Bukefalos 28 år!

Det kontantlösa samhället

Sen har jag svårt att förstå varför inte fler affärer har t.ex Cashguard? Syftar inte på småbutiker utan varit på många Coop/Ica/Willys utan liknande lösning där personalen fortfarande räknar pengarna.
 
Det är inte lika lönsamt att råna en butik men ger samma straff som att råna en bank.
De gör butiker mindre attraktiva att råna.
Dessutom finns ganska så bra säkerhetssystem i butiker.

Det har inget med olika yrkens arbetsmiljö att göra alls.
Dessutom så låter man bli att köra runt pengar på det viset.
Pengar som lämnas ut i butik har inte burits till insättningsbox eller körts runt av vaktbolag.

Butikspersonal får inte sämre arbetsmiljö av att banker låter bli att hantera kontanter.
Pengar levereras till butiker av tex Loomis eftersom butikerna alltid behöver växel eftersom många betalar med 500 lappar
Det är väldigt sällan någon betalar med jämna kontanter
Ibland när tex bankomaterna ligger nere tar kontanterna slut i affärer och man får beställa extra leverans eftersom kunderna förväntar sig att kunna betala kontant
Så jo de körs visst runt
Även bankerna hade säkerhetssystem innan de helt slutade med kontanter
 
Funderat på detta idag när jag fick en femhundring för en tjänst.
Insåg att det enklaste är att köra till stan och sätta in den på automaten i gallerian.

Jag är så ovan vid kontanter att jag inte kan skilja mynten från varann och glömmer att jag har några tjugor i plånboken.
De flesta jag känner har inte ens plånböcker.
 
Pengar levereras till butiker av tex Loomis eftersom butikerna alltid behöver växel eftersom många betalar med 500 lappar
Det är väldigt sällan någon betalar med jämna kontanter
Ibland när tex bankomaterna ligger nere tar kontanterna slut i affärer och man får beställa extra leverans eftersom kunderna förväntar sig att kunna betala kontant
Så jo de körs visst runt
Även bankerna hade säkerhetssystem innan de helt slutade med kontanter
Ytterligare en orsak till att skippa kontanter.
Jag personligen använder inte kontanter bl.a. för att eliminera risken för rån av dem som måste hantera pengarna.
 
Också fundersam över att det finns mängder av uttagsautomater men väldigt få att sätta in pengarna på. Här är dom också väldigt nära varandra, de få vi har:laugh:
 
Givetvis men jag har funderat över detta i 20+ år där många hunnit bygga om butikerna flera gånger utan att skaffa ett bättre kassasystem:)
Har dom byggt om själva kassalinjen också utan att byta system är det väl lite kortsynt?
Jag har ingen aning om vad cashguard systemen kostar i inköp i och för sig det kanske är stora summor
 
Skulle du få kredit hos din lokala Ica handlare?
Inte ställd till mig, men i fd hembyn hade jag fått göra det utan problem.

I nuvarande byn (mindre stad) kan jag aldrig tänka mig att det skulle funka, men! när min bank hade strul av något slag så det inte gick att använda kortet, så drog en anställd sitt kort (från annan bank) och jag swishade honom summan sen, så helt obetrodd är jag nog inte :up:
 
Inte ställd till mig, men i fd hembyn hade jag fått göra det utan problem.

I nuvarande byn (mindre stad) kan jag aldrig tänka mig att det skulle funka, men! när min bank hade strul av något slag så det inte gick att använda kortet, så drog en anställd sitt kort (från annan bank) och jag swishade honom summan sen, så helt obetrodd är jag nog inte :up:
Ja många anställda hjälper gärna till med egna kort
Men det har också förekommit bedrägerier med Swish betalningar om jag minns rätt så alla kanske inte vill ställa upp på det
 
Givetvis men jag har funderat över detta i 20+ år där många hunnit bygga om butikerna flera gånger utan att skaffa ett bättre kassasystem:)
Jag tror det är rätt mkt strul med cashguard och liknande. Butiker där rånrisken är ovanligt hög har sånt, annars är det för mkt krångel. Kostar nog en hel del också.
 
Tror knappast att han hade erbjudit det till random okänd, men efter att ha handlat hos dem i 12 år, så känner de förmodligen igen mig och samma med flertalet andra gamla stamkunder..
Jaha han erbjöd sig det fattade jag inte först sorry
Men om en okänd kund vill swisha till personal för att kortet inte fungerar måste väl personalen få säga nej?
 
Senast ändrad:
Jag använder helst kontanter men det varierar.
En gång när det var elavbrott blev jag insläppt på 7eleven (stamkund, hehe) och då var kontantkassan ur funktion men det gick att betala med kort(!)
 
Jag tror det är rätt mkt strul med cashguard och liknande. Butiker där rånrisken är ovanligt hög har sånt, annars är det för mkt krångel. Kostar nog en hel del också.
Ja, det har dock ej funnits på större butiker där jag skulle anse rånrisken relevant. Men ja, lär vara en kostnadsfråga.
Pengarna kan fastna vet jag gärna mynten
Har jobbat med just CG ett tag i butik och visst hände det ibland men det var aldrig några större krångel att fixa :) Sedan dess tänker jag att systemet borde utvecklats en hel del.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 389
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 017
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp