Det här med tider och träning

Lejonelle

Trådstartare
Förstår inte riktigt hur folk har det ordnat i livet, eftersom alla hundkurser och träningar på vardagskvällar verkar börjar kl 18. Jag slutar jobba kl 16 och ska då hinna hem, rasta hundar, laga mat, äta, vila, ta mig till en brukshundklubb mitt i ingenstans och vara pepp för träning kl 18. Det är hur stressigt som helst men när jag föreslår att starta senare tycker folk att nej, det blir för sent. Är jag verkligen ensam om att tycka det är svårt att hinna till 18? Alla hundmänniskor kan väl inte jobba natt? Eller, det kanske är det ni gör?
 
Det beror väl på hur långt man har till jobb/hundklubb.
Jag hade lätt kunnat hoppa över "rasta hundar" om de ändå ska på kurs.
Vila känns ju också lite utopiskt.
Stressiga kvällar som en sån då hade jag sett till att det fanns mat som bara var att värma, så det finns många hörn att kapa i ditt scenario.
 
Vi börjar kl 19 i de flesta fall. Just för att man ska hinna hem och rasta hundar och äta. Vila får man göra efteråt ;). Men börjar man senare så slutar man senare. De som bor en bit från klubben är ju hemma väldigt sent på kvällen efter en kurs.
 
Jag (som är en av dom där som jobbar natt då :angel:) hade gärna börjat kl 18, istället börjar vi alltid 19 eller till och med 19.15 och då blir det bråttom för mig att hinna till jobbet. Men förstår att 18 känns tidigt om man slutar vanlig kontorstid! Det är nog en smaksak. Däremot hade jag nog också fixat värmmat dom dagarna och kanske rastat hundarna precis innan dom ska in i bilen exempelvis för att spara tid.
 
Jag jobbar också kontorstider, har 20 minuter hem från jobbet för att hämta hundarna (och så tar det ju lite tid att byta om och samla ihop de sista prylarna) och sen mellan 30-70 minuter till där jag brukar vara och träna mest. Skulle aldrig få för mig att laga mat eller vila mellan jobb och träning/kurs, vid de tillfällena är det en snabb macka i bilen på vägen och så äta när man kommer hem (ser till att äta mer lunch de dagarna) som gäller, alternativt om det finns något färdiglagat och snabbt att slänga i mig innan jag åker. Sen säger jag som @Milosari , vila får man göra efteråt ;) .

Tar hellre att det blir lite tight om tid mellan jobb och träning så man kommer igång så snabbt som möjligt och sen kommer hem i någorlunda tid! Dock brukar jag aldrig vara hemma förns tidigast 22-23 i alla fall :p!
 
Förstår inte riktigt hur folk har det ordnat i livet, eftersom alla hundkurser och träningar på vardagskvällar verkar börjar kl 18. Jag slutar jobba kl 16 och ska då hinna hem, rasta hundar, laga mat, äta, vila, ta mig till en brukshundklubb mitt i ingenstans och vara pepp för träning kl 18. Det är hur stressigt som helst men när jag föreslår att starta senare tycker folk att nej, det blir för sent. Är jag verkligen ensam om att tycka det är svårt att hinna till 18? Alla hundmänniskor kan väl inte jobba natt? Eller, det kanske är det ni gör?

Sluta 16 låter ju som gott om tid, värre för de som slutar 17. (Om man inte har långa restider vill säga, då blir det ju allt svårare förstås.)
Laga mat och vila är inget jag skulle försöka klämma in mellan jobb och kvällsaktivitet, det görs efteråt. Håller med tidigare svar, hellre starta tidigare än vara hemma jättesent. Så kan man vila och laga mat när man kommer hem för kvällen :)
 
Förstår inte riktigt hur folk har det ordnat i livet, eftersom alla hundkurser och träningar på vardagskvällar verkar börjar kl 18. Jag slutar jobba kl 16 och ska då hinna hem, rasta hundar, laga mat, äta, vila, ta mig till en brukshundklubb mitt i ingenstans och vara pepp för träning kl 18. Det är hur stressigt som helst men när jag föreslår att starta senare tycker folk att nej, det blir för sent. Är jag verkligen ensam om att tycka det är svårt att hinna till 18? Alla hundmänniskor kan väl inte jobba natt? Eller, det kanske är det ni gör?
Det där med "rasta hundar, laga mat, äta, vila" hoppar man helt enkelt över. Om jag ska iväg på träning och har en tid att passa så åker jag hem, byter snabbt om, kastar in hundar och packning i bilen och sladdar in på parkeringen kring utsatt tid för träning. Rasta kan man ju antingen göra supersnabbt innan hundarna hoppar in i bilen eller innan träningen när man ändå ska värma upp lite. Mat kan man äta efteråt och vila får man göra när man sover ;)

Jag vill komma igång med träningen så tidigt som möjligt för att komma hem (och i säng) skapligt. Stressar mycket hellre mellan jobb och träning än att sova en timma för lite på natten.

(Jag bor på landet så har 30-40 minuter hem från jobbet och minst 20-30 minuter till närmsta brukshundsklubb)
 
Det där med "rasta hundar, laga mat, äta, vila" hoppar man helt enkelt över.

Tydligen är jag den enda som faktiskt blir både trött och hungrig efter arbetsdagen :)
(Jo, jag körde på sådär också förut men så blev jag utbränd också. )
Men frågan verkar ha fått sitt svar, det är genom att hoppa över vilan och maten som ni hinner till träningen. :)
 
Ser nu att jag aldrig kommer flytta från Lund... Får jag inte i mig någon varm mat innan hundträningen så blir jag tvärsur, munnen börjar liksom automatiskt snörpa ihop sig i en ful grimas så fort min inre matklocka har ringt :o. Men som jag bor nu har jag 10 min hem och 10 min till klubben = kan äta och rasta hundar i lugn och ro :).
 
Ärligt talat vet jag nog ingen som vilar efter jobbet, antingen har man fullt upp med barn eller häst eller hund eller andra kvällsaktiviteter.
Och mat blir något i farten typ yoghurt, nötter, smörgås, frukt etc. oavsett om jag ska iväg på hundträning, på långpromenad, egen träning eller något annat. Middag kl 16-17 hade hursomhelst känts toktidigt.
 
Förstår inte riktigt hur folk har det ordnat i livet, eftersom alla hundkurser och träningar på vardagskvällar verkar börjar kl 18. Jag slutar jobba kl 16 och ska då hinna hem, rasta hundar, laga mat, äta, vila, ta mig till en brukshundklubb mitt i ingenstans och vara pepp för träning kl 18. Det är hur stressigt som helst men när jag föreslår att starta senare tycker folk att nej, det blir för sent. Är jag verkligen ensam om att tycka det är svårt att hinna till 18? Alla hundmänniskor kan väl inte jobba natt? Eller, det kanske är det ni gör?

Lagar mat, äter och vilar upp sig gör man efter träningen. Åker alltid och tränar hundarna direkt efter jobbet. Slutar man så tidigt som kl. 16 har man ju gott om tid. Själv slutar jag 19 och ska ofta infinna mig på träning kl. 19 ett par mil bort. Då får jag försöka smita tidigare från jobbet.
 
Som instruktör är jag måttligt förtjust i att stå och undervisa till kl 22... 18-21 är något lättare.
 
Man får se till att ha nära till jobb och brukshundsklubb samt färdigrastade hundar (hundvakt). Den lyxen har jag nu och skulle ganska lätt hinna med det du skrev men brukar inte laga mat utan bara ta en snabb macka och sen äta mat efter träningen. Slutar 16, hemma 16.15 och skulle en kurs börja kl. 18 skulle jag åka 17.30 och då hinner jag rasta innan kursen då det tar max 10 minuter att åka till brukshundsklubben. Så jag hinner vila/slösurfa minst i en timme om jag vill. Nu slutar jag ofta lite senare då jag har flextid men det är inga problem att hinna iaf. Hämtar jag hundarna hos hundvakten tar det väl ca 15 minuter extra men då blir de rastade på köpet.

Kompromissen är att bo i en lägenhet i stan och betala några tusenlappar varje månad till hundvakten.

När vi flyttar från stan kommer det bli jobbigare men det blir nog inga problem att klara ändå. Antagligen så åker jag direkt från jobbet och hämtar hundarna om de är i stan och sen tränar innan vi åker hem. Får ta med ombyte och en macka extra till jobbet. Är hundarna hemma får jag hämta dem där och rasta en kortis men skulle nog ha macka/mat färdigt så det bara är att slänga i sig.
 
Jag hade sett till att förbereda så mycket som möjligt dagen före..har man tex matlåda klar samt packat så har man ju ändå 2 timmar före kursstart efter jobbet om man slutar 16.
Slänger man ut hundarna direkt efter jobbet borde det finnas tid till lite vila också om man behöver.
Man kan ju till och med äta på väg från jobbet genom att ha med sig en matigare macka etc, eller t o m på jobbet som jag sett en del göra innan de ska iväg.

Prio för mig hade vart äta mat, hundar utfodrade i god tid samt att man hinner ut med dem på kiss/bajsrunda (den rundan tar väl inte mer än 10-15 min?)

Allt annat vardagsbestyr hade fått vara helt.
 
Senast ändrad:
Vad menar du med att vila @Lejonelle ? Sover du eller det är 10 minuters stillhet?
Om det är viktigt för dig hade jag käkat en macka på jobbet innan du sticker hem (förutsatt att du kan det) eller i bilen hem. Mer mat än så hade fått vänta till kvällen.

Själv föredrar jag att börja kl 18 så att det inte är mitt i natten när man kommer hem... Jag brukar köra inom stallet så kan hundarna rasta sig själva i 3 minuter medans vi tittar till hästarna. Äter något gör jag, men sällan något lagat. Just nu käkar jag keso för att jag ska ut och rida, kommer kanske vara hemma kl 20, då blir det mat.
 
Tydligen är jag den enda som faktiskt blir både trött och hungrig efter arbetsdagen :)
(Jo, jag körde på sådär också förut men så blev jag utbränd också. )
Men frågan verkar ha fått sitt svar, det är genom att hoppa över vilan och maten som ni hinner till träningen. :)

Jag tycker mest vila efter jobbet gör en ännu tröttare. Då är hela kvällen förstörd av trötthet sedan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 698
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp