Det här med stärkelse (och spannmål o majs)

the_connemara

Trådstartare
Om vi tar majs som ex. Värmebehandlat, ändras stärkelsenivån? Eller blir den bara lättare för hästen att bryta ner?

Och VARFÖR finns det div spannmål och majs i olika former i färdigfoder? Finns det några "bra" varianter (tex vetekli osv)?

Är fullt medveten om att många hästar kan äta stärkelse utan problem och ger själv hel havre (i extremt liten mängd men jag är alltså inte anti havre).


Funderingarna uppkommer när jag läser innehållsförteckningar, tex Kraffts Mash Sensitive som innehåller 35 % stärkelse men där allt spannmål utom korn verkar vara i någon annan form/behandlat (http://www.krafft.nu/produkter/specialprodukter/krafft_mash_sensitive_114/). Vill inte ha en diskussion just om det fodret utan mer allmänt applicerbart på många råvaror som finns i färdigfoder.
 
Kan inte svara på stärkelsen, men anledningen till att det är spannmål i allt är att det är billigt och lättillgängligt. Förmodligen en hel del tradition med
 
Om vi tar majs som ex. Värmebehandlat, ändras stärkelsenivån? Eller blir den bara lättare för hästen att bryta ner?

Stärkelsenivån ändras naturligtvis inte p.g.a. värmebehandling men stärkelsen blir mer lättillgänglig.

Och VARFÖR finns det div spannmål och majs i olika former i färdigfoder?

Det kan man verkligen fråga sig, men orsaken till att man processar spannmål är att man vill göra stärkelsen mer lättillgänglig för hästen vilket ökar energiupptaget. I vissa fall kan upptaget av protein också öka något.

Det är dock inte alltid som stärkelsen blir mer lättillgänglig och dessutom finns det nackdelar med att ”processa” spannmål. Hållbarheten försämras och vitaminer bryts ner.

Finns det några "bra" varianter (tex vetekli osv)?

Om du avser värmebehandlingsmetoder så är nog mikronisering det som är mest effektivt, följt av extrudering och ångbehandling. Det påstås av vissa fodertillverkare att mikronisering inte skulle skada vitaminer, fett och proteiner men det finns vad jag vet inga studier som visar detta.

Vetekli är en restprodukt från utvinning av vetemjöl och är inte värmebehandlad.

Är fullt medveten om att många hästar kan äta stärkelse utan problem och ger själv hel havre (i extremt liten mängd men jag är alltså inte anti havre).

Stärkelsen i havre är lättillgänglig och havre behöver därför inte processas utom möjligtvis i de fall hästen har problem med att tugga havren.

Funderingarna uppkommer när jag läser innehållsförteckningar, tex Kraffts Mash Sensitive som innehåller 35 % stärkelse men där allt spannmål utom korn verkar vara i någon annan form/behandlat

Stärkelsen i korn är mycket svårtillgänglig för hästen och korn måste därför processas för att öka tillgängligheten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ser att Krafft lanserar Mash sensitive. Från Krafft: Mash Sensitive passar för återhämtning efter prestation eller för att få en...
2
Svar
39
· Visningar
21 448
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 123
A
Foder & Strö Hur är det egentligen med de olika spannmålen korn, majs, havre m a p stärkelse och fibrer, smältbarhet?, och hur påverkas de av olika...
Svar
1
· Visningar
2 008
M
Foder & Strö Jag har tänkt skriva ihop en lista över vikten/liter på olika fodermedel. Tydligen så behövs det efter som att med jämna mellanrum ser...
2
Svar
25
· Visningar
10 887
Senast: mirjada
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp