Det här med att välja rätt boende(lägenhet)

Bukefalos 30 år!

Första alternativet låter trevligt utifrån din beskrivning, hade inte älskat att titta ut över industri. Men för mig hade det även berott på storleken - en etta kan ju vara både miniliten och rätt stor.

För egen del hade badkar varit ett minus, men hade stått ut :D Jag skulle däremot inte kompromissa med vilket väderstreck sovrummet är mot, och att det finns en bra utemöjlighet också, i form av balkong/terass/uteplats.

Jag hade valt ettan, helt klart. Har bott i ett litet, typ-industriområde med riktigt tråkig utsikt och skulle inte vilja bo så igen.
Jag skulle gärna bo mitt inne i stan om det var en liten stad som man lätt kom ut ur med bil.

Jag vill aldrig mer kompromissa med nåt… Men skulle kunna ta förslag 1 tills jag hittat helt rätt.

Jag vill ha både disk- och tvättmaskin, stort badrum och kök, uteplats och nära till egen parkering. Sen måste lägenheten också ligga nära påfart till stallet, tänker att det är lite samma tänk som gymmet för dig. Jag vill inte bo mitt i centrum, men inte för långt ifrån heller.

Trodde aldrig jag skulle hitta en lägenhet som är rätt, men efter tre års letande så dök den upp (okej, kompromissade på sovrum till alkov, men det blev bara mysigt).

Jag hade valt ettan, helt klart. Har bott i ett litet, typ-industriområde med riktigt tråkig utsikt och skulle inte vilja bo så igen.
Jag skulle gärna bo mitt inne i stan om det var en liten stad som man lätt kom ut ur med bil.
Ja men det är det här :)
Det är ett litet centrum sen finns skog och vatten relativt nära, eller ja vatten finns faktiskt mitt i stan :)

Badkar går att fixa ett ihopfällbart (säger jag som också tycker badkar är en big deal). Mitt får plats i min duschkabin som är 70x70 cm. :up:

Jag tycker det låter som du tilltalas mer av ettan, på hur du beskriver (men det kan också bero på att jag värderar de fraserna mer positivt).

Angående kostnad så skulle jag tänka att det beror på hur stor marginal du har/hur ekonomin ser ut i stort. Gör de där 2500kr skillnad enbart på hur mycket du kan spara, eller gör det skillnad även på typ löpande lite lyxigare utgifter, eller tom även på tex vilken mat du kan köpa, hur du har råd att möta dina grundläggande behov? Är det det senaste skulle jag definitivt välja ettan, i de två tidigare scenarierna skulle jag gå mer på vad jag tror om trivsel och hur bekväm min vardag skulle bli.

Tell me more, tell me more. :love:
Typ ett sådant här. Tyvärr har jag inte hittat något hos en seriös icke drop-shipper så det är det enda köp jag någonsin gjort hos Temu (det kostade dessutom noll kronor pga någon sådan där rabattsnurra).

Det finns ett hos smarta saker men det ryms inte hemma hos mig och ramen ser ut att kunna vara obekväm.

Såvida ettan inte är så liten att du får klaustrofobi hade jag absolut valt den.
Vad man ser utanför fönstren spelar roll och tak och ljus är mycket trevligare än industri. Vad som är fint med att bo centralt är också gångavstånd till allt, vilket är en enorm lyx!

Därutöver är jag tveksam över vilken svensk småstad har ett sådant livat nattliv att det skulle störa boende i relativt centrum?

Jag bor i ett *livat* område i relativt centrala London, och visst hör jag ibland ljud från utsidan - det kan vara allt från festivalen till spontant sportfirande eller fyrverkerier på torget typ 200m fågelvägen, men inte ens det hörs så mycket om fönstren är stängda.

Den låga hyran är ju också en fin bonus - extra sparande, mer resande, mer hästar eller vad du värderar :)

Såvida ettan inte är så liten att du får klaustrofobi hade jag absolut valt den.
Vad man ser utanför fönstren spelar roll och tak och ljus är mycket trevligare än industri. Vad som är fint med att bo centralt är också gångavstånd till allt, vilket är en enorm lyx!

Därutöver är jag tveksam över vilken svensk småstad har ett sådant livat nattliv att det skulle störa boende i relativt centrum?

Jag bor i ett *livat* område i relativt centrala London, och visst hör jag ibland ljud från utsidan - det kan vara allt från festivalen till spontant sportfirande eller fyrverkerier på torget typ 200m fågelvägen, men inte ens det hörs så mycket om fönstren är stängda.

Den låga hyran är ju också en fin bonus - extra sparande, mer resande, mer hästar eller vad du värderar :)
Ja men det lutar åt att jag tackar ja till den blir lite stressad bara då sista svarsdag på den är imorgon, men som du säger lägenheten är billig det är helt okej utsikt.
Gångavstånd till allt eller krypavstånd kanske man ska kalla det då jag kommer bo ovanpå gallerian isåfall :)

Typ ett sådant här. Tyvärr har jag inte hittat något hos en seriös icke drop-shipper så det är det enda köp jag någonsin gjort hos Temu (det kostade dessutom noll kronor pga någon sådan där rabattsnurra).

Det finns ett hos smarta saker men det ryms inte hemma hos mig och ramen ser ut att kunna vara obekväm.
Hur är det att bada i ett sånt?
Hade ettan haft ett badkar hade jag tackat ja utan att starta denna tråden men jag skulle så gärna vilja ha ett badkar över vinter, det är så skönt att värma upp sig i.

Badkar går att fixa ett ihopfällbart (säger jag som också tycker badkar är en big deal). Mitt får plats i min duschkabin som är 70x70 cm. :up:

Jag tycker det låter som du tilltalas mer av ettan, på hur du beskriver (men det kan också bero på att jag värderar de fraserna mer positivt).

Angående kostnad så skulle jag tänka att det beror på hur stor marginal du har/hur ekonomin ser ut i stort. Gör de där 2500kr skillnad enbart på hur mycket du kan spara, eller gör det skillnad även på typ löpande lite lyxigare utgifter, eller tom även på tex vilken mat du kan köpa, hur du har råd att möta dina grundläggande behov? Är det det senaste skulle jag definitivt välja ettan, i de två tidigare scenarierna skulle jag gå mer på vad jag tror om trivsel och hur bekväm min vardag skulle bli.
Ja jag skulle så gärna vilja ha tillgång till ett badkar under dom kalla månaderna på året.
Hur funkar ett sånt badkar i jämförelse med ett vanligt? Funkar dom verkligen som ersättning?

Ekonomisk klarar jag även högre hyra så den lägre skulle bara vara en bonus och lite extra pengar över att göra något roligt för :)

Har fått erbjudande om ytterligare en lägenhet nu, som ligger en km från stadskärnan/city (vad vi nu ska kalla det för)

Denna lägenhet ligger på tredje våning med hiss och fin utsikt över en skog, en skog man når rakt utanför porten i princip. Där finns ett motionspår på 5 km :)
Vet ännu inte om denna lägenhet har badkar 😝

Har fått erbjudande om ytterligare en lägenhet nu, som ligger en km från stadskärnan/city (vad vi nu ska kalla det för)

Denna lägenhet ligger på tredje våning med hiss och fin utsikt över en skog, en skog man når rakt utanför porten i princip. Där finns ett motionspår på 5 km :)
Vet ännu inte om denna lägenhet har badkar 😝

Det lät ju toppen!
Hade kollat på den 😄
1 km är ju en väldigt kort promenad bara.

Ja jag skulle så gärna vilja ha tillgång till ett badkar under dom kalla månaderna på året.
Hur funkar ett sånt badkar i jämförelse med ett vanligt? Funkar dom verkligen som ersättning?

Ekonomisk klarar jag även högre hyra så den lägre skulle bara vara en bonus och lite extra pengar över att göra något roligt för :)
Det finns ju sådana här badkar också:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...MI67u1qoGMlgMVTiGiAx2rvRROEAQYBiABEgIX5_D_BwE

Jag har ett liknande men ett annat märke. När det inte används står det på högkant i duschen.

Hur är det att bada i ett sånt?
Hade ettan haft ett badkar hade jag tackat ja utan att starta denna tråden men jag skulle så gärna vilja ha ett badkar över vinter, det är så skönt att värma upp sig i.
Jag tror det beror på hur bekväm man är att sitta på liten yta. För mig som är smidig/överrörlig är det noll problem. Jag sitter bekvämt med rumpan och fötterna mot golvet och knäna upp. Axlarna täcks av vatten. Funkar också bra att lägga upp vaderna på kanten (för att temperaturreglera) om ens kropp går med på det. Jag tycker det är en fördel jämfört med fyrkantiga badkar där man liksom flyter runt och behöver använda muskelkraft eller en sittanordning/ryggstöd för en skön position men en nackdel jämfört med badkar med lutande ryggstöd som jag tycker ger ännu mer stöd/avlastning till kroppen än vad denna tunna gör.

Är du bekväm med att sitta skräddare eller med rumpa och fötter i golvet och knäna upp inuti din duschkabin borde denna typ badtunna vara okej.

Jag tror det beror på hur bekväm man är att sitta på liten yta. För mig som är smidig/överrörlig är det noll problem. Jag sitter bekvämt med rumpan och fötterna mot golvet och knäna upp. Axlarna täcks av vatten. Funkar också bra att lägga upp vaderna på kanten (för att temperaturreglera) om ens kropp går med på det. Jag tycker det är en fördel jämfört med fyrkantiga badkar där man liksom flyter runt och behöver använda muskelkraft eller en sittanordning/ryggstöd för en skön position men en nackdel jämfört med badkar med lutande ryggstöd som jag tycker ger ännu mer stöd/avlastning till kroppen än vad denna tunna gör.

Är du bekväm med att sitta skräddare eller med rumpa och fötter i golvet och knäna upp inuti din duschkabin borde denna typ badtunna vara okej.
Ja jag har inga problem med kroppen är som en tonåring i kroppen jag med 😅

Men är dom stabila liksom? Står dom där dom står? Böjer sig kanterna om man lutar sig bakåt?
Upplever du det som jobbigt att fylla och tömma på vatten? Antar det tar längre tid än ett vanligt badkar 🙈

Den där såg ju riktigt smidig ut. Är det krångligt att fylla på och tömma på vatten?
Upplever du att känslan är detsamma som att sätta sig i ett bad i ett vanligt badkar?
Jag lägger duschslangen i den och gör annat medan den fylls upp. Man behöver inte fylla ända upp, eftersom kroppen tar plats i karet. Räcker med hälften ungefär.

För att tömma finns ett hål med slang längst ner. Sätter slangen i duschavloppet, tar bort "knoppen" som täcker hålet. Sedan sköter den sig själv.

Det är inte samma sak som med ett vanligt badkar, eftersom man inte kan ligga raklång. Den är stadig och på så vis känns den som ett badkar. Bättre än inget badkar alls!

Ja jag har inga problem med kroppen är som en tonåring i kroppen jag med 😅

Men är dom stabila liksom? Står dom där dom står? Böjer sig kanterna om man lutar sig bakåt?
Upplever du det som jobbigt att fylla och tömma på vatten? Antar det tar längre tid än ett vanligt badkar 🙈
Det blir väldigt stabilt med 100 liter vatten i. Det väger liksom hundra kilo och vattnet hjälper det hålla formen. Även om stommen är av typ elrör så går det finfint att luta sig, lägga upp benen på kanten osv. Det är plaskpoolsmaterial.

Hur lång tid det tar att fylla beror väl på hur snålspolande din dusch är. Hos mig ca 10 minuter. Det hör till en liten bit rör som går att leda vattnet från badkaret och tex till avloppet (hos folk som inte kan ha den i duschen antar jag) men det har jag aldrig testat. Jag släpper vattnet rakt ut i duschkabinen. Det går inte fortare än att avloppet hinner med. (Jag har hjälp att tömma ut det sista vattnet men för en frisk kropp ser det lätt ut. Man behöver hos mig lyfta badkaret med de sista ca 10 literna kvar för att kunna få ut demeftersom jag inte kan placera bottenventilen över mitt avlopp.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka