Det här med avstånd

Bukefalos 30 år!

Jag inser ju när jag läser alla svar att jag skulle ha frågat något annat än hur långt en åker i kris, för givetvis åker de flesta så långt som behövs.

Så ersättningsfrågan blir:

Hur långt/ lång tid skulle du köra för dem av dina hobbyer?

Jag inser ju när jag läser alla svar att jag skulle ha frågat något annat än hur långt en åker i kris, för givetvis åker de flesta så långt som behövs.

Jag har kört 1500km men skulle aldrig göra det igen 😂. Min gräns är nog 300km dessa dagar för något rejält event. Annars flyger jag.

Det är nog omöjligt att svara på för min del. Regelbundet till vardags; knappt alls. Saker jag gör varje vecka händer på cykelavstånd hemifrån numera. Jag har inte kapacitet att ge mig hemifrån igen när jag kommit hem efter jobbet speciellt ofta, då är jag inte arbetsför nästa dag.

Enstaka tillfällen är ekonomi, antalet semesterdagar och miljösamvete det som sätter gränser. Har utan att fundera på det kört 40 mil enkel väg för att gå på en heldagsföreläsning och sen kört hem igen (men det är tveksamt om jag skulle göra det idag just med bil, av miljöskäl) och förra veckan tog jag ledigt en dag för att åka på en spelning 2 timmar bort. När jag vandrar behöver jag ju ta tåget över ett dygn för att komma till fjällen, men är det resande för att utöva en hobby eller är resandet en del av hobbyn? :confused: Jag har även varit på spelningar i tex Budapest och Prag, och när jag hämtat eller parat en katt har det i regel varit en helgs logistik för att ta sig dit och hem. (När jag hämtade min senaste, en kastrat enbart för sällskap, körde jag två gånger tur och retur Köpenhamn för det. Det är 85 mil per tripp.)

Planen är att köra till Frankrike om en dryg månad. Vi är då tre i samma minibuss. Tyvärr så kör jag mycket för min hobby, vi försöker samåka så mycket det går men dels så kommer man ofta från helt olika delar av landet och att mer än två personer i en vanlig bil blir rätt svårt. Det går på håret in 3 i min bil om man bara tar med basgrejerna.
Nästa bil blir en skåpbil... På lördag kör 50 mil över dagen, lördagen efter 23 mil och stannar där en vecka

Jag har min tränare ca 35 min bort, tidigare tränare ca 1 timme bort. Det är vardagssträckor för mig, som jag kan köra efter jobbet en vardag. Jag tävlar just nu för en klubb 1 tim 45 min bort, och åker dit då och då för träning och gemenskap, oftast med häst men ibland utan. Jag kan tänka mig att åka 4-5 timmar enkel resa för en bra tävling eller träning. Då bor jag helst över, men det har hänt att jag kört över dagen med. Det finns tävlingar jag kan köra längre för också, men då förstås med övernattning. Nuvarande tävlingshäst har inte varit helt bekväm med att åka, men efter träning åker han riktigt bra nu. Men det är ändå just nu en faktor som gör att jag inte kastar mig iväg till träningshelger eller tävlingar alltför långt bort. Utan släp och häst är det ju easy peasy att köra längre sträckor om det är något som lockar.

För min del är bilkörning mitt näst sista alternativ för att förflytta mig (flyg det sista, det undviker jag). Av miljöskäl. Jag skulle inte utöva en hobby som krävde särskilt mycket bilkörning. Jag ser det som att jag har misslyckats med logistiken när jag behöver bil för att klara något.

Jag åker tåg åt olika håll inom Sverige och Europa, resor är ett slags hobby för mig.

Beror på hobby. Tänker en hobby som typ 2-3 gånger i veckan kanske en timme?

2-3 gånger per år: 284km
Längsta jag åkt: 437km
Kortaste: ca 8km

Jag kan ta ridningen som exempel. Just nu har jag 15 km till stallet, det känns okej nära och funkar att cykla om det är kris. Jag har haft två mil till medryttarhästen, också acceptabelt. Men börjar det krypa uppåt tre mil letar jag hellre upp något annat. Det känns inte okej i magen för mig att köra de sträckorna regelbundet för nöje.

Jag märker ju dock att mitt "för långt avstånd" har omkalibrerats sen jag bodde i Skåne 😅 Köra två mil för en medryttarhäst hade känts galet jättelångt på den tiden!

Hur långt är ett snöre?

Det beror ju på. Hur ofta hobbyn utövas är ju en nyckelfaktor.

En gång om året (resa för att utöva hobbyn) : långt!! Inkl flygresa osv.

En gång i månaden: 5 mil

En gång i veckan: 2-3 mil

Varje dag: 100 m

Jag har ca 1.5 km till närmsta lilla affär/post ombud. 100m till bageri.

Ska jag till större butik/vårdcentral/större stad är det ca 15km. Nära enligt mig. Kan jag åka flera gånger på en dag om det behövs.

Annars har jag ca 30 mil till föräldrar/släkt. Har åkt T/R på en dag vid kris men är lite gränsfall att orka köra 60 mil själv på en dag.

För jobb känns allt inom 2 h inga konstigheter. Har ett sådant jag åker till flera gånger i månaden som jag åker 2h enkel till och sen hem.

För hobby som sker flera dagar i vecka skulle nog uppemot 30 min kännas rimligt att åka. Helt beroende på vad det är så kan jag åka längre. 😅

Vet jag hade besök av pappa och jag sa att vi kan väl åka till en närliggande stad. Är bara en 25 min/3mil dit. För mig inga konstigheter för honom lär det mycket värre. :rofl:

Eftersom jag har egen häst vill jag ha nära till stallet. Även om jag har bil vill jag inte vara beroende av den.
Har drygt 2 km till stallet, det är toppen.
Är rätt bekväm av mig och bortskämd med tränare och tävlingar i närområdet.

Jag har hästarna hemma så jag använder bilen endast då vi behöver ut och åka. Har 10 minuters bilresa till ena tränaren och en timme till den andra. Till jobbet tar jag bilen 3 km till tåget och åker sedan kollektivt 30 minuter.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka