Det har med lopband for hundar

Jag brukar variera med lutning. Bara till att sätta en bok eller flera under :D
Jag har ett sånt band man kan ställa in massa lutning på, körde rejält uppför med min hund. Men nej hon blev INTE trött på löpband:)
Beror säkert på ras och typ och kondition med :)
 
Jag har ett sånt band man kan ställa in massa lutning på, körde rejält uppför med min hund. Men nej hon blev INTE trött på löpband:)
Beror säkert på ras och typ och kondition med :)

Mina kan lätt springa flera mil ute men blir tröttare av bandet. Alla 5 jag låtit gå faktiskt :) Men beror säkert på hunden. Och hur man lägger upp övrig träning kanske.

Det jag menar är väl snarare att hålls hundarna nöjda med det tillsammans med övrig träning så ser jag inte problemet med löpband som komplement. Precis som jag inte tror att bara bollkastning är bra, eller bara lydnadsträning, eller bara spår, eller bara cykling, eller bara koppelpromenader. Så tror jag inte att enbart löpband är bra. Men det är det ju ingen här som säger heller :)
 
Ett sånt skulle jag kunna tänka mig. Får riktigt ont i knäna ibland och orkar ibland inte psykiskt heller ta den långturen de skulle behöva.
Opinions?
 
Har använt både skrittband och skrivmaskin till häst, liksom många många andra i det här landet, så att då har issues med att göra detsamma för hund känns dubbelmoraliskt. Jag har oxå läst o hört om de som förfasar sig, men då kan jag tycka att det finns rejält med understimulerad hundar som bara går runt huset några gånger om dagen som de kunde tycka mer synd om- jag tror inte att de som lägger pengarna på löpband till hund hör till dem som negligerar sina djur..

Jag hade kunnat tänka mig att köpa om behovet uppstått. Hade jag tex haft mkt krävande hundar när jag hade som mest strul under graviditeten hade det varit ett bra komplement och som rehab i de fall där det behövts (tex en med knäskada som helst ska skritta, försök göra det med en chihuahua när du har ett gäng till som far runt..) hade det inte varit dumt alls.
 
Mina kan lätt springa flera mil ute men blir tröttare av bandet. Alla 5 jag låtit gå faktiskt :) Men beror säkert på hunden. Och hur man lägger upp övrig träning kanske.

Det jag menar är väl snarare att hålls hundarna nöjda med det tillsammans med övrig träning så ser jag inte problemet med löpband som komplement. Precis som jag inte tror att bara bollkastning är bra, eller bara lydnadsträning, eller bara spår, eller bara cykling, eller bara koppelpromenader. Så tror jag inte att enbart löpband är bra. Men det är det ju ingen här som säger heller :)
Vad kul att det är så annorlunda :D jag trodde löpband skulle vara en bra lösning en period , men icke det inte :D inte för min riviga dam!
 
Jag har för mig att @Miao har ett löpband? :)

Japp, dock inte satt upp det än då hundhuset fortfarande hade detaljer kvar när jag åkte upp på SM, får se hur det ser ut när jag kommer hem i morgon :D!

Jag ser löpband som ett suveränt komplement till övrig träning. Särskilt som jag har en 8-årig tävlingshund som är väldigt energisparande på vanliga promenader (till skillnad från min unga hund som konditionstränar sig själv väldigt väl) och jag kan inte riskera att det kommer en mörk, iskall och hal vinterperiod där jag inte kan punktmarkera 8-åringens konditionsträning med ex cykelturer (jag cyklar INTE om det är is ute :p!). Ju äldre hundarna blir desto lättare tappar de ju och desto svårare är det att få upp dem i form igen, därför måste jag kunna hålla hundarna i topptrim året runt.

Det är ju inte snack om att byta ut vanlig motion utomhus mot ett löpband, utan att ha det just som ett komplement
 
Jovisst men jag tänker att då får man skaffa hjälp så hundarna får komma ut på promenader iaf. Kanske löpband kan vara ett komplement om man är sjuk men att hunden fortfarande får komma ut och gå lite längre sträckor. Alltså inte bara på tomten och löpbandet.

Eh? Ska en arbetande ras som mina (rottisar och Malle) fa tillrackligt med motion sa handlar det om sa langa promenader att det ar orimligt att hitta nagon att aka ut med dem till lampliga promenadstallen, dessutom sa ar det inte manga jag ar villig att lata hantera mina hundar.
Hundarna kommer ut dagligen pa promenader runt olika centrum och i butiker. Vi tranar lydnad och spar i olika parker, pa akrar och angar ensamna och med kompisar som ocksa tranar IPO. Bandet ar suplementet som gor att de far upp hjartverksamheten och kan halla sig friska langre och inte tappa muskelmassa for att de maste vara kopplade dar vi gar eller for att promenaderna blir kortare an de ar vana vid.

Fast det är ju platt och rakt fram. Såklart blir det statiskt om man inte ändrar hastigheten väldigt ofta.

Jag tänker bara på ex min gamla labrador som brukar vara med på fjällvandring, sista gången var hon nio år. Om vi går 3 mil så springer hon säkert det dubbla, samt simmar i varenda fjällsjö hon kommer åt. Är vi ute en vecka så är det fasen samma ös dag 7 som dag 1. Att köra henne fysiskt och mentalt tillfredställd på ett band ser jag inte framför mig riktigt. Det är ju inomhus, platt, du stirrar på en vägg, inga luktsensationer eller annat. Hur upphetsande är det?

Sedan är jag inte emot band som komplement nödvändigtvis. Jag bara ser inte vad det skulle tillföra just oss. Det kan ju finnas andra som har nån smart metod, vad vet jag... Vet har ju vattenband som sagt, och kanske finns det gåband för rehab där också som inte jag sett.

Fast lopbandet ar ju inte istallet for fjallvandringen med los hund under en vecka av aret. Det ar istallet for den dagliga langpromenaden for att de inte ska tappa i kondition nar man inte kan ga langpromenad varje dag.

<snip>
tror inte att de som lägger pengarna på löpband till hund hör till dem som negligerar sina djur..
<snip>

Det tror jag ar ett bra satt att se pa det.:p

Min unga rottis och Mallen (herregud ... Mallen...:eek:) skulle garna ta precis hur mycket mer motion som helst. 3-4 km pa bandet gor inte att de springer mindre eller lagger sig och vilar frivilligt utan att bli tillsagda att ga isang och vila pa sina sangar. Bada har precis hur mycket behov att springa som helst. Och sedan lite till. :crazy:
Mallen's nya "party trick" :p som vi tranar pa ar faktiskt just att "relax" och ligga kvar utan att vara beredd att hoppa upp och vandra fran rum till rum.:angel:
 
Har ar forsta gangen (harom dagen) han somnade pa en "random" hund sang runt huset. Normalt maste han vara i SIN sang i sovrummet och tillsagd att stanna for att kunna sova pa dagen.:)

IMG_2993%202_zpsnknvgy5x.jpg
 
Löpband är väl skitbra om det används som det ska? Som ett komplement eller som ersättning för dem som är fysiskt nedsatta på något sätt.

Jag tycker det är fantastiskt att man kan ha hund som pensionär eller fysiskt nedsatt och kan ersätta vissa promenader med löpband. Det måste ju också anses som bättre än att inte göra något alls vilket många hundar gör. De blir bara fetare och fetare.
Jag skulle t.ex hellre se någon hund som aldrig får motion att ersätta all avsaknad av motion med band istället för att inte göra något alls.

Precis som jag skulle älska att ha en skrittmaskin till mina hästar som komplement till det de gör nu.
 
Eh? Ska en arbetande ras som mina (rottisar och Malle) fa tillrackligt med motion sa handlar det om sa langa promenader att det ar orimligt att hitta nagon att aka ut med dem till lampliga promenadstallen, dessutom sa ar det inte manga jag ar villig att lata hantera mina hundar.
Hundarna kommer ut dagligen pa promenader runt olika centrum och i butiker. Vi tranar lydnad och spar i olika parker, pa akrar och angar ensamna och med kompisar som ocksa tranar IPO. Bandet ar suplementet som gor att de far upp hjartverksamheten och kan halla sig friska langre och inte tappa muskelmassa for att de maste vara kopplade dar vi gar eller for att promenaderna blir kortare an de ar vana vid.



Fast lopbandet ar ju inte istallet for fjallvandringen med los hund under en vecka av aret. Det ar istallet for den dagliga langpromenaden for att de inte ska tappa i kondition nar man inte kan ga langpromenad varje dag.



Det tror jag ar ett bra satt att se pa det.:p

Min unga rottis och Mallen (herregud ... Mallen...:eek:) skulle garna ta precis hur mycket mer motion som helst. 3-4 km pa bandet gor inte att de springer mindre eller lagger sig och vilar frivilligt utan att bli tillsagda att ga isang och vila pa sina sangar. Bada har precis hur mycket behov att springa som helst. Och sedan lite till. :crazy:
Mallen's nya "party trick" :p som vi tranar pa ar faktiskt just att "relax" och ligga kvar utan att vara beredd att hoppa upp och vandra fran rum till rum.:angel:
Jag trodde du ville ha åsikter med hade tydligen fel.
 
Huh? Jag bemotte dina asikter med mina. Det ar val vad en diskussion handlar om? Att ge sina asikter och lara och forsta varandra?

Ja precis. Jag menar att jag förstår om det finns omständigheter som gör att man har nytta av löpband. Men att det inte ska kompensera vanliga promenader. Jag menar om inte yttre omständigheter gör det omöjligt. Tex hettan. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men om man säger att det är ett komplement och inte en ersättning. Det är mer det.
 
Har använt både skrittband och skrivmaskin till häst, liksom

Är det extra stora tangenter så hästarna kommer åt ordentligt när dom skriver på sina memoarer? :love:

Ang TS
Skämt åsido - jag tänker rent allmänt att det är som med mycket annat, om en tränar saker på ett kontrollerat och varierat sätt är väl löpband inte sämre än många andra alternativ. Men ja, jag tänker att det förutsätter just att en jag vet lite vad en håller på med samt kompletterar och varierar träningen :)
 
Alla hjälpmedel för att hundar (människor, katter, hästar...) ska få rätt och mer träning och sysselsättning (=bättre tillvaro) är Gudi behagliga.

Alla hjälpmedel som används som ursäkt för att slippa engagera sig i sina djur är Djävulens påfund.

(Dvs IMNHO det handlar inte om prylarna utan hur och i vilken anda de används)
 
Fast lopbandet ar ju inte istallet for fjallvandringen med los hund under en vecka av aret. Det ar istallet for den dagliga langpromenaden for att de inte ska tappa i kondition nar man inte kan ga langpromenad varje dag.


Det var en anekdot för att visa energinivå. Ställer jag henne på ett löpband inomhus en timme så är det liksom bara en fis i vinden. Hon får dessutom inga andra kognitiva intryck, och rör sig bara rakt fram. Jag vet ju själv hur trist det är att jogga på band, och då lyssnar jag ändå på musik/bok.

Jag ser inget värde i det för oss, och är övertygad om att våra hundar många gånger hellre går en tur med mig i skogen och tränar. Jag själv måste ju ändå vara i närheten av bandet och kolla så hon inte fastnar i nåt (eller går av bandet och gör nåt roligare), så jag ska då sitta bredvid och slappa/läsa mail eller nåt medan hon joggar där. Ser inte poängen helt enkelt.

Men om alternativet är att ligga i soffan och invänta kyligare väder ute så javisst är det bättre än det. Liksom för mig som då väljer bandet när det är isigt och kolsvart ute för att jag är rädd att ramla. Det finns säkert situationer där det är användbart.
 
Nu har jag invigt mitt löpband :) ! Blev ett kort skrittpass för Lyxa igår för att vänja henne vid att gå på bandet, hon köpte det konceptet fort :up: !

21167934_1457428154347312_6834884080756999400_o.jpg


Är redan supernöjd och känner hur grymt bra det här kommer vara om vi får en kall och hal vinter :D!
 
Det var en anekdot för att visa energinivå. Ställer jag henne på ett löpband inomhus en timme så är det liksom bara en fis i vinden. Hon får dessutom inga andra kognitiva intryck, och rör sig bara rakt fram. Jag vet ju själv hur trist det är att jogga på band, och då lyssnar jag ändå på musik/bok.

Jag ser inget värde i det för oss, och är övertygad om att våra hundar många gånger hellre går en tur med mig i skogen och tränar. Jag själv måste ju ändå vara i närheten av bandet och kolla så hon inte fastnar i nåt (eller går av bandet och gör nåt roligare), så jag ska då sitta bredvid och slappa/läsa mail eller nåt medan hon joggar där. Ser inte poängen helt enkelt.

Men om alternativet är att ligga i soffan och invänta kyligare väder ute så javisst är det bättre än det. Liksom för mig som då väljer bandet när det är isigt och kolsvart ute för att jag är rädd att ramla. Det finns säkert situationer där det är användbart.

Men tanken är ju som sagt inte att hundarna bara ska springa på löpband och i övrigt ut en snabbis för att göra behov i trädgården och inte få mer intryck än så :p

Att klaga på att det ger för lite intryck är för mig som att klaga på när folk tränar lydnad och ifrågasätta om hunden inte får gå promenader när hunden får det OCKSÅ.

Om hunden är ute och tränar, ute och går i olika miljöer och fystränar på löpbandet så får man nog ändå säga att de har ett ganska fullgott liv.

Sen kan man inte riktigt jämföra behov och maxkapacitet enligt mig. De flesta hundar klarar ju av bra mycket mer än vad de får träna. Men inte menar du att du måste motionera din hund 6 mil om dagen? :p

Jag tycker det fungerar jättebra att städa/laga mat/kolla film eller serie medans hundarna är på bandet :) Antingen för att man har kort om tid, det är dåligt väder/underlag eller helt enkelt för att komplettera träningen på ett optimalt sätt.
 
Men tanken är ju som sagt inte att hundarna bara ska springa på löpband och i övrigt ut en snabbis för att göra behov i trädgården och inte få mer intryck än så :p

Att klaga på att det ger för lite intryck är för mig som att klaga på när folk tränar lydnad och ifrågasätta om hunden inte får gå promenader när hunden får det OCKSÅ.

Om hunden är ute och tränar, ute och går i olika miljöer och fystränar på löpbandet så får man nog ändå säga att de har ett ganska fullgott liv.

Sen kan man inte riktigt jämföra behov och maxkapacitet enligt mig. De flesta hundar klarar ju av bra mycket mer än vad de får träna. Men inte menar du att du måste motionera din hund 6 mil om dagen? :p

Jag tycker det fungerar jättebra att städa/laga mat/kolla film eller serie medans hundarna är på bandet :) Antingen för att man har kort om tid, det är dåligt väder/underlag eller helt enkelt för att komplettera träningen på ett optimalt sätt.


Träna lydnad med sin människa (interagera med en annan individ) är inte detsamma som att gå på band. Den liknelsen håller jag inte med om.

Däremot har jag skrivit i vartenda inlägg att jag kan förstå att det finns poänger med bandet, även om jag inte ser att vi har någon användning för det.
 
Träna lydnad med sin människa (interagera med en annan individ) är inte detsamma som att gå på band. Den liknelsen håller jag inte med om.

Däremot har jag skrivit i vartenda inlägg att jag kan förstå att det finns poänger med bandet, även om jag inte ser att vi har någon användning för det.

Fast jag jämförde inte aktiviteterna med varandra utan snarare logiken med att säga att hundarna behöver mer intryck än löpband när man påpekat flera gånger att hundarna får mer intryck än löpbandet.

Sen finns det ju hundar som har ungefär noll intresse av lydnadsträning och hellre springer på löpband. Men det är ju en komplettering. Det är nog ingen på buke som tycker att springa eller gå på band ska vara enda aktiveringen och intrycken hunden får.

Absolut kan man ju se att man själv personligen inte har användning för ett löpband, men det är ju en annan sak :)
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 226
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 903
Senast: Sel
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 920
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp