Mina är 11 och 14 år gamla. Med 11-åringen så händer det att jag skummar igenom snapchat och sms, men väldigt sällan. Och då är barnet alltid med när jag gör det. 14-åringen tycker jag är för gammal för att jag ska ha insyn i hans konversationer.Flera av mina bekanta har sagt att de regelbundet läser igenom alla SMS-konversationer och liknande för att se vad som har skrivits. Har även läst det här att folk gör det.
Nu menar jag inte när man misstänker att något är fel utan bara rakt av som en vardaglig kontroll.
Hela min inre rättskänsla skriker högt av upprördhet och tycker att detta är extremt kränkande och integritetsöverskridande. Dessutom kan man ju radera konversationer och på det sättet dölja eventuella fel.
Hur gör ni? Är det jag som är för känslig? Blir lite ambivalent när det verkar vara så vanligt att på rutin kolla sina barns telefoner.
Jag tycker det är en fin balansgång och absolut inte helt enkelt. Det är så stor risk att de utsätts (och utsätter) för all möjlig skit, samtidigt som deras integritet också måste respekteras. Vi försöker, precis som i livet i övrigt, vara nyfikna och respektfulla och hoppas att barnen berättar när det händer saker.