Lön som statligt anställd

Som flera redan sagt, det allra bästa är att ringa och höra med facket.
Men iaf de jag känner som jobbar statligt har runt 30-35k/månad som typ utredare eller dylikt. Så jag hade väl iaf inte lagt mig under 30, och kanske slängt ur mig typ 32, men varit beredd på att få "mötas halvvägs".
 
Absolut, det bästa är ju att kolla tabeller och listor och gå ut något för högt och så kan arbetsgivaren i så fall pruta ner någon tusenlapp men istället ge en god friskvårdsföremån samt föreläsningsmöjligheter.
Föreläsningsmöjligheter? Vad skulle det vara?

Jag har svårt att tro att en arbetsgivare inom staten kan ge vissa anställda andra friskvårdsförmåner. Sådana saker är väldigt reglerat. Privat är det möjligt att man kan förhandla på det sätt du föreslår, med olika förmåner. Inom staten har jag svårt att se att det kan funka.
 
Som flera redan sagt, det allra bästa är att ringa och höra med facket.
Men iaf de jag känner som jobbar statligt har runt 30-35k/månad som typ utredare eller dylikt. Så jag hade väl iaf inte lagt mig under 30, och kanske slängt ur mig typ 32, men varit beredd på att få "mötas halvvägs".
I offentlig förvaltning med väldigt reglerade tjänster slänger man inte ur sig vid löneförhandlingar, det skulle bara verka väldigt oseriöst.
 
Föreläsningsmöjligheter? Vad skulle det vara?

Jag har svårt att tro att en arbetsgivare inom staten kan ge vissa anställda andra friskvårdsförmåner. Sådana saker är väldigt reglerat. Privat är det möjligt att man kan förhandla på det sätt du föreslår, med olika förmåner. Inom staten har jag svårt att se att det kan funka.

Det är hyfsat svårt även privat, eftersom även privata företag ofta eftersträvar en rättvis lönemodell och inte en lönemodell där man "förhandlar" till sig diverse spridda förmåner efter snacksalighetsförmåga.

Ofta är förmånspaketen detsamma för grupper av anställda. På mindre företag ofta för alla anställda.

Jag skulle bli ganska vred om en nyanställd helt plötsligt erbjöds friskvårdsförmåner om det är något som inte erbjuds de som varit lojala i många år.
 
Jag är naturvetare och har varit statligt anställd. Där hette det att staten inte ska lönekonkurrera med privata sektorn. Det var ganska låg lön. När jag efter fyra år bytte till kommunala motsvarigheten av mitt jobb gick jag upp rejält i lön och gick förbi vad många på den statliga arbetsplatsen med 20 årserfarenhet hade i lön.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 235
Skola & Jobb Jag håller på att söka ett nytt jobb och de vill inte ha något personligt brev. Istället vill de att man kortfattat beskriver varför man...
Svar
7
· Visningar
1 352
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag har blivit kontaktad av en rekryterare för en tjänst inom mitt område som är på en kommun. Jag jobbar idag privat som konsult. Jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 248
Senast: Jejjessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp