte särskilt balanserat ut.
 
Att säga att den tidens främsta ryttare, de som syntes i klippet vann guld, silver och brons vid OS 1920 i Antwerpen , inte skulle platsa ens i lätt klass idag känns lite udda om man säger som så.

Jag ville med det säga att det är inte svårt att rida med nacken högt och nos i lod, det kunde de även då, svårigheten är att få med allt det andra i det, vilket eftersträvas nu men som de då såklart inte ens visste om då räknades bara nacke och krumelutter.
 
Nu är kvaliteten och längden på filmklippet inte så att det går att bedöma deras ridning direkt utan det jag ville visa var att för hundra år sedan, när hästen användes dagligen för att förflytta sig, så reds hästarna med en huvudposition där hästen fick möjlighet att använda huvud och hals för att balansera upp kroppen på ett för hästen naturligt sätt.

Att säga att den tidens främsta ryttare, de som syntes i klippet vann guld, silver och brons vid OS 1920 i Antwerpen , inte skulle platsa ens i lätt klass idag känns lite udda om man säger som så.

Klippet är kort, men jag skulle nog vilja säga, även om jag blir halshuggen nu, att dessa ekipage skulle ha svårt att nå godkänt resultat i lätt klass idag. Hästarna rids över tygeln, ryggverksamhet och bärighet saknas i de filmsnuttar som finns med i klippet (sedan kanske det ser bättre ut i andra delar av uppvisningarna som inte finns med i klippet, det vet man inte).

Allt är inte huvudposition. Jag skulle önska att fler fokuserade på att få hästarna i balans och mjuka över ryggen först istället för att stirra sig blinda på var nosen befinner sig.
 
Jag vägrar tro att så fort som näsan trillar bakom så blir resten fel. Låt oss leka lite! Hitta nosen! Tre av bilderna är bakom lod, och tre av bilderna är i eller framför lod. Samma rörelse. Facit kommer senare :)

Visa bifogad fil 38371
Men du missförstår orsak och verkan. Det är inte främst huvudets position som påverkar övriga kroppens "form", utan tvärtom, övriga kroppens "form" påverkar huvudpositionen. MEN främst är det den mentala balansen som huvudpositionen är ett kvitto på, harmoni, samspel, kommunikation. Sen beror det ju också på individen, en del individer klarar att rent tekniskt, fysiskt, att prestera oavsett ryttarens påverkan. Speciellt om man har tränat på denna huvudposition genom hela grunden.

Men i TR finns också kriterier för den mentala balansen, ganska starka såna kriterier, då denna balans är en grundsten genom hela utbildningen. Denna balans (harmoni, samspel, kommunikation) är rubbad när huvudet hamnar ur position. Nacken är det yttersta tecknet (och kvittot) på att du har HELA hästen med dig, inte bara kroppen som kanske tekniskt klarar av att placera hovar/ben mer korrekt.
 
Ja men lite så, ridsportförbundet gick ju ut för redan många år sedan skriftligt och förklarade att inte alla hästar kan visa nacken i högsta position, men ska bedömas likvärdigt ändå, bara tillägger att det skrevs inte ner i TR utan de som ska veta det vet det. Det gällde då, för att dra diskussionens då exempel, Lars Andersson på herkules och gäller såklart nu också.
TR rymmer liksom inte alla förklaringar och nyanser vilket också står.
Ja, då är ju detta som är skälet till att det blivit accepterat och utspritt. Oskrivna regler (för den insatte) som går emot dom skrivna.

Men jag tänker att det dom menade och mest troligt också skrev, var att det handlar om tillfälliga missar här och där, inte genomgående genom hela eller stora delar av momentet/programmet.
 
Visst ser det trevligt ut med huvudet i rätt position, sedan att halsen är kort, ryggen sänkt och bakbenen kvar i stallet gör inget.
medium_022sBXwyFmmX.jpg

Dressyr tävling på 1920 talet.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 454
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 414
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 995
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp