Det kröp under svansen

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare lenizen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 156
L

lenizen

En av katterna har mask. Det kröp under hans svans :crazy:
Lite äckligt måste kräsna matte säga, speciellt då man vet att hans favvosovplaats är i sängen :cool:

Nu till min fråga: På hästar kan man ju ta träckprov för att se vilken masksort han har, hur går man tillväga på en katt? (*okunnig* :o )
Tidigare har dom avmaskats med banminthpasta. Köra på det igen eller ta något annat?? Hur som helst, äckligt är det i alla fall!!!

Sv: Det kröp under svansen

Hur ser masken ut? Jag gissar att det är bandmask, dvs ser ut ungefär som riskorn? I så fall är Drontal det bästa. Finns rexeptfritt på apoteket och det räcker med en dag.

Banminthen är helfel, den tar bara spolmask vilket detta antagligen inte är. Spolmasken är långa tunna som oftast kommer i nystan. Bandmasken är i helt utförande lite större och uppdelad i segment (riskornen). Oftast kommer det bara ut nått segment då och då, men ibland kan dom spy upp hela masken (min gjorde det i trapphuset utanför min dörr *urk*)

Så skippa Banminth och använd Drontal (eller Axilur om du vill hålla på i 3 dagar) för ett säkrare resultat.

Droncit menar jag ju. Blandar alltid ihop dom där. Iofs tror jag Drontal är receptfritt numera, och dom tar ungefär samma fast Drontal tar 2 st spolmasksorter också. Men är det riskorn, dvs bandmask, din har så räcker det med Droncit.

Joo...det var riskornslikt.
Tack så mycket. *Ska besöka apoteket i dag*

Både Droncit och Drontal är receptfria.
Blandar också gärna ihop dem, den ena ska jag ha till min 3 årige katt för nu kan han bara få bandmask (kanske mer kan inte alla masksorter i huvet) men en av dom tar ju även spolmask som han bör vara immun mot vid den här åldern. Avmaskade honom i förrgår med den som tog både band och spolmask, köpte fel..

Aaaaaaah ja visst är det lika äckligt varje gång? Kan du inte se på dem (maskarna alltså) och gissa vilken sort det är?

Jotack jag beskådade detta idag på min katt *Urk* Tack och lov har jag ju ett litet eget apotek för såna här tillfällen så nu har hon fått en avmaskningskur.

Var kommer egentligen bandmask av? Är det möss och liknande?
Min katt är jägare av högsta grad när det gäller möss och fåglar.
Många säger att steriliserade honkatter tappar det intresset men den här är grym på att jaga!

Kastrering (som det faktiskt heter, inte sterilisering) har väl ingen påverkar på dom sinnena. Min huskatt är också jätteduktig jägare och har aldrig varit utekatt som fertil. Dvs hon var kastrerad när hon började gå ut själv.

Så några av Djurens vänner är alltså inte så kunniga som dom påstår då. Tänk det kunde jag aldrig ha anat :angel:

Min katt är mkt speciell. Förstår i alla fall varför hon flyttade hit nu!
Tidigare var hon ladugårdskatt men nu har hon ett liv där hon kan välja att vara inne eller utomhus.

Det finns t.o.m vissa djurvårdare som fortfarande säger att det heter sterilisering på honor, men det är fel. Vid kastrering tar man bort hela paketet, livmoder och så. Liksom juvelerna på pojkar. Vid sterilisering kapar man bara äggledarna resp sädesledarna. Så vid sterilisering har katten kvar sitt beteende, dvs hanar strilar och parar och honor löper och blir parade.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 484
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
2 016
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 544
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att... 2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka