Det här med vilken lön man ska begära

Alexandra_W

Trådstartare
Jag funderar på att ev söka ett jobb. Och då kommer funderingarna kring löneanspråk. Jag HATAR sånt. Senaste tre jobben jag haft så det första angav helt enkelt en lön redan vid intervju, att vi betalar XX tusen kronor. Kanske hade det gått att justera lite om man velat men jag ansåg lönen var fullt okej.

Andra så skulle man ange löneanspråk. Jag angav vad jag ansåg var en rimlig lön utefter min dåvarande lön, min utbildning och tjänsten. Myndigheten i fråga erbjöd 7000 under mitt anspråk och flera tusenlappar under min dåvarande lön. Jag tackade nej. Jag hade innan anspråk försökt få besked om lönespann men utan att få minsta svar. Statistik finns inte än för yrkesgruppen.

Tredje så med ovanstående i beaktande kollade jag medianlön osv för tjänsten. Jag la jag mig på median, vilket var under min dåvarande lön, och fick 1500 kr mer än jag begärde och det var tydligt att jag kunde ha begärt och fått det jag begärde vid jobb 2 utan problem. Dvs jag ligger ohjälpligt skit till lönemässigt.

Alla tre ovan är myndighet men olika myndighet.

Men om jag nu söker annat jobb, hur ska jag undvika att det blir pannkaka igen? Hur fan vet man var man ska lägga sig. Statistik är för trubbigt och det är för få tjänster av samma slag på just den orten på den myndigheten för att kunna gå den vägen. Och det är stora ortsskillnader.
 
Jag lägger alltid mig några tusenlappar över vad jag vill ha, även om det är svårt att få exakt statistik så brukar det alltid gå att få fram någon fingervisning.

När jag framför mina krav på lönesamtal brukar jag ofta lägga till efteråt att det allra viktigaste för mig inte är vad som fyller mitt konto den 25e, utan vad som fyller alla mina dagar däremellan, utvecklingsmöjligheter, semesterdagar, friskvårdsbidrag osv

Är det dessutom tal om provanställning begär jag alltid att det ska skrivas in i att vid övergång till tillsvidareanställning ska lönen omförhandlas, vilket jag brukar motivera med att jag tycker det känns schysst att jag får bevisa för arbetsgivaren vad jag är värd innan de lägger mer i mitt kuvert.
 
Jag lägger alltid mig några tusenlappar över vad jag vill ha, även om det är svårt att få exakt statistik så brukar det alltid gå att få fram någon fingervisning.

När jag framför mina krav på lönesamtal brukar jag ofta lägga till efteråt att det allra viktigaste för mig inte är vad som fyller mitt konto den 25e, utan vad som fyller alla mina dagar däremellan, utvecklingsmöjligheter, semesterdagar, friskvårdsbidrag osv

Är det dessutom tal om provanställning begär jag alltid att det ska skrivas in i att vid övergång till tillsvidareanställning ska lönen omförhandlas, vilket jag brukar motivera med att jag tycker det känns schysst att jag får bevisa för arbetsgivaren vad jag är värd innan de lägger mer i mitt kuvert.

Jo men det är ju det där med vad som är rimligt att begära. Att ha en lägsta, en helt okej och en önskenivå har jag koll på. Men de måste ju ligga rimligt och det är där det är svårt att veta.

Både om lönenivån på sökt jobb ligger under eller över snittet, och om ens ”det här är jag okej med” är på vettig nivå jmf med de andra. Teoretiskt så att få sin ”drömlön” och sen inse man ligger 5’ under alla andra blir ju inte bra de heller.
 
Jo men det är ju det där med vad som är rimligt att begära. Att ha en lägsta, en helt okej och en önskenivå har jag koll på. Men de måste ju ligga rimligt och det är där det är svårt att veta.

Både om lönenivån på sökt jobb ligger under eller över snittet, och om ens ”det här är jag okej med” är på vettig nivå jmf med de andra. Teoretiskt så att få sin ”drömlön” och sen inse man ligger 5’ under alla andra blir ju inte bra de heller.

När det gäller myndigheter är väl löner ofta ganska enkelt att få en fingervisning om ifall de inte hävdar sekretess? Går det att ringa HR eller berört fack och be att få en indikation?

Det går ju också att vara så fräck att man säger att man vill hamna på medianlönen för de anställda med samma uppgifter för att inte hamna snett, med motiveringen att ingen vinner på att ha en underbetald anställd, de brukar se sig om efter annat jobb tämligen fort..
 
Jo men det är ju det där med vad som är rimligt att begära. Att ha en lägsta, en helt okej och en önskenivå har jag koll på. Men de måste ju ligga rimligt och det är där det är svårt att veta.

Kontakta det lokala facket/ombudsman för att kolla vad man snittar på dels i branschen och sedan på arbetsplatsen du söker jobb på.... sedan är det väl upp till samvetet hur mycket mer man kan begära i ingång...
 
Jag funderar på att ev söka ett jobb. Och då kommer funderingarna kring löneanspråk. Jag HATAR sånt. Senaste tre jobben jag haft så det första angav helt enkelt en lön redan vid intervju, att vi betalar XX tusen kronor. Kanske hade det gått att justera lite om man velat men jag ansåg lönen var fullt okej.

Andra så skulle man ange löneanspråk. Jag angav vad jag ansåg var en rimlig lön utefter min dåvarande lön, min utbildning och tjänsten. Myndigheten i fråga erbjöd 7000 under mitt anspråk och flera tusenlappar under min dåvarande lön. Jag tackade nej. Jag hade innan anspråk försökt få besked om lönespann men utan att få minsta svar. Statistik finns inte än för yrkesgruppen.

Tredje så med ovanstående i beaktande kollade jag medianlön osv för tjänsten. Jag la jag mig på median, vilket var under min dåvarande lön, och fick 1500 kr mer än jag begärde och det var tydligt att jag kunde ha begärt och fått det jag begärde vid jobb 2 utan problem. Dvs jag ligger ohjälpligt skit till lönemässigt.

Alla tre ovan är myndighet men olika myndighet.

Men om jag nu söker annat jobb, hur ska jag undvika att det blir pannkaka igen? Hur fan vet man var man ska lägga sig. Statistik är för trubbigt och det är för få tjänster av samma slag på just den orten på den myndigheten för att kunna gå den vägen. Och det är stora ortsskillnader.

Utgå från vad du vill ha för att byta jobb. Om du är kvinna så lägg på ett par tusen.
 
På myndigheter är ju lönerna inte hemliga, så man kan begära ut uppgifterna från registrator.

Och fråga facket.

Och fråga män - obs män! - med motsvarande befattning och meriter vad de tjänar.
 
På myndigheter är ju lönerna inte hemliga, så man kan begära ut uppgifterna från registrator.

Och fråga facket.

Och fråga män - obs män! - med motsvarande befattning och meriter vad de tjänar.

Haken är att det på orten finns för få med samma eller ens liknande tjänst. Kan ju kolla i regionen men den är stor.
 
Utgå från vad du vill ha för att byta jobb. Om du är kvinna så lägg på ett par tusen.

Inte jämförbara tjänster. Är väl eg där jag har mitt problem. Jag trivs på mitt jobb och skulle jag söka ett motsvarande så skulle jag enkelt kunna sätta en prislapp på vad jag vill ha för att byta (oavsett om den är lön eller annat).

Nu är det helt annan tjänst. Som ligger högre i lön (men hur mycket är kuggfrågan...). Men hos myndighet med generellt sett lägre löner.

Bah. Kan inte bara alla komma överens om att AG kommer med första budet så har man något att utgå från. Och slipper skit som med jobbet jag sökte och sa nej till. Jag ville verkligen ha den tjänsten - men hade de talat om löneläget direkt hade det varit över där. Så hade jag sluppit hoppas och bli superglad när jag fick det och sen stum och besviken när jag hörde lönen. Och de hade sluppit dra sin rekrytering en gång till när deras val (jag) sa nej. Fattar inte det ska vara så svårt ge ett spann!
 
Haken är att det på orten finns för få med samma eller ens liknande tjänst. Kan ju kolla i regionen men den är stor.
Du kan ju begära ut lönelistor på individnivå och se vad de på samma/liknande tjänst har i lön. Kolla vad den som har haft tjänsten innan får i lön tex.
 
Du kan ju begära ut lönelistor på individnivå och se vad de på samma/liknande tjänst har i lön. Kolla vad den som har haft tjänsten innan får i lön tex.

Som sagt det är för få på orten. Så behövs då lön + cv + ålder etc. Och sen försöka översätta det. Men man får ju åtminstone en fingervisning såklart, lite beroende på hur nära eller långt ifrån en själv denne är.
 
Som sagt det är för få på orten. Så behövs då lön + cv + ålder etc. Och sen försöka översätta det. Men man får ju åtminstone en fingervisning såklart, lite beroende på hur nära eller långt ifrån en själv denne är.

Allt det där kan du få från en myndighet. Och du kan också ställa AG frågan vad de erbjuder om du vill ha ett förslag att utgå från.
 
Allt det där kan du få från en myndighet. Och du kan också ställa AG frågan vad de erbjuder om du vill ha ett förslag att utgå från.
Det har jag gjort senaste två gångerna, frågat alltså, utan att få svar.

Jo jag vet jag kan få ut allt det, men värdet är tveksamt. Det jag ville förklara.
 
@Alexandra_W på de myndigheter jag har sökt har det oftast stått i annonsen vilken facklig representant man kan vända sig till med frågor . Till den personen har jag vänt mig och diskuterat löneläge bland annat. De har alltid kunnat ge en bra fingervisning om spannet på ett ungefär sen har jag ju självklart inte fått ett exakt svar från hen på exakt vilken summa jag bör lägga mig utan det bestämmer man ju själv. Men det är bra person att diskutera med eftersom det är en person som jobbar på arbetsplatsen.
 
Som sagt det är för få på orten. Så behövs då lön + cv + ålder etc. Och sen försöka översätta det. Men man får ju åtminstone en fingervisning såklart, lite beroende på hur nära eller långt ifrån en själv denne är.
Det kan nog ge en ganska ordentlig fingervisning, och det kan ju göra det lättare att stå på sig med ditt eget löneanspråk om det är under eller nära den lönen.
 
Det kan nog ge en ganska ordentlig fingervisning, och det kan ju göra det lättare att stå på sig med ditt eget löneanspråk om det är under eller nära den lönen.

Såvida inte företrädaren har 10 års mer erfarenhet eller liknande. Men som absolut minst ger det en fingervisning ja!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag...
Svar
9
· Visningar
876
Skola & Jobb Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt :nailbiting: Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 359
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag ska på intervju som handläggare/utredare på två statliga myndighet. Vid alla intervjuer jag har varit på tidigare vill de gärna att...
2
Svar
25
· Visningar
6 123
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Förra måndagen var jag på en anställningsintervju för ett jobb som jag gärna vill ha. Det har endast varit ute för internsökande...
2
Svar
20
· Visningar
5 015
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp