Det jag hoppas att ingen såg

Just det, och så var det den där gången då jag gick förbi ett lägenhetshus där en bekant bor och trodde att han stod i fönstret och vinkade till mig. Jag vinkade glatt tillbaka men kom av mig när jag insåg att det visst var grannen som tvättade fönstren - på insidan...
 
När jag var sånn ca 15 hörde jag att om du blundar så är det otroligt svårt att hålla en rak linje om du går. Fick ett starkt behov av att testa om den teorin stämde på grusvägen hemma, när jag cykla!.. av alla logiska alternativ :up: självklart kunde jag inte cykla rakt fram och blunda nån längre sträcka, kom väl knappast 2m innan jag cykla rätt in i en stor buske, som även innehöll en lyktstolpe som jag såklart träffa mitt i prick :angel::D:D tror nog jag såg mindre intliggent ut där jag låg å sprattla, först cyklar jag helt normalt också svänger jag rätt in i en buske,.. haha!!! det var väl kanske inte ett av mina skarpaste ögonblick här i livet 😎
 
Inte jag, men min man.
Vi var på semester på Lanzarote. Barnen var sex månader, två respektive fyra år. Jag låg på rummet med feber (synd för jag skulle gärna ha varit med och sett det hela) och min man gick över poolområdet med ett barn i sjal på magen, ett på axlarna och ett gåendes bredvid. Allt var frid och fröjd, de hade varit och ätit glass och gick småpratandes hemåt. Helt utan förvarning tog den gående fyraåringen ett stadigt grepp om sin pappas badbrallor och drog därefter ner dem till knäna. Min man hade ju inga händer fria och det tog ju lite tid att först fatta vad som hänt, sedan få ner tvååringen från axlarna och till sist dra upp byxorna. Ni vet ju hur ett poolområde på en resort ser ut en varm dag. Det är inte tomt på folk, om man säger så.
 
Inte jag, men min man.
Vi var på semester på Lanzarote. Barnen var sex månader, två respektive fyra år. Jag låg på rummet med feber (synd för jag skulle gärna ha varit med och sett det hela) och min man gick över poolområdet med ett barn i sjal på magen, ett på axlarna och ett gåendes bredvid. Allt var frid och fröjd, de hade varit och ätit glass och gick småpratandes hemåt. Helt utan förvarning tog den gående fyraåringen ett stadigt grepp om sin pappas badbrallor och drog därefter ner dem till knäna. Min man hade ju inga händer fria och det tog ju lite tid att först fatta vad som hänt, sedan få ner tvååringen från axlarna och till sist dra upp byxorna. Ni vet ju hur ett poolområde på en resort ser ut en varm dag. Det är inte tomt på folk, om man säger så.
OMG 😂😂😂
 
Jag pluggade i Lund en kort tid efter studenten, och boendesituationen i Lund är ju som den är. Hade äntligen fått tag på ett rum i korridor som skulle hyras ut i andra hand och åkte in för att kolla på det och träffa hyresvärden. Mitt lokalsinne har aldrig varit någon höjdare, så jag åkte fram och tillbaka mellan huskomplexen tills jag kom in på ett ställe med en liten "rondell" som vändplan. Trodde jag. Pga typ 3 cm blötsnö såg jag inte att "rondellen" var en nyanlagd gräsplätt, som efter 2 månader med regn och blötsnö inte var så jävla mycket till gräsplätt utan mer av träsk-modell. När jag upptäcker hur fronten börjar sjunka på bilen får jag panik och ger fullgas :idea: och det tar typ 1,5 sekund innan jag grävt mig ner och står på underredet.
Envis och optimistiskt lagd som man är så börjar jag försöka ta mig därifrån, men framhjulsdriften var inte särskilt hjälpsam. Efter ungefär 5 minuters försök att komma loss, med tillhörande svordomar, ilsket minspel, slag i ratten osv, kommer det ut en försynt ung man och undrar om han möjligtvis kan hjälpa till. "Vi är några stycken, kanske får vi loss dig om vi hjälps åt?" säger han, och pekar mot väggen på huset typ 10m bort. Eller ja, det jag trodde var en vägg, som vid närmare betraktelse visade sig vara ett mindre skyltfönster till studentboendets allrum, där det suttit 20 glada personer och iakttagit min ilskna kamp mot leran.

Vi fick aldrig loss bilen, men studentgänget var väldigt gulliga och bjöd mig på macka och té medan vi väntade på bärgaren. Det var dessutom fel hus, så det blev inget med rummet heller.
 
Skulle titta bakåt när jag backade och trodde rutan var öppen men det var den inte :D

Lagde avgassystem med ena hjulet borttaget (för att komma åt) och skulle starta för att höra så det lät bra (prio) glömmer att växeln är i så bilen tar ett skutt fram.
Står jävligt illa till på domkraften men i full panik får jag dit hjulet.

Skulle bara skritta hästen som var tvungen att gå 6 dagar i veckan för att vara normal så hoppade upp i vanliga kläder med täcke o allt.
HästJ hoppar till och jag åker av, håller kvar i tygeln och dras efter i tygeln (hon backar sakta medans jag svär åt henne att stanna) genom tre rosenbuskar för jag inte kunde leva med tanken att hon skulle springa hem själv.
 
Måååånga år sen när jag var i 20-årsåldern så brukade jag cykla till och från jobbet
På väg hem brukade jag åka genom vårt lilla industriområde där jag bor, tvärsöver går vägen går det gamla järnvägsspår. Såna där som liksom bara är "infällda" i asfalten typ.
Så den här dagen möter jag två grabbar komma gåendes rakt mot mig så jag svänger ut lite för att inte köra på dom. Uppmärksammar inte järnvägsspåret som korsar gatan och kör ner framhjulet så det fastnar i tågspåret. Behöver jag säga det tog tvärstopp :meh:
Grabbarna frågar lite oroligt om det gick bra (ramlade ju rakt framför fötterna på dom), varpå jag snäser ett kort generat JA och kastar mig upp på cykeln för att snabbt ta mig från platsen.
Efteråt vet jag inte vad jag skämdes mest över, att jag ramlade eller att jag snäste åt dom när det var snälla och frågade hur det gick :rofl:
 
Går och lägger mig med glasögonen, hinner tänka "hur fan sover de med glasögon, de är ju så obekvämt"

Ibland när jag hämtat hunden efter jobbet så hinner jag glömma vad klockan är och kör tillbaka till jobbet för jag tror det är morgon och jag lämnat hunden...

Tyckte det va skitkul att köra snabbt genom en stor vattensamling under en bro och vatten skvätter över bilen. Tills bilen börjar säcka ihop, hostar sig fram och jag blir stående vid väggrenen

Cyklat in i en refug också :D landa på stången (herrcykel)
 
Jag har så många sånna här historier då jag troligen är världens klantigaste person.

Jag har gått in i lyktstolpar på Stureplan mitt när alla var på väg hem från nattklubbarna, fått vattenplaning med min brorsas Audi TT-cab mitt i centrala sthlm och gleeeeed långsamt in i bilen framför. Jag har trillat på de mest konstiga ställen och spräckt byxor inför hela klassen/nattklubben. Jag lyckades också fastna med en klack på mina pumps i ett galler vid en dörr när jag skulle in på ett ställe i Båstad (smala i botten men kilade fast sig) så jag fick ta av mig skorna framför alla, inte den minst glamorösa entrén direkt.

Första gången jag skulle sitta upp på min ponny som jag köpt glömde jag att spänna sadelgjorden så sadeln och jag åkte runt och jag låg som en uppochnedvänd skalbagge och skrattade. Tur att ponnyn var snäll och inte blev rädd. Andra gånger försökte jag hoppa upp barbacka med för mkt kläder (på vintern) så jag inte kom upp alls utan trillade av på vägen upp.

Jag har också tappat min häst när han skulle undersökas på Ultuna om varför han fick panikattacker. Och så klart fick han en panikattack och drog från mig och galopperade runt och hälsade på alla hästar. Strängt förbjudet och superpinsamt.

OCH jag har lyckats sätta i två linser i samma öga vid mer än ett tillfälle och börjat dra i hornhinnan (när jag skulle plocka ut linsen jag trodde att jag hade i andra ögat) och funderat på varför jag ser så suddigt.
 
Det är sommar med torrt och fint väglag när jag kör in i en skarp sväng, när jag ska börja räta upp bilen så nyser jag och drar till i ratten av nysningen så jag hamnade i diket :o .

Kör en dragtruck (D1, sådan som drar väskor på flygplats) på jobbet, ska köra runt fabriken till matsalen för att hämta glass. Finns inget bra ställe att parkera på där och det var ju torrt förra året så kör ut lite på gräset för att andra ska kunna köra förbi, bara det att gräset där var nylakt och jag kör fast så en motviktare får komma och lyfta upp mig på vägen igen. Jag trodde att igen mer än jag och han som hjälpte mig upp var dom enda som fick syn på detta men nej då hela kontoret har stora fönster åt det hållet så det hade varit fullt med vitskjortor i fönster.
 
Jag lyckades också fastna med en klack på mina pumps i ett galler vid en dörr när jag skulle in på ett ställe i Båstad (smala i botten men kilade fast sig) så jag fick ta av mig skorna framför alla, inte den minst glamorösa entrén direkt.
Åh gud, det där påminde mig om när jag var på bröllop förrförra sommaren och mitt i dansandet på något vis lyckas sätta foten så att min stilettklack hamnade i öglan som bruden använde för att hålla upp släpet på klänningen (vad är oddsen?!). Hon dansade på ett håll och jag på ett annat, och plötsligt känner jag hur hela vänsterfoten bara dras undan. Jag brakade omkull och landade mitt i släpet, vilket fick bruden att braka omkull ovanpå mig och där låg vi och skrattade tills vi tappade andan. Det var ganska sent in på kvällen så många trodde nog att vi var stupfulla, men jag hade verkligen inte en chans att hålla mig på benen! :laugh:

Enligt sambon som dansade med mig - tills han plötsligt inte gjorde det längre - var det kvällens höjdpunkt! Jag är mest tacksam över att den dyra klänningen inte gick sönder jag...
 
Inte så pinsamt egentligen men småklantigt.

I vintras parkerade jag min lastbil på ett bra ställe, på en gräsplätt hemma på gårsdplan, för att den skulle vara ur vägen exempelvis vid foderleverans.
Jättebra.
Det var bara det att det tinade och frös omvartannat, så när jag behövde köra igång bilen igen för planerad besiktning, så hade det bildats en fin liten isgrop runt varje hjul. Varje hjul var aningen fastfruset i sin lilla isgrop.
Nåja, jag tog fram en domkraft och lyfte loss hjul efter hjul, och skulle sedan köra. Inget grepp, förstås.
Åkte till Biltema och köpte snökedjor. I och för sig en bra idé, men det visade sig mest att snökedjorna var bra på att gräva groparna djupare så frampartiet sjönk mer och mer.

Grannen fick komma med sin traktor och dra min lilla lastbil ungefär två decimeter bakåt så jag fick loss den.
Aningen pinsamt men helt nödvändigt att någon annan upptäckte missen, för att jag över huvud taget skulle ta mig loss.
Fick skäll av grannen för att jag inte kommit på att be honom om hjälp tidigare (det var hans fru som av andra skäl fick höra att lastbilen satt fast, och som då omedelbart erbjöd hjälpen).
Fast det var rätt gulligt av grannen att skälla ut mig för att jag inte ber om hjälp.
 
Jag körde traktor en sommar, skopan hängde på längst fram. Jag minns inte riktigt vad jag skulle göra, men jag skulle bromsa av någon anledning.
Det var sommar och varmt, så jag hade något foppa-toffel aktigt på fötterna. Jag trampade på båda bromsarna med foten mitt på, men jag slinter och foten trycker ner högerpedalen. Traktorn bromsade enbart på högersidan.
Vad händer? Jo, traktorn gjorde en fin sväng rätt in i knuten på ladugården, så hela ladugården svajar till, blev även ett fint jack i brädorna efter skopan.
Jag hade lite halvt om halvt panik med att få stopp på eländet. Ut från logen kommer dåvarade svärfar och sambo och undrar såklart vad som hände.

De skrattade mest åt det hela då inget hände, men de sa att de hade stått inne på logen och plötsligt känt hur det svajade till. Något pinsamt. :o

Slant förvisso aldrig med foten senare men ändå.
 
Var ute och red på hösten när alla älgflugor var igång, hästen ifråga är säker att rida ut på och lär sig nya stigar fortare än jag så jag ägnar en stund åt att plocka bort älgflugor på baken på hästen när vi kommer in där det är mycket av dom, hästen traskar på som vanligt bara det att jag glömt av att längre fram på stigen (gammal rullstig med branta och höga kanter) ligger ett träd som blåst ner. Trädet har ju legat där i flera är så enligt hästen så går stigen runt träder och jag tappar balansen när hästen klättrar av stigen och hinner inte hitta balansen för att ducka under grenen som kommer senare så där blir jag hängandes.

Hästen var snäll och stannade för att äta några meter från han tappat mig så behövde inte gå hem😁.
 
I våras på jobbet skulle jag flytta utrustning från ena lokalen till en annan i andra änden av huset.
Med händerna fulla med saker och bråttom, då det snart skulle börja i nästa, faller jag pladask raklång ner på golvet mitt på en öppen yta. Snabbt upp och försöka låtsas som att inget hänt fortsätta jag mitt förflyttande.

Jag hoppades verkligen inte att någon skulle ha sett det hela. Men sådan tur hade jag inte.
En kollega höll på och kopplade upp utrustning några meter framför mig och vänder sig om av smällen när jag landar. Han undrar hur det gick och under omständigheterna gick det bra.

Tyvärr var det inte bara han i lokalen utan säkert en 30-tal till personer som väntade vid bord utplacerade längs med väggarna runt den stora öppna ytan som senare skulle bli dansgolv. Det blev nästintill knäpptyst i lokalen av smällen och flera gånger fick jag frågan hur det hade gått fram tills jag slutade för kvällen.

Så dagen till ära hade jag mina kängor på mig pga regnslask på vägen till jobbet. Dessa har hakar på insidan som självklart mitt i allt bestämmer sig för och haka i varann.
Det är inte första gången det sker och säkerligen inte den sista. Vanligtvis brukar jag inte ha händerna fulla så jag kan balansera upp till ett fint snubbelsteg.

Varför jag inte hade med andra skor att byta till är ett mysterium...
 
En av mina bästa klantigheter måste vara när jag fick låna en häst av Anna Hassö.
En ganska stor häst som jag skulle sitta upp på med hjälp av liten plastpall.
Jag ställer mig på pallen och ska sätta foten i stigbygeln när jag halkar, ramlar ner från pallen som far iväg under hästen samtidigt som jag ligger på marken 😂
Det var en stabil häst som inte brydde sig alls som tur var.
 
Inte så klantigt, utan mer otroligt korkat. Det här är förhoppningsvis preskriberat nu

Jag var 16 och odödlig och min icke hästvana fotografkompis hade kommit med till stallet med sin superkamera, och jag ville så gärna ha några fina barbacka bilder på mig och medryttarhästen.

Jag instruerar vännen till att slänga upp mig på hästryggen, och i samma sekund som jag landar på hästryggen så stegrar sig hästen, som nog aldrig blivit tiden barbacka innan, och jag landar på rygg bredvid hästen med framhovarna vevande ovanför mig.

Hästen landar turligt nog brevid mig och sätter sig sedan av varv efter varv runt i hagen. Jag får ut kompisen och det tar mig väl 10 min o få tag på skrället och lila långt att lugna ner henne.

Turligt nog inga skador på mig, häst eller staket, så jag lovar kompisen att inte säga något till någon, och sen var det slut på barbackaäventyeen med den hästen.. :angel::angel::angel::o
 
Jag gör bort mig lite titt som tätt men en en grej som hände när när jag red är mer något man ser i humorfilmer från början/mitten av 1900- talet.

Du kvar vinter och jag tog en tur i skogen med min ganska höga häst. Han brydde sig såklart inte om att fundera på om jag som ryttare fick plats under grenarna.

Det här var en standardrunda för oss så jag trodde att jag hade koll på kritiska träd.

Sagt och gjort, vid ett träd som jag kände till väl (trodde jag) så lade jag mig platt för att komma under en gren. När vi passerat den grenen rätade jag mig upp för att genast få en annan gren i magen med sådan kraft att jag drogs av hästen (över baken). Plötsligt gick så fort och det var så oväntat så plötsligt satt jag där på backen utan en häst det mig.

Det visade sig att en för mig tidigare okänd gren var så nedtyngd av så att den var i perfekt maghöjd för mig.
 
Jag gick på en gata i Krakow. Jag letade efter någonting i min handväska. Tittar upp och möts av en visserligen vacker lyktstolpe och bröt av två av mina ganska framträdande framtänder.

Efter några år när jag fixat nya framtänder (kronor) så halkar jag i duschen och slår sönder båda tänderna igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp