Det här med avstånd

Bukefalos 30 år!

Javisst ja.
Jag är numera jobbonär och behöver därför inte åka till en arbetsplats.
Jag tar kontoret för min egen verksamhet med mig dit jag är.

Men min sambo tycker det var utmärkt att veckopendla 857 km till Norrland en gång i månaden.

Sverige är ju avlångt och att vi i Jämtland inte mäter avstånd på samma vis som sörlänningar har en ju märkt rätt ofta.
Avstånden uppe i Norrland upplevs inte på samma sätt för allt är mera glest, här i Skåne ligger saker tätt så man passerar väldigt mycket och det påverkar.

Men mina egna avstånd är 5 mil att handla och 10 mil till universitet fram och tillbaka och de cyklas året runt oavsett väder, finns ingen ursäkt att inte cykla vintertid, cykel tar sig fram bättre än bil när det är besvärligt snöväder här nere. Bilen är avställd och används inte av miljöskäl, för mig har det blivit otänkbart att vilja förstöra vår jord på det sätt som bilismen gör.

Jag bor ju i NV Skåne i en stad, ingen stor stad men ändå. Jag har nära till det allra mesta.
Mindre affär: 1 min
Gym: 1 min
Apotek: 2 min
Vårdcentral: 10 min med cykel (finns en 2 min gång bort men den gillar jag inte).
Skolor: flera stycken inom 5-15 min med cykel (allt från förskola till gymnasium).
Centrum: 5-10 min med cykel
Stranden: 5-10 min med cykel

Jag åker extremt sällan så långt som 4 h med bil! Bara när vi åker på bilsemester. Det tar inte ens så lång tid att köra till Göteborg. På den tiden kommer jag mer än halva vägen till Stockholm! Så för mig att köra iväg spontant 4 timmar för att hjälpa någon så hade det behövt vara väldigt nödvändigt och akut. Jag hade nog inte gjort det bara för att vara ett mentalt stöd när ett husdjur är sjukt. Jag jobbar heltid och tid (och energi) är en bristvara tyvärr. Med bara två lediga dagar i veckan så är 4 timmar lång tid mtp att jag dessutom skulle behöva köra hem igen under helgen för att kunna vara på jobbet på måndagen.

Jag bor i södra Norrland och skulle inte ha några problem alls att köra 4 h till släkt om det behövdes. Det så långt jag har till mamma i Stockholm. Igår körde jag 6 h hem från övrig släkt som vi hälsat på.

Var på tävling förra helgen, tar 1,5h att köra. Var någon som tyckte det var långt men för mig var det nära 😅 avstånd är verkligen relativt.

Arbetar i en stad som ligger 6 mil bort. Tar ca 45 min att köra. Lite segt på vintern men känns ändå helt överkomligt.

Jag är ju Norrbottning och bor i Norrbotten, men valde i höstas/vintras att sälja gården och bosätta mig närmare stadskärnan i största staden Luleå (80k invånare folkbokförda, fler om man räknar turister och andra resenärer, speciellt sommartid ligger vi nog rätt stadigt på 100k+).

Skola f-6 1 minut gång (förskola 2 min)
Busshållplats 1 min gång
Vårdcentral och apotek 5 min gång
Boxningsgym 3 min gång
Affär, pizzeria, post, gym, högstadie 4 min
Strand 1 på 10 min cykel
Strand 2 på 15 min cykel (makligt tempo)

Större mataffär, minigolf, fler gym, andra bostadsområden med mindre affärer/skolor/gym ligger inom 4km. Stadskärnan 5km.

Kan till och med cykla till större shoppingområdet/industriområdet om jag vill, är väl typ 7km bort eller nåt. 7,5km till en av dom bästa större stränderna. Luleå har ett fantastiskt cykelvägsnät. Jag och min man cyklar för skoj och motion ungefär 4-5 mil i veckan.

Jag kan ta min lokalbuss till flygplatsen, jag har alltså i princip 1 min gång och 30 min buss (1 byte i centrum) till flyget som kör typ 15 avgångar per dag till Stockholm.

Jag tycker det är lite jobbigt att köra bil, blir så hjärntrött, men kör ibland 50-70km enkel väg för att hälsa på kompisar.

En dagstripp till IKEA 200km eller 300km är möjligt men jag tycker det är lite jobbigt.

Jag har som längst i mitt liv kört Umeå-Göteborg-Malmö med kort övernattning, det var groteskt jobbigt, är väl 1500km eller nåt sånt. Jag är inte byggd för den sortens körning.

Så, man kan bo i norr men ha nära till all tänkbar service, och en hel del kultur. Det är inte så mycket som i Stockholm såklart, men med tanke på befolkningsstorleken är det väldigt aktivt här.

Den här helgen tänker vi cykla till det lokala bryggeriets trädgårdsfest/minifestival/hipstermecka, cirka 4km, nära universitetet.

På ett sätt är inte avstånd det viktigaste, utan tidsåtgång. En mil kan ta 5 minuter, eller en timme, beroende på vägar och övrig trafik.

Själv bor jag ju i utkanten av en lagom stor stad, har ca 20 minuter till jobbet (6-7 km med cykel), närmaste grundskola (F-6) ligger 200 m bort. Mat, apotek och liknande runt 1 km, större köpcentrum inklusive Ikea 7-8 km.

Eftersom jag inte har egen bil, blir det mer omständligt att ta sig längre sträckor. Men vid behov går det ju alltid att få tag på en, på något sätt, och inga problem att ta längre sträckor om det krävs.

En gång körde min jag och min mamma 10h tur och retur när jag bodde på andra sidan landet och hade glömt passet hemma, roomie tog tåget och mötte oss halvvägs 😅 om det krisar gör vi vad som helst!!

Om det krisar är det väl klart att jag kör fyra timmar, men nog tycker jag det är långt. Så långt kör jag aldrig nånsin i min vardag, det händer endast om vi ska resa nånstans och även då i undantagsfall, föredrar andra transportsätt om det går.
Hade tidigare 8 km till närmsta samhälle med service (affär, skola, apotek, kollektivtrafik osv) och 5 mil till jobbet. Skitjobbigt att köra de där 35-40 minuterna fram och tillbaka varje dag (jag är fullt medveten om att det finns många som tycker att det är kort restid).
Så vi flyttade och bor nu i ett samhälle med 500 m till affären/bussen/apoteket/biblioteket, 200 m till skolan och 1 mil till jobbet. Och det är så skönt att slippa lägga en massa tid på transport och att inte vara tvungen att ta bilen alltid. Har man slut på nåt när man lagar mat så kan man fixa det på 10 min. Enda som blev sämre är badhus, det tog tidigare 10 min med bil, nu tar det 25 pga bor ej i kommunens centralort. Till mamma fick jag dubbelt så långt, men kan nu ta mig hela vägen kollektivt.

Givet att arbetssituationen tillåter har jag inga problem att köra 50 mil (enkel resa) för att hjälpa en familjemedlem eller vän. Antagligen längre, men 50 mil är det som har behövts so far.

Ja, jag bor också i Jämtland men ändå hyfsat centralt. 30 min (med bil) från Östersund. Har dock bott en lång tid både i Lund och Göteborg vilket absolut ger perspektiv på vad folk i allmänhet anser vara långa avstånd.

Bor nästan så långt söder ut man kan komma. Men i det som kallas skånsk glesbygd.
Har följande avstånd:
Brevlåda 1,2 km
Busshållplats 4 km och går bussen bara morgon och kväll.
Affär 5 km
Vårdcentral och Busshållplats med flera avgångar 25 km
Min "stad" 75 km
Akut dygnet runt veterinär 120 km.

Jag kör gladeligen upp till ca 60 mil på en dag om det behövs. Körde t ex till min morbror 30 mil bort flera dagar i rad för att hjälpa honom flytta till ett äldreboende och sälja sin lägenhet.

Jag är stadsbo uti fingerspetsarna. Har aldrig bott i hus/villa, inte ens som barn. Bil används bara vid semester på orter dit kollektivtrafiken inte når och jag har som vuxen aldrig ägt en bil. Så till vardags så räknar jag avstånd i minuter till fots eller på cykel, i regel 0-5 km. Med ett stort undantag: jag pendlar 30 km med buss till jobb på annan ort.

Tillägg: Behöver någon hjälp så gör jag det som krävs. Jag bor 60 km ifrån min familj och tvekar inte att sätta mig på första bästa tåg om det skulle krävas. Utan bil är jag inte den snabbaste i akutsituationer men jag tar mig dit jag behövs, på något vis.

Jag bor i stad i Skåne. Jag har typ det mesta inom krypavstånd.
Men partner bor söder om stan 14 km / ca 20 min med bil
Min stuga är 110km/1h 10 min med bil, där i krokarna bor även mitt syskon och en av mina föräldrar som om något händer där har jag inga problem att köra dit
Min pappa bor längre bort ca 600km men händer det honom något hade jag kört dit.

Här är det både lite nära och lite långt.
* 12 km till närmsta livsmedelsbutik, tankstation och pizzeria.
* 23 km till närmsta stad med apotek, köpställen (biltema, rusta, hööks, jula etc) samt ett mindre lasarett
* 24 km till järnvägsstation men 40 km om det ska vara en med rimliga förbindelser (för min del)
* 15 km till veterinärklinik (smådjur)

Däremot finns 4 större städer inom 100 km och 150 km (ish) till Stockholm.

För att hjälpa en vän skulle jag åka nästan hur långt som helst. Jag är van vid långresor från barnsben. Föräldrarna var hunduppfödare och i min ungdom jobbade jag med travhästar. Har jobbat som distriktsveterinär i Värmland med många längre resor. Har jobbat för Livsmedelsverket och kört långa sträckor ut till olika småslakterier och vilthanteringsanläggningar i både Uppland och Jämtland. Kör nu veckovis 140 km enkel resa till jobbet (jobbar 1-3 dgr/vecka intensivt). HAr inga problem att köra mycket och långt.

Varken jag eller min sambo kan ha körkort på grund av olika sjukdomar. Så vi har fått anpassa livet efter det och bor centralt med gång- eller cykelavstånd till det mesta vi behöver. Tyvärr ska jobbet byta lokaler så småningom och jag kommer få betydligt längre resväg. Så kommer nog jobba ännu mer hemifrån då. Just nu är jag sjukskriven men har åtta minuter med buss till jobbet i dagsläget.

Efter flytten blir det byte involvervat med kollektivtrafik och det är helt hopplöst i den här stan som är uppgrävd precis överallt samtidigt. Det finns absolut ingen kolkektivtrafik i stan som håller tidtabellen
Det går aldrig att veta om bussen kommer om 2 eller 20 minuter så att försöka planera ett byte i förväg är helt meningslöst.

Jag bor i förorten i en storstad, det tar mig 45 minuter med bil och färja till jobbet men över 90minuter med buss. Men har gångavstånd till två matbutiker, några hållplatser med spårvagn till vc, bibliotek och annat.
Minst en gång i veckan kör jag mellan 20-30 mil (t/r) för min hobby. Vi försöker samåka när det går
På lördag blir det lite längre, men fullt rimligt för en dagsresa med totalt cirka 50 mil.

Jag bor i förorten i en storstad, det tar mig 45 minuter med bil och färja till jobbet men över 90minuter med buss. Men har gångavstånd till två matbutiker, några hållplatser med spårvagn till vc, bibliotek och annat.
Minst en gång i veckan kör jag mellan 20-30 mil (t/r) för min hobby. Vi försöker samåka när det går
På lördag blir det lite längre, men fullt rimligt för en dagsresa med totalt cirka 50 mil.
Den främsta begränsade faktorn är nog som många andra jobbet inte sträckan. Det blir komplicerat för många om jag är oväntat borta så det kan jag inte vara för annat än egen sjukdom om det faktiskt inte är superduperkris på riktigt. I alla fall inte om jag vill ha kvar mitt jobb och det är ju viktigt.

Jag bor i utkanten av större stad och har gång/cykelavstånd till det mesta viktiga. Området jag bor i är välplanerat så cykel- och gångvägar är skyddade från biltrafik och går raka vägen. Med bil får man köra längre sträckor till samma platser.
Busshållplats 50 meter
Brevlåda 100 meter
Förskola och skola F-6 800 meter
Liten matbutik 1.5 km
Skola 7-9 2 km
Lokalcentrum med apotek, vårdcentral, större matbutik 2.5 km
Stadskärnan med gymnasier 5 km
Jobbet nån km bortom stadskärnan, jag cykelpendlar året om.

Hur långt jag kör för något viktigtär som @escodobe skrivit jobbet som avgör, inte sträckan. Min AG är väldigt förstående när privatlivet trasslar, men det funkar inte alltid att släppa allt och bara dra

Jag har föräldrarna på minst 10 timmars avstånd - och måste då få tag på en färjebiljett också, vilket inte alltid är det lättaste akut så här års. Det är inte helt optimalt. Jag har vid flera tillfällen kört 800 km per dag eller mer ensam, och är helt ok med att köra långa sträckor. Jag tycker att jag idag bor hyfsat centralt, ca 15 km till tätort med affärer, apotek mm, 40 km till arbetsplatsen där jag är placerad, ungefär lika långt till större stad, dit jag även kan åka tåg från stationen 3 km från hemmet.

2 min till förskola
5 min till grundskola
5 min till gymnasium
5 min till liten mataffär
5 min till apotek
7 min till vårdcentral
35 min kollektivt till stockholm central, drygt 17km.
15 min till stohandling
1h 20 minuter kollektivt till jobbet
10 min till stort naturskyddsområde
15 min med bil till havet
20 minuter med bil till ridskolan
5 min till pappa
1h 20 minuter till mamma kollektivt, 25 minuter med bil

Till en vän som frågar efter hjälp finns det ingen distans jag inte skulle ta mig. Jag har inte bil men jag löser det förhoppningsvis. Jag har åkt till Kina för att hjälpa en flygrädd kompis att ta sig hem igen.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka