Det kontantlösa samhället

Ja.
Jag har fungerande dosor till alla mina banker.


Ja det stämmer.

Jag har inte vare sig läst eller hört något om att bankdosorna skall tas bort.
När mammas bankdosa la av gick det inte att få någon ny tydligen enligt bankkontoret i stan
Utan det är logga in med bank id som gäller
 
Senast ändrad:
Och min make fick en ny för inte så länge sen (nångång nu under 2023). Så det verkar inte vara alla banker som tagit bort det i så fall.
Jag vet att mamma var väldigt irriterad över att åkt in till bankkontoret och suttit och väntat länge och så fick hon ingen dosa
Men om det var bankkontoret som inte hade några dosor just då vet jag inte eller varför hon inte kunde få en dosa vet jag inte
Eller om det var bankpersonalen som hade en väldigt dålig dag
 
Jag vet att mamma var väldigt irriterad över att åkt in till bankkontoret och suttit och väntat länge och så fick hon ingen dosa
Men om det var bankkontoret som inte hade några dosor just då vet jag inte eller varför hon inte kunde få en dosa vet jag inte
Eller om det var bankpersonalen som hade en väldigt dålig dag

Jag googlade och i min bank kan man fortfarande få ny bankdosa. Kanske dags för din mamma att byta bank om den hon har inte erbjuder det hon vill ha?
 
Jag googlade och i min bank kan man fortfarande få ny bankdosa. Kanske dags för din mamma att byta bank om den hon har inte erbjuder det hon vill ha?
Det fungerar med mobilt bank-id
Irritationsmomentet var det onödiga besöket
Jag var inte med så jag vet inte vad bankpersonalen sa förutom att det blev ingen ny dosa för hennes del
 
Varför har ni inte Svenska Pass?
Är inte det en del av kriterierna för att fortfarande Svensk även om man bor i ett annat land?
Det måste man inte.
Jag hade inte giltigt svenskt pass under flera år utan skaffade bara ett nytt på grund av Brexit då jag behövde det för att få bekräftad settled status. Ett jäkla härke eftersom enda ambassaden ligger i London. Jag tror @hastflicka har betydligt längre än så att resa.
 
Bank-ID är superbra! Väldigt smidigt sätt att identifiera sig! På många sidor behöver jag inte längre komma ihåg användarnamn eller lösenord utan det räcker med Bank-ID!
Det fungerar såvitt jag vet bara på svenska siter? Mitt google kommer generellt ihåg allt sådant åt mig. :)
 
Det fungerar såvitt jag vet bara på svenska siter? Mitt google kommer generellt ihåg allt sådant åt mig. :)

Alltså, jag menar inte sidor som Buke. Jag menar myndighetssidor som Försäkringskassan och liknande. När jag ska logga in på Kivra. När jag ska handla i webshoppar och betala med Klarna och liknande. Såna sidor vill jag verkligen inte att google ska komma ihåg lösenorden till! Det vill jag ha mer säkerhet på! Jag kan ju logga in och se min Deklaration genom att logga in med Bank-ID. Osv osv. Det används ju hela tiden i officiella myndighetssammanhang. När jag ska logga in hos mitt bostadsbolag så använder jag Bank-ID istället för lösenord. När jag ska logga in på Kulturskolans hemsida för att söka ny kurs till mitt barn eller kolla info så loggar jag in med Bank-ID istället för lösenord.
 
Alltså, jag menar inte sidor som Buke. Jag menar myndighetssidor som Försäkringskassan och liknande. När jag ska logga in på Kivra. När jag ska handla i webshoppar och betala med Klarna och liknande. Såna sidor vill jag verkligen inte att google ska komma ihåg lösenorden till! Det vill jag ha mer säkerhet på! Jag kan ju logga in och se min Deklaration genom att logga in med Bank-ID. Osv osv. Det används ju hela tiden i officiella myndighetssammanhang. När jag ska logga in hos mitt bostadsbolag så använder jag Bank-ID istället för lösenord. När jag ska logga in på Kulturskolans hemsida för att söka ny kurs till mitt barn eller kolla info så loggar jag in med Bank-ID istället för lösenord.
Det är ju fortfarande uteslutande en svensk tjänst och helt obrukbar i resten av världen, där kommer vi till faktorn där vi inte kan se det praktiska i alla delar av digitaliseringen.
Jag har som sagt använd mitt ID två gånger och blev tvungen att sitta i telefonen i nästan två timmar för att få det att funka senaste gången. 😅 Men visst kan jag delvis se det praktiska i sådana sammanhang du pratar om även om jag själv nog skulle sparat lösenorden rätt och slätt inom allt utan betalningsappen.
 
Det är ju fortfarande uteslutande en svensk tjänst och helt obrukbar i resten av världen, där kommer vi till faktorn där vi inte kan se det praktiska i alla delar av digitaliseringen.
Jag har som sagt använd mitt ID två gånger och blev tvungen att sitta i telefonen i nästan två timmar för att få det att funka senaste gången. 😅 Men visst kan jag delvis se det praktiska i sådana sammanhang du pratar om även om jag själv nog skulle sparat lösenorden rätt och slätt inom allt utan betalningsappen.

Ja, det är klart att det är en svensk tjänst? :confused: Jag förstår inte varför den skulle vara sämre för svenskar i Sverige bara för att den bara funkar i Sverige. För oss som bor i Sverige är Bank-ID jättebra! Jag antar att det flesta länder har system som man bara har tillgång till om man bor i landet. System som underlättar vardagen och olika typer av ärenden. Men som inte ärlika tillgängliga eller ens nödvändiga om man inte bor i landet.

Jag lever mitt liv huvudsakligen i Sverige. Hittills i år har jag varit utomlands 3 hela dagar och 2 halva. Varav en av de halva dagarna var i DK dit jag åkte med tåg på eftermiddagen och åkte hem på natten. För mig är Bank-ID fantastiskt och underlättar väldigt mycket! Varför skulle jag bry mig om att det inte funkar utomlands?? :confused::confused::confused:

Ibland tittar jag på YT-videos med folk som flyttat till Sverige från andra länder. I sina listor över saker de tycker är riktigt bra i Sverige brukar Bank-ID och Swish nämnas och många av dem säger att de önskar att deras hemland hade motsvarande system.
 
Det måste man inte.
Jag hade inte giltigt svenskt pass under flera år utan skaffade bara ett nytt på grund av Brexit då jag behövde det för att få bekräftad settled status. Ett jäkla härke eftersom enda ambassaden ligger i London. Jag tror @hastflicka har betydligt längre än så att resa.
Men i det läget så får man nog acceptera att vissa dörrar i det Svenska systemet är stängda.
Jag som bor i Sverige klarar mig ju inte utan en godkänd Svensk legitimation så det är ju ingen skillnad på så sätt.
Vill man ta del av det svenska samhället så måste man ju kunna styrka både sin identitet och sitt medborgarskap.
Att det är krångligt att bo i ett annat land i det läget kan ju inte ge något frikort att slippa den delen.
 
Det är ju fortfarande uteslutande en svensk tjänst och helt obrukbar i resten av världen, där kommer vi till faktorn där vi inte kan se det praktiska i alla delar av digitaliseringen
Ja den är till för dem som bor och verkar i just Sverige.
Det är inte en internationell tjänst.
Därför så upplever du inte fördelarna med den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
999
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp