det här med spiltor är lite luddigt eller?

Seabaz

Trådstartare
Om du bygger nytt stall så får du inte bygga spiltor där hästen ska stå installad i dom. Däremot får du bygga och ha spiltor i utfodringssyfte...

Men redan befintliga spiltor får man använda även för att förvara hästen i tex på natten...

Men... Om jag då bygger ett nytt stall med spiltor i utfodringssynpunkt... Och sedan säljer jag stallet (gården med hus och allt där stallet också ingår). Får den som köper mitt ställe använda utfodringsspiltorna då som är "redan befintliga" att stalla in hästar i på nätterna?
 
Sv: det här med spiltor är lite luddigt eller?

Antar att det beror på om dom är anpassade nog för att räknas som "natt spiltor" eller om dom enbart kan ses som redanbefintliga utfodringsspiltor enbart.

Jag satt och läste regler förut idag just för det är intressant, och det här var lite klurigt faktiskt.

Kollade igen nu...och eftersom ätspiltor har väldigt annorlunda mått än natt spiltor (bredden är markant annorlunda och det står att man varken inte ska överskrida dom måtten mycket) så blir ju dmo "nyabyggda" spiltorna alltd märkbara som enbart ätspiltor, och får därför inte användas som nattt spiltor av nya ägare heller.

Fel mått helt enkelt, om det inte är så att du bygger natt spiltor fast använder dom som ätspiltor, men det får man ju inte som jag fattat det, eftersom man då överskrider måtten rejält, coh tenken med det är väl att det inte ska få byggas spiltor nya som kan användas för att ha på nätterna, dvs. inte breda nog att ligga ner i.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: det här med spiltor är lite luddigt eller?

Kan det inte vara så simpelt att stall bygga from ett visst datum aldrig kan godkännas ha befintliga nattspiltor eftersom lagen trädde i kraft då? Att man inte fick bygga nya befintliga nattspiltor alltså.

Förutom moas svar så klart :)
 
Sv: det här med spiltor är lite luddigt eller?

Haha ja det lär ju vara en betydligt enklare svar på frågan, och mer logisk (känner mig såååå smart ikväll. not)

Så kan det bli när man inte får sova pga. sjukt barn ;)
 
Sv: det här med spiltor är lite luddigt eller?

Tack för svaren, det är en intressant fråga och jag tror ni båda kanske har rätt?

Jag hade faktiskt ingen koll alls på att det fanns mått för "ät-spiltor", det hade jag missat!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 232
Senast: Freazer
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 997
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp