Det här med importer - törs man?

Av vad jag har erfarit från tidigare jobb (=ridskola) av importer är både bra och mindre bra. Vissa hästar har varit otroligt fina, trevliga och glada och ridbara hästar medans andra skygga eller med skador. Oftast är de som ser fina ut på utsidan mindre bra medans de lite exteriört knasiga och småfula hästarna har varit guldklimpar :) mest Lettland, Polen, Tyskland, Holland, Irland och de lettiska har varit favoriter :)
 
Har två importer en holländska och en Tyska har haft en Irländare och en Ungrare och 5 svenskfödda de har alla haft egenheter och olika skade historik somliga noll och inget andra mer.., men inte har jag sett något mönster i födelseland iallafall, hästköp är ett lotteri man får undersöka så gott man kan och hoppas på det bästa, lycka till m din Danska :)
 
Det har jag gjort. Då hittar jag: "Prøveabonnement. Du kan bestille et gratis prøveabonnement på HesteData. Prøveabonnementet er gyldigt i 7 dage og kan kun tegnes én gang pr. år." Och så en mailadress, antar det är den man ska maila till då - har iaf provat.

Missade att du redan köpt häst innan du skrev detta - grattis! :D Vad roligt!

Hittade du någon info på henne i HesteData?
 
Hon står i stallet sen en timme =)
Är det Herdis? Har själv varit i hästletarsvängen och var tänkt att kika på henne men det kom annat i vägen och jag hittade mig en D-ponny istället. Fick också intrycket att säljaren var bra och seriös. Grattis till din fina häst. Känns skönt att det inte bara är jag som går mest på magkänslan :bow:
 
Är det Herdis? Har själv varit i hästletarsvängen och var tänkt att kika på henne men det kom annat i vägen och jag hittade mig en D-ponny istället. Fick också intrycket att säljaren var bra och seriös. Grattis till din fina häst. Känns skönt att det inte bara är jag som går mest på magkänslan :bow:

Det är Herdis ja :)
 
Jag är så glad att jag vågade!

12771757_936179329811374_4132339026001537565_o.jpg


12779213_936184976477476_353417034783006538_o.jpg
10339374_936185933144047_903035298802925702_o.jpg


12771518_936187866477187_9191445390725467498_o.jpg


12705610_936197776476196_8510182844440298111_n.jpg
 
Kan ju uppdatera tråden såhär en dryg månad efter köp.

Danska fröken har hittills levt upp till både förväntningar och det som sas av säljaren.

Hon är gudasnäll att hantera. Man får ta på henne överallt utan minsta min, hon var snäll med hovslagaren, snäll att spola/spraya/etc. Inga som helst problem i hanteringen. Mycket nerv men "gör inget" ens om hon blir rädd mer än blir spänd och står ut med det otäcka (som att matten råkar duscha vatten i öronen på henne när huvudet duschas).

Min hariga gamla mamma har utan minsta problem tagit in/ut/etc när jag jobbat. Hästraringen kände mor var rädd, och sänkte huvudet för att mamma skulle gå på grimman osv. (Sån service får inte jag ;))
Jättesnäll med veterinären, att sticka osv. Och sjukt lättmutad med godis ;)

I ridningen så är hon som utlovat och förväntat förutom att hon är mer osäker än förväntat själv ute i skogen. Just skog (inne i skogen) verkar hemskt läskigt. Sen har hon testat mig litegrann men inga stora grejer. Det enda eg "problem" vi har är att hon har otroligt svårt att stå stilla, både när jag sitter upp och när jag vill stå still på uteritt. OM det finns en människa i närheten går det hur bra som helst stå still. Så jag kopplar det till osäkerhet ute.

Även när hon testar eller är galet taggad så hon gör egentligen inget dumt utan är snäll då med. Som värst har hon gjort lite levader och bockat lite när hon tyckte allt var läskigt och ville hem, och jag höll i och hon blev arg ovanpå stressad. Det är dock en dam som det tom står i kontraktet "Känslig att rida!" så det är inget som jag ser som någon överraskning etc.

Går fram på alla underlag inklusive vatten, och jag har råkat välta en trappstege PÅ henne när jag satt upp utan att hon rörde ett öra..

Kan vara rätt dryg att fånga i hagen, å andra sidan är det lite olika dag till dag och jag fick heller inga utfästelser om det. Men allt jag frågade om eller fick info om verkar so far stämma fint.

Så, jag har inte lastat henne (hon tog med sig lite ringorm i inflyttningspresent så vi är rätt isolerade) och jag kan ju inte svära på det inte finns någon dold läskig skada. Har heller inte ridit i trafik.
Men - ingen skillnad mot att ha köpt en svenskfödd känns det som. Och inga ev farhågor om att importer är knepig i hantering etc besannades.
 
@Alexandra_W skönt och roligt att du fått en häst som är som de flesta normala bussiga väl hanterade hästar oftast är . Import eller ej !

Jag vet ärligt talat inte om jag kan hålla med om "oftast är" - fast det sitter nog mer i att folk inte bemödar sig om att uppfostra. Men det är ju så de "ska vara" anser jag. Man ska inte behöva ha problem eller bekymra sig om något i hanteringen helt enkelt. Men jag har slutat räkna med att (oavsett födelseland) man "får det".
 
Jag vet ärligt talat inte om jag kan hålla med om "oftast är" - fast det sitter nog mer i att folk inte bemödar sig om att uppfostra. Men det är ju så de "ska vara" anser jag. Man ska inte behöva ha problem eller bekymra sig om något i hanteringen helt enkelt. Men jag har slutat räkna med att (oavsett födelseland) man "får det".
Vet inte riktigt hur du menar i ditt svar ? Min kommentar var grundad på att ditt inlägg uttrycker mycket uppskattning att hästen är som den är . Den är helt normal i min erf och kommentar från min sida utifrån det . Enkelt summerat utifrån din tråd som helhet :)

Summa summarum jätteroligt att du fått en häst som känns så rätt och funkar i alla lägen som sagt :)
 
Vet inte riktigt hur du menar i ditt svar ? Min kommentar var grundad på att ditt inlägg uttrycker mycket uppskattning att hästen är som den är . Den är helt normal i min erf och kommentar från min sida utifrån det . Enkelt summerat utifrån din tråd som helhet :)

Summa summarum jätteroligt att du fått en häst som känns så rätt och funkar i alla lägen som sagt :)

Jag uttrycket uppskattning över att det "inte är några konstigheter". Med anknytning till diskussionen tidigare i tråden där flera uttryckt att importer kan vara knepiga/speciella i hanteringen. Den här är inga konstigheter utan fullt normal.

Så menade jag. Inte att hon är "speciell" eller exceptionellt välartad eller så. Hon är som vilken annan välhanterad och bussig häst som helst och det var min poäng. Just då utefter diskussionen och vissas erfarenheter av motsatsen hos importer.
 
Har erfarenhet av importer från Holland och Tyskland. Haft fyra stycken varav alla visat sig haft konstiga fel, en hade spatt, en annan fick jag med två ledinflammationer och lite annat elände, den tredje var livrädd för människor (hade förmodligen fått stryk). Den tyska hästen hade ont i ryggen. Osv osv. Hästar som är tidigt tagna och hårt ridna, röntgenplåtar som inte varit äkta...

Letar jag häst nu vill jag bara ha SWB. Kan tänka mig en import om den varit länge i Sverige och fungerat bra men inte annars.
 
Däremot skall tilläggas att importerna ofta är fina hästar, snygga att se på, rör sig bra och hoppar bra. Men den biten tror jag mest beror på aveln.
 
Däremot skall tilläggas att importerna ofta är fina hästar, snygga att se på, rör sig bra och hoppar bra. Men den biten tror jag mest beror på aveln.

Man får kanske dela importerna i två när man pratar om dem? "Prestationsimporter" och "hobbyimporter" eller något?

Det är ju stor skillnad på tex min pansarfux (och övriga jag såg på samma ställe) som kostar 30 - 50 000 kr och är genomsnittliga dussinhästar (inget ont om dem i sak alls) som är bussiga, ser ut som hästar gör mest men inte har någon speciell kapacitet etc. Och de (ffa tyska och holländska?) importerna med mer siffror i prislappen och som hoppar hus osv?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 803
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 965
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 555
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp