Bukefalos 28 år!

Det här med rakning....

Sv: Det här med rakning....

Ja, för min del får andra göra som de vill. Jag bryr mig inte, men jag vill inte ha päls. Jag vill ha lena ben och släta armhålor.
 
Sv: Det här med rakning....

Jag rakar mig för att jag själv tycker det är fräscht, även intimrakning. Bara för min egen skull, har ju inte ens en partner nu :D
 
Sv: Det här med rakning....

Idealet säger att kvinnor ska vara släta, män håriga. Generellt då. Kvinnors hår på benen är äckligare än mäns, trots att majoriteten av männen ju är långt hårigare än vilken kvinna som helst - orakad eller ej.

Jag rakar mig slaviskt under armarna. Resten blir lite som jag känner för. Har aldrig varit med om en kille som haft synpunkter på hur jag sköter min kropp.

Hår på män bryr jag mig inte så hårt om. Orka. Däremot uppskattade jag att mitt förra ragg vaxade ryggen regelbundet.

Det är just det här idealet jag funderar på. En kvinna med päls anses vara lite ofräsch eller liknande, men en man med samma päls är inte alls lika ofräsch (jo om han har mycket så anses han väl också vara ofräsch kanske).

Underarmarna rakar jag mig också mest, men på benen blir det bara ibland när jag känner för det.

Mina två söner är som natt och dag faktiskt. Den ena är väldigt ljus och har inte mycket till päls. Den andra var pälsig redan som nyfödd och har fortfarande hår på ryggen och på benen har han redan ganska mycket hår. Det är intressant så skillnad det är på de två. :)
 
Sv: Det här med rakning....

Ja, för min del får andra göra som de vill. Jag bryr mig inte, men jag vill inte ha päls. Jag vill ha lena ben och släta armhålor.
Jag struntar också i hur andra gör, jag funderar bara på hur det kan komma sig att det är så här olika.:)

Jag hade inte rakat benen om andra människor inte hade tyckt att jag ska göra det bara för att jag är kvinna. :)
 
Sv: Det här med rakning....

Jag rakar mig för att jag själv tycker det är fräscht, även intimrakning. Bara för min egen skull, har ju inte ens en partner nu :D

Intimrakning kan jag förstå att man gör, både kvinnor och män, men just benen?


Min man hade inte mycket hår på bröstet, och han ville raka bort det och skämdes lite för att han inte hade så mycket som andra. Jag fick honom dock på andra tankar då jag förklarade att han ju bara visade sig för mig och jag tyckte ju om hans päls så varför ta bort det då. Det är ju också en sak det där. Skäms män som inte har så mycket hår, jämför de sig med varandra, är det vanligt?
 
Sv: Det här med rakning....

Ja, kvinnor med orakade ben och armhålor är oerhört oattraktivt.

Män med här på ben, armar och i viss mån bröst stör mig inte. Däremot tycker jag att en hårig rygg är urläskig. Ryser! Jag vet att de inte kan rå för det men det spelar ingen roll, jag tycker ändå att det är oattraktivt.
 
Sv: Det här med rakning....

Ja, precis. En kvinna med hår på benen är ofräsch och äcklig oavsett mängden hår. En man behöver vara väldigt extrem i sin behåring på exempelvis ben för att folk ska reagera.

Finfina ideal och normer.
 
Sv: Det här med rakning....

*kl*
Den här tråden får mig att tänka på en kompis jag hade när jag var 10-12 år. De hade sin husvagn vid samma slalombacke som vi hade den hela vintrarna och våra pappor var vänner sedan tidigare. Vi var jämnåriga och åkte skidor tillsammans alla helger och lov.

Den tjejen hade jäääättelånga mörka hår på sina armar. Som jag minns dem 5-8 cm långa. Och vi satt ibland och skojade om det och fascinerades av hennes armhår; hon jag och hennes yngre syster. INGEN av oss hade en tanke på att det skulle vara "äckligt", "fult" eller "okvinnligt". Vi skojade om att hon kanske var släkt med en apa på håll och skrattade alla tre. Jag var snarast imponerad av hennes rika hårväxt än något annat.

Och sen har jag tänkt på henne senare i livet. När började de där håren egentligen bli "äckliga" för henne? När började hon raka armarna? Och om hon nu INTE gjorde det; hur lyckades hon med det så att säga? Och idag; hade jag fortfarande blivit fascinerad.... ?? Jag har svårt att se att jag skulle tänka "äckligt" per automatik. Men jag skulle nog tänka "oj, vad långa hår hon har på armarna. Modigt att inte raka bort dem. Jag skulle nog ha rakat..."
 
Sv: Det här med rakning....

En kille jag dejtade när jag var 18 sa när hans hand kom till bikinilinjen: "oj, dax att raka sig" :rage:

some-people-just-need-a-high-five-in-the-face-with-a-chair.png
 
Sv: Det här med rakning....

kl

Jag har sedan jag va ung ogillat hår under armarna, även på killar. Men jag tycker fortfarande att folk ska göra som dom känner för och har aldrig krävt det. Ingen har krävt något av mig heller, rakar mig under armarna slaviskt fortfarande men annars är det väl lite så sådär :p
 
Sv: Det här med rakning....

En kille jag dejtade när jag var 18 sa när hans hand kom till bikinilinjen: "oj, dax att raka sig" :rage:

Öh, jag hoppas att hans hand inte kom längre :rage: har fått kommentaren "ska du inte ansa lite bättre?" nu hade ju han redan sas kommit i mål men han gjorde det inte någon mer gång...
 
Sv: Det här med rakning....

Men kvinnor med päls då? De flesta kvinnor har ju inte någon grottmänniskalook.

Det där är ju en vanlig föreställning när man hackar på kvinnor som rakar benen. Att SÅ hårig är ingen kvinna.

Men jag har precis så håriga ben under knäna. Svarta, tjocka och rätt långa. Faktiskt som en grottmänniska eller en riktigt hårig karl. Jag tror få hade velat gå runt så. Det är lätt att tycka det är okej med orakade ben om man bara är måttligt hårig.

Övriga kroppen är inte direkt hårig alls. Eller... Min bikinilinje är obefintlig. Den slutar väl vid knäna typ. Så det tar jag bort någon gång per år och det räcker.
 
Sv: Det här med rakning....

Öh, jag hoppas att hans hand inte kom längre :rage: har fått kommentaren "ska du inte ansa lite bättre?" nu hade ju han redan sas kommit i mål men han gjorde det inte någon mer gång...

Jag hade en som tyckte jag skulle vara helrakad och tittade på mig med en väldigt kåt blick. Han fick tillfredsställa sig själv den kvällen i alla fall, jag tappade lusten alldeles på två röda av den kommentaren. Det är inte min grej att vara helrakad.
 
Sv: Det här med rakning....

En kille jag dejtade när jag var 18 sa när hans hand kom till bikinilinjen: "oj, dax att raka sig" :rage:




Varför gör du det pga vad (en del) andra människor tycker?

Jag vill inte anses äcklig av folk, det räcker gott med att jag är ful att glo på.
 
Sv: Det här med rakning....

Det där är ju en vanlig föreställning när man hackar på kvinnor som rakar benen. Att SÅ hårig är ingen kvinna.

Men jag har precis så håriga ben under knäna. Svarta, tjocka och rätt långa. Faktiskt som en grottmänniska eller en riktigt hårig karl. Jag tror få hade velat gå runt så. Det är lätt att tycka det är okej med orakade ben om man bara är måttligt hårig.

Övriga kroppen är inte direkt hårig alls. Eller... Min bikinilinje är obefintlig. Den slutar väl vid knäna typ. Så det tar jag bort någon gång per år och det räcker.

Nä vänta nu lite, här är det väl ingen som hackat på kvinnor som rakar benen? Dessutom skrev jag "de flesta.." och vet självklart att det finns kvinnor med mycket hårväxt och män med lite.
 
Sv: Det här med rakning....

*kl*
Den här tråden får mig att tänka på en kompis jag hade när jag var 10-12 år. De hade sin husvagn vid samma slalombacke som vi hade den hela vintrarna och våra pappor var vänner sedan tidigare. Vi var jämnåriga och åkte skidor tillsammans alla helger och lov.

Den tjejen hade jäääättelånga mörka hår på sina armar. Som jag minns dem 5-8 cm långa. Och vi satt ibland och skojade om det och fascinerades av hennes armhår; hon jag och hennes yngre syster. INGEN av oss hade en tanke på att det skulle vara "äckligt", "fult" eller "okvinnligt". Vi skojade om att hon kanske var släkt med en apa på håll och skrattade alla tre. Jag var snarast imponerad av hennes rika hårväxt än något annat.

Och sen har jag tänkt på henne senare i livet. När började de där håren egentligen bli "äckliga" för henne? När började hon raka armarna? Och om hon nu INTE gjorde det; hur lyckades hon med det så att säga? Och idag; hade jag fortfarande blivit fascinerad.... ?? Jag har svårt att se att jag skulle tänka "äckligt" per automatik. Men jag skulle nog tänka "oj, vad långa hår hon har på armarna. Modigt att inte raka bort dem. Jag skulle nog ha rakat..."

När man är barn ser man allt på ett helt annat sätt än när man är vuxen. Som barn hade jag ingen tanke på att det hår jag faktiskt började få på kroppen skulle rakas bort och ansågs vara äckligt eller fult. Hade någon berättat det för mig hade jag nog inte ens fattat varför det skulle vara äckligt med hår på kroppen.

Min ena son, snart 10 år gammal, har ju mycket hår redan och har alltid haft mycket hår. Storebror som är 11,5 år har inte alls lika mycket och de har givetvis jämfört sig med varandra och storebror är avis på lillebror. Han vill också ha mycket hår och se ut som en kille, säger han.

Jag tycker inte att människor, oavsett kön, är äckliga eller ofräscha om de har kvar sitt hår.
(däremot gillade jag inte att pussa någon med hår i ansiktet :p)
 
Sv: Det här med rakning....

Ja, precis. En kvinna med hår på benen är ofräsch och äcklig oavsett mängden hår. En man behöver vara väldigt extrem i sin behåring på exempelvis ben för att folk ska reagera.

Finfina ideal och normer.

Ja det var så jag menade. Jag förstår inte ritkgit varför det är så faktiskt. Jag håller inte med. Hår är ju så naturligt- är det bara män som ska se naturliga ut då?
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 374
Kläder & Bli fin Att hitta jeans som passar en önskemål? Jag börjar bli i desperat behov av nya byxor, så åkte till närmaste shoppingcenter igår. Men det...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: grodan21
·
Kropp & Själ Alltså, är det ens ofta så, att kvinnor berättar för andra kvinnor hur ojämställd världen är? Det brukar väl vara riktat till en bredare...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 630
Senast: Tranan
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp