Bukefalos 28 år!

Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Alexandra_W

Trådstartare
Har ibland på nätet stött på personer som hävdar att deras hund okynnesdricker, dvs dricker stora mängder vatten (och kissar därefter) av rent 'okynne'. Dvs att det blivit en fix ide. De brukar då ha begränsat vattnet och 'löst problemet'.

Jag ska villigt erkänna att jag tidigare rynkat lite på näsan åt det där och tyckt att det låter rätt underligt, speciellt om hunden inte innan man 'bestämt' att det är okynnesdrickande, utretts hos veterinär. Trots att jag haft hund som utretts hos vet för PD/PU utan att man hittade orsak, så hon gjorde det i perioder och det är min fulla övertygelse om att hon inte mådde bra när hon gjorde det. Så som sagt, varit högst skeptisk mot okynnesdrickande som 'diagnos'.

Men nu börjar jag ev förstå hur de menar ;)

Yngre herrn här har nämligen fått för sig att han egentligen är en kamel. Han dricker i alla fall som en sådan, och kissar således floder. Urinen ser precis ut som när matte fördruckit sig på pepsi, nästan klar som vatten. Det är ju synnerligen väntat om man stjälper i sig mängder med vatten, de måste ju ut igen.

Då jag haft gamla hundar som fått både njur- och leversvikt så är jag väldigt obeservant på när det dricks för mycket, och även väl medveten om att det kan vara tecken på sjukdom, om att det kan bero på att hunden inte KAN koncentrera urinen. Det tycks den här herrn dock kunna om han behöver, ibland har jag kommit hem efter att ha jobbat kväll och helt enkelt missat att skålen är tom. Då har herrn 'gul och fin' urin nästa morgon, och kissar mer normal mängd.

Han är pigg som en spigg i övrigt, äter som en häst och visar inte minsta tecken på att må dåligt. Jag ska kolla upp det ändå givetvis, men efter att i några dagar studerat HUR han dricker har jag faktiskt börjat fundera på om det inte är 'okynne'?

Om Utter dricker, så måste V genast dit och dricka också. När Utter druckit klart så står V kvar och bälger i sig vatten, med noga koll i ögonvrån på Utter. I de lägena känns det faktiskt som konkurrensdrickande? V kan även gå och dricka när han tycker livet är trist, t ex han vill ha uppmärksamhet men får ingen. Jag har vattenskålen precis vid datorn så jag märker direkt när de dricker.

Han dricker inte så jätteofta, men han dricker MYCKET när han dricker.

På prov flyttade jag igår ut vattenskålen i köket. Det dracks nästan ingenting mellan lunch och kväll. Sen när jag ställde in den på vanliga platsen inför natten så var V direkt dit, och hävde i sig en halv skål typ (det är en 5 litersskål och var kanske 3 - 3½ l i den).

Precis när jag skriver detta kom ett utmärkt exempel - Viktor var i köket och jag hörde hur han hoppade upp med framtassarna på diskänken för att kolla vasken. Ropade 'hörrudu, gå ner' åt honom. Han kommer, tycker 'okej, kliiia mig då' och jag ignorerar. Dyker på vattenskålen och ställer sig och dricker. Kanske 1/4 kvar, och han dricker tills det är helt slut.

Om jag avleder honom genom att t ex kasta en leksak när han druckit en stund, då 'glömmer' han av det, och återvänder inte till skålen. Om jag däremot försöker tycka 'det är bra nu, nu får du lämna skålen' så blir han närmast fixerad vid att dricka upp det. (Bara provat det två ggr, vill inte skapa en 'grej' kring vattnet)

Han kissar naturligtvis som en kamel när han dricker såhär. Håller sig de 2 - 3 h det går mellan rastningarna dagtid, men vid ett par tillfällen nu senaste veckan så har han när det gått lång tid (typ 3½ h) mellan rastningarna hux flux kissat inne. Båda gångerna har det hänt när jag varit precis bredvid, det bara 'svämmar över' sas. Han 'läcker' eller droppar inte, utan det så att säga 'bara kommer'. Han kan utan problem 'knipa igen' när man tycker 'men oj, kom så går vi ut' och skyndsamt tar ut honom. Så problemet är nog inte kontrollera blåsan i sig.

Inte haft en enda indicident nattetid, håller sig prickfritt de 8 - 9 h som går på natten utan att han är ute. Men står och kissar en halv flod en lång stund när han kommer ut, och kissar oftast 1 - 2 floder till ganska snart efter.

Som sagt, jag ska kolla upp det för säkerhets skull, men jag börjar som sagt kunna begripa vad folk menat med okynnesdrickande nu ;)

Någon som har hund som 'bevisligen' okynnesdricker? Hur beter den sig och hur kom man fram till det? Någon som haft hund som man trott okynnesdrack men inte gjorde det? Osv.

Glömde - han är påväg in i könsmogenhet med stormsteg, och kameltendenserna kom i samband med det, även om han alltid druckit lite i 'överkant', alltså inte onormalt mycket, men i övre gränsen av normalintervallet.
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Intressant iaktagelse;)
Jag har nämligen funderat lite på samma sak med lillen här hemma, han gör det som en typ av överslagshandling, om någon av katterna har druckit så måste han dit och dricka direkt efter bara för att:D
Nu dricker han inga mängder men om jag avbryter honom så går han inte dit igen, inte heller om det bara är lite vatten kvar utan då kommer han och säger till att vattnet är slut och sedan är det bra med det.
Jag har nämligen testat att bara ha lite vatten i den ena, vi har två stora vattenskålar och det är bara den som det rör sig folk runt som han dricker ur när vi ser, om den tar slut så går han inte till den andra och dricker.
Annars dricker han ur den andra när han är normal törstig efter att ha ätit.

För min hund så tror jag att det är när han inte vet vad han ska hitta på (vilket innebär att han är sur på katterna som inte vill leka lika länge som han)
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Har en rhodesian ridgebackhane i familjen som okynnesdricker något kopiöst. Han är uppkollad och inga fel har hittats. Finns det vatten dricker han tills det är slut helt enkelt och mängden spelar mindre roll. Det är ju bara att spy om det blir fullt... Det här innebär att det inte kan stå vatten framme hur som helst, utan han måste serveras i måttliga mängder under dagen.

För att se positivt på det hela så vet man att han får i sig den mängd han ska.
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Visst är det valpen som dricker? En del slutar med åldern, det är väl lite spännande...

Jag tycker att du kan säga åt honom när han druckit tillräckligt. Nu räcker det. så håller jag tummarna att det går över av sig själv. Mina valpar har väl mer eller mindre bott i vattenskålen...
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Billie kunde okynnesdricka, men bara när vi var på besök hos andra - inte hemma. Hon var av det "prilliga" slaget så när hon inte fick klättra och slicka på värdfolket så ställde hon sig och bälgade i sig vatten istället. Även om hon var hos hundvakt ensam ett par dagar så gjorde hon så.

Vi fick helt enkelt begränsa vattnet. Efter mat, lek och vila fick hon fylla på tanken.
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Kirsty höll på sådär i början. Men jag vet inte om jag skulle kalla det okynnesdrickande, mer lite stressrelaterat, gick hon förbi vattenskålen skulle det drickas. När hon bott in sig ordentligt slutade det helt men nu när jag har pojk som springer här med sina hundar har jag uppmärksammat samma sak som dig, dricker någon av de andra så måste hon också...

Med Kirsty ställde jag undan vattnet på kvällen och så fick hon nytt på morgonen, sen fick hon inte mer förrns till kvällsmaten så drack hon ur så var det helt enkelt slut. Som sagt gick det över av sig själv ganska snabbt.
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

När Hugo var ung så drack han hur mycket som helst.
Glömmer aldrig när han ställde sig i en vattenpöl och
drack ända tills han kissade..ståendes i samma vattenpöl.
:eek:

Begränsade vattnet i en månad ca
och sen var det aldrig några problem.
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

I min värld har hundar inte förmågan att göra saker på ”pin kiv”! De skäller, gräver, dricker eller vad det nu är det gör av en anledning.

Bara för att VI inte kunnat hitta någon fysisk orsak till att hunden dricker mer än ”normalt” betyder det ju inte att det inte FINNS en fysisk orsak!! Det finns ju några linjer med bc där anorexi är ganska vanligt. Hos dessa hundar har man inte hittat någon orsak till beteendet trots att det bevisligen är ärftligt…tills ett par av hundarna obducerades och små förändringar hittades i slemhinna i – om jag inte missminner mej – övre magmunnen.

Låt oss dock säga att hunden är frisk som en nötkärna! Efter att ha legat en stund vill den aktivera sej… Inne i ett hus finns få aktiverings-alternativ för våra hundar, men hos dem precis som hos oss så finns något som ger direkt tillfredsställelse nämligen full-magsäck/mättnadskänsla! Därav i detta fall drickandet!

Ytterligare en faktor – som Alexandra skrev – kan absolut vara resurs-bevakning/resurs-försvar. I detta fall vattnet är en av få värde-varor i hemmet…

Vore intressant att göra en test!
Placera ut flera vattenskålar! Får du då ytterligare ett ökat drickande med roliga ”riesenskäggs-vatten-släpspår” från vattenskål till vattenskål? Eller får du mer rantande mellan skålarna då det finns fler resurser att bevaka… Eller minskar till och med drickandet?

/Ulga
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

*kl* Min hund dricker i sömnen:D han går upp på natten och dricker och dricker tills jag säger till honom: hörru du sover.. då går han och lägger sig igen..
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Låt oss dock säga att hunden är frisk som en nötkärna! Efter att ha legat en stund vill den aktivera sej… Inne i ett hus finns få aktiverings-alternativ för våra hundar, men hos dem precis som hos oss så finns något som ger direkt tillfredsställelse nämligen full-magsäck/mättnadskänsla! Därav i detta fall drickandet!

I min bok är det precis det som är s.k. "okynnesdrickande".
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Okej! Okynne är för mej något som hunden gör lite för att "djäklas"/irritera.

Enligt Svenska Akademin är Okynne: etiskt förkastlig egenskap l. handling l. läggning, moraliskt fel; dålig sida (hos en människa); omoralisk l. ond l. ful l. lastbar vana.

Dvs någon en hund i min värld inte kan lastas för!

Det finns ALLTID en orsak till en hund beteende, även om vi inte alltid förstår vilken!

/Ulga
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Visst är det valpen som dricker? En del slutar med åldern, det är väl lite spännande...

Jag tycker att du kan säga åt honom när han druckit tillräckligt. Nu räcker det. så håller jag tummarna att det går över av sig själv. Mina valpar har väl mer eller mindre bott i vattenskålen...

Japps, valpen. Fast han är väl snarare unghund nu, 8 månader nästa vecka.

Om jag säger åt honom blir han bara 'fixerad' vid vattnet (förbjudet är kul typ, vi har trotsålder här *s*), men jag brukar slänga iväg en leksak lite apropå, eller gulla övertydligt med Utter eller något annat som gör att han 'måste' kolla vad som händer, och då glömmer han oftast av vattnet. Samtidigt så är det ju svårt att 'passa' honom hela tiden, så han får ju i sig rätt rejäla mängder ändå.

Det kom ju ihop med första könsmogenhetstecknen, och i början bara iggade jag, just för jag tyckte att 'det går nog över', men än håller han i, och lite oroad det ska bli en vana (om det inte redan är det) och hur nyttigt eller snarare inte nyttigt det är att överdricka sådär mycket dagligen (om vi antar det inte finns underliggande orsak då), drar man det till sin spets finns ju risk att rubba saltbalanser osv, även om han nog måste bälga en hel del mer då. Därav att givetvis kolla upp först, men om allt är okej, diskutera temporära vattenrestriktioner med veterinären (måste ju kolla så det är okej för Utter med)
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

I min värld har hundar inte förmågan att göra saker på ”pin kiv”! De skäller, gräver, dricker eller vad det nu är det gör av en anledning.

Absolut, okynnesdrickande kanske var ett dumt ordval, men är det jag hört användas. Jag tror ju ABSOLUT inte han gör det för att 'retas' eller liknande. Utan enbart att han 'dricker fast han inte är törstig/behöver'. Och som jag skrev, han tycks ffa - INTE alltid dock - dricka när det är konkurrens, och när han inte får endera göra det han tyckte var kul (dvs det är 'tråkigt') eller när han inte har något bättre att roa sig med. Dock kan han även utanför dessa situationer dricka väl mycket, men det blir ju lätt en ond cirkel (bara gå till mig själv när jag överkonsumerar läsk, ju mer läsk jag dricker dessto mer kissar jag och dessto mer vill jag dricka).

Men helt klart har HAN en anledning till att dricka, 'okynne' syftade dock enbart på att anledningen inte är törst/behov av att dricka.

Låt oss dock säga att hunden är frisk som en nötkärna! Efter att ha legat en stund vill den aktivera sej… Inne i ett hus finns få aktiverings-alternativ för våra hundar, men hos dem precis som hos oss så finns något som ger direkt tillfredsställelse nämligen full-magsäck/mättnadskänsla! Därav i detta fall drickandet!

Det där nämnde någon på ett annat forum, att deras hund hade börjat bälga vatten efter kastrering när den fick kraftigt ökad aptit. När ägaren ökade maten på prov så minskade drickandet. Och det här ÄR en 'hungrig jämt' hund. Jag har som sagt inte upplevt honom som hungrig-hungrig (går och slickar skålen etc), utan mer 'säger aldrig nej till ätbart'. Samtidigt så stjäl det lilla livet allt som eventuellt går att äta, och det KAN vara så att han faktiskt 'mitt emellan målen' ÄR hungrig. Dock inte hunnit kolla om drickandet är extra mycket t ex mitt på dagen (mitt emellan målen), och det skulle kunna vara för att fylla magen.

Ytterligare en faktor – som Alexandra skrev – kan absolut vara resurs-bevakning/resurs-försvar. I detta fall vattnet är en av få värde-varor i hemmet…

Och resursbevakningen har ökat lavinartat nu med könsmogenheten. Kan det vaktas ska det vaktas, kan man provocera och svara upp ska det svaras upp (mot andra hunden, inte folk). Inte på någon eg besvärande nivå, de slåss inte eller dylikt, men märks att han testar sina vingar och provar 'käfta emot'. Leksaker, ben, mattes stulna strumpa, vatten - you name it. och jag TROR att iaf en del av drickandet är kopplat just till detta, då det kom samtidigt som könsmogenheten började smyga sig på. Dock kan det lika gärna vara så att en fysisk orsak debuterade samtidigt, därför kolla upp innan något annat.

Vore intressant att göra en test!
Placera ut flera vattenskålar! Får du då ytterligare ett ökat drickande med roliga ”riesenskäggs-vatten-släpspår” från vattenskål till vattenskål? Eller får du mer rantande mellan skålarna då det finns fler resurser att bevaka… Eller minskar till och med drickandet?

Bra fråga! Inte testat, jag har ju varit lite 'rädd' för allt som kan öka drickandet, då det ju kan bli läskigt om de går alldeles över gränsen (som jag dock inte vet var den går riktigt för hund?). Jag lekte med tanken att ställa in en hel jäkla hink, så att vattnet aldrig skulle gå och dricka slut på, och se om det blev mindre spännande, och om det faktum att det aldrig tog slut skulle lugna ner. Men jag fegade ur.

Men kan absolut prova ställa ut flera skålar och mäta om det går mer vatten. Utter har so far inte 'hängt på' att vatten är en eftertraktad resurs, så även om jag inte ser vem som dricker så kan man nog anta att ökar det ännu mer är det Viktor som dricker.

Skulle ringt vet idag och bokat tid men missade komplett telefontiden..
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

KL Ett problem med att kalla det för okynnesdrickande o på egen hand dra in på vattnet är att det kan leda till livsfarlig uttorkning om hunden faktiskt dricker mycket pga problem med att koncentera urinen.
PL
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Ja, det låter livsfarligt. Mina hundar har ofta druckit jättemycket när det varit något fel på dem. Det verkar som de dricker för att rensa ur kroppen. Är det det du menar med att koncentrera urinen.
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

KL Ett problem med att kalla det för okynnesdrickande o på egen hand dra in på vattnet är att det kan leda till livsfarlig uttorkning om hunden faktiskt dricker mycket pga problem med att koncentera urinen.
PL

Jo, skrev ju det i mitt första inlägg, att jag är medveten om att det kan bero på att hunden inte KAN kocentrera urinen. Därför skulle jag aldrig laborera med vattenrestriktioner utan att göra det i samråd med vet, och efter uppkollning.

Min herre tycks ju kunna koncentrera den, då den är gul och fin de mornar jag helt enkelt varit för trött för att märka att skålen är tom när jag kommer hem efter att ha jobbat kväll (vid elva). Men inte förrän man uteslutit alla fysiska orsaker skulle jag ens tänka på att begränsa vattnet.
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Om drickandet går helt över gränsen kan den stora mängden vatten faktiskt göra att njurarna tappar sin förmåga att koncentrera urinen, dock inte permanent.
PL
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

Vår gamla hund har alltid varit sådan att hon kan stå och dricka i evigheter när hon dricker. Ibland känns det som om hon fortsätter att dricka för att hon glömmer att sluta :p Men säger man till henne att stanna upp och andas emellan så är det inte alltid hon fortsätter, gör hon det så vet man att det var för att hon var törstig.
 
Sv: Det här med okynnesdrickande - existerar det eller ej?

*KL*

Pratat med hemmavet idag, tid nästa vecka. Och han såg ju till att jag har något att roa mig i helgen. Han ville att jag dels skulle ha med mig ett färskt urinprov när herrn fått dricka som han ville. Samt även att jag skulle mäta hur mycket han dricker. Och sen begränsa det med hälften, och ta ett urinprov då. Det ville han bara se densiteten på, så där spelade det ingen roll om det var färskt eller stått i kylskåp.

Så, jag kan ju roa mig med att försöka hålla isär hundar hela helgen och mäta det ena och det andra. Bara för jag ändå måste traggla ska jag göra ett till minitest. De fick märgben nyss. Något som kan uppehålla dem i TIMMAR. Ska se om lilla herrn dricker mindre med ben än utan (dvs om han dricker mindre när han har något mer att 'roa' sig med, än de gamla torra benen, nått tugg samt leksakerna)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 601
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 914
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 273
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp