Det här med hästtäcken...

A

Ammon

Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst?

Jag har många gånger diskuterat det här med vänner och bekanta, och även obekanta. Här kommer mina egna tankar och funderingar kring detta...

En intressant grej är ju hur hästarna klarade sig förr i tiden. Ser man bara 15-20år tillbaka så inte höll man på på samma sätt med täcken då som man gör nu.

Så varför täcker "alla" sina hästar idag??

1. Jag tror att det till en viss del beror på något slags grupptryck.. Människan är ju ändå som sådan att man är lättpåverkad utav andra. En börjar täcka för att den personens häst fryser, ja men då gör nog min också det tänker grannen. Eller så tycker man synd om hästen när den står där ute i snön.
Fryser jag så gör minsann min häst också det!

2. Likaså kanske man ska fundera på vad det är man avlar på för något i dag jämfört med för läänge sedan. Nu är det ju lite svårt att ändra på dagens avelsdjur men om man ändå får leka med tanken så tror jag att vi avlar på känsligare hästar idag. Hästar som fryser, har "sämre" päls osv..

3. Så med punkt två i bagaget så tror jag att det finns olika sorters hästar. Vissa hästar är mer känsliga och fryser lättare än andra.

Medans det också i mååånga fall är ryttaren/ägaren själv som förstört sin häst i tidiga år genom att börja täcka den.

Jag personligen kan bli galen på folk som täcker sina föl/åringar.. Varför?? Den kan väl få gå där i friska luften och vädra sin päls och vara häst så länge det bara går. Men istället slänger man på ett täcke och börjar därmed förstöra hästens egna skydd mot vind och kyla.

4. Klippta hästar behöver ju däremot ett täcke, i och med att man genom rakningen tar bort deras egna skydd (= pälsen), mot just kyla och vind.

5. På senare tid har det ju även blivit invasion utav flugtäcken. Alla hästar verkar visst ha blivit överkänsliga mot just flugor och mygg. Och dom går täckta från nos till rumpa + blir insprayade med massa konstiga kemikalier.
I och med detta tror jag att man tar bort hästens egna skydd mot just insekterna.


Visste ni förresten att när det handlar om kyla klarar hästar klarar det mycket bättre än vi människor (som så mycket annat), och att det är blåsten som är boven. Fodra hellre din häst med extra grovfoder ute så skyddar det bättre än ett täcke.


Så vad tror/tycker ni andra??
Täcker ni era hästar? Varför eller varför inte?
Berätta gärna vad ni har för häst också.

Diskutera gärna detta här, men snälla - håll er till en vuxen nivå utan att kasta skit på varandra!

Så hur gör då jag själv? Jag är väl inte bättre än någon annan ;)
Jag har ett 8årigt halvblod som rids/tränas 6dagar i veckan. Han får ganska ullig päls på vintern så för att slippa den tjocka svettiga pälsen efter tränings passen så klipps min kille vintertid, och går därmed täckt.

Nu går han fortfarande ute dygnet runt, vilket han ska få göra så länge det går. Dvs till det blir riktigt skit väder dygnet runt. Vid regn om tex nätterna nu får han ett tunt regntäcke på sig bara, då regn och kylan på nätterna annars får hans rygg att börja skrika "ont ont ont".

På sommaren har han under sina 5.5år i min ägo haft insektstäcke på sig 5ggr, och det var förra året då det var sådana stoora hemska bromsar ett par dagar, dvs 5dagar. Och då är ändå min kille väldigt känslig för insekter, och blir lätt sönder biten på halsen. Flugluva med öron har han däremot, då han annars har öron som ser ut som stora variga sår/bölder.

Insektsmedlet har jag kokat ihop själv i år, MYCKET billigare och innehåller inte en massa konstiga saker som dom som står på hyllan i affären.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

När jag hade häst, så täckades de endast vid snöstorm vintertid. Övrig tid var de otäckade. Givetvis hade de ett skydd att gå in under, bestående av 3 väggar & tak & fri tillgång på grovfoder ute under dagtid. De var inne på nätterna med fri tillgång på grovfoder.

Hur andra gör är för mig inte speciellt intressant, då jag tar för givet att alla handlar utifrån vad de har för erfarenheter, vilket klimat de har där de bor (norrlands torra kyla är ju "bättre" än de södra delarnas mer fuktiga kyla ex.vis) vad/hur de använder hästen och med hästens bästa för ögonen.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag håller med i mycket och tycker de flesta övertäckar sina hästar.

Men så har jag själv en häst som har ryggproblem (KIS fast på undersidan ryggraden istället för ovanpå) samt ihopväxta revben på ett ställe så han får inte frysa. Både vet. och Eq har rått mig att ha honom täckad när det blir kyligt. (vilket inte betyder täcke dygnet runt året runt!)
Så jag får en hel del pikningar från andra i stallet när jag sätter på honom täcke "men tycker du inte att du förmänsligar honom lite nu?" "men jag tror nog matte fryser istället för hästen" "vet du inte att hästar tål upp till 20 minus utan täcke?", osv.... jag nickar och instämmer men brukar ofta inte förklara mig om de inte specifikt frågar varför. Tycker inte om pikningar så de kan gott få tycka jag är konstig. :angel:

Den hästen jag hade tidigare rakades aldrig, hade vintertäcke men inte inne och tyckte vintern var helt underbar utan alla insekter som han plågades av. Jag avskyr flygtäcken då insekterna bara kryper under dem och då kan hästen inte blir av med dom! Så det är insektsmedel som gäller om det är mycket flygfän.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Har kbltravare, 28 år. Lite frusen herre, filtklipps året runt pga mammutpäls.:laugh:
Har under sommaren ofodrat regntäcke vid regn/risk för regn. Ilbland även flugtäcke om han är klippt och mkt insekter.
Höst och vår fodrat - fodrat regntäcke. Vinter och minusgrader - vintertäcke. Då även inne.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Men så har jag själv en häst som har ryggproblem (KIS fast på undersidan ryggraden istället för ovanpå) samt ihopväxta revben på ett ställe så han får inte frysa. Både vet. och Eq har rått mig att ha honom täckad när det blir kyligt. (vilket inte betyder täcke dygnet runt året runt!)

Full förståelse för ditt täckande, då jag som sagt själv har en herre som har lite känslig rygg om han blir kall om den.
Här där jag har min häst behöver jag dock inte förklara mig, då flera hästar här står med fleccetäcken och jag vette allt på sig inomhus SOMMARTID! :crazy:


Filtklipps året runt pga mammutpäls.:laugh:
:rofl: :rofl:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst?

mycket import idag från sydligare breddgrader, där raserna inte ens kan sätta vinterpäls! klippta hästar behöver även täcke då man rakar de.. alla hästar är inte brukliga med vinterpäls.

Jag har många gånger diskuterat det här med vänner och bekanta, och även obekanta. Här kommer mina egna tankar och funderingar kring detta...
...

En intressant grej är ju hur hästarna klarade sig förr i tiden. Ser man bara 15-20år tillbaka så inte höll man på på samma sätt med täcken då som man gör nu.

som redan nämnt, och det måste du ju ha fattat om du är involverad i hästeri.. det är inte samma hästar man rider på idag som man gjorde förrut, idag är det inte "arméhästen" som man använder som är tålig, stabil och säker, den har inte de kvalitéer prestationsmässigt som folk söker hos en hopp eller dressyrhäst för tävling.. och då har man fått avkall på andra saker.. omän många hästar skulle klara sig utmärkt ute året runt om de fick gå nakna året runt och sätta päls därefter... men det gäller ju att hästen ska kunna jobba med den tjocka pälsen, vissa gör det andra inte.


Så varför täcker "alla" sina hästar idag??

1. Jag tror att det till en viss del beror på något slags grupptryck.. Människan är ju ändå som sådan att man är lättpåverkad utav andra. En börjar täcka för att den personens häst fryser, ja men då gör nog min också det tänker grannen. Eller så tycker man synd om hästen när den står där ute i snön.
Fryser jag så gör minsann min häst också det!

Att fjortisar gör det och okunniga gör det köper jag men någon som kan tänka själv skulle täcka för sakens skull hoppas jag innerligen inte..

2. Likaså kanske man ska fundera på vad det är man avlar på för något i dag jämfört med för läänge sedan. Nu är det ju lite svårt att ändra på dagens avelsdjur men om man ändå får leka med tanken så tror jag att vi avlar på känsligare hästar idag. Hästar som fryser, har "sämre" päls osv..

vi avlar inte på känsligare hästar i min mening, utan andra typer av hästar, andra raser. hästar som är tagna ur sin naturliga miljö (varmare breddgrader) där de inte kan sätta päls i stor nog utsträckning blir ju tvunget att täckas.. halvblod klarar ju av svenskt klimat då de är avsedda att leva här.. tänk typ amerikanska travare etc varav en del inte kan sätta päls hur kallt det än är. sedan så får du också ta hänsyn till att tidigare så avlade man på hästar som hade en bra exteriör och huvud.. idag så skippar man mycket exteriört för att en häst har haft bra meriter och presterat bra.. vilket gör att man kan få hästar med mer skavanker.

3. Så med punkt två i bagaget så tror jag att det finns olika sorters hästar. Vissa hästar är mer känsliga och fryser lättare än andra.

ja, det är väl inte konstigt? hästar har ju utvecklats efter den miljö de i normala fall lever i... varma breddgrader=inget behov av vinterpäls för att stå emot -20*c. och med den import och export av hästar som råder så borde väl alla förstå det?

Medans det också i mååånga fall är ryttaren/ägaren själv som förstört sin häst i tidiga år genom att börja täcka den.

det är jag skeptisk till! att de sabbar hästen för säsongen genom att täcka den tidigt köper jag, men inte permanent... de fäller ju vinterpälsen på våren och lägger ny på hösten..

Jag personligen kan bli galen på folk som täcker sina föl/åringar.. Varför?? Den kan väl få gå där i friska luften och vädra sin päls och vara häst så länge det bara går. Men istället slänger man på ett täcke och börjar därmed förstöra hästens egna skydd mot vind och kyla.

jag tycker man får ta hänsyn till temperaturer, ras och var hästen är ämnad att leva.. är det -20 och utebox så är det nog inte många föl som klarar sig.

4. Klippta hästar behöver ju däremot ett täcke, i och med att man genom rakningen tar bort deras egna skydd (= pälsen), mot just kyla och vind.

det har jag redan svarat på.

5. På senare tid har det ju även blivit invasion utav flugtäcken. Alla hästar verkar visst ha blivit överkänsliga mot just flugor och mygg. Och dom går täckta från nos till rumpa + blir insprayade med massa konstiga kemikalier.
I och med detta tror jag att man tar bort hästens egna skydd mot just insekterna.

finns hästar som inte tål insekterna här.. pga överkänslighet men jag tror främst det beror på att det är raser som inte härstammar härifrån, jag har sett flera icke-svenska raser som bolmar upp ordentligt av insektsbett, medans svenska halvbloden inte får nämnvärda bulor.. som gått i samma hagar och/eller bredvid.

Visste ni förresten att när det handlar om kyla klarar hästar klarar det mycket bättre än vi människor (som så mycket annat), och att det är blåsten som är boven. Fodra hellre din häst med extra grovfoder ute så skyddar det bättre än ett täcke.

konstigt, de har ju päls?

Så vad tror/tycker ni andra??
Täcker ni era hästar? Varför eller varför inte?
Berätta gärna vad ni har för häst också
Diskutera gärna detta här, men snälla - håll er till en vuxen nivå utan att kasta skit på varandra!


vi täcker flickvännens häst vintertid, eller när det står en störtskur.. inne brukar stoet få stå naken förutom vintertid då det är stalltäcke på.. men det är en travare som klipps och ja.. det behövs.

Så hur gör då jag själv? Jag är väl inte bättre än någon annan ;)
Jag har ett 8årigt halvblod som rids/tränas 6dagar i veckan. Han får ganska ullig päls på vintern så för att slippa den tjocka svettiga pälsen efter tränings passen så klipps min kille vintertid, och går därmed täckt.

varför ifrågasätter du andras täckande när du gör det själv? det är väl just av dessa orsaker som folk täcker sina hästar?

Nu går han fortfarande ute dygnet runt, vilket han ska få göra så länge det går. Dvs till det blir riktigt skit väder dygnet runt. Vid regn om tex nätterna nu får han ett tunt regntäcke på sig bara, då regn och kylan på nätterna annars får hans rygg att börja skrika "ont ont ont".

samma sak här, det är väl en orsak till att hästar täcks? du är inte ensam om häst som ryggen ömmar på.

På sommaren har han under sina 5.5år i min ägo haft insektstäcke på sig 5ggr, och det var förra året då det var sådana stoora hemska bromsar ett par dagar, dvs 5dagar. Och då är ändå min kille väldigt känslig för insekter, och blir lätt sönder biten på halsen. Flugluva med öron har han däremot, då han annars har öron som ser ut som stora variga sår/bölder.

ja, du klagar på folk med insektstäcke, men själv äger du ett och har flugluva.. jag ser sakerna synonymt då de har samma funktion, och därmed ifrågasätter varför du ska ha rätt att klanka på andra när du är lika kålsupare själv?

hästen är väl bara tacksam om den slipper insektsbett och de rör sig ganska obehindrat i ett välsittande täcke.. jag har inget emot att ha kalsonger på mig.. känns i början sedan så märker jag inte av de.

Insektsmedlet har jag kokat ihop själv i år, MYCKET billigare och innehåller inte en massa konstiga saker som dom som står på hyllan i affären.

här talar du emot dig själv.. tidigare så sa du usch och fy för folk som täcker hästar, sätter flugtäcken på, sprutar med insektsmedel och klipper hästarna så de "fryser".. (sistnämnda läst mellan raderna)...

varesig det är du som kokat ihop ditt flugmedel eller jag som köper det i handeln så ser jag inte skillnaden, flugmedel som flugmedel och det är ändå massa konstiga saker i djurfoder och i gödsel samt i luften så oavsett så får du ju "kemikalier" i din "hemkokta" insektmedel som är precis lika saboterande för hästens naturliga skydd som ett köpt...

jag förstår inte vitsen med din tråd, du klankar på precis allt du själv gör.. du är inte bättre än andra, såsom du vill tro.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag täckar min häst för att han fryser utan på vintern. Dessutom vill jag att han skall orka prestera optimalt när jag rider honom. Har han stått i hagen och frysit hela dagen är det inte schysst att sätta sig på honom och kräva en massa. Det tar massor med energi att hålla sig varm.

Ang insektstäcken, så tycker jag det är en jättebra uppfinning! Tycker synd om hästar som står och stampar och är jätteirriterande av alla insekter. Varför kan man då inte lägga på ett insektstäcke så de kan gå och beta i lugn och ro och slippa dessa :devil:djur? Är det ren princip att man inte skall täcka?
Dessutom skenar hästarna i vild panik vissa dagar hos oss pga insekterna och då gör man bäst i att låta dem komma in, för deras skull.


Min häst älskar sitt insektstäcke och kommer till mig när jag kommer ut med det och står stilla tills allt är påknäppt, då går han iväg och betar. Likaså flugmössan, den stoppar han ner nosen i själv och "hjälper" till att sätta på.

Hästarna är ju inga vildhästar utan är helt och hållet hänvisade till de hagar vi släpper dem i. De kanske inte alls hade valt den platsen om de hade fått välja själva, både sommar som vinter.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Väljer att inte svara på vissas kommentarer, då jag anser att dom är under all kritik..

Denna tråd startade jag för att diskutera täcken - UTAN PÅHOPP!
Jag anser inte att det är fel att ha täcke på sin häst, då skulle jag ju gå emot mig själv. Men jag kan för den sakens skull tycka att det finns dom som täcker sina hästar alldeles för mycket/ofta och i onödan.

2st Exempel:
* Lägga på ett regntäcke med hals i 18graders värme och strålande sol, utifall att det blir regn!

* Låta sin häst stå med fleecetäcke på sig inomhus på sommaren, då det är säkert 30grader varmt i stallet..

Det är i mina ögon plågeri att ha en häst stå och svettas under ett täcke i den värmen. Det bildas snarare bara svampbakterier i den värmen..


Så att ha värmande täcken på känsliga/fryssna hästar eller insektstäcken på väldigt utsatta hästar ser jag alltså inte som något fel.
Men då numera i stort sett alla hästar har det kan man ju fråga sig vad som hänt. För jag tror inte att alla hästar i sverige med ett fingerknäpp vart jätte fryssna och insektskänsliga..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Är det ren princip att man inte skall täcka?

Absolut inte! Och jag tror att du och jag resonerar ganska lika i grund och botten.. ;)
Jag tror tex inte att du skulle täcka din häst om han inte behövde..
Typ om han inte var det minsta utsatt utav insekter, inte skulle han väl gå med insektstäcke då "bara för att"??

Det är lite den känslan jag får när man lyssnar på folk.
"Jag såg att *** hade köpt ett insektstäcke till sin, tror jag ska köpa ett jag också"
Fast den personens häst aldrig haft problem eller varit irriterad utav insekter..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

*KL*

Älskar flugtäcken, känns bra för mig att hästen får det mer vilsamt i hagen, slipper få panik över alla bromsar o blinningar, han hatar dem...
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Typ om han inte var det minsta utsatt utav insekter, inte skulle han väl gå med insektstäcke då "bara för att"??

Två av mina hästar har ALLTID flugtäcke sommartid (om de inte typ stormar för då blåser den:devil: ohyran bort ) annars har de ingen man eller svans kvar, är de då också fel att täcka? inget påhopp bara fundering..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

min nordis har jag täckad då han är klippt och rullar sig på dom jävligaste ställena och då blitr det tvätt och ingen ridning sen har jag en fryspropp som inte kan hålla så bra hull trots mycke mat..dom andra fyra går utan täcke tills jag anser att dom behöver det kanske behövs när dom börgar ridas men det vet jag inte nyu då dom ej är färdiga för inridning ännu:laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Täckar min häst höst tom vår då han är klippt och står i kallstall. Faktiskt ibland har han täcke när det regnar utan att han är klippt under samma period för att jag tycker lite synd om honom att stå i blötan från morgon till kväll, lite ömkan har jag jag erkänner ;) Har alltid täckte vid framskrittning/avskrittning under den kalla årstiden, vilket ju faktiskt fyller en funktion. Dock är han alltid näck sommartid, ute som inne. Brukar aldrig tjaffsa med stallkompisar om täcken, sätter på vad dom önskar ha på sina hästar även om jag tycker det är överdrivet. Det är bara att inse att man bestämmer över sin egen häst och inte över andras, men alltid när någon frågar vad det är för täckesväder passar jag på att säga att nej, det är inget täckesväder :)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag täckar min häst höst/vinter/vår av anledningen att hon är klippt de årstiderna! Jag tränar och tävlar regelbundet och för att hon ska orka med prestationen så klipps hela hon. Därför behövs pälsen ersättas med täcke. Inget konstigt med det, precis som ts skriver!

För förrförra hösten fick hon behålla sin vinterpäls eftersom tävlandet på hösten inte blev av, samt att hon skulle få sin långvila i december. Då ville jag ha möjligheten att ha henne så otäckad som möjligt under vilan. Långt in i november gick hon naken ute så länge det inte var regn/snö och då var det bara ofodrat regntäcke som gällde. Såg lite komiskt ut när hon gick nakenfis i novembersolen när alla andra på anläggningen var täckade (men de var ju klippta och reds ordentligt). Trots att hon är import och halvblod sätter hon rejäl päls!!! Hu, detta påminner mig om att jag kommer att få klippa henne om en månad. :(

Flugtäcke är ett måste för att hon öht ska kunna gå utanför stalldörren under bromssäsongen. :crazy: Hon får panik i hagen och blir totalt rabiat! Hon springer och kickar konstant. Att prova att ta in henne när hon kommer till det läget är förenat med livsfara då det är hovar överallt. Jag provade att ha henne utan flugtäcke en morgon när jag skulle komma tidigt till stallet, men innan jag hann till stallet fick en av tjejerna ta in henne igen och hade det varit JAG så hade jag plockat på mig både hjälm och säkerhetsväst.... Är det mycket broms en sommar är det svårt att rida....
Hon hatar mygg också för de sticks, men hon får inte lika mkt panik då som med bromsen.

Självklart har jag kommit på mig själv att täcka hästen lite extra för att jag fryser lite mer den dagen. :o Det tror jag de flesta hästägare har varit med om någon gång. ;) Sen kan det gå till överdrift ibland tycker jag, men det är ju de hästägarnas huvudvärk. ;)

//Alice
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Klipper min häst höst/vinter/vår. I stort sett helklippning. Använder täcke dessa årstider. Sommartid har hon inga täcken på sig, varken inne eller ute. Har gått ute dygnet runt de två somrar jag haft henne. Nu är hon dock inne på nätterna sedan en vecka tillbaks.

Sätter lurvpäls och jag tränar och tävlar en hel del. Hon blir drypsvettig vid ridning redan nu, så klippning är en nödvändighet.

Fleecetäcken o dyl använder jag enbart när hon är blöt för att underlätta torkningen.

Inga insektstäcken på, funkar fint med vanlig insektsspray och flyveil på grimman.

Svårt att jämföra olika hästar. Jag har en halvblodshäst av sportmodell med mycket fullblod i. Kan omöjligt jämföra henne med en grövre häst med betygligt päls och säkert en hel del mer hull. Måste ju jämföra hur de arbetas också, det är en jäkla skilland att lulla i skogen mot att träna och tävla.

Jag täckar med eftertanke och kollar ofta att hästen inte är för varm. Det är väldigt synd om övertäckade hästar. Sunt förnuft bör råda :)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Visst mjäkar vi våra hästar och visst klarar de mer än vi tror.
Men det finns mycket värre saker än täcken..

Generellt sett tycker jag folk kan köpa täcken och ha sig om de vill, så länge de låter mig göra som jag vill med min häst. Han har inget täcke (lycka till med att hitta ett som passar den kroppsformen :p), äger ett regntäcke ajg aldrig använt och slänger på fleecetäcke om han blir svettig vintertid. Dock har han sommareksem och måste ha heltäckande eksemtäcke hela sommaren. Vi har klarat oss i år tack vare installning, bra foderstat och enormt mycket vård och pengar.

Det har väl varit uppe tusentals såna här trådar som alla mynnar ut i samma sak:
Två läger, ett för och ett emot. Mellan dem finns ett skuggskikt där jag inbillar mig att jag finns, som tycker att det är väl egentligen upp till var och en vad man vill tro och tycka. Allting går ju tolka om till sin egen fördel, inte sant?
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Vi har ju på ett sätt förstört hästen med det dära att hålla värmen osv.
Vi har ju skämt bort våra hästar med varma stallar, varma täcken vid kyla och behov redan då hästarna var små och detta gör ju till slut att hästarna blir ju beroende av att vi måste lägga på täcken osv. Dom blir helt enkelt inte lika "tåliga". Men visst det är ju också mycket från individ till individ också. Vissa hästar får ju mammutpäls och vissa hästar har lättare för att frysa precis som vi människor!!

Men om man säger det såhär, hästar var ju mer kyltåliga förut!!! Det fanns inte samma möjligheter då som nu med massa tjocka vintertäcken med hals och guu vet allt! Vi har skämmt bort våra hästar, så fort det är kallt så lägger vi på täcken och då hinner dom egentligen aldirg riktigt lära sig, hur man håller värmen. Hoppas ni förstår hur jag menar.. För så är det ju, förr hade man ju aldirg täcken på hästarna det var mer naturligt för dom då att var utan än nu!
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Alla e olika, vissa behöver täcke och päls, vissa klippta med täcke och vissa klarar sej utan!

Mina två går utan täcke, stora hagar med två ligghallar, mycket trädungar som skyddar mot väder och vind. Min ponny kan dock bli frusen ( det har hänt fyra ggr på 20 månader) och då får hon givetvis täcke!

Min stora häst blir stel som en pinne om man lägger på täcke och vägrar röra sej mer än absolut nödvändigt och jag har aldrig sett henne frysa på de fem år som jag har ägt henne!
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Vi har ju på ett sätt förstört hästen med det dära att hålla värmen osv.
Vi har ju skämt bort våra hästar med varma stallar, varma täcken vid kyla och behov redan då hästarna var små och detta gör ju till slut att hästarna blir ju beroende av att vi måste lägga på täcken osv. Dom blir helt enkelt inte lika "tåliga". Men visst det är ju också mycket från individ till individ också. Vissa hästar får ju mammutpäls och vissa hästar har lättare för att frysa precis som vi människor!!

Men om man säger det såhär, hästar var ju mer kyltåliga förut!!! Det fanns inte samma möjligheter då som nu med massa tjocka vintertäcken med hals och guu vet allt! Vi har skämmt bort våra hästar, så fort det är kallt så lägger vi på täcken och då hinner dom egentligen aldirg riktigt lära sig, hur man håller värmen. Hoppas ni förstår hur jag menar.. För så är det ju, förr hade man ju aldirg täcken på hästarna det var mer naturligt för dom då att var utan än nu!


Eftersom du svarar mig - så svarar jag :) Riktigt så enkelt är det nog inte. Jag tror faktiskt inte att vi ändrar så mycket på hästens förmåga att värma sig själv genom att täcka dem.

Men om man KLIPPER HÄSTEN så har den ju defacto ingen päls att värma sig med. Då måste täcken till.
Högpresterande ridhästar måste i stort sett alltid klippas mer eller mindre för att inte dra på sig förkylningar pga att de blir genomblöta vid arbete, och utan svettäcken tar det evigheter att torka med tjock päls. Så antingen klipper man och täcker från kyla, eller så får man täcka för att torka.... bara att välja :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 005
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp