Det här med hår och schampo..

Ackio

Trådstartare
Jag har enligt min frisör ett typiskt skandinaviskt hår så varför är det så svårt att hitta bra hårprodukter då? ;) Vi bor ju i Skandinavien! Men i alla fall så behöver jag tips.

Jag har väldigt torrt hår som jag slutat nu färga efter 15 år av hårfärgande. Klippt och uppfräschat så inga slitna toppar men som sagt så är det torrt. Sedan blir det på ca 1 dygn väldigt snabbt fett och ofräscht men vill inte behöva tvätta håret varje dag helst :( Det faller platt och ser flottigt ut.

Någon med liknande hår som hittat bra schampo och balsam som funkar?
 
Samma här. Mitt är dock inte torrt vad jag vet, men blir jättefett på 1,5 dygn. Jag är väldigt inne på att gå in på no poo-varianten, men jag vet inte vilken :p
 
Jag har klurat på den metoden med. Hört att har man problem med fett hår är det bra. Frågan är då bara vilka balsam som är godkända och bra för torrt hår :p
 
Vad använder du för produkter nu? Ett stort fel som många med fet hårbotten gör är att använda produkter för just fet hårbotten när de egentligen skulle ha återfuktande produkter. Hårbotten blir fet utav att den är torr och vill återfukta sig själv använder man då produkter som tar bort de feta så torkar de även ut hårbottnen ännu mer och håret blir snabbare fett igen = en ond cirkel.
 
Man kan ha torrt i längderna men fett i hårbottnen, det har jag!

Shampoo och balsam gör inga under i sig, även om vissa funkar bättre och andra sämre. Jag brukar använda Tre Semmé då det är bra och prisvärt. Använder den blå för mina torra toppar.

Den spray som funkat allra bäst för mig är Biolage Hydra-Seal Softening Mist. Det gör håret mjukt, mindre torrt, och blankt helt utan att tynga ned håret! Jag provade Arganolja som de flesta tycker är jättebra men mitt skandinaviska hår kändes tungt och fett av den tyvärr, kunde ha lite lite i topparna bara. Men Biolage har gjort underverk för mitt hår.

Ett till tips för fett hår - bästa sättet är att tvätta det mer sällan. Ju mer man tvättar desto mer fett producerar hårbottnen. Sätt upp det i knut eller ha lite mjöl i hårbottnen de dagar det ser trist ut utsläppt. Ett till tips är att inte röra vid sitt hår med händerna så mycket eftersom man ofta har en del oljor på händerna som förs över.
 
Tack för tipset! Ska kika på Biolage faktiskt för funderat lite på det innan.

Jag har haft så många olika produkter nu men blir inte bättre. Tvättar 2 ggr i veckan (rätt kort hår och när det är som värst slår jag en snusnäsduk runt det för kan inte sätta upp det).
 
Kolla upp Lush! Deras hårprodukter är helt fantastiska! Helt naturliga ingredienser och fantastiska dofter som sitter kvar till nästa tvätt.
Läs dej till på dras hemsida vilket/vilka produkter som passar ditt hår bäst. De kostar en del, men är otroligt drygt och sååååå värt. En burk med deras Curly wurly schampo, som är otroligt bra till torrt livlöst hår, räcker i 6-8 månader för mej.

Annars gillar jag även Aussies produkter!
 
Har du testat att använda torrschampo? Annars kanske det kan vara någonting, bara för att fräscha upp och ge håret lite ny volym de dagar du inte tvättar det.

För egen del hade jag kanske i och för sig inte tyckt att det räckte att tvätta håret bara två gånger i veckan och så torrschampo på det, för SÅ fräscht tycker jag inte att mitt hår blir av torrschampo (tvärtom känns det rätt otäckt men det ser förstås bättre ut), men det verkar vara väldigt olika hur det fungerar. Jag avundas verkligen dem som har ett hår det räcker att tvätta ett par gånger i veckan och sedan bara fräscha upp med lite torrschampo där emellan!

Jag använder för övrigt Body Shops schampo mot fett/oljigt hår (Rainforest Balance). Jag tycker nog inte att mitt hår blir fett riktigt lika fort med detta som med många andra schampon, men jag vill fortfarande tvätta det typ varje-varannan dag för att det ska kännas bra (hur kontraproduktivt det än sägs vara ...).

Jag testade balsammetoden ett tag också - den verkar ju ändå rätt oslagbar - men föll på att jag till slut inte orkade sortera ut alla produkter (stylingprodukter och även handkrämer och annat som kan komma i kontakt med håret) som innehåller alla "förbjudna" ämnen.
 
Jag använder ett ekologiskt schampo som heter Reco Hair, och det funkar super på mitt skandinaviska hår :)
Det känns fylligt, håller sig rent länge och är utan kemiska ämnen som parfymer, sulfater, konserveringsmedel och parabener.
När man använder det de första gångerna kan dock håret kännas ganska risigt, eftersom det tar ett par-tre tvättar att få ur gamla silikoner.
 
Jag slår ett slag för Kerastasé, de har alla möjliga tänkbara varianter. Även om de kostar en slant är de outstandning!
 
Kolla upp Lush! Deras hårprodukter är helt fantastiska! Helt naturliga ingredienser och fantastiska dofter som sitter kvar till nästa tvätt.
...
Annars gillar jag även Aussies produkter!

Jag är inte särskilt känslig i hårbotten, men dessa två produkter är de enda jag reagerar kopiöst av. Brännande, svidande svullen hårbotten, håravfall i mängd. Och då kan man jämföra med omilda behandlingar som t ex färgning sedan 15-årsåldern.
 
Jag tvättar mitt hår med handgjorda ekologiska fasta tvålar som jag köper via nätet av kvinnan som gör de. Sen sköljer jag håret med äppelcidervinäger blandat med vatten. Så en typ av no poo-tvätt :) Har inte använt det så länge (typ en månad) så experimenterar fortfarande med mängden äppelcidervinäger, men när jag får till det blir det riktigt bra. Håret känns fylligt och luftigt, jag som annars har spikrakt hår utan volym :D Jag har som sagt inte använt det särskilt länge så är inne i någon form av "avfettningsperiod", alltså att håret ska ställa om sig. Men jag tvättar det redan mer sällan än vad jag gjorde med schampo + balsam!
 
Jag har, efter att plötsligt börjat tappa hår akut och mycket, fått lite panik och har konsulterat såväl flera läkare och frisörer, fått rådet att dels om jag använder schampo, inte använda schampo med (sodium) laurylsulfater, eller att bara använda balsam. Nu hade jag en flaska maria nilas schampo hemma som inte hade laurylsulfater i och det har jag använt på mitt tunna skandinaviska hår som blir stripigt på en dag, och som saknat spänst alls. På bara en vecka har det gjort mirakelskillnad.
Jag har också fått tips om redkenprodukter, men vi är inte på rätt sida av lön så det har jag inte provat än, dessutom är jag så nöjd med mitt maria nila.
 
Testat Lush - Funkar inte
Aussies - Funkar inte
Body shop - Funkar inte

Använder Batiste (Stavas?) torrschampo men det sitter i nån timme och sen ser det fett ut igen :/ Provat Axen torrschampo med. Same same. Håller knappt i sig och håret faller som en slickad flottfrilla igen.
 
Jag fick problem med irriterad hårbotten för ett tag sen och provade Bare Naked (finns på apoteket hjärtat) för känslig hårbotten, resultatet var att mitt feta hår klarade sig tre dagar istället för två som det var innan.

Jag har provat balsammetoden ett tag också men då blev hårbottnen bara ännu mer irriterad för att jag behövde "tvätta" håret mycket oftare då, så det gav jag upp efter några veckor.
 
Vad innebär skandinaviskt hår?

Jag har samma problem med mitt hår, fett med det samma och bara hänger samtidigt som jag misstänker att det är torrt i topparna. Jättetråkigt hår, tunt och trist.

Har testat balsammetoden men det blev bara värre av det. Har inte råd att köpa dyra schampo förutom de i vanliga mataffärer.

Fonderar på att ta en sax och klippa det rakt av... men frisörbesök efteråt finns inte i min budget förrän i sommar antar jag.
 
Jag har, efter att plötsligt börjat tappa hår akut och mycket, fått lite panik och har konsulterat såväl flera läkare och frisörer, fått rådet att dels om jag använder schampo, inte använda schampo med (sodium) laurylsulfater, eller att bara använda balsam. Nu hade jag en flaska maria nilas schampo hemma som inte hade laurylsulfater i och det har jag använt på mitt tunna skandinaviska hår som blir stripigt på en dag, och som saknat spänst alls. På bara en vecka har det gjort mirakelskillnad.
Jag har också fått tips om redkenprodukter, men vi är inte på rätt sida av lön så det har jag inte provat än, dessutom är jag så nöjd med mitt maria nila.
Fungerar Maria Nila bra för dig så är det ju onödigt att byta. :) Men vill bara säga att jag personligen är väldigt förtjust i RedKens produkter. Det schampot jag har nu innehåller visserligen SLS, men då jag använder en del stylingprodukter emellanåt så har jag gärna det.
 
Vad innebär skandinaviskt hår?

Jag har samma problem med mitt hår, fett med det samma och bara hänger samtidigt som jag misstänker att det är torrt i topparna. Jättetråkigt hår, tunt och trist.

Har testat balsammetoden men det blev bara värre av det. Har inte råd att köpa dyra schampo förutom de i vanliga mataffärer.

Fonderar på att ta en sax och klippa det rakt av... men frisörbesök efteråt finns inte i min budget förrän i sommar antar jag.

Som mitt hår.
Tunt som i fina tunna strån men man kan ha många sådana samt mjukt.
 
Fungerar Maria Nila bra för dig så är det ju onödigt att byta. :) Men vill bara säga att jag personligen är väldigt förtjust i RedKens produkter. Det schampot jag har nu innehåller visserligen SLS, men då jag använder en del stylingprodukter emellanåt så har jag gärna det.
Redken är som produkt enastående bra, och jag blev rekommenderad intraforce-serien men ack vad den är dyr. Maria Nila ligger på betydligt bättre pris och som sagt är utan sls. Plötsligt har mitt hår blivit lockigt, jag har inte haft en enda frivillig böj på håret på många år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 659
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Någon som har väldigt fint hår (fint alltså som i väldigt tunna hårstrån inte som i vackert 😅) som har hittat en fungerande fuktgivande...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Jfrelin
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 920
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Så… Jag använder numera schampokaka för att bespara lite plast, samt att jag verkligen tycker att håret känns renare längre och...
2
Svar
20
· Visningar
1 347
Senast: cute_beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp