Det här med löptik och tävling..

Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag bara undrar hur man ska kunna få sin hane att skilja på detta:

1. Det luktar löptik. Idag förväntas hanen göra sig till för tiken och para sig.

2. Det luktar löptik. Idag förväntas hanen göra ett utmärkt lydnadsprov trots detta och han ska inte bry sig om löptiken trots att de ligger plats jämte varandra.

Jag har tävlat rallylydnad en gång med båda mina hanar. Det var en löptik med och hon befann sig alldeles intill grinden när man gick in på planen. Hon hade även tränat på planen som var avsedd för det. Jag försökte tävla med mina båda hanar. Den ene klarade vissa moment, den andre visste inte ens vad han hette. En dam försökte tävla med en tredje hane, hon lyckades inte ens få honom med sig in på tävlingsplanen med tvång. Jag kan väl säga att tävla med avelshane går inte när det är löptik med. Gissar att det kommer att bli endast tikar och kastrerade hanar som kommer att tävla i framtiden om löptikar ska vara tillåtna.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

KL

Jag har hallit pa med IPO och da startat sist med min tjej nar hon lopte och dar ligger de plats medan nasta hund kor hela "fot programmet".

Jag har ocksa, utan att mena, varit med pa vanlig lydnads tavling med loptik:o Hon var inte sig sjalv, mitt emellan lopningar, och det enda vetten kunde hitta var att hon var pa gransen till en urinvags infection som vi da behandlade (cranberry piller). Nagon vecka senare var vi pa tavling, jag har aldrig haft en sa distra hund, men vi tog oss igenom det hela. Dagen efter ser jag att hon loper:eek: Sa. Well ... :o Ibland vet man inte om det.

Personligen tycker jag att det ar enkelt att lata dem starta sist ... och kanske ligga plats en bit ifran, eller sa man kan lagga en annan tik eller en kastrerad hund bredvid. Det finns satt att losa det som skulle gjora det mojligt for loptikar att starta aven om de loper.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Det är inga problem. Varenda IPO-hund kan detta. De vet när det när arbete som gäller. ulle tro att det fungerar likadant för praktiskt arbetande hundar.

Ser inte varför det skulle vara så svårt att få lydnadshundarna att fungera trots löptik.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Det finns gott om tikar som beter sig som vanligt vid löp. Finns ingen anledning att stanna hemma då.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Jag skulle kastrera en sådan hund. Det skulle lösa ett högst onödigt problem.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Tillägg: Uppföra sig ja, men gå ett lydnadsprogram helt opåverkad?

Med uppföra sig menar jag att de inte skall bry sig om tiken. Har du sett några vallhunstävlingar där löptikar deltar?

Ett intressant fenomen på kurser o liknande är att hanhundar inte har problem med löptikar, iaf inte innan hanhundsägarna får reda på att där finns löptik.
:angel:
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast och jämföra att valla får med att tävla i lydnad tycker jag inte riktigt går. Som sagt i sök och i agility skulle det gå bättre för min hane, för där har han motivationen. Och det har säkert Buke med sin vallhund också. Jag har kört sök med min hane direkt efter en löptik en gång när vi precis hade börjat tränat sök. Och han gjort bra ifrån sig även då. Men i lydnad har han som sagt inte samma motivation.

Jag har sett filmen förut och det kanske är ett sätt, men nu kör de inte ett helt program. Jag har tränat med löptikar i närheten, vi har även en plan på klubben som är avsedd för löptikar, som vi tränar på ibland. Men att få bort det helt tror jag inte på.

Om löptikar skulle vara tillåtna vilket de säkert blir nån gång i framtiden, skulle jag gärna se att de går sist och har en egen platsliggning, för att underlätta. Finns ju faktiskt även tikar som reagerar på löptik, har en kompis vars tik gör det! Så för allas skull!

Var helt ok att dela upp texten! ;)

Om din hund inte har motivationen för lydnad om det finns löptik, men har det för sök - varför kör du inte mer sök då? Eller menar du lydnaden som även ingår i söket?
Varför kämpa med något hunden inte har motivation för, det är inte roligt för någon av er.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

KL

Om ens hanhund är påverkad av löptik så måste det vara svårt att träna/tävla någon gång. Det kanske är en kvällstävling och det har varit en löptik på planen innan på dagen.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Min tik skulle definitivt vara med på noterna även under löpet.

Jag tycker fortfarande att det är upp till var ägare att avgöra, precis som med annan avvägning.

Våra åsikter splittras och jag respekterar det till fullo!! Finns brister på båda sidor av vårt tänkande, men jag står fast vid min åsikt och tror även du står fast vid din..:)
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Det går alldeles utmärkt att träna hanhundar att uppföra sig runt löptikar.

Ok visst, nu är det så att alla hanhundarna vi har här hemma är omringade av löptikar vid sommarmånaderna men lyssnar och tar in kommandon. Så jag säger inte att dom ej lyssnar, säger bara det att jag tycker inte en löptik och speciellt inte en tik i höglöp hör hemma på tävlingsplats. Så det är inte heller för min egen skull jag tycker löptikarna ska stanna hemma .
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Om din hund inte har motivationen för lydnad om det finns löptik, men har det för sök - varför kör du inte mer sök då? Eller menar du lydnaden som även ingår i söket?
Varför kämpa med något hunden inte har motivation för, det är inte roligt för någon av er.

fast jag kör sök ungefär två dagar i veckan! Och vill man tävla i det behöver du ha lydnad också!
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Med uppföra sig menar jag att de inte skall bry sig om tiken. Har du sett några vallhunstävlingar där löptikar deltar?

Ett intressant fenomen på kurser o liknande är att hanhundar inte har problem med löptikar, iaf inte innan hanhundsägarna får reda på att där finns löptik.
:angel:

Har hört det där förr, och vore det så att min hane märker det först när nån säger något så vore det kanon. Men tyvärr märker han det ändå. Har till o med påpekat för vissa tikägare att din hund är nog på väg in i löp eller löper, nä det gör hon inte, har jag fått som svar då. För att sen berätta att så var fallet.
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Tycker inte man ska vara så egoistisk och bara tänka på sig själv i detta läge.

Fast det är väl än mer egoistiskt att tycka att andra ska hålla sig hemma bara för att det ska gå bättre för en själv i en situation man inte reder ut?
 
Sv: Det här med löptik och tävling..

Fast det är väl än mer egoistiskt att tycka att andra ska hålla sig hemma bara för att det ska gå bättre för en själv i en situation man inte reder ut?

Fast så går ju inte mitt tänk som jag har berättat tidigare i tråden. Om jag hade tyckt så hade jag sagt det rakt ut!!!!
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
28 409
R
Hundträning Hej alla! Jag har inte så stor koll på detta och skulle därför vilja veta mer om hur det fungerar. Om en hund har behandlats med...
Svar
19
· Visningar
2 593
Övr. Hund Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll...
Svar
10
· Visningar
2 367
Senast: Sparkling
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, jag kan inte låta bli att tycka att mitt jobb är jäkligt coolt! Vissa dagar stannar jag liksom upp och tänker att det är väldigt...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp