Det här med lönehöjning...

Bukefalos 30 år!

Överhörde några fackligt aktiva i personalrummet idag när jag kopierade papper. De var upprörda hur "någon ung" fått så mycket pengar som jag fick. De verkar inte veta att det är jag som fick stor höjning, men vi är typ 4 unga som de kan gissa på, så de vet nog att någon av oss fick höjningen.

De påstår att chefen gjort fel. Att man alltid ska ge de äldsta och mest erfarna högst höjning. Detta för två orsaker. 1. För att belöna dem för att de stannat i kommunen och i tjänsten så länge samt 2. För att vi andra ska ha något att sträva efter.

Chefen sa till mig att jag låg mycket lägre än de andra som gör lika bra/mycket eller "sämre" jobb. Hon och hennes chef (ansvarig över barnomsorgen) tog detta beslut tillsammans sa hon.

Men nu är facket upprörda. På sitt möte sa de tydligen att det är regelfel? Att det är hemskt att någon så ung får sådan ökning.🥺 Nu har jag ångest för att folk indirekt hatar mig för det. Kanske de inte ger mig något nästa år pga detta?🥺 Kan de dra tillbaka min lön?

Vill inte såra någon, men vill våga försöka tro att jag förtjänar min lön fast jag inte är 50+. 🥺

Fattar att det är lättare sagt än gjort i din sits, men skit i vad du hör och vad som sägs. Det är faktiskt inte ditt problem, det är i så fall din chefs "problem", och din chef som behöver stå till svars.

Nej, de kan inte ångra sig och gå tillbaka på vad de gett dig för löneökning, och det ska de självklart inte heller göra. Att kollegor och folk har åsikter och är sura är inte ditt ansvar eller ditt jobb att hantera, det är din chefs.

Lyft det med din chef om det känns obekvämt och obehagligt när den typen av snack förekommer, självklart förtjänar du din löneförhöjning! Heja dig!

Men alltså "DE påstår att chefen gjort fel"...?! Det hela låter jättemärkligt. Det är väl ändå arbetsgivaren och inte facket som bestämmer lönerna? 🤔 Har ni inga lönekriterier som ligger till grund för lönesättningen? Där jag jobbar är arbetsgivaren inför varje lönerevision väldigt tydlig med att det är individuell lönesättning, vilka kriterier som ligger till grund för hur lönerna sätts och vad man bedöms på.
Om det skulle vara så hos er att de äldsta alltid ska få högst löneökning (vilket låter väldigt osannolikt i mina öron) så måste det väl ändå vara något som är inskrivet i nåt lokalt avtal och som arbetsgivaren i så fall ska kommunicera tydligt inför varje lönerevision?... 🤔

Jag har jobbat kommunalt och man har individuell lönesättning. Det finns ingen arbetsplats som numera ger högre lön enbart för "lång och trogen tjänst". Ni borde ha lönekriterier som ligger till grund för lönesättningen och då spelar faktiskt inte åldern så stor roll. En ung människa kan utföra arbetet bättre än en äldre människa. Låter som ren och skär avundsjuka från deras håll.

Om arbetsgivaren anser att du ligger för lågt i lön så har de rätt att höja din grundlön. Det vore snarare ett regelbrott att INTE göra det.

/Lizzie

Men gud så dumt. (Av dom, inte dig!)
På min (kommunala) arbetsplats har vi individuell lönesättning. Jag har i flera omgångar blivit lyft mer än äldre/sett till arbetade år mer erfarna kollegor, med motivet att jag legat lågt i förhållande till prestation. Kompetens har inte bara med ålder eller år i yrket att göra. Dessutom pratar iallafall man på min arbetsplats mycket om att det handlar om hela lönen och inte enbart höjningen, dvs det är helt orimligt att de äldre automatiskt ska ha högst höjning också. Känns faktiskt en aning oprofessionell att fackliga representanter uttrycker sig på det viset.

Fattar att det är lättare sagt än gjort i din sits, men skit i vad du hör och vad som sägs. Det är faktiskt inte ditt problem, det är i så fall din chefs "problem", och din chef som behöver stå till svars.

Nej, de kan inte ångra sig och gå tillbaka på vad de gett dig för löneökning, och det ska de självklart inte heller göra. Att kollegor och folk har åsikter och är sura är inte ditt ansvar eller ditt jobb att hantera, det är din chefs.

Lyft det med din chef om det känns obekvämt och obehagligt när den typen av snack förekommer, självklart förtjänar du din löneförhöjning! Heja dig!

Tack alla❤️ Vi har lönekriterier och individuella löner. Vi får alltid se kriterierna på lönesamtal osv, såsom medarbetarsamtal. Minns ingen kolumn som säger något annat ang vem som får mest (att äldre får mer). Jag vet också att min chef hade sin chef i ryggen och då kan det ju inte vara regelbrott?🤔

Er omtanke värmer.❤️ Ska försöka att inte ta åt mig, men jag är redan skör sen innan🙈

Ta inte åt dig. Det finns såna hos oss också. Särskilt äldre kollegor som surar över att de yngre går in på samma lön som de har som har jobbat sen 80-talet. Att vi skulle få det de fick, för 40 år sen, liksom. ”När jag började fick jag minsann fyra tusen i månaden minsann” typ. Jaha men det har ju hänt en del sen dess i världen, jag kan ju inte hjälpa att de för det första började jobba innan jag ens var född och sen har varit föräldralediga och jobbat deltid hela barnens uppväxt vilket jag som barnfri inte har.

Ta inte åt dig. Det finns såna hos oss också. Särskilt äldre kollegor som surar över att de yngre går in på samma lön som de har som har jobbat sen 80-talet. Att vi skulle få det de fick, för 40 år sen, liksom. ”När jag började fick jag minsann fyra tusen i månaden minsann” typ. Jaha men det har ju hänt en del sen dess i världen, jag kan ju inte hjälpa att de för det första började jobba innan jag ens var född och sen har varit föräldralediga och jobbat deltid hela barnens uppväxt vilket jag som barnfri inte har.
Min förra chef var sån

Jag jobbar i offentlig sektor, och de flesta begär ut lönelistorna inför årets förhandlingar. Det skiljer rätt mycket i lön inom samma roll, vi har väldigt olika erfarenhet, har jobbat olika länge (ingångslönerna har ju gått upp rätt rejält, så vi som varit anställda länge släpar ofta tyvärr) och olika chefer har haft väldigt olika drivkraft att jämna ut det där genom satsningar som går utöver den årliga löneprocessen.

Det är ändå aldrig så att det är något tjafs om vem som fått vilken lön. Är man missnöjd tar man det med sin chef och diskuterar vad som kan göras, kan man inte påverka så byter man jobb. Det är ju inte kollegornas fel om man tycker att chefen inte ser ens prestationer eller har utrymme att ge den lön man tycker vore skälig?

Tack för alla svar. Ska se hur det fortlöper på måndag. Är bara så stressad över det hela, att det ska bli så mycket jämförelser :(
Men du, säg backa, du och jag är inte så nära så jag vill diskutera privata saker med dig - alls? Och vill hon begära ut vad alla tjänar får hon väl göra det? Du har ingen skyldighet att dela med dig att uppgifter du inte vill ge.

Nu ska inte deltid eller föräldraledighet verka negativt för ens löneutveckling. I alla fall inte enligt lag. Det ursäktar dock inte deras inställning. Du som yngre kan besitta helt annan kompetens än vad de äldre har - en kompetens som arbetsgivaren behöver och är villig att betala för. Men jag vet många som tycker att man ska få högre lön enbart pga "lång och trogen tjänst".

/Lizzie

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12