Det här med hästtäcken...

Sv: Det här med hästtäcken...

Vi har ju på ett sätt förstört hästen med det dära att hålla värmen osv.
Vi har ju skämt bort våra hästar med varma stallar, varma täcken vid kyla och behov redan då hästarna var små och detta gör ju till slut att hästarna blir ju beroende av att vi måste lägga på täcken osv. Dom blir helt enkelt inte lika "tåliga".

Men om man säger det såhär, hästar var ju mer kyltåliga förut!!! Det fanns inte samma möjligheter då som nu med massa tjocka vintertäcken med hals och guu vet allt! Vi har skämmt bort våra hästar, så fort det är kallt så lägger vi på täcken och då hinner dom egentligen aldirg riktigt lära sig, hur man håller värmen. Hoppas ni förstår hur jag menar.. För så är det ju, förr hade man ju aldirg täcken på hästarna det var mer naturligt för dom då att var utan än nu!


För det första så skulle jag gärna vilja veta vilken tidsperiod du pratar om när du refererar till "förr"!? Som sagt, jag har täckat i över 30 år och så har det varit för de flesta runt omkring här där jag bor.

Även så långt tid tillbaks som innan det "sydda" täckets tid, så lade man filtar på de hästarna som jobbade i skogen, så den omsorgen har nog alltid funnits. Skillnaden var att man hade mindre medel att utföra det med.

Sedan så förstår jag inte "skämt bort"!? Alla förändras vi väl av den tid vi lever i och de möjligheter som finns och erbjuds!? Vad vill man uppnå genom att "härda" hästen till att behöva stå ute i snöstorm t.ex. Eller att utstå en massa flygfän om man kan lindra för hästen!?

Du skriver; "hästarna var mer kyltåliga förrut", säger vem!? När var "förrut" och drar man det till sin spets så har väl de inget större val än att stå ut i t.ex. ett vilt tillstånd!? Vad hade de för egna medel att påverka sin situation!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Men då numera i stort sett alla hästar har det kan man ju fråga sig vad som hänt. För jag tror inte att alla hästar i sverige med ett fingerknäpp vart jätte fryssna och insektskänsliga..


Detta är intressant! Vadå "alla", har du sådan koll att du för det första vet antalet på hur många det var för, låt oss säga, 10 år sedan och även den kollen nu!?

Innan insektstäckets intåg hade man ju bara tillgång till insektsspray och före det egna ev. hopkok eller inget alls! Så det handlar ju inte om att varenda häst blev extra känslig utan att det tillkom något som kan lindra insektsplågan för hästar överlag, och det OAVSETT hur känsliga de är i grunden.

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Väljer att inte svara på vissas kommentarer, då jag anser att dom är under all kritik..

Denna tråd startade jag för att diskutera täcken - UTAN PÅHOPP!
..


Kan verkligen inte se att du har drabbats av några påhopp eller att det finns svar som är "under all kritik"! Du har ju ganska "fasta" åsikter själv och tycker en massa om än det ena än det andra, varför ska andra inte få det utrymmet!? Ingen här har ju varit otrevlig på något vis, utan har enbart ifrågasatt samt dryftat sitt eget tänkande.

Vi diskuterar ju täcken vad jag kan se och i det INGÅR även att i frågasätta andras tyckanden åxå, något som jag anser att man få ta om det ska bli en diskussion överhuvudtaget, annars är det ju tämligen meningslöst.

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Du svarar:
Fast det är inte så enkelt heller tycker jag. Även täckningen på klippta hästar baseras på okunskap och förmännskligande.

Hur menar du med de svaret?


Det skulle jag åxå gärna vilja veta! På vilket vis skulle vara okunskap och förmänskligande att täcka en klippt häst!? Den har ju för sjutton blivit av med sitt eget hår!

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

En intressant grej är ju hur hästarna klarade sig förr i tiden. Ser man bara 15-20år tillbaka så inte höll man på på samma sätt med täcken då som man gör nu.

Jodå det gjorde man. Så långt jag kan minnas och det är mycket mycket längre.

Sen att det idag finns många fler varianter av täcken och det kommer det ena "fantastiska" )och dyra:angel: materialet efter det andra är en annan sak.
Det fanns inte samma uppsjö av olika sorters täcken då, jo för 15 år sen fanns det nog en hel del, men kanske inte lika mycket för 20 eller 25 år sen.

Många lägger på lager av täcken i all välmening osv, men det är ju med det som mycket annat när hästägandet har ökat så mycket och det har blivit en enorm marknad att satsa på, dvs ängsliga hästägare som vill ge älsklingen det bästa.....Det ser man när det gäller en massa annat också, foder och tillskott av alla slag, alla varianter av skydd av olika slag, det ena dyrare än det andra, osv osv......
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag täckar mina hästar höst/vinter/vår. Dom går ute dygnet runt med fri tillgång på grovfoder och är ej klippta. Det är halvblod i varierande åldrar som tränas för ffa hoppning just nu på nivåan 110 - 130. Har en treåring som jag inte täckar regelbundet ännu, bara när det öser ner som värst.

Flugtäcke har jag aldrig haft behov av då mina hagar ligger väldigt öppet och det blåser rakt över, men jag förstår dom som har det, insekter är inte roliga och istället för att ta in hästarna så kanske ett insektstäcke funkar :)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag täckar av två anledningar.
1. jag är lite lat och min häst gillar lerinpackningar
2. Jag jobbar och är inte alltid hemma och kan ta in om det blir skitväder.

Jag har en väldigt robust häst som sällan fryser och egentligen klarar dom flesta väder utan täcke.

Jag börjar täcka ganska sent på hösten och täcket åker av tidigt på våren. Hela sommaren ligger alla täcken helt oanvända.

Jag har haft häst i närmare 30 år och under den tiden har utbudet av täcken ökat dramatiskt. För 30 år sedan fanns det väldigt lite att välja på och man fick torka hästarna med halm. Nu finns det ju så bra täcken så det är en helt annan sak.

Jag har sett hästar häromkring som haft regntäcke på sej nästan hela sommaren. När det var stekande hett såg dom ut att lida enormt i sina täcken.
:crazy:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Ammon: 4. Klippta hästar behöver ju däremot ett täcke, i och med att man genom rakningen tar bort deras egna skydd (= pälsen), mot just kyla och vind.

Du svarar:
Fast det är inte så enkelt heller tycker jag. Även täckningen på klippta hästar baseras på okunskap och förmännskligande.

Hur menar du med de svaret?

Jag menar att mängden täcke inte motsvarar det du klippt bort. Har du en normal häst med normal pälssättning som klipps behöver den inte 600 grams täcken vid 5+. Det är okunskap. Eller att helklippa hästen vid -10 och sätta på ett regntäcke. Det är också okunskap.

Täckningen måste ske efter individens behov vid ett visst sorts väder baserat på hur hästar fungerar som biologiska och fysiologiska varelser vid just det vädret. Det går inte att säga att vid 5+, 3 sekundmeter vind och duggregn behöver hästar täcke x vid helklippning.

Visst klarar de flesta hästar av att överhettas från augusti till maj, bevisligen. Men de hade mått bättre med rätt mängd täcke.

Om alla ryttare hade haft viljan att lära sig hästkunskap hade täckningen också sett annorlunda ut.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Det skulle jag åxå gärna vilja veta! På vilket vis skulle vara okunskap och förmänskligande att täcka en klippt häst!? Den har ju för sjutton blivit av med sitt eget hår!

Kicki :laugh:

Det är just det som är grejen. De har blivit av med det yttersta lagret som ska isolera den utgående värmen och stänga ute vind och nederbörd. De har inte tappat förmågan att producera värme.

Att tro att sin klippta häst vid 5+ behöver 600 grams täcken är att förmännskliga den. Då baseras täckningen på tron att hästen fryser utan pälsen och inte på hur hästens värmereglering fungerar.

Den har dessutom inte blivit av med sitt hår, den har fått håret förkortat. Även en mycket kort päls fungerar isolerande, även om den behöver hjälp att hålla vind och nederbörd ute från huden och musklerna.

Jag vänder mig inte på något sätt emot att täcka en klippt häst. Det är mängden täcke jag ifrågasätter.

Många sk tävlingstall har ca 8+ inomhus på vintern och hästarna står med 2-3 fodrade termotäcken, medans ägarna (som är människor med en nedre kritisk temp på 28+) har två lager kläder i bästa fall. Men eftersom de fryser fryser hästen. Det är okunskap.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag menar att mängden täcke inte motsvarar det du klippt bort. Har du en normal häst med normal pälssättning som klipps behöver den inte 600 grams täcken vid 5+. Det är okunskap. Eller att helklippa hästen vid -10 och sätta på ett regntäcke. Det är också okunskap.

Täckningen måste ske efter individens behov vid ett visst sorts väder baserat på hur hästar fungerar som biologiska och fysiologiska varelser vid just det vädret. Det går inte att säga att vid 5+, 3 sekundmeter vind och duggregn behöver hästar täcke x vid helklippning.

Visst klarar de flesta hästar av att överhettas från augusti till maj, bevisligen. Men de hade mått bättre med rätt mängd täcke.

Om alla ryttare hade haft viljan att lära sig hästkunskap hade täckningen också sett annorlunda ut.

Jag har ALDRIG varit med om nån som täckar så som du ger exempel på, men såklart finns de de som gör de men lååångt ifrån alla...
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag har ALDRIG varit med om nån som täckar så som du ger exempel på, men såklart finns de de som gör de men lååångt ifrån alla...

Kolla "vad har din häst för täcke just nu" från i vintras så finns det flera hemska exempel.

Åk även till diverse kända stall runt om i sverige så ser du att det hör till vanligheterna.

Kan ge flera exempel men vill inte hänga ut dem offentligt.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Har svårt o tro dig på den punkten men klart de kan vara sant, men svårt att tro..
Du kan ju alltid Pm:a...
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Har svårt o tro dig på den punkten men klart de kan vara sant, men svårt att tro..
Du kan ju alltid Pm:a...

Du har pm.
Men menar du på fullaste allvar att du anser att det inte finns någon övertäckning till följd av okunskap? Har du tagit någon ordentlig titt på hästkunskapsnivån bland ryttarna i detta landet? Och mängden täcken på tävling / träningar / i stall.

Men för att inte hänga ut någon specifik. Åk till ett meeting i september/oktober så är det mer regel än undantag att de står med 2-4 termotäcken.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med hästtäcken...

Intressant tråd :)
Jag själv täckar mina hästar vid regn och minusgrader. Jag har en häst som är 21 år som är i behov av täcke då hon är väldigt frussen nu. men för något år sedan gick hon på lösdrift utan täcke året runt. Mina andra tre hästar täckar jag nog bara för att jag är väldigt bekväm utav mig. :S Men jag övertäckar dom verkligen inte. Dom har regntäcke när det regnar mycket och på vintertid så har dom oftast ett vintertäcke och ett regntäcke på sig ute, regntäcket har jag över vintertäcket bara för att jag tycker att det torkar snabbare än ett tjockt vintetäcke.
Innetäcke har dom på sig när det är närmare 20 graderkallt ute. Men sen har mina hästar fri tillgång till hö och hösilage så dom kan juh alltid äta sig varma om dom fryser :)
 
Sv: Det här med hästtäcken...

I temperaturer mellan +5 och -5 har jag täcke på om det inte är soligt och fint då. Ett fleecefodrat regntäcke, ypperlig sort måste jag säga. Vid riktigt kalla väder är de otäckade. Hällregn sommartid som håller på i timmar = ofodrat regntäcke. Efter hårt arbete har jag också ett täcke på efter att ha torkat hästen "by hand". Då jag har kallstall får dom ha fleecetäcken på ibland om vädret varit tjurigt och dom har jobbat.

Har oklippta hästar som jobbar året runt.
 
Sv: Det här med hästtäcken...

KL

Här är en som täckar sina hästar väldigt sällan.... endast vid riktigt ruskväder... har pållarna oklippta, under vintern har dom lagt sig till med en härlig ordentlig vinterpäls och eftersom dom har fri tillgång på grovfoder brukar dom klara sig alldeles kanon....har kallstall med fri tillgång till grovfoder och vid förra årets temperaturmätning skillde det ca 10 grader på innetemp och utetemp..självklart var det varmare i stallet:DÄr det så att vi rider pållarna svettiga under vinterhalvåret får dom stå inne med flecce och hö tills dom torkat... enkelt....
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Du har pm.
Men menar du på fullaste allvar att du anser att det inte finns någon övertäckning till följd av okunskap? Har du tagit någon ordentlig titt på hästkunskapsnivån bland ryttarna i detta landet? Och mängden täcken på tävling / träningar / i stall.

Men för att inte hänga ut någon specifik. Åk till ett meeting i september/oktober så är det mer regel än undantag att de står med 2-4 termotäcken.

Det är klart att de finns över täckning men inte i den utsträckning du säger..
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Det är klart att de finns över täckning men inte i den utsträckning du säger..

Jag skulle önska att du hade rätt. Har tyvärr sett för mycket för att veta att jag inte på långa vägar ens är i närheten av att överdriva. Snarare tvärtom. Finns nog i betydligt större utsträckning än vad jag hävdar.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med hästtäcken...

Det är just det som är grejen. De har blivit av med det yttersta lagret som ska isolera den utgående värmen och stänga ute vind och nederbörd. De har inte tappat förmågan att producera värme.

Att tro att sin klippta häst vid 5+ behöver 600 grams täcken är att förmännskliga den. Då baseras täckningen på tron att hästen fryser utan pälsen och inte på hur hästens värmereglering fungerar.

Den har dessutom inte blivit av med sitt hår, den har fått håret förkortat. Även en mycket kort päls fungerar isolerande, även om den behöver hjälp att hålla vind och nederbörd ute från huden och musklerna.

Jag vänder mig inte på något sätt emot att täcka en klippt häst. Det är mängden täcke jag ifrågasätter.

Många sk tävlingstall har ca 8+ inomhus på vintern och hästarna står med 2-3 fodrade termotäcken, medans ägarna (som är människor med en nedre kritisk temp på 28+) har två lager kläder i bästa fall. Men eftersom de fryser fryser hästen. Det är okunskap.


Men hur stor procent gör så!? Och klipper du hästen så är det inte mycket hår att värma sig med, att säga att det är förkortat är en underdrift anser jag. Och det är väl rätt logiskt att hästen fryser utan sin päls!? Varför skulle de annars ha den från första början! Det hjälper ju inte att man producerar värme om inget "håller fast" den, eller hur!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Det här med hästtäcken...

Jag skulle önska att du hade rätt. Har tyvärr sett för mycket för att veta att jag inte på långa vägar ens är i närheten av att överdriva. Snarare tvärtom. Finns nog i betydligt större utsträckning än vad jag hävdar.


Men rent krasst, hur många stallar har du varit på runt om i Sverige!? Bara för att det går till överdrift i dina trakter i väldigt hög grad är ju inte detsamma som att det rent generellt är vedertagen praxis!

Visst ser man här där jag bor att vissa klär hästen i mesta laget, men inte alls så hög procent. Men de man stöter på lägger man ju märke till, men det är ju en annan femma.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 180
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp