Överhörde några fackligt aktiva i personalrummet idag när jag kopierade papper. De var upprörda hur "någon ung" fått så mycket pengar som jag fick. De verkar inte veta att det är jag som fick stor höjning, men vi är typ 4 unga som de kan gissa på, så de vet nog att någon av oss fick höjningen.
De påstår att chefen gjort fel. Att man alltid ska ge de äldsta och mest erfarna högst höjning. Detta för två orsaker. 1. För att belöna dem för att de stannat i kommunen och i tjänsten så länge samt 2. För att vi andra ska ha något att sträva efter.
Chefen sa till mig att jag låg mycket lägre än de andra som gör lika bra/mycket eller "sämre" jobb. Hon och hennes chef (ansvarig över barnomsorgen) tog detta beslut tillsammans sa hon.
Men nu är facket upprörda. På sitt möte sa de tydligen att det är regelfel? Att det är hemskt att någon så ung får sådan ökning.Nu har jag ångest för att folk indirekt hatar mig för det. Kanske de inte ger mig något nästa år pga detta?
Kan de dra tillbaka min lön?
Vill inte såra någon, men vill våga försöka tro att jag förtjänar min lön fast jag inte är 50+.![]()
Fattar att det är lättare sagt än gjort i din sits, men skit i vad du hör och vad som sägs. Det är faktiskt inte ditt problem, det är i så fall din chefs "problem", och din chef som behöver stå till svars.
Nej, de kan inte ångra sig och gå tillbaka på vad de gett dig för löneökning, och det ska de självklart inte heller göra. Att kollegor och folk har åsikter och är sura är inte ditt ansvar eller ditt jobb att hantera, det är din chefs.
Lyft det med din chef om det känns obekvämt och obehagligt när den typen av snack förekommer, självklart förtjänar du din löneförhöjning! Heja dig!