Bukefalos 28 år!

KRAFFT Mash?

@Itzyditzy Om du inte har en uträknad foderstat så måste du göra det först innan du börjar mixtra med kraftfoder. Finns massor av folk här på buke som kan hjälpa dig.
Fodra upp hästar för att de är sega i ridningen är inte bra. Hästar ska inte ha mer mat än vad de behöver. För att få henne piggare i ridningen så är det bästa att höja konditionen genom träning samt se till att hästen verkligen är på hjälpen och lyssnar på dig.
 
@Jfrelin jo jag vet att hon bör ha det. Men vi har inget analyserat hösilage och jag tycker det är för dyrt att skicka iväg själv.

Vi har köpt och provat olika saker, vissa grejor har funkat och andra inte. Börjat i små mängder då..

Men mashen kan man ha istället för betfor. Det är ju mycket nyttigare för hästen. Sen är det ju om jag ska fortsätta med bara korn eller blanda i lite havre..
 
@Jfrelin jo jag vet att hon bör ha det. Men vi har inget analyserat hösilage och jag tycker det är för dyrt att skicka iväg själv.

Vi har köpt och provat olika saker, vissa grejor har funkat och andra inte. Börjat i små mängder då..

Men mashen kan man ha istället för betfor. Det är ju mycket nyttigare för hästen. Sen är det ju om jag ska fortsätta med bara korn eller blanda i lite havre..

Fast för dyrt att skicka in själv... Det kostar ungefär som två normalstora, normaldyra säckar med färdigfoder av nästan vilket märke som helst, det har du snart sparat in på att slippa experimentera.

Att fodra utan analys är verkligen som att famla i mörkret. Är man duktig kan man visserligen se hyfsat väl på gräset i vilket utvecklingsstadium det är skördat och vilka växter som ingår, och ha ett ungefärligt hum om hur mycket protein och energi det är i (även om det blir ganska grova gissningar). Man märker efter några månader om man har haft någorlunda rätt eller inte; har man haft fel blir det jobbigt att banta eller dyrt att fodra upp... Det man inte alls kan se är hur mycket mineraler fodret innehåller, och att chansa där och ge fel proportioner kan på sikt leda till att skelettet urkalkas.

När jag har stått i stall där grovfodret inte var analyserat skickade jag in egen analys och erbjöd de som var intresserade (inkl stallägaren) av att veta resultatet att betala en del av analysen. Nu var ingen intresserad, men det kan ju vara en idé om stallägaren inte vill skicka in en analys; med lite tur är det någon mer som vill veta vad de fodrar med... :-)
 
@Cheval_Elin tror jag är den enda som ens vet vad min häst äter. Vi är tre inackorderingar i stallet. Så jag är nästan helt hundra på att ingen annan bryr sig om svar på foderanalys ;p

Men ska kolla upp igen på lite olika ställen vad det kostar. Förra året skulle det kosta runt 600 på ett ställe där jag kollade.
I stallet där jag har hästen har dom eget hösilage. Så dom vet ju när det tas osv. Jag vet att dom tog lite rättså sent i år så dom sista balarna kan inte vara så näringsrika.

Hästen har hållt sig fin i hullet hela tiden, men vi har gett henne mycket mat för hon är väldigt svårfödd. Så därför jag vill byta ut betfor mot något lite bättre.
 
@Cheval_Elin tror jag är den enda som ens vet vad min häst äter. Vi är tre inackorderingar i stallet. Så jag är nästan helt hundra på att ingen annan bryr sig om svar på foderanalys ;p

Men ska kolla upp igen på lite olika ställen vad det kostar. Förra året skulle det kosta runt 600 på ett ställe där jag kollade.
I stallet där jag har hästen har dom eget hösilage. Så dom vet ju när det tas osv. Jag vet att dom tog lite rättså sent i år så dom sista balarna kan inte vara så näringsrika.

Hästen har hållt sig fin i hullet hela tiden, men vi har gett henne mycket mat för hon är väldigt svårfödd. Så därför jag vill byta ut betfor mot något lite bättre.

Gör det! De pengarna har du igen, särskilt om det är samma hösilage hela vintern. Var bara noga när du tar analysen, så att provet blir representativt (dvs att du tex inte råkar få med bara stjälkar när det även finns mycket blad).

Sedan när du har tagit analysen kan du se om coh vad det är lämpligt att byta betforn till. :)

När på året grovfodret är skördat spelar mindre roll än i vilket utveckligsstadium gräset är i, man kan bla titta på hur långa och hur mycket utslagna axen är (ju kortare och mindre utslagna desto högre näringsvärde) och hur mycket av bladen har delat sig från stjälken (det gör de mer och mer efter hand, så ju större del av bladet som "sitter fast" mo stjälken desto högre näringsvärde kan man ant att grovfodret har). Klöver ger mer protein.

Jag har följt ganska många av dina trådar i tysthet och hoppas att det går bra för er, minns när jag stod med min första foderhäst utan kunniga föräldrar, det är inte alls enkelt. :-)
 
@Cheval_Elin dom säger att det är bra. Många av hästarna i stallet får bara betfor med mineraler och salt. Och dom är väldigt fina i hullet. Har 14 hästar och det är väl hälften som tävlas och tränas som får lite extra tillskott osv.
 
Hästen jag rider får det som belöning efter lite hårdare träningspass/tävling! Brukar ge ungefär 0,5 kg/ 2-3 gånger i veckan.
Ingen aning om den verkligen har positiva effekter efter träning,men har inte sett några negativa effekter än så länge.
Man kan ju alltid hoppas att den gör något gott iallafall ;) !
 
Så du lägger hellre pengar på att köpa foder i blindo än att betala 500 spänn för en analys? Det känns ju inte så ekonomiskt.

@Jfrelin jo jag vet att hon bör ha det. Men vi har inget analyserat hösilage och jag tycker det är för dyrt att skicka iväg själv.

Vi har köpt och provat olika saker, vissa grejor har funkat och andra inte. Börjat i små mängder då..

Men mashen kan man ha istället för betfor. Det är ju mycket nyttigare för hästen. Sen är det ju om jag ska fortsätta med bara korn eller blanda i lite havre..
 
@Cheval_Elin dom säger att det är bra. Många av hästarna i stallet får bara betfor med mineraler och salt. Och dom är väldigt fina i hullet. Har 14 hästar och det är väl hälften som tävlas och tränas som får lite extra tillskott osv.

Hur vet dom att det är bra om det inte finns anays? Jag har köpt jättefint hösilage i småbalar att ha nu när hästarna fortfarande går ute och bara stödfodras men det är kasst proteinvärde, kvot på 3,8 så jag kompletterar med krafft muskel. Detta är 1:a skörd... Jag behövde småbalar, dessa är på ca 35 kg, och det är inte jättehögt i energi och ok i socker så då får det vara okej att behöva kompletter proteinet.

Stod i ett stall där det köptes in från en bonde i närheten, jättebra värden, tom skyhögt i protein. Året efter stod mina kompisar i ett anna t stall i närheten, grovfoder fr samma bonde. Hästarna tappade som f*n framåt januari, tom hästar som alltid varit lättfödda. När det då togs analys var värdena jättdåliga. Så det finns inga garantier. Kul att i det läget behöva fodra på massa proteintilskott + att mkt av vinterns träning är till ingen nytta när häatarna inte kunnat bygga muskler, tvärt om.
 
@Cheval_Elin tror jag är den enda som ens vet vad min häst äter. Vi är tre inackorderingar i stallet. Så jag är nästan helt hundra på att ingen annan bryr sig om svar på foderanalys ;p

Men ska kolla upp igen på lite olika ställen vad det kostar. Förra året skulle det kosta runt 600 på ett ställe där jag kollade.
I stallet där jag har hästen har dom eget hösilage. Så dom vet ju när det tas osv. Jag vet att dom tog lite rättså sent i år så dom sista balarna kan inte vara så näringsrika.

Hästen har hållt sig fin i hullet hela tiden, men vi har gett henne mycket mat för hon är väldigt svårfödd. Så därför jag vill byta ut betfor mot något lite bättre.

Varför är betforn inte bra?

Du ger korn vilket är väldigt stärkelserikt, det är även mashen och därför hade jag undvikt det till din häst. Stärkelse kan göra hästen både seg och musklerna stumma. Jag hade fortsatt med betforn men bytt ut en del korn mot tex havre.
 
Varför är betforn inte bra?

Du ger korn vilket är väldigt stärkelserikt, det är även mashen och därför hade jag undvikt det till din häst. Stärkelse kan göra hästen både seg och musklerna stumma. Jag hade fortsatt med betforn men bytt ut en del korn mot tex havre.
I betforn ha rman tillsatt en del melass. Betfiber i sig är dock bra ju :)
 
Kan tipsa om den eminenta produkten Linklipellets. Vetekli och krossat linfrö ihoppelleterat. Räddade min häst som fick en sån där härlig silagemage med fasta bollar och rinnande "bajsvatten".
Ger det blötlagt tillsammans med betfor och kallpressad linfröolja. (Samt potatisprotein för att ytterligare komplettera grovfodret) Ligger på straxt över 100g i smrp. Billigare än mash och man slipper massa extra "skit". Luktar som nybakt bröd när man blötlägger och hästen älskar det.
Sen jag började ge det har magen hålilt sig i topptrim, pälsen är superblank OCH hennes mugg som jag kämpat med i två år har försvunnit. (Slump eller ej, jag väljer att tro att muggen hålls i schack när magen kom i balans)

Tillägg: ger 1 kg om dagen uppdelat på tre mål. Kostar runt 245 kr för en 25kg-säck.


+1
Linkli är super! Min som alltid varit dålig i magen har ätit det i ett år och är bra i magen. Dessutom ääääälskar han sin linkli :love:
 
Jag provade att göra egen blandning. Krossade linfrö var första hand. Hästen vägra äta det,Tänkte att jag blandar i lite strimlad betfor, hört och läst att det är snabba kolhydrater och ska ändå ge en söt smak. Gav de ca 5 dagar, 1 dl linfrö och 1 dl betför. 5te dagen och jag skulle ut och rida. Hästen hade ordentlig socker kick. Tänk er barn med socker kick. Avslutade genast och hästen har lugnat ner sig rejält.
Jag ger nu inget extra tillskott, fundera i vinter på att se om hon äter linfröna bättre, mest för att "rensa rören".
 
Den här mashen från Krafft ska jag köpa och prova om hästarna gillar det! Har använt linklipellets tidigare men det finns ingen återföljare som tar hem regelbundet i närheten så det är så himla bökigt tyvärr. Hade gärna fortsatt med det. Men ska prova mashen istället :) Krafft och Granngården är de märkena som man lättast får tag i här.
 
Jag provade att göra egen blandning. Krossade linfrö var första hand. Hästen vägra äta det,Tänkte att jag blandar i lite strimlad betfor, hört och läst att det är snabba kolhydrater och ska ändå ge en söt smak. Gav de ca 5 dagar, 1 dl linfrö och 1 dl betför. 5te dagen och jag skulle ut och rida. Hästen hade ordentlig socker kick. Tänk er barn med socker kick. Avslutade genast och hästen har lugnat ner sig rejält.
Jag ger nu inget extra tillskott, fundera i vinter på att se om hon äter linfröna bättre, mest för att "rensa rören".
Använde du vanliga krossade linfrön som man köper i mataffären eller någon form av linfrökaka/linfröpellets? Oprocessat linfrö måste alltid hettas upp (kokas alt. slå över kokhett vatten) innan man utfodrar hästar med det. Det vet du säkert, men tänkte att det skadar inte att påminna om detta ändå ifall någon missat det. Sorry för o.t.
 
Slår liv i denna tråd
Jag tänkte köpa en säck mash och ge efter hårda tävlingar och hårda träningspass som lite belöning för hon varit duktig helt enkelt ist för godis. Få en bra magkultur och godis på samma gång=)

Visst kan jag göra själv. men har varken tid eller plats med 10 olika säckar och blanda själv varje gång så lägger hellre en extra slant på att köpa färdigt.
15 kilo lär räcka säkert 1 år så vi snackar inte om några supersummor direkt:D

Men av alla 511 olika sorter vilken innerhåller mest för pengarna tycker ni?
 
Slår liv i denna tråd
Jag tänkte köpa en säck mash och ge efter hårda tävlingar och hårda träningspass som lite belöning för hon varit duktig helt enkelt ist för godis. Få en bra magkultur och godis på samma gång=)

Visst kan jag göra själv. men har varken tid eller plats med 10 olika säckar och blanda själv varje gång så lägger hellre en extra slant på att köpa färdigt.
15 kilo lär räcka säkert 1 år så vi snackar inte om några supersummor direkt:D

Men av alla 511 olika sorter vilken innerhåller mest för pengarna tycker ni?

Jag hade köpt vanlig betfiber.
 
Slår liv i denna tråd
Jag tänkte köpa en säck mash och ge efter hårda tävlingar och hårda träningspass som lite belöning för hon varit duktig helt enkelt ist för godis. Få en bra magkultur och godis på samma gång=)

Visst kan jag göra själv. men har varken tid eller plats med 10 olika säckar och blanda själv varje gång så lägger hellre en extra slant på att köpa färdigt.
15 kilo lär räcka säkert 1 år så vi snackar inte om några supersummor direkt:D

Men av alla 511 olika sorter vilken innerhåller mest för pengarna tycker ni?

Vitafor Derby som blötläggs blir en utmärkt mash, troligen den billigaste också, om man inte vill blanda själv! Innehåller inga tillsatt mineraler och vitaminer!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 166
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Om vi tar majs som ex. Värmebehandlat, ändras stärkelsenivån? Eller blir den bara lättare för hästen att bryta ner? Och VARFÖR finns...
Svar
2
· Visningar
1 249
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Behöver lite hjälp med tips om vad jag kan ge min Donna för något. Hon har extremt mycket nerver, allt som hörs men inte syns är...
Svar
17
· Visningar
2 624
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp