Det här med kramar?

Bukefalos 30 år!

Skojamindoja

Trådstartare
Lite inspirerad av handskakartråden och också för att jag har ett evenemang framför mig i veckan som jag fasar lite för. Vad känner ni för det här med att kramas med kreti och pleti? Kan man backa ur det utan att bli stämplad som socialt awkward? Är det till och med okej att vara socialt awkward?

Jag är inte en kramig person. Jag är inte uppväxt i en kramig familj, det har inte varit vårt sätt att hantera känslor alls. Och jag tycker faktiskt det är rent obehagligt. Det finns i ärlighetens namn två personer som jag under mina snart 37 år har varit helt bekväm med att krama. Min femtonåriga kusin som hela sitt liv varit en person som velat sitta i knäet, hålla i handen, kramas, så där har det liksom växt fram sen hon var liten. Och en kille jag träffade som jag var så galet kär i. Annars är jag obekväm med alla, inklusive personer som jag verkligen genuint gillar.

Detta är sällan ett problem eftersom ingen annan än kusinen i min närhet är den kramiga typen. Det är nån kollega som gjort nån kramattack nån gång men backat när jag blir stel som en pinne.

Men. Nu ska jag som sagt på en tillställning där det finns en före detta ingift släkting som envisas med att kramas i tid och otid. Personen är inte speciellt trevlig och har alltid markerat att hen egentligen inte vill ha med oss att göra, men ska ändå envisas med att kramas. Jag ville inte krama människan innan och definitivt inte efter separationen. Relationen är minst sagt frostig och det har framkommit påtryckningar om att alla måste ”bete sig”. Och jag känner verkligen att jag vill inte. Stopp min kropp, typ.

Hur hade ni gjort?

(Det är en kvinna det är fråga om, så det inte så att det är en snuskig gubbe eller nått som tafsar. Men jag tycker likväl att det är fruktansvärt jobbigt.)

Jag tål inte att människor som inte är mina närstående tar på mig så jag hade sagt att nej, jag vill inte kramas. Stopp min kropp är typ mitt motto i livet, avskyr hur mycket "kamratligt" kladdande en del har för sig.

Det kanske blir stelt men jag tycker att kramglada typer faktiskt får vänta sig att bli nekade och ta det på ett bra sätt.

Lite inspirerad av handskakartråden och också för att jag har ett evenemang framför mig i veckan som jag fasar lite för. Vad känner ni för det här med att kramas med kreti och pleti? Kan man backa ur det utan att bli stämplad som socialt awkward? Är det till och med okej att vara socialt awkward?

Jag är inte en kramig person. Jag är inte uppväxt i en kramig familj, det har inte varit vårt sätt att hantera känslor alls. Och jag tycker faktiskt det är rent obehagligt. Det finns i ärlighetens namn två personer som jag under mina snart 37 år har varit helt bekväm med att krama. Min femtonåriga kusin som hela sitt liv varit en person som velat sitta i knäet, hålla i handen, kramas, så där har det liksom växt fram sen hon var liten. Och en kille jag träffade som jag var så galet kär i. Annars är jag obekväm med alla, inklusive personer som jag verkligen genuint gillar.

Detta är sällan ett problem eftersom ingen annan än kusinen i min närhet är den kramiga typen. Det är nån kollega som gjort nån kramattack nån gång men backat när jag blir stel som en pinne.

Men. Nu ska jag som sagt på en tillställning där det finns en före detta ingift släkting som envisas med att kramas i tid och otid. Personen är inte speciellt trevlig och har alltid markerat att hen egentligen inte vill ha med oss att göra, men ska ändå envisas med att kramas. Jag ville inte krama människan innan och definitivt inte efter separationen. Relationen är minst sagt frostig och det har framkommit påtryckningar om att alla måste ”bete sig”. Och jag känner verkligen att jag vill inte. Stopp min kropp, typ.

Hur hade ni gjort?

(Det är en kvinna det är fråga om, så det inte så att det är en snuskig gubbe eller nått som tafsar. Men jag tycker likväl att det är fruktansvärt jobbigt.)
Kanske säga -ingen kram, jag har ont i halsen el dyl så slipper du känslan av awkward?

Jag är väldigt fysisk och kramig. Men ENDAST med personer jag har en nära personlig relation med.

Är ensambarn och inte van vid att ha kroppskontakt jämnt och ständigt. Ligga i en hög i en soffa gjorde jag alsrig som ung. Har fortfarande svårt med kroppskontakt om det inte beror på trängsel etc.

Hur hade ni gjort?

Jag tycker inte att grundproblemet här är kramandet utan det låter som om tillställningen är det galna. Varför måste du gå, när det uppenbarligen inte låter som ett trevligt evenemang? Man ska "bete sig" :confused: ?

Nicka vänligt och håll fram handen, det bästa av två dåliga alternativ. Var noga med ditt kroppsspråk att du inte är intresserad av att kramas. Lättare sagt än gjort. Säg, men hej, trevligt att se dig. Om du vill kan du se till att avståndet mellan er två är lite större än vanligt. Ta ett steg tillbaka och håll armarna utmed sidorna. Titta bort och säg, ursäkta mig, jag ser någon jag behöver säga hej till innan hon hinner ta steget fram för att krama dig. Du är inte oartig eftersom du redan sagt hej och skakat hand.

Jag är verkligen ingen kramare och det värsta jag vet är en faster som alltid ska kramas. Inte nog med det utan hon försöker alltid komma åt att känna på mitt hår också :wtf:

Sist jag träffade på henne tog jag ett stort steg bakåt och föste undan hennes hand och sa men vad gör du? Låt bli mitt hår!
Men det är ju så fint och jag vill bara känna, jag är ju din faster.
Jag är nu en hemsk människa och hon har hela sig invirad i en gigantisk offerkofta.

Jag älskar de bekanta från Storbritannien som jag har träffat ett par gånger. De frågar om det är okej att ge en kram!

Jag upplever att det normala nu för tiden är att INTE kramas. De flesta verkar uppleva det som ett övertramp. Så det är väl absolut inget konstigt att backa eller säga ifrån?!

Själv är jag kramig av mig, men kramar ALDRIG nån som jag inte VET sen innan att den tycker att det är OK!
På ett av mina tidigare jobb hade vi en "kramklubb" - av ca 50 pers var vi kanske 6 personer som gillade att hälsa genom att kramas och som hade kommit överens om att det var OK att vi hälsade på varandra på det viset. Trevlig lösning tyckte jag. :) Men annars så hälsar man bara inte så längre upplever jag, och tycker inte att det är nåt konstigt alls att säga ifrån mot personer som inte har fattat det.

Jag sträcker fram handen när dom är påväg in för en kram. Inte mitt problem om dom blir obekväma.
Samma här. Nu tycker jag om kramar - om jag får kramas med personer jag är bekväm med. Hade en person jag inte riktigt trivs med velat kramas, så eh, nej. Då hade jag gjort som du gör.

Jag är totalt sett väldigt fysisk av mig, men är också fullt medveten om att inte alla är det. Tar därför sällan initiativ till att vara fysisk, eller så frågar jag innan. Det går faktiskt väldigt bra det med. Även när man möts så är det fullt möjligt att säga "Hej! Så kul att se dig! Vill du ha en kram?!" eller något liknande. Visst, man kanske får ett nej och får känna sig lite dum, men hellre det än att börja försöka krama någon som absolut inte vill.

Jag kan villigt erkänna att jag älskade pandemin! Folk höll sig hemma och var livrädda för att vara nära andra människor 😍
Underbart!
På så sätt, ja! Jag vill inte heller kramas med vem som helst. Avskyr också att vissa på jobbet typ måste stå PÅ en för att kunna prata, snälla jag hör dig ändå! Jag brukar backa (tyvärr följer de ofta efter…)

Jag tycker inte att grundproblemet här är kramandet utan det låter som om tillställningen är det galna. Varför måste du gå, när det uppenbarligen inte låter som ett trevligt evenemang? Man ska "bete sig" :confused: ?
Jag håller egentligen med dig, och jag hade helst velat slippa. Det är så mycket som jag inte kan eller vill skriva ut i tråden som bidrar till att tillställningen enbart är en ångestgrej för alla inblandade. Folk är ganska rejält ovänner. Men alla "måste" gå för alla har en gemensam person som vill att alla ska komma, och det är för hens skull folk går. Kommer inte gå in på det mer än så, men allt bråket och frosten bidrar inte till att jag vill krama den här människan.

Och nu kan ju folk tänka att men då vill hon väl förmodligen inte krama er heller. Men jodå, det är tyvärr just det hon vill, eftersom hon vet att vi inte tycker om det så ska hon kramas extra mycket.

Jag är gärna fysisk med personer jag tycker om och vill vara fysisk med (oavsett kön). Jag har också vänner som jag gärna kramat men som jag vet inte gillar det och givetvis respekterar jag det.

Att "ersätta" ett handslag med en kram är absolut inte ok.

Sedan ska jag väl säga att jag klarar av ovälkomna kramar helt ok, det är liksom inget trauma för mig. Men om jag kan/hinner hivar jag absolut fram handen för att hälsa om det är någon jag inte vill krama.

Liknande trådar

• Hur når jag fram?!
  • Presenttips?
  • Det här med avstånd
  • Syskon

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!