Bukefalos 28 år!

Det kontantlösa samhället

En intressant grej är att i Ukraina har betalningssystemet (inte kontanter) varit uppe 23 av 24 timmar under kriget.
De har under inga omständigheter velat ha stora kontantbelopp ute på gatorna eller i affärerna. Det är ett prioriterat område att jobba med.
 
De problemen måste lösas på annat sätt än med kontanter.
Det är orimligt att ett helt samhälle skall behöva anpassa sig till att några få dårar förföljer och utgör ett hot mot andra människor.
Dårarna bör lämpligen låsas in eller förses med fotboja.
Jo vet att vi står långt ifrån varandra i denna fråga.
 
Rånare och banditer anpassar sig också. Att på något vis tro att vi eliminerar rån och bedrägerier bara för att vi minskar på kontanthanteringen är ju rätt naivt.

Som någon annan skrev blir jag mycket hellre bestulen på ett begränsat antal kontanter än mina kort (och i Sverige kanske telefon och bankID då.).
 
Rånare och banditer anpassar sig också. Att på något vis tro att vi eliminerar rån och bedrägerier bara för att vi minskar på kontanthanteringen är ju rätt naivt.

Som någon annan skrev blir jag mycket hellre bestulen på ett begränsat antal kontanter än mina kort (och i Sverige kanske telefon och bankID då.).
Rånare anpassar sig utmärkt och swish rån är ju inte ovanligt och då med en målvakt som kontoinnehavare.
 
Avskaffandet av kontanter som betalmedel utgör en större risk på samhällsnivå än många vill inse.
Som redan diskuterats är elektroniska betallöningar sårbara, och det på en nivå som helt enkelt inte är möjlig att kompensera för med redundans och robusthet, åtminstone inte på kort och medellång sikt. Man behöver vara ärlig med att det handlar om ett kalkylerat risktagande där plussidan landar som effektiviseringsvinster i näringslivet (och till del i form av färre rån och skattefiffel) medan potentiella konsekvenser på minussidan är stor och akut negativ samhällspåverkan.
Under en mycket mattlig orkan i Florida ar det storsta problemet att fa tag pa bensin/drivmedel till bilen. Aven om manga av de stora mackerna har nod generatorer sa far de ingen pafyllning av drivmedel ... koerna till pumparna ar timmeslanga och snirklar ofta runt kvarteret och att ens fundera pa el till elbilar ar lonlost.
DET är bland det mest kritiska. Utan möjlighet att tanka bilar och lastbilar går det fort tills det sinar på butikshyllorna och många människor inte kan ta sig till sina samhällskritiska arbetsplatser.
 
<snip> DET är bland det mest kritiska. Utan möjlighet att tanka bilar och lastbilar går det fort tills det sinar på butikshyllorna och många människor inte kan ta sig till sina samhällskritiska arbetsplatser.

Och aven om man har nodgeneratorer for att halla sjukhus och samhallsviktiga grejor igang sa fodras det drivmedel till generatorerna ... Jag har varit med om en vecka utan el och bensin, det var tamligen tomt pa hyllorna i slutet. Sjukhus, polis, och brandkar hade fortfarande bransle till nodgeneratorer ... men polisen rackte inte riktigt till att se till att folkmassor inte slog sonder och stal fran bade butiker och privata samtidigt som de behovde se till att allmanheten inte tog livet av sig sjalva genom att vara ute i ovadret.
 
Och aven om man har nodgeneratorer for att halla sjukhus och samhallsviktiga grejor igang sa fodras det drivmedel till generatorerna ... Jag har varit med om en vecka utan el och bensin, det var tamligen tomt pa hyllorna i slutet. Sjukhus, polis, och brandkar hade fortfarande bransle till nodgeneratorer ... men polisen rackte inte riktigt till att se till att folkmassor inte slog sonder och stal fran bade butiker och privata samtidigt som de behovde se till att allmanheten inte tog livet av sig sjalva genom att vara ute i ovadret.
Ja, drivmedelsförsörjningen till reservkraften är iofs inte beroende av elektroniska betallösningar men haken är ju att det inte spelar så stor roll att vi kan elförsörja sjukhusen om personalen inte kan ta sig dit för att de inte kan köpa bränsle till sina bilar.
 
Som någon annan skrev blir jag mycket hellre bestulen på ett begränsat antal kontanter än mina kort (och i Sverige kanske telefon och bankID då.).
Om du bär runt kontanter så finns risken för både och.
Den digitala ekonomin och identifieringen går inte att backa på nu
 
DET är bland det mest kritiska. Utan möjlighet att tanka bilar och lastbilar går det fort tills det sinar på butikshyllorna och många människor inte kan ta sig till sina samhällskritiska arbetsplatser.
Kontanter hjälper inte mot det.
Jag ser en övertro på kontanter och jag delar inte den.
Fördelarna med kontanter kommer inte att överväga nackdelarna.
 
Skulle du få kredit hos din lokala Ica handlare?
Jag skulle få det.
Och hos den lokala äggboden, potatishandlaren och grönsaksodlaren.
Vid kris så skulle nog den stora mjölkproducenten och det lokala slakteriet också sälja på krita.
Man skulle bli tvungna att hjälpa varandra.
 
Hur tänker du där, varför skulle det inte vara möjligt att tanka sin bil för kontanter?
På min närmast, obemannade, mack så går det bara att tanka med kort.

Även på bemannade mackar är det osäkert om man alls får igång pumparna utan att de är anslutna digitalt.
Om man får igång pumparna så är det ändå olagligt att ta emot kontanter utan ett fungerande kassasystem.
Om man väljer att vara olaglig, det är ju kris, så kommer det ändå inte att gå att tanka utan elektrisk ström.
Och om man har elektrisk ström så kommer ändå bensin och diesel att ta slut inom några dagar om det inte kommer några tankbilar och fyller på.

Vid en samhällskollaps så kommer inte kontanter att fungera heller.
I varje fall inte Svenska Kronor.
Möjligtvis USDollar.
 
På min närmast, obemannade, mack så går det bara att tanka med kort.

Även på bemannade mackar är det osäkert om man alls får igång pumparna utan att de är anslutna digitalt.
Om man får igång pumparna så är det ändå olagligt att ta emot kontanter utan ett fungerande kassasystem.
Om man väljer att vara olaglig, det är ju kris, så kommer det ändå inte att gå att tanka utan elektrisk ström.
Och om man har elektrisk ström så kommer ändå bensin och diesel att ta slut inom några dagar om det inte kommer några tankbilar och fyller på.

Vid en samhällskollaps så kommer inte kontanter att fungera heller.
I varje fall inte Svenska Kronor.
Möjligtvis USDollar.
Nu tänker vi olika. Tråden, och min argumentation, handlar ju inte om zombieapokalyps utan specifikt om elektroniska betalsystem (vs kontanter). Sådana kan sättas ur spel oavsiktligt eller avsiktligt utan att det råder total samhällskollaps, nationellt elavbrott och transportinfarkt.
 
Visst är det underbart att kunna spåra pengar och varandra, sambos kan hålla koll på varandra och även bli tittade när dom flyr genom att spåra pengarna och glöm att kunna hyra bil om du har skyddad identitet och detta är bara några av problemen. Visst är det tryggt med kontanfritt.

Fanns ett ordspråk i Tyskland under och efter andra världskriget som gick "kontanter har inget minne" nä det har inget med att komma undan skatter att göra.

Min man har inget sätt att spåra vad jag använder mina pengar till. Det kommer ju inte banken lämna ut till honom. Det måste jag ju själv ge honom tillgång till. Och skulle han tvinga det ur mig ser jag ingen anledning till att han inte skulle tvinga ur mig vad jag har använt mina kontanter till. Kontanterna kommer också från ett bankkonto och det syns tydligt hur mycket man tagit ut. Nä, det argumentet köper jag inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: 95johsv
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 389
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Sing me to sleep Sing me to sleep I'm tired and I I want to go to bed Sing me to sleep Sing me to sleep And then leave me alone Don't...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har funderat en stund på om jag ska posta en dikt jag skrev ikväll och blev lätt road nu när jag oroar mig för att ångra mig om jag gör...
Svar
0
· Visningar
1 017
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp