Det här med hästtäcken...

Sv: Det här med hästtäcken...

Jag har en varmblodig travare som har varit i min ägo sen hon var 2,5 år (idag är hon 8). Har försökt att ha henne naken året runt, men det har inte fungerat så har numera täcke när vädret kräver det (dvs ruggiga höst- /vårdagar och under vintern). Hon är väldigt känslig om ryggen så blir hon för kall kan hon bli stående i månader vilket inte är särskilt populärt då hon blir vidrig att hantera. Anser dock inte att jag övertäckr henne, har sällan varmare täcken än tunnfodrade regntäcken plus tunt innetäcke.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Sommar, vår, höst så är det inte någe täcke om det inte är sämre väder så som regn, min häst kan stå ute i nån timme vid regn utan täcke sen sätter han igång och skakar= han fryser och ska få upp värme igen därav täcke vid regn. om det regnar en skvätt så får han vara utan.

Vinter tid så är han rakad så därför täcke. vet dock inte om jag ska raka i år men täcke kommer åka på om det är dåligt väder för även här så fryser han. Prövade dock vintertäcke med hals i vintras och han frös inte alls när det var snöstorm ute när han hade det. Om han bara har ett vanligt vintertäcke vid snö oväder så står han och skakar igen efter nån timme och det gör han inte med halstäcke så då får han ha på sig det så att han kan vara ute så länge som möjligt. :) kommer säkert få en massa på hopp för det här
 
Sv: Det här med hästtäcken...

glömde skriva att han är en varmblodig travare. 18 år.

Skulle dock aldrig få för mig att täcka föl, åring knappt två och tre åringar heller för den delen.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag har en nordsvensk brukshäst med extremt tjock och riklig päls på vintern. Ute mycket och står i väldigt kallt stall.

Förra vintern var han oklippt och hade aldrig täcke, kanske ett enkelt fleece i stallet ett par timmar, om han var väldigt blöt för att torka fortare.
Han motionerade inte mer än små promenader då.

Nu i vinter ska jag klippa honom delvis (hoppas jag) då han ska vara igång och tränas, för att slippa bli svettig av att skritta.. Det är inte snällt mot honom.
Då får han ha ofodrat eller kanske ett fleecefodrat regntäcke om det är skitväder, även för att hålla honom lite renare när det är blött frampå senvintern (han älskar att gnida magen i lera, och lera inbakad i TJOCK, väldigt ljus/cremefärgad päls är inte skoj.. :p )
Vid bra väder och varmare, utan täcke såklart. Inomhus på sin höjd ett fleece ett par timmar om han är blöt/svettig.

Jag äger även ett flugtäcke att ha om det blir mycket insekter. Har dock inte behövt använda det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med hästtäcken...

ja detta med täckets vara eller inte vara har jag funderat på också. Min förra häst (vbl) var otroligt känslig över ryggen om hon blev det minsta kall så trots att jag ville ha henne otäckad så gick inte det.

När jag nu köpte mina nuvarande hästar så visade det sig att även min quarter blev känslig över ryggen när han blev för kall så då fick det bli täcke på (detta när han var oinriden unghäst). Min shettis klarar sig fint utan täcke såklart men nu när han hålls igång mer tänker jag täcka honom för att försöka få mindre päls på honom då han blir toksvettig snabbt under jobb. Detta gäller även min häst som jag inte vill ska bli så blöt. Hästarna går på lösdrift och ännu har jag inget stall på gården (har dock ett stall som jag kan tillgå vb men detta ligger en bra bit hemifrån mig).

Förr i tiden använde man ju andra raser till oftast annan typ av arbete, vet dock inte om kallbloden är "tåligare" än andra raser. Det är nog säkert så att det finns de som täckar för att man "ska". Folk har också en tendens att förmänskliga hästen tex är det snöigt fryser hästen, eller min favorit "min häst vill in i boxen på kvällen, den står alltid och väntar..." Kan också ha något att göra med att hästen är ett vanedjur samt att de flesta får kraftfoder när de kommer in.

Detta med flugtäcken har jag dock aldrig förstått vitsen med men det är kanske bra, vad vet jag.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Absolut inte! Och jag tror att du och jag resonerar ganska lika i grund och botten.. ;)
Jag tror tex inte att du skulle täcka din häst om han inte behövde..
Typ om han inte var det minsta utsatt utav insekter, inte skulle han väl gå med insektstäcke då "bara för att"??

Det är lite den känslan jag får när man lyssnar på folk.
"Jag såg att *** hade köpt ett insektstäcke till sin, tror jag ska köpa ett jag också"
Fast den personens häst aldrig haft problem eller varit irriterad utav insekter..

Om det vore skön temperatur och inga insekter ute året runt skulle jag gladeligen släppa ut min utan täcke! Älskar att se honom rulla runt i leran utan täcke!:D

Förstår nu mer din poäng, men är det inte mest yngre som köper grejer över lag som andra kompisar har incl täcken? Borde finnas kunniga föräldrar/vuxna som kan säga stopp då tycker jag.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Klipper min häst höst/vinter/vår. I stort sett helklippning. Använder täcke dessa årstider. Sommartid har hon inga täcken på sig, varken inne eller ute. Har gått ute dygnet runt de två somrar jag haft henne. Nu är hon dock inne på nätterna sedan en vecka tillbaks.

Sätter lurvpäls och jag tränar och tävlar en hel del. Hon blir drypsvettig vid ridning redan nu, så klippning är en nödvändighet.

Fleecetäcken o dyl använder jag enbart när hon är blöt för att underlätta torkningen.

Inga insektstäcken på, funkar fint med vanlig insektsspray och flyveil på grimman.

Svårt att jämföra olika hästar. Jag har en halvblodshäst av sportmodell med mycket fullblod i. Kan omöjligt jämföra henne med en grövre häst med betygligt päls och säkert en hel del mer hull. Måste ju jämföra hur de arbetas också, det är en jäkla skilland att lulla i skogen mot att träna och tävla.

Jag täckar med eftertanke och kollar ofta att hästen inte är för varm. Det är väldigt synd om övertäckade hästar. Sunt förnuft bör råda :)

:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Eftersom du svarar mig - så svarar jag :) Riktigt så enkelt är det nog inte. Jag tror faktiskt inte att vi ändrar så mycket på hästens förmåga att värma sig själv genom att täcka dem.

Men om man KLIPPER HÄSTEN så har den ju defacto ingen päls att värma sig med. Då måste täcken till.
Högpresterande ridhästar måste i stort sett alltid klippas mer eller mindre för att inte dra på sig förkylningar pga att de blir genomblöta vid arbete, och utan svettäcken tar det evigheter att torka med tjock päls. Så antingen klipper man och täcker från kyla, eller så får man täcka för att torka.... bara att välja :)

Men täcka för att torka tycker jag inte är ett alternativ för att slippa klippa, tränas hästen så pass hårt att den blir svettig så gott som var gång den rids så ska den klippasd tkr jag, så som du klipper din häst. För de är jobbigt för hästen att arbeta hårt med den tjocka pälsen, inget påhopp på din åsikt mer ett konstaterande av de,, eller vad man ska säga. För jag tkr som du i de mesta:)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Min gamla ponny har täcke höst och vinter för att han med åren har blivit mer och mer frusen. Och det funkar inte att låta honom få vinterpäls och "härdas", det enda som sker då är att han faller ur. Han går utan täcke så ofta det går, men så fort temperaturen sjunker på hösten, och det regnar/snöarså får han täcke.

Min travare (aktiv som tränas för löp) har täcken av två anledningar under vinterhalvåret.
-Han helklipps för att torka snabbt efter träning och duschning. Därav krävs ersättning för vinterpälsen.
-Han har väldigt lätt för att bli stel och öm i ryggen vid nederbörd.

Sen får jag medge en sak också, hästarna har delvis täcken för att slippa stå med blöta och leriga hästar som ska sadlas/selas. Det är inte huvudorsaken men ändock en faktor som får mig att kanske täcka lite extra.
Ponnyn får tunnast möjliga täcken på sig. Det handlar mest om att hålla honom torr, och så fort det är bra väder (det kan varaminusgrader, men det är nederbörd och vind som styr) så får han gå naken.
Travaren har tjockare täcken både inne och ute när temperatur sjunker och vädret blir sämre. Vill hålla honom lite extra varm just för muskelspänningarna. Folk får säga vad dom vill :) Men jag är inte den som täcker för mycket, i mina ögon ;) Jag är allergisk mot hästar somstår med 400gramstäcken med hela halsar frampå våren.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Väljer att inte svara på vissas kommentarer, då jag anser att dom är under all kritik..

Denna tråd startade jag för att diskutera täcken - UTAN PÅHOPP!
Jag anser inte att det är fel att ha täcke på sin häst, då skulle jag ju gå emot mig själv. Men jag kan för den sakens skull tycka att det finns dom som täcker sina hästar alldeles för mycket/ofta och i onödan.

2st Exempel:
* Lägga på ett regntäcke med hals i 18graders värme och strålande sol, utifall att det blir regn!

* Låta sin häst stå med fleecetäcke på sig inomhus på sommaren, då det är säkert 30grader varmt i stallet..

Det är i mina ögon plågeri att ha en häst stå och svettas under ett täcke i den värmen. Det bildas snarare bara svampbakterier i den värmen..


Så att ha värmande täcken på känsliga/fryssna hästar eller insektstäcken på väldigt utsatta hästar ser jag alltså inte som något fel.
Men då numera i stort sett alla hästar har det kan man ju fråga sig vad som hänt. För jag tror inte att alla hästar i sverige med ett fingerknäpp vart jätte fryssna och insektskänsliga..

jag förstår inte hur du tänker... jag antar att det är mitt inlägg du åsyftar på med påhopp.. du hoppar på flera stycken här i din egen tråd som du vill ha utan påhopp... alla har väl skäl till att de täcker sina hästar som de täcker... fleezetäcke på hästen när det är 30*c varmt kan ha sina skäl.. exempelvis att de vill att hästen ska torka i boxen innan de täcks av så inte torv/spån eller vad nu är i boxen skall fastna i pälsen när de är nybadade.

det där med regntäcket.. hur såg det ut kl 6 på morgonen när hästen täckades? det kanske var grått då? det är svårt att veta hur det ser ut 5h senare...

jag förutsätter att folk har skäl till att de täcker hästarna och låt folk ha dessa, utan att själv ha synpunkter på hur andra gör.. för du anser minsan själv att du gör rätt när du täckar hästar vilket andra kanske tycker annorlunda om.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Men täcka för att torka tycker jag inte är ett alternativ för att slippa klippa, tränas hästen så pass hårt att den blir svettig så gott som var gång den rids så ska den klippasd tkr jag, så som du klipper din häst. För de är jobbigt för hästen att arbeta hårt med den tjocka pälsen, inget påhopp på din åsikt mer ett konstaterande av de,, eller vad man ska säga. För jag tkr som du i de mesta:)

Absolut. Jag tycker att klippning är det enda rätta för en häst som arbetas. Men om man jobbar hästen väldigt sällan eller sporadiskt kan man ju välja att täcka den med fleecetäcke/ullfilt för att torka. Men själv klipper jag och täcker sedan :)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Absolut. Jag tycker att klippning är det enda rätta för en häst som arbetas. Men om man jobbar hästen väldigt sällan eller sporadiskt kan man ju välja att täcka den med fleecetäcke/ullfilt för att torka. Men själv klipper jag och täcker sedan :)

Ja precis, vi tänker väldigt lika:D:D
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag har inte hållt på att täcka mina hästar tidgare men har nu börjat täcka min dam mitt i sommaren:o. Hon fick fång i våras och har fått banta kraftigt. Efter det har hon blivit väldigt frusen. Hon behandlas nu av ET som tycker att hon inte ska stå och frysa då hon efter den långa vilan har en del låsningar och problem i korset osv. Flugtäcke har hon fått ha då jag tycker att det är mkt taskigt att ha en häst på boxhage utan. Dom kan inte komma undan och har ingen hjälp av kompisarna.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jo, när det gäller täcken har det blivit "värre" än vad det var "förr". Jag har inhyrningar här och förvånar mig ständigt över alla "måsten" kring hästarnas skötsel, och då färmst täckning i tid och otid bla på sommaren.

Jag har själv ett halvblod som jag rider. Honom täckar jag, delvis för att han har skada i ryggen men också för min egen bekvämlighet. Jag har aldrig sett honom frysa.

Jag har unghästar på lösdrift. En av dem är mycket tunnpälsad (ridponny/halvblod), men det är inga problem med att hon fryser. Hon är alltid varm, men då har de fri tillgäng på grovfoder och naturligvis ligghall (som de främst använder när de sover).

Jag har en gammal ponny. Henne har jag sett frysa ett par gånger, då har det varit mycket dåligt väder. Först blött, sen kallt och blåsigt.

Friska hästar, med tillgång till mat, och möjlighet till skydd, fryser i allmänhet inte, det är min uppfattning.

Jag har skydd i hagarna (träd och vindskydd) både på vinter och sommar, så flugtäcken behövs inte. Visst blir de bitna och visst blir de jagade av bromsar ibland, men en häst är en häst. Jag låter man, och svans växa lite extra inför sommaren, vilket också skyddar. Sprutar inte med flugmedel, men däremot medel liknande Switch i början av sommaren för att hålla fästingar borta.

Att hästar skulle vara känsligare nu för tiden tror jag inte ett dugg på. Att hästägare är känsligare däremot, tror jag definitivt.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med hästtäcken...

Tycker inte att täcken behövs annat än i nödfall, som t ex om hästen inte e helt ok men kanske iaf ska gå i ngn mindre hage & det är risk för taskigt väder under dan.
Om man klipper den behöver den väl täcke (ingen egen erfarenhet av klippt häst).
Är det kallt ser jag till att de har hö istället och de har tillgång till skjul med halm i. Mina nuvarande hästar e f ö unga så de leker för mkt för att få ha täcken på sig. (Inte för att de som sagt skulle ha på sig täcken annars heller).
Flugtäcken e ju bra för de som e känsliga. Men bara om de verkligen e känsliga.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Och om hästen INTE är nybadad, utan står så inne dagligen??

Likaså släpptes hästen ut mitt på dagen och det var strålande sol, inget regn på hela den dagen.

Tycker du fortfarande att det är vettigt att låta en häst gå täckt så??
 
Sv: Det här med hästtäcken...

jag täcker mitt fullblod då hon inte för tjockare päls och e lätt frusen (räcker att man tvättar henne en ute och det blåser).:crazy: hon hade fluggtäcker på sig förra sommaren men då jag inte hittade någåt som passade henne i halsen (för korta) fick hon stå inne dom timmarna insrkterna var som värst samt sprutade på henne tre sårters flugg medel.:eek: hon e jättekänslig för insekter och står bara och hugger sig och sparkar i ett...:confused:

shettisen som hon går med kipps en sträng längst sidorna och under magen med jämna mellanrum och för ha täcke på sig enbart om det e riktigt ruskväder ute eller om hon har precis haft fång, då hon bara får gå e en lite hage:cool:

jag håller med om det att om man inte hästen fruser eller rids hårt behöver den inget täcke. dom klara oftast kylla bättre än människor gör. det gäller bara att se till att dom har bra foder så dom slipper att spilla onödig energi på att kämpa emot bla sjukdomar:banana:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst?

Jag har många gånger diskuterat det här med vänner och bekanta, och även obekanta. Här kommer mina egna tankar och funderingar kring detta...

En intressant grej är ju hur hästarna klarade sig förr i tiden. Ser man bara 15-20år tillbaka så inte höll man på på samma sätt med täcken då som man gör nu.

Så varför täcker "alla" sina hästar idag??

1. Jag tror att det till en viss del beror på något slags grupptryck.. Människan är ju ändå som sådan att man är lättpåverkad utav andra. En börjar täcka för att den personens häst fryser, ja men då gör nog min också det tänker grannen. Eller så tycker man synd om hästen när den står där ute i snön.
Fryser jag så gör minsann min häst också det!

2. Likaså kanske man ska fundera på vad det är man avlar på för något i dag jämfört med för läänge sedan. Nu är det ju lite svårt att ändra på dagens avelsdjur men om man ändå får leka med tanken så tror jag att vi avlar på känsligare hästar idag. Hästar som fryser, har "sämre" päls osv..

3. Så med punkt två i bagaget så tror jag att det finns olika sorters hästar. Vissa hästar är mer känsliga och fryser lättare än andra.

Medans det också i mååånga fall är ryttaren/ägaren själv som förstört sin häst i tidiga år genom att börja täcka den.

Jag personligen kan bli galen på folk som täcker sina föl/åringar.. Varför?? Den kan väl få gå där i friska luften och vädra sin päls och vara häst så länge det bara går. Men istället slänger man på ett täcke och börjar därmed förstöra hästens egna skydd mot vind och kyla.

4. Klippta hästar behöver ju däremot ett täcke, i och med att man genom rakningen tar bort deras egna skydd (= pälsen), mot just kyla och vind.

5. På senare tid har det ju även blivit invasion utav flugtäcken. Alla hästar verkar visst ha blivit överkänsliga mot just flugor och mygg. Och dom går täckta från nos till rumpa + blir insprayade med massa konstiga kemikalier.
I och med detta tror jag att man tar bort hästens egna skydd mot just insekterna.


Visste ni förresten att när det handlar om kyla klarar hästar klarar det mycket bättre än vi människor (som så mycket annat), och att det är blåsten som är boven. Fodra hellre din häst med extra grovfoder ute så skyddar det bättre än ett täcke.


Så vad tror/tycker ni andra??
Täcker ni era hästar? Varför eller varför inte?
Berätta gärna vad ni har för häst också.

Diskutera gärna detta här, men snälla - håll er till en vuxen nivå utan att kasta skit på varandra!

Så hur gör då jag själv? Jag är väl inte bättre än någon annan ;)
Jag har ett 8årigt halvblod som rids/tränas 6dagar i veckan. Han får ganska ullig päls på vintern så för att slippa den tjocka svettiga pälsen efter tränings passen så klipps min kille vintertid, och går därmed täckt.

Nu går han fortfarande ute dygnet runt, vilket han ska få göra så länge det går. Dvs till det blir riktigt skit väder dygnet runt. Vid regn om tex nätterna nu får han ett tunt regntäcke på sig bara, då regn och kylan på nätterna annars får hans rygg att börja skrika "ont ont ont".

På sommaren har han under sina 5.5år i min ägo haft insektstäcke på sig 5ggr, och det var förra året då det var sådana stoora hemska bromsar ett par dagar, dvs 5dagar. Och då är ändå min kille väldigt känslig för insekter, och blir lätt sönder biten på halsen. Flugluva med öron har han däremot, då han annars har öron som ser ut som stora variga sår/bölder.

Insektsmedlet har jag kokat ihop själv i år, MYCKET billigare och innehåller inte en massa konstiga saker som dom som står på hyllan i affären.


Egentligen förstår jag inte varför frågan ställs, i synnerhet om du täckar själv!? Du har ju svaren där. Sedan vet jag inte hur det är där du bor, men här ser jag ingen större skillnad på täckandet under 15-20 år än tidigare, det nya är hals och flugtäcke. Här uppe täckades hästarna för 30 år sedan vid behov/väder.

Och jag har i drygt 30 år alltid täckat mina häster utifrån deras egna behov. Skillnaden nu och då är att täckesutbudet numer är större. Hur mycket hästar fryser eller lider av allehanda flygfän är ju, som med mycket annat, väldigt individuellt och baserar inte till så stor del på människan som vill påskinas. De är ju faktiskt individer och inte en "grå klump"!

Sedan så tycker jag hellre att "vindarna blåser" åt det håll att "varför ska de ha täcken, ingen täckade hästarna när de var vilda och de överlevde". Och som alltid så frågar jag mig, har vi våra hästar bara för att de ska överleva?

Även om de klarar av kyla och drivis, så är det ju inte behagligt för dem. Har de en utväg så tar de den. Så är det ju för alla djur utan undantag. Så det rimliga är ju då att vi så gott vi kan, utan att överdriva och lägga 200gr. i strålande sol och 25 plus, gör det behagligt för hästen som tack för att vi får låna dess rygg! Vilket enligt mig innebär att den ska hållas varm och torr efter enskilt behov, och att hästar inte behöver stå svettiga i lång vinterpäls efter träningspass, utan klipps för att underlätta träning och torkning. Samt då blir ersatt för förlorat pälsverk med täcke.

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst?
Nej du måste inte täcka hästen. Det finns ingen lag som sägar att du måste. Däremot som i allt annat finns det givetvis moraliska och etiska aspekter. Tex helrakad häst i snöstorm, eller oklippthäst i 10+ inomhus.

Varför vi täckar våra hästar finns många orsaker men de vanligaste brukar vara för att ersätta klippt päls, för att de inte ska sätta päls, för att vi vet/tror att de fryser annars. Finns även andra orsaker men dessa brukar vara de vanligaste.

En intressant grej är ju hur hästarna klarade sig förr i tiden. Ser man bara 15-20år tillbaka så inte höll man på på samma sätt med täcken då som man gör nu.

Så varför täcker "alla" sina hästar idag??
För 20 år sedan var det inte alla som höll på. Det var mer brukshästar och de klipptes mindra. Men man ansåg även att de inte behövde täcke, att de satte nödhår och snabbt ny tjock päls störde inte.

1. Jag tror att det till en viss del beror på något slags grupptryck.. Människan är ju ändå som sådan att man är lättpåverkad utav andra. En börjar täcka för att den personens häst fryser, ja men då gör nog min också det tänker grannen. Eller så tycker man synd om hästen när den står där ute i snön.
Fryser jag så gör minsann min häst också det!
Visst är det sorligt nog så. Har kompisens ponny täcke behöver min det också. Fryser jag gör min häst det.:eek::crazy::cry: Okunnigheten är enorm och skrämmande.

2. Likaså kanske man ska fundera på vad det är man avlar på för något i dag jämfört med för läänge sedan. Nu är det ju lite svårt att ändra på dagens avelsdjur men om man ändå får leka med tanken så tror jag att vi avlar på känsligare hästar idag. Hästar som fryser, har "sämre" päls osv..

3. Så med punkt två i bagaget så tror jag att det finns olika sorters hästar. Vissa hästar är mer känsliga och fryser lättare än andra.
Jag tror aveln har väldigt lite med saken att göra. Hästar är extremt anpassningsbara. Köper du en italiensk häst i mitten på sommaren och sen inte har täcke kommer de i december ha satt vinterpäls. Kanske inte lång men tjock. Tror mer på de ovan, tidig täckning och okunnighet vad gäller täckningen och hur hästar fungerar rent fysiologiskt.

Medans det också i mååånga fall är ryttaren/ägaren själv som förstört sin häst i tidiga år genom att börja täcka den.

Jag personligen kan bli galen på folk som täcker sina föl/åringar.. Varför?? Den kan väl få gå där i friska luften och vädra sin päls och vara häst så länge det bara går. Men istället slänger man på ett täcke och börjar därmed förstöra hästens egna skydd mot vind och kyla.
Läs bara täckestrådarna här på forumet. Folk täckar efter hur de själv känner sig. Inte efter vad hästen behöver.

4. Klippta hästar behöver ju däremot ett täcke, i och med att man genom rakningen tar bort deras egna skydd (= pälsen), mot just kyla och vind.
Fast det är inte så enkelt heller tycker jag. Även täckningen på klippta hästar baseras på okunskap och förmännskligande.

5. På senare tid har det ju även blivit invasion utav flugtäcken. Alla hästar verkar visst ha blivit överkänsliga mot just flugor och mygg. Och dom går täckta från nos till rumpa + blir insprayade med massa konstiga kemikalier.
I och med detta tror jag att man tar bort hästens egna skydd mot just insekterna.
För brydde man sig inte om att hästarna sprang tills de rann av svett och då togs in. Eller att de vandrade i gryning och skymning för knott. Många bryr sig om det i dag. Hellre flugtäcke och lugn häst än naken och skadad.

Ja det är klart. Det naturliga skyddet är ju grus, lera och sand. Smuts helt enkelt. Tvättar/borstar du hästen varje dag är den inte smutsig och har sämre skydd mot insekter.


Visste ni förresten att när det handlar om kyla klarar hästar klarar det mycket bättre än vi människor (som så mycket annat), och att det är blåsten som är boven. Fodra hellre din häst med extra grovfoder ute så skyddar det bättre än ett täcke.
Visst är det så. Alla klarar dock inte fri tillgång. Blir för feta av det. Samt de som inte äter tillräckligt.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Ammon: 4. Klippta hästar behöver ju däremot ett täcke, i och med att man genom rakningen tar bort deras egna skydd (= pälsen), mot just kyla och vind.

Du svarar:
Fast det är inte så enkelt heller tycker jag. Även täckningen på klippta hästar baseras på okunskap och förmännskligande.

Hur menar du med de svaret?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 182
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp